Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Idee på en app

NYTT TEMA
UiSstudenten
UiSstudentenInnlegg: 7
11.12.17 01:41

Heisann!

Jeg har en idee på en app som jeg mener vil gjøre en stor suksess.                          Før jeg startet på ideen så søkte jeg meg litt rundt for å se om det fantes noe liknende i markedet, noe det ikke gjorde (ikke helt det samme) . Når konseptet var klart, gikk jeg rundt på UiS og spurte studentene hva dem syntes om ideen. Så og si alle jeg spurte mente dette var en genial idee, og at dette var noe dem kunne tenkt seg å bruke. Dette var en liten avklaring på at jeg hadde truffet riktig målgruppe.

Jeg mener at ideen min løser dette spesifikke problemet på en veldig fin måte. Akkurat nå sitter jeg fast med et ferdig konsept. Jeg sitter fast fordi jeg verken kan kode eller har nok midler til å realisere konseptet på egenhånd. 

Dette er veldig kjipt... spesielt når man har en idee som faktisk kan gjøre det bra (ikke for å høres cocky ut haha). 

Noen med tips til hva jeg kan gjøre? Setter pris på all tilbakemelding :)

Peace out 

stc887
stc887Innlegg: 12962
11.12.17 03:59

Inovasjon Norge? Kickstarter/Go fund me eller bare henvis til denne og hør på UIS, må være en person som kan koding som tenner på ideen om den er så bra du skal ha det til ;-)

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6777
11.12.17 13:30

Det er vanskelig å få noen til å lage den gratis med mindre du har noe særlig å bidra med selv. I alle fall ingen som er spesielt flinke. Er du f.eks. en god selger?

UiSstudenten
11.12.17 14:30
stc887: Inovasjon Norge? Kickstarter/Go fund me eller bare henvis til denne og hør på UIS, må være en person som kan koding som tenner på ideen om den er så bra du skal ha det til ;-)

Takk for forslagene! Leste meg litt rundt på Innovasjon Norge og tenker å søke når jeg har fylt alle kriteriene. 

Angående Kickstarter så er jeg litt skeptisk haha. Altså om jeg legger ut hele konseptet + skisser så er jeg redd for at noen stjeler ideen. Slik jeg har forstått det så er det nesten umulig å få patent på en app. 

Fikk med to studenter, men begge sier at det vil ta alt for mye tid med tanke på at dem har egne studier. I tillegg så er noen av funksjonene i appen for avanserte for dem å kode 

UiSstudenten
11.12.17 14:38
Marchionni: Det er vanskelig å få noen til å lage den gratis med mindre du har noe særlig å bidra med selv. I alle fall ingen som er spesielt flinke. Er du f.eks. en god selger?

Takk for svar

Sant det du sier :/
Vil si jeg er en god selger men, i dette tilfellet tror jeg selve ideen selger seg selv

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6777
11.12.17 14:58
UiSstudenten: Vil si jeg er en god selger men, i dette tilfellet tror jeg selve ideen selger seg selv

Ingenting selger seg selv, med mindre det er en helt eksepsjonell oppfinnelse som aldri har blitt påtenkt før. Og det kan du nok ikke regne med at det er.

Det jeg mener med å være en god selger, er å ha gode menneskelige egenskaper, som ofte mangler hos utviklere. Selvom ideen og sluttproduktet er bra, vil det alltid være nødvendig med noen som kan bringe produktet til markedet og lage gode avtaler med partnere og leverandører.

Hvis du er utadvendt, har mange venner, er godt likt, ikke er redd for å ta kontakt med fremmede og ellers fremstår som en vellykket person med driv, kan dette være gull verdt for en introvert utvikler. Dersom du ikke har noen av disse egenskapene og heller ikke har penger, er neppe ideen din verdt så mye i seg selv, noe flinkere utviklere vil forstå.

Du kan sikkert få en eller annen naiv student til å jobbe for deg, men med middelmådighet både på selger- og utviklerside skal det mye til for å lykkes. Beklager at jeg virker negativ, men realiteten er at dette faktisk er ganske vanskelig å lykkes med. (I alle fall hvis målet er å tjene penger)

Torotto
TorottoInnlegg: 13270
11.12.17 15:13
UiSstudenten: i dette tilfellet tror jeg selve ideen selger seg selv

En ide har ingen verdi, før den er satt ut i live. Du må  forklare hele ideen til en som kan koden den for deg. Hva skal han med deg da? 

Mikey666
Mikey666Innlegg: 791
15.12.17 09:27

Vedr. finne noen som kan koding. Finn skoler som tilbyr apputviklings-klasser. Eksempelvis Westerdahl. 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14968
15.12.17 09:35

Man er helt avhengig av den som strukturerer og programmerer prosjekter.  Da risikerer man også at man mister eierrrettigheter.  Det første du bør sikre deg er å få beskrevet idèen og få dette bekreftet hos uavhengig tredjepart, som signerer for det vedkommende har lest.  Dette vil kanskje forhindre at noen stikker av med det hele. 

Dessuten bør du lage en skriftlig avtale med programmerer, der denne erklærer at du er idèhaver og eier av produktet.

Den gang jeg drev med programutvikling/programmering var mulighetene store og man tjente godt.  Jeg opplevde å være alene med en programidè, og da var det enkelt.
Den tiden er jo forbi, og kun de med beste og mest nyskapende idèer kommer gjennom og tjener penger.  Det er et vell av apper og programmer der ute. Derfor må du være forberedt på å stå på i lang tid uten så mye inntekt fra dette du vil selge.

nordfrost
nordfrostInnlegg: 5117
22.12.17 11:59

Slike ideer må du holde for deg selv inntil du får beskyttet den,for når du prater om iden til andre, så kan de stjele ideen din,og du kan ikke vinne frem uansett hvor mye du protesterer.

Du får ikke patent eller beskyttet ideen din; visst du har fortalt den offentlig !

UiSstudenten
22.12.17 18:23

Takk for all innspill! Jeg må nok ta den lange veien med å lære meg selv programmering. Har startet på et nettkurs som så langt virker ganske greit :D

Regner med at jeg har lært en del innen 1 år, og kan dermed begynne med litt av programmeringen av ideen selv

Peace out 

UiSstudenten
22.12.17 18:28
TomPadang: Den tiden er jo forbi, og kun de med beste og mest nyskapende idèer kommer gjennom og tjener penger.  Det er et vell av apper og programmer der ute. Derfor må du være forberedt på å stå på i lang tid uten så mye inntekt fra dette du vil selge.

Takk for svar :)
Er klar over at det er veldig vanskelig å slå igjennom nå.

You never know, bedre å gi det en sjanse :)

rogerns
rogernsInnlegg: 789
26.12.17 14:17

Tror ikke at du som student har nok penger, eller nok kunnskap i koding 

(Innlegget ble redigert 26.12.17 14:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg