Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trådløs internett hus til hus, kva trengs?

NYTT TEMA
rocket147
rocket147Innlegg: 28050
30.11.14 21:16

Har planer om å legge inn internett i eit hus eg disponerar, og som ligg ca 70-80 meter unna det huset eg bur i. Kan sjølvsagt legge kabel, men vil helst unngå det. Kva kan og bør brukast av utstyr til dette? Vanleg trådlaus router gir for dårleg signal mellom desse husa til at det er interessant.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5976
30.11.14 22:09
rocket147: Kva kan og bør brukast av utstyr til dette?

Enklest og billigst er nok å sette opp 2 stk Ubiquiti Nanostatio Loco M2 til det bruket. Jeg har eksakt dette oppsettet selv i ett hus som ligger omtrent den samme avstanden som du skal ha, og selv når den ene døde av torden, så ga det ett tilfredsstillende resultat for gaming. 

http://www.ubnt.com/airmax/nanostationm/

https://www.dustinhome.no/product/5010517420/locostation-m2

Oppsettet kan være litt knotete, men er gode guider på nett for det. 

Gjerne komplementer dette med ett skikkelig trådløst nettverkskort, som f.eks Alfa AWUS036NH

Med dette satt opp, så har du godt nett i huset ditt, for en drøy høvding :)

rocket147
30.11.14 22:52

Takk for svar! Har sett på dette, men ville gjerne høre praktiske erfaringar på området :-)

M2 går på 2,4GHz, vil dette forstyrre den trådlause routeren eg alt har i huset på same frekvensområde? Er det i så fall eit poeng å bruke M5 som sender på 5Ghz?

Torotto
TorottoInnlegg: 16608
30.11.14 23:07
rocket147: Har planer om å legge inn internett i eit hus eg disponerar, og som ligg ca 70-80 meter unna det huset eg bur i.

Ville helt klart gått for kabel og wifi router i  begge ender. 

Sleng opp en plastbelagt wire mellom husene og strips opp en ethernetkabel fast i denne / alternativt hvis grei grunn, grav ned.  Sett opp en boks1  boks2  i begge ender. 

Tilkopling i bokser.

Koplingsskjema

Speciale
01.12.14 11:03
rocket147: M2 går på 2,4GHz, vil dette forstyrre den trådlause routeren eg alt har i huset på same frekvensområde? Er det i så fall eit poeng å bruke M5 som sender på 5Ghz?

Hvis det er mange som bor i ditt område, så kan det være hensiktsmessig med M5, hvis ikke, så kan du f.eks sette den nåværende trådløse routeren på kanal 1 og Ubi'ene på kanal 6, og du vil ikke få noe problemer. Med dette oppsettet, så er det ingen som bruker det trådløse nettverket i hovedhuset lenger, ettersom Ubi'ene gir bedre ping og stabilitet enn det eksisterende nettverket, enda det ikke var planlagt at det skulle dekke hovedhuset i det hele tatt. 

Torroto anbefaler deg kabel, og selvsagt, kabel er alltid best, men jeg har eksakt samme ping og stabilitet med Loco M2 som jeg hadde på kabel. Ulempen er at Ubi'ene er mindre driftssikre og er særdeles lite glad i overspenninger, men kundeservice hos Dustin er særdeles hyggelige. 

rocket147
01.12.14 11:30

Det er tynt befolka, og få nettverk, så da går me for M2! Kabel er sjølvsagt sikkert, men eg vil ikkje ha luftstrekk over tunet (alle andre er i bakken) og feil årstid for graving. Bør Ubi'ane stå ute, eller kan eg sette dei i kvart sitt vindu med fri sikt mellom?

Speciale
01.12.14 14:34
rocket147: Bør Ubi'ane stå ute, eller kan eg sette dei i kvart sitt vindu med fri sikt mellom?

De kan stå ute, men jeg tror de varer lenger om de står i romtemperatur. Så i vinduet er ganske så greit. Isåfall er disse her ganske kjekke. Det går an å få tak i de i Norge også, men "litt" dyrere her på berget. Dog, hadde bestilt de sammen med resten fra Dustin.

For min del, så fungerte det greit når jeg kun hadde en som sto i vinduet i hovedhuset, som da sendte gjennom vindu, gjennom garasjeport i stål og gjennom gipsskallet i det sekundære huset. Hadde da fortsatt fem streker på wifisignalet.

rocket147
01.12.14 16:03

Tusen takk for gode svar! Nyttig! :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg