Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

GPS på iPad??

NYTT TEMA
LSP-4445
LSP-4445Innlegg: 1040
20.08.17 21:52

Fikk følgende spørsmål fra kamerat men har selv ingen peiling men kanskje noen her har?

Skal bruke ipad som kartplotter i båt (GPS). Regner med jeg må kjøpe wifi + cellular modell for å få dette til å funke men samme om det er vanlig iPad,Air2 eller Pro..?
Ønsker GPS funksjon uten bruk av data....som jeg har hørt er fullt mulig.
Noen som vet?

(Innlegget ble redigert 20.08.17 21:56)

Torotto
TorottoInnlegg: 13558
20.08.17 22:26
LSP-4445: Skal bruke ipad som kartplotter i båt (GPS). Regner med jeg må kjøpe wifi + cellular modell for å få dette til å funke men samme om det er vanlig iPad,Air2 eller Pro..?
Ønsker GPS funksjon uten bruk av data....som jeg har hørt er fullt mulig.
Noen som vet?

Du har to valg enten en med  cellular.

eller en wifi med egen GPS enhet. 

NB. Bad Elf finnes både som innstikk i Ipad. og Bkuetooth. 

Forfun
ForfunInnlegg: 5299
24.08.17 19:34

Har en gammel iPad 2 som er 5 år gammel. På iPad må en ha simkort for å få GPS som er innebygd. Mener det fremdeles gjelder på nye. Bruker ikke data, fungerer fint der det ikke er mobildekning. Elektronikken ombord kostet ca 150 000 kr, det vi bruker som primærnavigasjon er iPad med navtroniks. Har seilt til Middelhavet samt mye av norskekysten. Forskjellen i posisjon mellom iPad og den dyre plotteren er stort sett plasseringen av antenne. Anbefales. 

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21107
01.09.17 23:57

Bruttern gikk for iPad med cellular allerede for 6-7 år siden fordi det pluss app for navigasjon var svært mye billigere enn plottere ment for båt. Et vanntett etui og en nødlader kobla mot små solcellepanel sørga for at det sjelden ble krise på strømfronten. Jeg var med og seilte Norgeskysten (Lofoten-Drammen) med den løsninga, det var veldig fint. Vi hadde bare ipaden og backup i form av vanlige sjøkart + kompass for navigasjon. Hadde aldri problemer av noen slag. :)

Ipad cellular, et godt navigasjonsprogram, vanntett (og gjerne flytende) etui samt solcelle/nødladere og du er good to go. 

politikk
politikkInnlegg: 22980
04.09.17 13:00

Lsp-4445 : har ikke hørt om hverken telefoner, eller iPad og PC med andre plattformer som har GPS basert på satellitt signaler slik som f.eks en garmin 60C og kan fungere som lommespeedomerter uten og være tilkoblet telenettet.

tror iPad og telefoner bare beregner posisjon basert på telenettets sendere og vil da ikke virke uten dekning.  Andre ting faller bare ut hvis terrenget er i veien for satelittsignaler.

tar ett forbehold for at nye ting er kommet men ingen telefoner kunne erstatte garmin 60C på funksjoner sist jeg undersøkte. Tror dette har noe med patentrettigheter og gjøre.

petterG
petterGInnlegg: 9469
04.09.17 15:22
politikk: tror iPad og telefoner bare beregner posisjon basert på telenettets sendere og vil da ikke virke uten dekning.

Feil. Alle telefoner bruker satellitter, i likhet med andre GPS-enheter. 

politikk
04.09.17 15:48

PetterG : da må det ha noe med patentrettigheter at telefoner ikke får bruke samme programvaren som f.eks garmin 60C som er en ren GPS navigator.

jeg vet at dette trekker mye strøm slik at ett par AA batterier bare varer 7-8 timer.   Men hvis programmer lå inne kunne telenettet faktisk vært stengt mens ren GPS navigasjon ble brukt.

programmene og kartene har nok kostet en del så dette kunne selvsagt vært kjøpt / omskrevet til telefoners operativsystem.  Dette ligger da kansje i langvarige kontrakter med hardvareprodusenter at dette ikke er på markedet enda ?    Alle eksterne navigasjonsskjermer ville blitt umulige og få solgt hvis skjermen på mobil, nettbrett og PC kunne vise det samme.

andre tanker om hvorfor ikke tilgjengelig enda ?

Bantor
BantorInnlegg: 436
25.12.17 21:54

Du kan bruke Ipad som GPS sammen med f. eks. Bad Elf GPS utstyr.

Bad Elf er faktisk laget for apple produkter.

Har den billigste bluetooth modellen til Bad Elf. Den som bare har GPS. Den fungerer fint sammen med de fleste ipad. Bad Elfen har jeg bare testet ut i nabolaget, sammen med ipad og friluftsappen Viewranger. Har stort sett brukt Bad Elfen alene til å notere veldig nøyaktige GPS koordinater en gang jeg hadde behov for det.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9416
26.12.17 16:13
politikk: Alle eksterne navigasjonsskjermer ville blitt umulige og få solgt hvis skjermen på mobil, nettbrett og PC kunne vise det samme.

Det er fordi mange som tenker slik som deg.

Og "dem's" tanke er fakta i dem's hodet.

Dermed er det slik.

Hvordan ting egentlig er i den virkelige verden er en helt annen sak..

Etter flere tester flere steder i landet vårt .

Er min konklusjon att min android telefon med gps og god kart app like bra eller bedre en forje firmabilen sin gps, den nye firmabilen sin gps, Garmin gps'r jeg har testet og mine TomTom enheter.

I tillegg så er det tildels dyrt for enkelte av de andre enhetene å oppdatere kartet. Og det er nok der forskjellen ligger.

Tlf oppdateres gratis og om en vil, fortløpende. (Kan selvsagt velge å oppdatere hjemme over wifi før en reise, om en vil unngå mobildata bruk)

TomTom og Garmin syntes jeg er sære og niholder på ruta ved omkjøringer eller selv valgt endring. Telefonen er raskere til å tilpasse seg og finne ny rute. Noe som er bedre syntes jeg, en att en i lengre tid skal få mas om å snu.

Bantor
BantorInnlegg: 436
27.12.17 21:53

Den Bad Elf GPSen jeg har er vel strengt tatt en flightlogger for småfly. Det skal visstnok være populært å bruke bluetooth flightloggere for småfly i kominasjon med app og nettbrett blant en del lastebilsjåfører i statene.

politikk
28.12.17 00:30

Hillebillys : klart at dette går på utviklet softvare og rettigheter.  Alle skjermer kan jo vise alle bilder slik som en tv.

gprs er ikke det samme som gps.

nå nærmrr tiden seg for og bytte telefon og jeg ville selvsagt hatt ett alt i ett appsrat med gps, laseravstandsmåler og ir måler på telefonen.

finnes ikke enda.    Teknisk mulig...ja !   Hvorfor er ikke en produsent først til og kapre store deler av verdensmarkedet på hardvare ?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7875
28.12.17 11:38
politikk: nå nærmrr tiden seg for og bytte telefon og jeg ville selvsagt hatt ett alt i ett appsrat med gps, laseravstandsmåler og ir måler på telefonen. finnes ikke enda.    Teknisk mulig...ja !   Hvorfor er ikke en produsent først til og kapre store deler av verdensmarkedet på hardvare ?

GPS finst jo no i det meste av nye telefonar, så då er jo spørsmålet kvifor ingen leverar telefon med laseravstandsmålar (ir målar veit eg ikkje kva er...).

For min del har mobiltelefon med GPS og Google Maps vore veldig nyttig både på ferie og på fotturar i ukjent terreng.

Lasermålar? Nei. Om eg skulle få bruk for det, så kjøper eg ein billig ein på Clas Ohlsson.

hillebillys
28.12.17 20:38
politikk: Hillebillys : klart at dette går på utviklet softvare og rettigheter.  Alle skjermer kan jo vise alle bilder slik som en tv. gprs er ikke det samme som gps.

Hva mener du egentlig?

Hvorfor snakker du plutselig om gprs

petterG
28.12.17 21:29
politikk: nå nærmrr tiden seg for og bytte telefon og jeg ville selvsagt hatt ett alt i ett appsrat med gps, laseravstandsmåler og ir måler på telefonen. finnes ikke enda.    Teknisk mulig...ja !   Hvorfor er ikke en produsent først til og kapre store deler av verdensmarkedet på hardvare ?

Hvor stort vil du anslå markedet til å være for en telefon med:
* GPS("alle" har jo Google Maps fra før...)
* Laseravstandsmåler
* IR måler(hva er egentlig det??)

hillebillys
28.12.17 23:33
petterG: * IR måler(hva er egentlig det??)

Trolig tenker han på IR termometer. 

petterG
29.12.17 00:11
hillebillys: Trolig tenker han på IR termometer.

Mulig det! Utrolig at ingen har tenkt på den kombinasjonen før...

politikk
29.12.17 12:25

Petterg : ir måler er en temperaturmåler med laserstråle. Denne kan du rette mot ovnen, i frysen, kjøeskspet, gulvet og hvor som helst du vil avlese en temperatur.

de fleste håndtverkere vil ønske både laseravstandsmåler og ir måler. Er du på tur med båt kan gps brukes til og måle nøyaktig tilbakelagt distanse som ett speedometer.

jeg tror markedet for alt i ett apparat er ganske stor.

hva forteller google maps deg om tilbakelagt distanse og tidsaktuell hastighet når du løper, sykler eller kjører båt ?

InnocentBystander
29.12.17 13:23
politikk: Er du på tur med båt kan gps brukes til og måle nøyaktig tilbakelagt distanse som ett speedometer.

Det finst massevis av apps til mobiltelefonar som har denne funksjonaliteten.

InnocentBystander
29.12.17 13:35
politikk: de fleste håndtverkere vil ønske både laseravstandsmåler og ir måler.

For håndverkarar er det adskillig meire prakrisk å ha dette i robuste, separate apprater. For den som vil bruka mobiltelefonen til dette, så har Ryobi relativt rimelig ekstrautstyr. 

Håndverkarar er uansett ei relativt smal nisje for mobiltelefonar.

petterG
29.12.17 15:45
politikk: hva forteller google maps deg om tilbakelagt distanse og tidsaktuell hastighet når du løper, sykler eller kjører båt ?

Det finnes det haugevis av meget gode apper til telefon/nettbrett som tar seg av denslags.

(Innlegget ble redigert 29.12.17 15:45)

politikk
29.12.17 17:52

Innocentby : tror det er mange som er uenig med deg og mener at det er mindre praktisk med 3 gjenstander som fyller lommene enn en.

InnocentBystander
29.12.17 18:34
politikk: tror det er mange som er uenig med deg og mener at det er mindre praktisk med 3 gjenstander som fyller lommene enn en.

Tydeligvis ikkje mange nok til at produsentane av mobiltelefonar vil integrera funksjonane i telefonen.

politikk
29.12.17 21:16

Innocentby : tror det har noe og gjøre med patentrettigheter og avtaler slik at ingen får lovlig mulighet sammen med den tekniske muligheten.

InnocentBystander
29.12.17 21:26
politikk: tror det har noe og gjøre med patentrettigheter og avtaler slik at ingen får lovlig mulighet sammen med den tekniske muligheten.

Det er bare tøys. Termometer og avstandsmålar er så gammal teknologi at alle patenter har gått ut.

I tillegg er det eit problem med at det tar plass å bygga inn fleire sensorar i ein mobiltelefon. Alle produsetane jobbar med å laga tynne og lette telefonar. Dei vil ikkje legga til nye sensorar uten at det er eit stort marked som etterspør det. Og det er det ikkje her.

politikk
29.12.17 21:30

Innocentby : hvis du har rett så er det bare og vente til noen lett femdobler batterikapasiteten på dagens telefoner.  Er de 0.5 cm tykke og halvpatren av plassen er batterier så kan de bli litt mer gammeldagse og 2 cm tykke med ellers samme funksjoner.

selv med noen ekstra målere og energiforbruk øker brukstiden dramatisk.

Torotto
29.12.17 22:03
politikk: selv med noen ekstra målere

Det som idag er lagt inn av sensorer og kamerateknologi dekker de fleste områder.

I tillegg finnes en mengde bluetooth og kabel sensorer, som jobber opp mot telefon. 

InnocentBystander
29.12.17 22:14
politikk: så kan de bli litt mer gammeldagse og 2 cm tykke med ellers samme funksjoner. selv med noen ekstra målere og energiforbruk øker brukstiden dramatisk.

2 cm tjukk mobiltelefon? Og den trur du noen ville kjøpa? 

Dream on...

politikk
29.12.17 22:58

Innocentby : jeg ville hvertfall hvis den hadde andre funksjoner i tillegg.  Selv 4 cm tykk ville den krevd mindre lommeplass enn to andre apparater i tillegg.

veldig enkelt : kan forbruker velge størrelse og batterikapasitet mellom bare 2 ulike modeller fra en eller flere produsenter ?

garantert ett større merked og hvertfall for første leverandør.

eneste tekniske problem jeg kan se for meg er at mer mulittasking og mer prosessoraktivitet kan utvikle større varmeavgivelse.  Om det går uten bruk av kjølevifte er jo ett spørsmål hvis vi har 20 ruter med ulike funksjoner på samme display.  Garantert kan noen brukes om andre slåes midlertidig av.

2 cm tykkelse og du har en kraftig ledlykt også hvis behov.  3 i ett..

hammerfunksjon og drillfunksjon vil nok ikke komme.

politikk
29.12.17 23:07

Lsp-4445 : vet ikke om det går med ipad og andre nettbrett.

men det skulle gå med pc eller vanlig macbook da garmins programmer for håndholdt gps kan installeres og brukes med ekstern antennemottaker via kabeltilkobling.  I dag antakeligvis også trådløs tilkobling.

for og være praktisk på sykkeltur, heietur elker fisketur i jolla bør jo apparat være i lommestørrelse som mobiltelefon eller garmins håndholdte gps.

vil du ha i båt med cabin skjermet for vær og vind så fungerer hvertfall enten pc eller mac.   Usikker på nettbrett da disse ikke har alle vanlige datamaskin funksjoner.

Torotto
30.12.17 20:05
politikk: vet ikke om det går med ipad og andre nettbrett. men det skulle gå med pc eller vanlig macbook da garmins programmer for håndholdt gps kan installeres og brukes med ekstern antennemottaker via kabeltilkobling.  I dag antakeligvis også trådløs tilkobling.

Hele problemstillingen i utgangspunktet var, at Ipad leveres med og uten GPS mottaker.  (WiFi er uten) Cellurar er med. 

Iphone og de fleste Android  har GPS innbygget og er såldes kapabel til å bli brukt som GPS med kart i sanntid eller tracking. 

Det som kan være problemet er antenne og eventuelt problem i tatt skog og dårlig sikt til satellitter. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg