Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Windows 10 bedre enn 8.1

NYTT TEMA
merterje
merterjeInnlegg: 1200
28.11.15 16:14

Jeg har Windows 8.1 og det kommer stadig opp på skjærmen at jeg kan laste ned Windows 10. Jeg trykket faktisk feil, jeg skulle ikke laste den ned, men trykket slik at nedlasting av W10 begynte, men jeg avbrøt den. Likevel i Windows Update står det at jeg kan starte nedlastingen av W10. Vet ikke om jeg gjør det. Men viktigst, er W10 bedre enn W8.1 ?? hvordan bedre ev. ?? eller er det sånn at den har "barnesykdommer", slik nye program bruker å ha ?? Jeg har eventuelt bruksanvisning, men er det komplisert/fallgruver ved nedlasting av W10  ??

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9668
28.11.15 17:54

Du må nesten prøve.

Dette er jo subjektiv, noen liker morra andre liker far ;)

Når du oppgraderer så lagres en stor fil som gjør det mulig og gå tilbake til forje versjon, altså 8.1 i ditt tilfellet.

For min del så forsvant alt jeg irriterte meg over i w8.1
Og nå har det kommet ett par oppdateringer til W10, så om noen har hatt barnesykdommer så er nok det rettet opp.

Men noe bærbare har hatt noe problemer med pekerplata, men det er "bare" og laste ned oppdatert driver fra produsenten sin side.

SNIPERN
SNIPERNInnlegg: 11300
28.11.15 22:14
merterje: Men viktigst, er W10 bedre enn W8.1 ??

Ja.  Eller egentlig ikke store forskjellen.

Men hva er egentlig grunnen din for å tviholde på W8.1?

K-dawg
K-dawgInnlegg: 2619
28.11.15 22:20

Vet ikke om andre har opplevd det, men min PC vart skikkelig rask med Win 10. Før måtte jeg vente litt i oppstart og på program. Nå starter alt med en gang. Veldig fornøyd med det og designet på OS.

merterje
merterjeInnlegg: 1200
29.11.15 09:31

igrunn ingen grunn til at jeg tviholder på W8.1, så det blir nok til at jeg installerer den, men jeg oppstart på min PC nå går ganske raskt.

Yirah
YirahInnlegg: 6444
29.11.15 11:04
merterje: igrunn ingen grunn til at jeg tviholder på W8.1, så det blir nok til at jeg installerer den, men jeg oppstart på min PC nå går ganske raskt.

Du får Windows 10 "gratis" nå, om noen mnd er det slutt. Da må du betale for en oppgradering, hadde ikke nølt med å ha den nyeste versjonen på min pc, har installert på alle mine pc, og det fungerer 100% perfekt. Mye bedre en 8.1, mer som en veltrimmet versjon 7 :)

madigan
madiganInnlegg: 9317
29.11.15 12:56
merterje: hvordan bedre ev. ?? eller er det sånn at den har "barnesykdommer", slik nye program bruker å ha ??

Foreløbig merker ikke jeg noe særlig forskjeld på win 8.1 og win 10,disse fungerer sånn nogenlunde likt inntil videre.

Det de fleste ikke har fått med seg er at ''det blir'' forskjeller når de store oppdateringene kommer i løpet av 2016 og 2017.

Til nå har Microsoft konsentrert seg om å rulle ut windows 10 til flest mulig,så per dags dato er det ikke så fryktelig stor forskjeld på de,så som noen har nevnt tildligere i tråden,nå har man sjansen til å få win 10 gratis,etter at gratis perioden er over vil det koste noen tusen og oppgradere.

Har ikke merket noen barnesykdommer ennå,men som sagt,windows 10 er ikke helt windows 10 før de store oppdateringene kommer,da først vil man merke større forskjeller:))

(Innlegget ble redigert 29.11.15 13:02)

hillebillys
29.11.15 13:51
madigan: Har ikke merket noen barnesykdommer ennå,men som sagt,windows 10 er ikke helt windows 10 før de store oppdateringene kommer,da først vil man merke større forskjeller:))

Nå har dem jo også begynt og oppgradere w8 mobiler til w10 også.

Noen av de store endringene du er inne på er nok for og ha det mer likt mellom mobil og pc tenker jeg.

madigan
madiganInnlegg: 9317
30.11.15 00:36
hillebillys: Noen av de store endringene du er inne på er nok for og ha det mer likt mellom mobil og pc tenker jeg.

Da jeg ringte Microsoft norge i forbindelse med noe annet,og hadde løst det,begynte vi å småprate litt om widows 10,og han sa at per i dag er windows 10 en blanding av win 7 og 8,men det kommer til å bli en egen plattform etterhvert.

Som dere sikkert har lest før lanseringen av windows 10,hoppet Microsoft over noe av det som var planlagt for windows 9,mao,de hoppet over windows 9 og gikk rett på 10,men det er ikke dermed sagt at windows 9 ble helt skrotet.

Så etterhvert,når de store oppdateringene kommer,vil man gradvis merke at det blir forskjelder,så teknisk sett vil windows 10,bli en egen plattform,med elementer fra noe av det som var nytt i windows 9.

Det med mobiltelefoner er ganske logisk,ingen vits å ha masse brukere med win 8 på mobil og windows 10 på laptoper,netbrett og desktoper etc,de vil jo at alle disse duppedittene skal ha lik plattform:))

hillebillys
30.11.15 09:40
madigan: Det med mobiltelefoner er ganske logisk,ingen vits å ha masse brukere med win 8 på mobil og windows 10 på laptoper,netbrett og desktoper etc,de vil jo at alle disse duppedittene skal ha lik plattform:))

Hørt rykter om att dem skal få mobil platformen til og kjøre pc programmer. (Forutsatt att den enkelte mobilen takler det, og det gjør vel teoretisk de fleste nå i dag)

Og da trenger vel enkelte kun en mobil, og da dokking hjemme til større skjerm og tastatur...

petterG
petterGInnlegg: 9528
30.11.15 10:44
madigan: Som dere sikkert har lest før lanseringen av windows 10,hoppet Microsoft over noe av det som var planlagt for windows 9,mao,de hoppet over windows 9 og gikk rett på 10,men det er ikke dermed sagt at windows 9 ble helt skrotet.

Det har aldri vært planlagt noen versjon som heter Windows 9.

MS har aldri gitt noen forklaring på hvorfor de hoppet direkte til Win 10, men det er nærliggende å tro at det kan være fordi det finnes to gamle versjoner som begynner med 9, Windows 95 og 98. Grunnen kan være noe så enkelt som dette:

"Microsoft dev here, the internal rumours are that early testing revealed just how many third party products that had code of the form 

if(version.StartsWith("Windows 9")) { /* 95 and 98 */ } else {

and that this was the pragmatic solution to avoid that."

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7380
12.12.15 21:43

Personlig tror jeg ikke det petterG.

Tipper det har mer med at Apple er i versjon 10 (osX) og at MS ikke vil være noe dårligere.

En annen morsom teori er at 9 og nei uttales veldig likt på tysk.  "Windows nein" (windows nei).

Torotto
TorottoInnlegg: 14983
12.12.15 22:34
petterG: Det har aldri vært planlagt noen versjon som heter Windows 9.
Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53812
15.12.15 14:34

Noen her som har kjørt oppgradering fra win 8.1?

Først litt generelt; Har dere noen erfaringer å dele? Bedre? Dårligere

Jeg har også et par konkrete spørsmål;

- Hvor "ren" blir oppgraderingen? Altså må jeg reinstallere alle programmer og spill jeg har installert nå?

- Drivere - må jeg manuelt oppgradere til il win10-drivere for hardware, eller gjøres dette automatisk i oppgraderingsprosessen?

- Kan man kjøre win 8.1 programmer i win 10? Jeg har et par småprogrammer som jeg er usikker på om har fått en win10-versjon, men som jeg gjerne vil beholde.

petterG
15.12.15 14:49
Rainmaker: Først litt generelt; Har dere noen erfaringer å dele? Bedre? Dårligere

Win 10 ligner mer på Win 7 og XP). Ellers forsvant noen programmer i prosessen, og måtte installeres på nytt. En eldre HP-skriver sloss jeg med i flere dager før programvaren fungerte...

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 53812
15.12.15 15:18
petterG: Ellers forsvant noen programmer i prosessen, og måtte installeres på nytt.

Ble noen beholdt?

petterG
15.12.15 16:19
Rainmaker: Ble noen beholdt?

Jepp, Office, Photoshop, Malewarebytes, FileZilla + et par andre overlevde!

rect7
rect7Innlegg: 3907
15.12.15 16:25

W10 er bedre på alle mulige måter. Det bør ikke være et valg engang når man tenker på oppgradering.

Men om man har W7, så ville jeg beholdt den. Jeg merker jeg savner den. Solid og såå utrolig herlig enkel.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15568
15.12.15 18:49
rect7: Men om man har W7, så ville jeg beholdt den. Jeg merker jeg savner den. Solid og såå utrolig herlig enkel.

Nettopp.  Derfor beholder jeg den.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 3434
15.12.15 18:59

Jeg kjøpte en billiglaptop, Lenovo B50-45. Kom med 8.1 men var grusomt treg pga. software fra Lenovo. nyinstallerte med en iso fra getintopc.com men fikk lisensproblemer.

så kjører nå win7 (og Xubuntu), bruker man rett versjon av RemoveWAT så installerer man bare uten kode og kjører det etterpå.

win7 er vel best med mindre man må ha noe nyere.. f.eks hvis man har windows mobil

nadajan
nadajanInnlegg: 10502
22.12.15 08:09

Så langt har jeg opplevd W10 som det beste OS'et noen gang. Stabilt og raskt. Har ikke hatt noen problemer annet enn måtte lære meg nye funksjoner.

Skulle jeg komme over noe som er inkompatibelt med Edge så er det bare å bruke en annen nettleser.  

hillebillys
22.12.15 15:17
Herinacius: win7 er vel best med mindre man må ha noe nyere.. f.eks hvis man har windows mobil

windows mobil funker helt ypperlig sammen med pc med w7.

Men generelt sett syntes jeg w10 funker bedre en w7 til min bruk.
Viktigste detaljen er vel min bruk, folk er jo forskjellige. Derfor kan det fint være att w7 er bedre for deg  :)

Bruno1938
Bruno1938Innlegg: 624
05.01.16 21:52
merterje: Jeg har Windows 8.1 og det kommer stadig opp på skjærmen at jeg kan laste ned Windows 10. Jeg trykket faktisk feil, jeg skulle ikke laste den ned, men trykket slik at nedlasting av W10 begynte, men jeg avbrøt den. Likevel i Windows Update står det at jeg kan starte nedlastingen av W10

Jeg har oppdatert flere eldre maskiner fra Win 8.1 Win 10. Operativsystemet er greit å jobbe med og jeg beholdt de programmene jeg hadde på maskinen før oppgradering. Både Autocad og et rammeprogram fungerte som det skulle med Win10

Bruno1938
Bruno1938Innlegg: 624
23.05.16 10:10
petterG: Win 10 ligner mer på Win 7 og XP).

OK, grei å jobbe med.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester