Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Excel, kan noen hjelpe?

NYTT TEMA
Sjefssløggern
SjefssløggernInnlegg: 2665
11.07.16 23:37

Jeg har en liste med noen tusen navn og beløp (flere beløp per pers), og ønsker å summere beløp for hver enkelt person. Slik

Navn (1)      Beløp (2)    Sum(3)
Andersen     100
Andersen      34
Andersen      44
Andersen      56              234
Hansen         5
Hansen         78
Hansen         78
Hansen        66              227
Olsen         112
Olsen           67
Olsen           45               224
Tofte           21
Tofte          60
Tofte          30
Tofte          32
Tofte         44                187

Jeg ønsker å lage en formell i 3. kollone som regner ut summen for hver enkelt person, slik eksempelet viser, kan noen hjelpe med å lage en slik formel? (en formel som jeg plotter for 1.persom som jeg bare kan "dra" nedover for alle personene!

På forhånd takk :)

(Innlegget ble redigert 11.07.16 23:39)

Glee
GleeInnlegg: 5226
12.07.16 00:08
Sjefssløggern: Jeg ønsker å lage en formell i 3. kollone som regner ut summen for hver enkelt person, slik eksempelet viser, kan noen hjelpe med å lage en slik formel? (en formel som jeg plotter for 1.persom som jeg bare kan "dra" nedover for alle personene!

Det desidert enkleste er å sette inn en Pivot-tabell. Da trenger ikke dataene å være sortert en gang.

Er dataene sortert kan du bruke delsamendrag (sub-totals). Ved hver endring i Navn summer Beløp

Dersom du absolutt vil ha formel så lar deg seg gjøre på flere måter, både med (enklest) og uten hjelpekolonne (vanskelig).

Skal se på det i morgen om du vil.

Sjefssløggern
12.07.16 08:01
Glee: Skal se på det i morgen om du vil.

Det hadde vært strålende!

Glee
12.07.16 09:08
Sjefssløggern: Det hadde vært strålende!

Sett at du har navn i kolonne A, Beløp i kolonne B og med summen i kolonne C, med data fra rad 2 (overskrift i rad 1), så kan du sette inn følgende formel i C2:

=IF(A2=A3;"";SUMIF($A$2:$B$17;A2;$B$2:$B$17))

Forklart blir dette så følgende

IF(A2=A3;"";

Her sjekker den om teksten i kolonne A er lik på denne linjen og den nedenfor. Dersom den er det så er det ikke siste linje og sett derfor inn ingen ting

SUMIF($A$2:$B$17;A2;$B$2:$B$17))

Her bruker jeg SUMIF funksjonen.

$A$2:$B$17 er selve tabellene (vil som regel gå lengre ned enn til rad 17 og må derfor selvfølgelig endres etter dette. Husk også $ foran adressene slik at de er låst og ikke endrer seg når du kopierer nedover.

A2 er verdien som skal slås opp (navnet). 

B$2:$B$17 er det som skal summeres. Her må du også endre nummeret på siste rad samt huske $-tegnet

På norsk så heter IF HVIS og SUMIF tror jeg heter SUMHVIS

Husk også at tabellen må være sortert på navn hvis dette skal fungere. Bruker du en Pivot-tabell så er ikke det nødvendig, men da vil du få tallene i en helt ny tabell.

Sjefssløggern
12.07.16 17:36
Glee: ett at du har navn i kolonne A, Beløp i kolonne B og med summen i kolonne C, med data fra rad 2 (overskrift i rad 1), så kan du sette inn følgende formel i C2: =IF(A2=A3;"";SUMIF($A$2:$B$17;A2;$B$2:$B$17)) Forklart blir dette så følgende IF(A2=A3;""; Her sjekker den om teksten i kolonne A er lik på denne linjen og den nedenfor. Dersom den er det så er det ikke siste linje og sett derfor inn ingen ting SUMIF($A$2:$B$17;A2;$B$2:$B$17)) Her bruker jeg SUMIF funksjonen. $A$2:$B$17 er selve tabellene (vil som regel gå lengre ned enn til rad 17 og må derfor selvfølgelig endres etter dette. Husk også $ foran adressene slik at de er låst og ikke endrer seg når du kopierer nedover. A2 er verdien som skal slås opp (navnet).  B$2:$B$17 er det som skal summeres. Her må du også endre nummeret på siste rad samt huske $-tegnet På norsk så heter IF HVIS og SUMIF tror jeg heter SUMHVIS Husk også at tabellen må være sortert på navn hvis dette skal fungere. Bruker du en Pivot-tabell så er ikke det nødvendig, men da vil du få tallene i en helt ny tabell.

Utrolig god hjelp dette! Takk for svar!

Glee
12.07.16 18:07
Sjefssløggern: Utrolig god hjelp dette! Takk for svar!

Har samme forhold til Excel som en bonde har til traktor - det som ikke kan gjøres i Excel blir ikke gjort...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg