Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Youtube og opphavsrett

NYTT TEMA
Snøkrystall
SnøkrystallInnlegg: 21
18.11.14 15:54

Jeg har en video ute på youtube som jeg har filmet selv, men jeg har lagt til to sanger som bakgrunnsmusikk. Videoen har nå blitt sett over 740 000 ganger, og jeg har fått henvisninger fra RudeTube og Fox USA som vil vise den på TV. Dette har jeg sagt ja til, og signert kontrakt på at de kan bruke den til de aktuelle programmene. I ettertid har jeg imidlertid begynt å tenke at jeg kanskje kan tjene litt penger på denne videoen. Har fått en del henvendelser fra folk som tilbyr det ene og det andre, men det er nok ganske useriøst. Men man kan jo tjene penger direkte gjennom youtube. Problemet er at jeg ikke kan tjene penger på videoen fordi det er opphavsrett på den musikken jeg har lagt til. Derfor er det nå youtube som tjener penger på videoen siden de har lagt til reklame på den. 

Så om jeg skal tjene penger på videoen må jeg fjerne sangene og legge til noe annet. Spørsmålet mitt er da, må det jeg legger til være noe jeg har "laget" selv da? For det er vell kanskje opphavsrett på det meste nå til dags? Den musikken jeg hadde på videoen er av typen "munter tom og jerry musikk/charlie chaplin" (videoen er av en hund). Youtube har jo noe musikk i "biblioteket" sitt man kan velge mellom, men det minner mer om polyfoniske ringetoner på 90 tallet spør du meg...hehe

Jeg lurer også på om det er slik at videoen blir lastet opp på ny dersom jeg endrer musikken, eller om den ligger der som før med alle kommentarer etc bare at musikken blir anderledes? Og, er det slik at jeg evnt kan legge tilbake det gamle lydsporet om jeg angrer? 

Takk for svar :)

madigan
madiganInnlegg: 9343
19.11.14 23:07

Jeg tenker at bildene som du har filmet selv er dine juridisk sett,men dersom du har lagt til musikk av andre opphavsmenn,så er det vanlig at man klarerer dette med disse før man kan begynne å tjene penger på produktet,hadde du derimot lagt på musikk du selv har laget,er dette ditt produkt 100% og fritt frem for å tjene penger.

Det du evt kan gjøre er å ta kontakt med plateselskapet som sitter på rettighetene til musikken,og forsøke å få juridisk klarert (altså få tillatelse til å bruke musikken) men du vil nok mest sannsynlig måtte regne med og dele litt av inntekten med disse dersom du skal tjene penger på det:)))

(Innlegget ble redigert 19.11.14 23:13)

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1855
19.11.14 23:12

Lydspor kan kun byttes ut med musikk fra Youtube sitt bibliotek, og denne endringen kan ikke reverseres. Du kan ikke tjene penger på en video hvor lydsporet er byttet. Det er heller ikke mulig å fjerne lydsporet etter at du har brukt denne funksjonen. Du kan derimot fjerne hele eller deler av det originale lydsporet. I visse tilfeller klarer Youtube å fjerne en sang og likevel la annen lyd forbli intakt.

Dersom du vil legge inn en annen sang, må du ha rett til å benytte den. Du kan ikke oppdatere den eksisterende videoen men må laste opp en ny.

madigan
19.11.14 23:15
TonyDiMera: Lydspor kan kun byttes ut med musikk fra Youtube sitt bibliotek, og denne endringen kan ikke reverseres.

Nei men man kan slette hele videoen fra youtube og laste opp med ny musikk som du redigerer inn med pc'n:))

Snøkrystall
SnøkrystallInnlegg: 21
25.11.14 01:19

takk for svar! Tror jeg går for å få tillatelse av plateselskapet da..Vet noen hvordan det fungerer å få musikken klarert? Det er IODA (som nå har slått seg sammen med the orchard ettersom jeg forsto) som har rettigheter til den ene sangen (er to sanger). Dersom jeg sender mail til dem og spør om jeg å få tillatelse til å bruke sangen, sender jeg da dette videre til youtube som igjen evnt da kan fjerne opphavsretten? 

madigan
25.11.14 06:28

Det letteste er vel å gå via Tono eller Nordisk Copyright Bureu-begge disse kan sikkert hjelpe deg med å lede deg til rette nåværende rettighetshaver.

Link til Tono:http://www.tono.no/

Link til NCB:http://www.ncb.dk/no/

Får du klarert musikken-sender du bare en kopi av tillatelsen til youtube formoder jeg-eller at en av disse i linkene hjelper deg med youtube:))

Lykke til:))

(Innlegget ble redigert 25.11.14 06:34)

L.P
L.PInnlegg: 4
25.11.14 13:32

Hei

Det beste er at du skal ta kontakt med IODA og spørr om tilatelse. du får entn det gratis, eller må du betale dem noe.. uansett, du får papirer fra dem, som du kan sende til youtube, så er den varslen fjernet.

har mye erfaringer med youtube.

og Husk; Jeg vet ikke nøyektig hvordan er detvarslen du har fått. men ofte kommer det automatisk... du du kan sikkert spørre IODA først om det er automatisk eller de som har klaget på det. men også husk å ikke send youtube linken! for da hvis de ikke vil handle med deg, blir den sletta med en gang....

og ja.. hvis det ikke gikk. kan du endre musikken, og sende en epost til copyright@u2b.... så hjeelper de deg med å endre videoen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg