Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke godt nok fra apple

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 22764
29.12.17 17:46

og tilby billigere batteriskifte.  Det eneste som holder er og sette hastigheten tilbake til originalt.

blir som en bil...bruker er selv ansvarlig for nok bensin på tanken og mobilbrukeren ansvarlig for og ha nok strøm via powerbank.

hva mener dere ?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9395
01.01.18 19:17

Funksjonen kan være tilgjengelig
Men brukervalgt

Slik som batterispar på alle andre telefoner på markedet.
Og gjerne da med 2-3 grader av sparefunksjon med forklaring på hva de forskjellige gradene gjør.

JJularbo
JJularboInnlegg: 5878
02.01.18 19:17
politikk: hva mener dere ?

At de burde få svi for å bruke for dårlige komponenter.

Et batteri som bare tåler å lades 500 ganger og som ikke er uttagbart er håpløst.

politikk
03.01.18 22:19

Jjularbo : det vil nok slå litt tilbake og bruke løsninger som gjør det tungvint og bytte batterier.   Men ikke så mye som før da løsningene er mange og fleksible med powerbank.

det er bare tull og lureri at lithiumbatterier ikke blir svakere med alderen og ladinger.  Men de klarer seg dikkert bedre enn syreløsningen.

derimot har også spenningselektronikk kutte strømtilførselen ved en gitt spenningsgrense slik at det for folk flest virker som om batteriene er tomme lenge før de er det og produktets ytelse synker slik som bly / syre / alkaliske batterier.

kun det og sette hastighet tilbake til startutgangspunktet og la bruker selv sørge for nok energitilførsel er godt nok.  Da kan apple klare seg med kraftig ripe i lakken fremfor mer permanente skader som at folk ikke oppdaterer produktene eller i vestefall kjøper annet merke neste gang.

politikk
03.01.18 22:44

Jjularbo : batteriene er nok sikkert ikke bedre på andre merker.  En produsent med de beste vil selge til alle kunder enten det er apple, samsung eller prosusenter av andre elektriske produkter.

politikk
05.01.18 22:07

Hillebillys : hvorfor skulle apple beklage hvis dette var brukerfeil ?  Ville de ikke da bare sagt : gå inn der og trykk på det ?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35387
06.01.18 00:45

Jeg har en ipad som er over 4 år gammel. Den har blitt brukt en del. Jeg syns batteriet fortsatt holder bra. 65% av opprinnelig kapasitet, ifølge en batteriapp. 

politikk
06.01.18 01:23

Rosmebraad : det har jeg også, men det går tregere.  Vet ikke om det skyldes nedsatt internettkapsitet eller prosessorkapasitet.

etter disse nyhetene vil jeg hvertfall ikke oppdatere programvaren lenger.   Vil du ?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35387
06.01.18 12:15

Nei,,,,,,, noe annet er at knapper /funksjoner endres i ny software også.

Dumme greier, siden hardwaren er forbausende holdbar.

politikk
08.01.18 01:10

Rosmebraad : det er nok ganske naturlig at softwaren utvikler seg slik som alle andre produkter.  Men det er ikke naturlig at opprinnelige funksjoner nedsettes med spesifikasjoner.  At slittasje kan gi nedsatt kapasitet er noe annet.    Batterikapasitet inngår ikke som naturlig reduksjon da strømtilførsel kan opprettholdes med nytt eller ekstern tilførsel.

hvis nye funksjoner tilføres blir programmet større og det tar lenger tid og lete frem de gamle.  Selv helt uten endringer i rute og programfelter.

bedrifter som utvider kan oppleve at programmet blir større og tar lenger tid og bruke.   Må det byttes meny for og få frem det samme som tidligere blir det også mer tidkrevende og tungvint.

la1goa
la1goaInnlegg: 11287
10.01.18 17:33
politikk: hva mener dere ?

Kan ikke begripe hvorfor man skal ha en iPhone når det finnes langt bedre alternativer.

Batteriet er nå en ting, lisensieringen er en annen ting, nåløyet for å lage en app er en tredje ting.

politikk
10.01.18 22:15

La1goa : ikke så godt og vite for vanlige folk hva som er best og tror det kan være hipp som happ.  Men antakelig vil de fleste ha samme softvare på både telefon, pc og nettbrett slik at alt går om hverandre..tror..jeg.

jeg ville sagt det samme om alle produkter og merker : det er ikke akseptabelt og bevisst nedsette spesifisert kapasitet. Om det er biler, telefoner eller varmeovner blir vel det samme ?   Her snakker vi ikke om slittasjeskader.

hvorfor noen på død og liv må ha bmw i stedet for mercedes er jammen ikke godt og vite.   De proffe må ha scania og valtra.

fargerik
fargerikInnlegg: 49973
13.01.18 05:51
politikk: La1goa : ikke så godt og vite for vanlige folk hva som er best og tror det kan være hipp som happ. Men antakelig vil de fleste ha samme softvare på både telefon, pc og nettbrett slik at alt går om hverandre..tror..jeg.

Bruke Android.

Jeg kjøpte en Samsung J7 i Thailand for snart to år siden, det er en strippa billigversjon av S7.

Funker fremdeles som en kule, og batteriet er like bra. Og det kan byttes når det måtte bli tema.

Sitter faktisk akkurat nå og bruker den som hotspot for internett....et sted i Thailand.

(Innlegget ble redigert 13.01.18 05:55)

politikk
14.01.18 01:56

Fargerik : data kunnskapsløse som meg visste ikke at android var vanlig operativsystem på pc engang.  Vet egentlig bare om microsoft windows og ios fra apple.   Har dog hørt om linux men ikke om vanlige forhandlere som selger dette.

finnes norske billigbutikker som f.eks elkjøp og expert som forhandler annet enn microsoft og apple til pc ?

ellers er jeg slett ikke sikker på når andre enn apple også kan finne på og nedsette yteevne og andre ting som salgstriks for nye enheter.

har til og med mistenkt at teleselskapene ikke alltid leverer hastigheten de reklamerer med og nedsetter denne sakte men sikkert.   Selvsagt kan jeg ikke måle dette.   Disse leverandørene er mange flere og kan sikkert trikse mer før noe blir oppdaget.

en elendig ting er vel at alt må byttes for og virke om hverandre.  Og selv skrivere aksepterer vel ikke android som operativsystem ?

som sagt mener jeg at dette er for dårlig av apple. Men tror ikke andre vil være frie for slikt.

f.eks bruker også ulike spillmaskiner ulik progranvare og operativsystem så langt jeg har forstått dette.  Playstation, xbox, sega, atari, nintendo og hva de nå heter alle sammen.

før så hadde vi vhs og beta som var konkurrerende systemer og ender vel opp med haugsvis av apparater bundet opp mot ett operativsystem ?    Ett " triks " fra bare en og kunden er lurt.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 421
14.01.18 07:57
politikk: Har dog hørt om linux men ikke om vanlige forhandlere som selger dette.

Linux er fri, åpen kildekode og omsettes derfor ikke over disk slik som Windows. Linux-baserte operativsystemer kan du laste ned og installere, endre på og distribuere som du selv vil. Ettersom det er åpen kildekode, finnes det bokstavelig talt hundrevis av varianter, laget av alt fra store organisasjoner til mindre grupper av frivillige entusiaster til "enkeltmannsforetak". (DistroWatch er et bra sted å begynne for å få oversikt over hva som faktisk finnes.)

Flere av de største produsentene av ferdigmaskiner, som Dell, HP og Lenovo, leverer også modeller med Linux forhåndsinstallert. I tillegg finnes en rekke bedrifter som driver kun med Linux-maskiner, som System76, Purism, ZaReason og ThinkPenguin. Disse har typisk valgt Linux som en del av en generell "free and open source"-ideologi.

Til tross for at Linux er gratis, fritt og med åpen kildekode, har det foreløpig ikke tatt store andeler av forbrukermarkedet for hjemme-PC. Totalt sett på hele markedet for datamaskiner er det imidlertid en ganske annen historie. 100% av verdens supercomputere kjører Linux. Bankterminaler, servere, TV-er, spillkonsoller, ja stort sett alt av datamaskiner foruten hjemme-PC-er kjører i hovedsak på Linux.

petterG
petterGInnlegg: 9451
14.01.18 08:36
politikk: en elendig ting er vel at alt må byttes for og virke om hverandre.  Og selv skrivere aksepterer vel ikke android som operativsystem ?

Skriveren bryr seg forholdsvis lite om hvor data til utskrift kommer fra. Så lenge den mottar data i korrekt format er det revnende likegyldig hvem som sender...

petterG
petterGInnlegg: 9451
14.01.18 08:38
politikk: har til og med mistenkt at teleselskapene ikke alltid leverer hastigheten de reklamerer med og nedsetter denne sakte men sikkert.   Selvsagt kan jeg ikke måle dette.

Den mistanken er 100 % ubegrunnet. De fleste har programmer/apper til å måle hastighet med, så leverandører som jukser med dette blir avslørt umiddelbart.

politikk
14.01.18 23:19

Petterg : spørsmålet var selvsagt om skriveren eller alle andre apparater kan forstå data som kommer fra annen programvare og operativsystem.

samme programmet må jo komme i to versjoner..en for windows og en for ios.   Finnes det da i android, linux og alle andre ?   Uansett må vel folk kansje kjøpe ny versjon av det samme de har fra før om de bytter til apparater med annet operativsystem.

sette du en ps eller xbox plate i windows eller mac forstår jo ikke maskinen dette.

spørs om ikke folk kan ende opp med en vaskemaskin som krever ett operativsystem og komfyr som krever ett annet operativsystem.  Så kommer kansje noe nytt som android og virker ikke med noen av delene ?

systemet fanger rett og slett.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7789
14.01.18 23:29
politikk: spørsmålet var selvsagt om skriveren eller alle andre apparater kan forstå data som kommer fra annen programvare og operativsystem

Det problemet blei løyst for sånn cirka 20 år siden.

(Innlegget ble redigert 14.01.18 23:33)

InnocentBystander
14.01.18 23:38
politikk: spørs om ikke folk kan ende opp med en vaskemaskin som krever ett operativsystem og komfyr som krever ett annet operativsystem

Eg kan ikkje fatta og begripa at du absolutt må fantasera fram problemer som ikkje finst. Er det ikkje betre å bruka energien på å skaffa deg noe som fungerar, og så heller spørra om hjelp dersom du får problemer?

Her i huset har og har vi Windows, Mac, iOS, Android. I tillegg er det massevis av dingsar som brukar Linux (ruterar, TVane, sannsynligvis skrivarane og sikkert mye anna).

Ingen problemer.

politikk
15.01.18 00:05

Innocentby : godt og få vite at slike problemer ikke finnes lenger.

dagen det blir nødvendig får jeg bare spør hvordan jeg konverterer sjakkprogrammet til mac over til pc versjon uten at dette koster noe med og kjøpe ny versjon.

eller hvordan jeg omformer gamle data fra ms-dos ledetekst til noe ipaden kan lese.

imidlertid så er jo næringsliv mye mer utsatt for nedsatt hastighet enn privatpersoner siden de har betalt arbeidstid.   Derfor tror jeg flere bedrifter vil tenke seg godt om neste gang de leverandør av trådløs kommunikasjon.

politikk
15.01.18 00:34

Innocentby : vet du hvorfor kompatilitetsproblemer eksistrer på spillmaskiner hvis det ikke lenger gjør det på datamaskiner som windows og ios ?

så vidt jeg fikk høre virket ikke lenger gamle spill på ny maskin av samme merke.    Da har jo noen sikkert mye gammel softvare de ikke lenger kan bruke.     Dette er dog noe jeg har hørt men ikke prøvd.  Og heller ikke diktet opp.

er android ett system som aksepterer gamle programmer fra både windows og ios ?   Dette høres da ut som ett godt alternativ når maskiner må byttes grunnet alder.

InnocentBystander
15.01.18 08:25
politikk: vet du hvorfor kompatilitetsproblemer eksistrer på spillmaskiner

Alle som driv med spill veit at spill blir laga for spesifikke konsoller. Eit spillkonsoll er ikkje ei generell datamaskin, og var aldri meint å vera det. 

InnocentBystander
15.01.18 08:27
politikk: imidlertid så er jo næringsliv mye mer utsatt for nedsatt hastighet enn privatpersoner siden de har betalt arbeidstid.   Derfor tror jeg flere bedrifter vil tenke seg godt om neste gang de leverandør av trådløs kommunikasjon.

Hæ????? Trådløs kommunikasjon er noe av det mest standardiserte som finst...

Og til din informasjon: Bedriftar tenker seg alltid godt om før dei kjøper utstyr eller inngår kontraktar. 

InnocentBystander
15.01.18 08:31
politikk: dagen det blir nødvendig får jeg bare spør hvordan jeg konverterer sjakkprogrammet til mac over til pc versjon uten at dette koster noe med og kjøpe ny versjon.

Programvare er ferskvare. Dersom du ikkje vil oppgradera, så behold den gamle maskina.

InnocentBystander
15.01.18 08:47
politikk: eller hvordan jeg omformer gamle data fra ms-dos ledetekst til noe ipaden kan lese.

Eit nettbrett er ingen PC, på same måten som ein moped ikkje er ein bil.

Dersom det kun er snakk om data, så er det ein enkel sak å overføra filer mellom iPad og PC. Programmet heiter iTunes.

politikk
15.01.18 14:17

Innocentby : sikkert lett for de dataflinke.  Jeg får bare opp at programmer ikke kjennes.

det er nok ett problem at software er ferskvare for det har vært mange offentlige it skandaler der systemer er for gamle før de har blitt tatt i bruk.

skal folk bytte alt som har en mikrobrikke med få års mellomrom går det jo ikke økonomisk for de fleste.

men mener du det er akseptabelt at leverandører skrur ned originale ytelser ?

InnocentBystander
15.01.18 14:28
politikk: men mener du det er akseptabelt at leverandører skrur ned originale ytelser ?

Detter har jo bare skjedd hos Apple, og begrunnelsen er faktisk truverdig. Det einaste problemet er at dette ikkje har blitt kommunisert.

Eg har ikkje sett at andre leverandørar har gjort noe liknande, og når no Apple har gitt ilbud om billig batteribytte, så er vel egentlig den saken avslutta.

politikk
15.01.18 14:55

Innocentby : ingenting i veien for at også andre produsenter kan prøve seg på slike triks for og få folk til og kjøpe nytt.

folk bør ikke finne seg i slikt og saken bør jo ikke være avsluttet før opprinnelig ytelse er tilbakestillt.

InnocentBystander
15.01.18 15:05
politikk: Innocentby : ingenting i veien for at også andre produsenter kan prøve seg på slike triks for og få folk til og kjøpe nytt.

Neivel. Og???

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg