Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Facebook - venneforslag?

NYTT TEMA
MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
01.05.16 15:44

Hvordan i all verden kommer en eiedomsmegler opp som venneforslag? Eneste kontakten jeg har hatt er pr mobiltelefon. Ser det som nærmest utenkelig at han har surfet etter meg på nettstedet, men jeg håper det er eneste kilden FB har.

Noen vise?

(Innlegget ble redigert 01.05.16 15:46)

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4759
01.05.16 16:07

Jeg jobber som IT-konsulent i en kommune, og grunnet diverse oppgraderinger har jeg den siste måneden hatt mye kontakt med ansatte på våre helselokasjoner. Jeg har stusset over at unormalt mange av disse dukker opp som venneforslag på Facebook. Kontakten har vært på mobil og sms. Ingen av disse er innlagt i mine kontakter på mobilen.
Jeg bruker Facebook på mobilen, så man kan vel bare forsøke å forestille seg hvilke koblinger Facebook-appen driver med uten at vi vet om det.

MagneSt
MagneStInnlegg: 2690
01.05.16 18:12

Takk for svar.

Tja, jeg har Messenger installert på mobilen, men ikke FB-appen.

Jeg har fått budvarsel på bolig som sms fra vedkommende, men det burde ikke være noen link fra det. Jeg ønsker heller at megler har prøvd (av en eller annen grunn) å sjekke min FB-profil.

Jeg vet at hvis noen - eller jeg - sjekker profiler kan de dukke opp som venneforslag, andre grunner ville være svært betenkelig.

(Innlegget ble redigert 01.05.16 18:19)

petterG
petterGInnlegg: 9527
01.05.16 21:05
joaruls_1: Jeg bruker Facebook på mobilen, så man kan vel bare forsøke å forestille seg hvilke koblinger Facebook-appen driver med uten at vi vet om det.

Messenger-appen på mobil får vel om tilgang til det aller meste når du installerer den. Kanskje det som er grunnen?

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11777
04.05.16 23:26
MagneSt: Hvordan i all verden kommer en eiedomsmegler opp som venneforslag? Eneste kontakten jeg har hatt er pr mobiltelefon. Ser det som nærmest utenkelig at han har surfet etter meg på nettstedet, men jeg håper det er eneste kilden FB har. Noen vise?

Den siste tiden har mine interesser dukket opp i form av reklame over hele nettet, så "noen" spionerer ihvertfall på mine aktiviteter.

Sikker på at du ikke gikk inn på websiden til megleren for å finne telefonnummeret hans da?

Vips så har de deg...

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9664
05.05.16 19:00

Det kan og ha noe med hva megleren har av app og innstillinger.
Har merket det samme, men bedret seg noe da jeg slettet tlf nr mitt. (Det blei registrert i ett uoppmerksomt øyeblikk mens jeg surra md fb appen og messenger appen)

Appene har jo og god kontroll over samtaler...  (Vel etter rykter da)

Jaggu glad jeg holder jobb og privat separert på tlf. Bruker ikke privat tlf til jobb, og bruker ikke jobb tlf privat. Etter jeg begynte med det, fikk jeg en positiv bivirkning også. Bedre skille mellom arbeid og fritid, fantastisk godt egentlig. blir litt som og gå 10 år tilbake i tid, da en dro fra jobb og hadde fullstendig fritid frem til neste arb økt igjen.

uansett, fb app og messenger, og da om en registrerer tlf nr hos FB... da snapper dem opp det meste du gjør med telefonen ja..

Og værste er att en får jo ikke gjort så mye med hva andre gjør av dette....

petterG
petterGInnlegg: 9527
05.05.16 22:46
tinnyme: Den siste tiden har mine interesser dukket opp i form av reklame over hele nettet, så "noen" spionerer ihvertfall på mine aktiviteter.

Og den spionen heter cookies, i godt samarbeid med Google!

Troenderfury
TroenderfuryInnlegg: 4166
10.05.16 14:19

Messenger applikasjonen har tilgang til å lese SMS/Telefonlogg. Så det er nok der han kommer fra.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11777
12.05.16 00:09
petterG: Og den spionen heter cookies, i godt samarbeid med Google!

Ja, jeg er klar over det, men det har vært en utrolig økning i det siste, så når jeg skal lese feks VG på nett, dukker disse annonsene opp på alle kanter og bauger.

Det er jo ikke verre enn at man innimellom rydder litt og fjerner sine søk. Men det har vel noe med at aviser og nettsider også skal ha noe å leve av og inngår avtaler med reklamefirmaer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester