Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Clean install laptop

NYTT TEMA
Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3601
01.02.18 19:27

Er det mulig å kjøpe en laptop idag som har clean install på seg, dvs uten noen andre programmer enn windows? Blir prisen det samme? Fører eks Komplett eller andre slike maskiner? Man kan jo gjøre det selv, men jeg tenker på andre som jeg kjenner som gjerne kunne tenkt seg det. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9419
01.02.18 23:13

Vet multicom gjør det på enkelte av modellene

to eksempler da jeg ikke vet din pris klasse. (Dem har flere bare tiitt)

https://www.multicom.no/multicom-xishan-n750-156-full-hd/cat-p/c100561/p10639257

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c100559/p10637364

Obs den siste er vifteløs.  Har selv en eldre vifteløs maskin, fantastisk behagelig. Men egner seg best som turmaskin hvor en kun leser nyheter, bruker til nettbank, netflix, youtube og lett surfing.  Og bildelagring.

Noen form for redigering eller spill er den ikke egnet for.

Torotto
TorottoInnlegg: 13569
01.02.18 23:18
hillebillys: Vet multicom gjør det på enkelte av modellene

Problemet er jo at du mister angrefristen!

De legger inn Windows for kunde og derved tar de seg godt betalt, hvis du angrer.

Her: Tilvirkningskjøp:

Alle Multicom PC-er (både stasjonære og bærbare) samt konfigurerbare Asrock NetTop modeller produseres kun på bestilling og etter dine spesifikasjoner. Kjøp av disse produktene regnes derfor som tilvirkningskjøp jf. Angrerettslovens §16 første ledd. Butikken gis her rett til dekning av kostnadene påført for utført arbeid og medgåtte materialer dersom benyttet angreretten etter bestilt av disse produktene.

Kostnaden dekker produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra Multicom samt demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Kostnad vil være mellom kr. 950,- og kr. 1.600,- inkl. mva. og trekkes normalt fra beløpet som blir utbetalt til kundens konto ved behandling av returen.

Sitat slutt.

Ble tatt opp i en annen tråd her for ca halvt år siden. 

Det folk kan gjøre er å laste ned norsk Win 10 fra MS,  slette maskin og bruke produktkode som følger maskin. 

(Innlegget ble redigert 01.02.18 23:21)

hillebillys
02.02.18 12:45
Torotto: De legger inn Windows for kunde og derved tar de seg godt betalt, hvis du angrer.

Du må ikke kjøpe tjenesten da..

Kjøp pc, kjøp w10 ved siden av.

Det gjorde jeg, kjøpte da maskin uten os
Installerte det selv.

Ingen problemer med det, heller ikke når det var noe trøbbel med maskinen. (endte opp med ny harddisk)

Var faktisk den beste maskinen jeg noengang har hatt, men dyr (Sammenheng sikkert)

Men generelt sett så har jeg gått over til Komplett. Med unntak av postnord så virker dem mer strømlinjeformet om det er noe.

Torotto
02.02.18 15:46
hillebillys: Du må ikke kjøpe tjenesten da.. Kjøp pc, kjøp w10 ved siden av.

Ja da går det greit. Da har du 1 laptop og en ubrutt eske Win.10

Så fella ligger i og la de installere for deg. Da blir det Tilvirkningskjøp! 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 439
02.02.18 17:28
Torotto: Så fella ligger i og la de installere for deg. Da blir det Tilvirkningskjøp!

Det blir vel tilvirkningskjøp fordi Multicom-maskiner egentlig er Clevo-maskiner som de setter sammen med sitt eget Multicom-merke ved bestilling, uavhengig av om du får operativsystem forhåndsinstallert eller ei?

For øvrig blir det vel samme sak om man bestiller operativsystem ved siden av eller re-installerer Windows på en maskin der det er forhåndsinstallert for å få en ren installasjon . Sånn jeg forsto trådstarter så var poenget å få en ren installasjon uten å måtte installere selv.

Torotto
02.02.18 21:46
Sevens7ar: Det blir vel tilvirkningskjøp fordi Multicom-maskiner egentlig er Clevo-maskiner som de setter sammen med sitt eget Multicom-merke ved bestilling, uavhengig av om du får operativsystem forhåndsinstallert eller ei?

Nei!  Kjøper du maskinen uten operativsystem, så har du vanlige regler for angrefrist.

Når du krysser av for installasjon av Win10, så blir det tilvirking.

Det vil si at de har utført ett arbeid, som er verdsatt til den summen de krever ved annullering. 

Ellers så er nå win7 og win10 tilsalgs billig på fordelaktig.no

Sevens7ar
02.02.18 22:32
Torotto: Nei!  Kjøper du maskinen uten operativsystem, så har du vanlige regler for angrefrist.

I følge det du skrev tidligere i tråden så er det jo ikke sånn:

"Alle Multicom PC-er (både stasjonære og bærbare) samt konfigurerbare Asrock NetTop modeller produseres kun på bestilling og etter dine spesifikasjoner. Kjøp av disse produktene regnes derfor som tilvirkningskjøp."

Dette sitatet kan vanskelig forstås på noen annen måte enn at det er det at maskinene produseres etter bestilling som gjør det til tilvirkningskjøp.

Angående operativsysteme så er det dette som gjelder:

"Ved kjøp av produkter i elektronisk format (lyd- eller bildeopptak, spill, datamaskinprogram, wordfiler, pdf-filer ol.) faller retten til å angre bestillingen bort idet du har mottatt den elektroniske forsendelsen med filen på din server eller lisenskode/-informasjon er gjort tilgjengelig. Angreretten gjelder heller ikke for tidsbestemte ytelser, eller for varer som forringes raskt."

Dette er to forskjellige ting. Tilvirkningskjøp handler om at maskinene produseres på bestilling mens det med operativsystemet er at man mottar lisenskoden for et produkt som aktiveres digitalt og dermed innebærer ikke en retur av det fysiske produktet en retur av det man egentlig betaler for, nemlig lisenskoden. Windows i seg selv er nemlig helt gratis (fritt tilgjengelig for nedlasting på Microsoft sine sider) hvis man ønsker å bruke det uten å aktivere lisens.

Torotto
02.02.18 23:10
Sevens7ar: Dette sitatet kan vanskelig forstås på noen annen måte enn at det er det at maskinene produseres etter bestilling som gjør det til tilvirkningskjøp.

Hvis du bestiller på multicom så handler det om 2 fysiske produkter.

1) PC 

2) windows 10 i eske. 

Hvis jeg mottar dette og ikke bryter forsegling, så kan jeg benytte angrefrist.

Hvis jeg bestiller innmontert eller bryter forsegling, så kommer tilvirkskjøp!

Her.

Men selve hovedpoenget, var at Multicom leverer maskiner uten operativsystem og dette er en fallgruve, ved ønske om annullering.

Sevens7ar
03.02.18 01:53
Torotto: Hvis du bestiller på multicom så handler det om 2 fysiske produkter. 1) PC  2) windows 10 i eske.  Hvis jeg mottar dette og ikke bryter forsegling, så kan jeg benytte angrefrist. Hvis jeg bestiller innmontert eller bryter forsegling, så kommer tilvirkskjøp! Her. Men selve hovedpoenget, var at Multicom leverer maskiner uten operativsystem og dette er en fallgruve, ved ønske om annullering.

Som sagt: Du blander sammen to forskjellige ting. Som det står på sidene deres så gjelder tilvirkskjøp på alle Multicom-maskiner pluss konfigurerbare Asrock NetTop fordi disse bygges etter bestilling. Loven om tilvirkskjøp gjelder alle disse maskinene uavhengig av om operativsystem ikke medfølger, er forhåndsinstallert med OEM-lisens eller bestilt og levert separat med retail-lisens.

Du kan benytte angrefristen, men Multicom kan kreve betalt for kostnad og arbeid i forbindelse med ferdigstillelse av maskinen. Dersom Windows ikke fulgte med maskinen, men du har bestilt i tillegg og bedt dem installere, inngår operativsystemet som en del av kostnaden deres i og med at lisenskoden er brukt.

At du ikke får returnert Windows dersom de installerer det for deg eller etter å ha brutt forseglingen er fordi du da allerede har fått den digitale lisenskoden. Det er lisenskoden du betaler for - Windows er gratis - og dersom denne har blitt brukt ved at du har bedt dem installere for deg eller du har fått mulighet til å notere den ved å åpne forseglingen, kan koden naturlig nok ikke returneres.

Det blir således feil å kalle maskiner levert uten operativsystem for en fallgruve. Det som i tilfelle er en fallgruve er at de "produserer" Clevo-maskiner under sitt eget Multicom-merke og dermed kan påberope seg tilvirkskjøp.

(Innlegget ble redigert 03.02.18 01:54)

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3601
03.02.18 12:55

Takker for mange fornuftige svar! 

Så da blir vel spørsmålet: Hva er da det mest fornuftige? Be om clean install eller gjøre det selv. Hvilke forhandlere burde man velge hvis man vil ha en god maskin til en fornuftig pris med minst mulig trøbbel for å få renset maskinen? 

For meg selv tenkte jeg at det er naturlig for meg å kjøpe fra Komplett eller Dustin siden jeg har erfaringer med disse fra før. Men jeg har ikke kjøpt laptop av dem. Min kollega tenkte å bare stikke ned på Elkjøp. Men jeg er ikke sikker på om det er en god løsning. 

Torotto
03.02.18 18:32
Kulumuli: Så da blir vel spørsmålet: Hva er da det mest fornuftige? Be om clean install eller gjøre det selv. Hvilke forhandlere burde man velge hvis man vil ha en god maskin til en fornuftig pris med minst mulig trøbbel for å få renset maskinen?

Dette bør man gjøre selv, hvis man kjøper på nettet.

Ta alt opp forsiktig og ikke bryt segl unødvendig.

Da bør du sjekke alt på maskinen. Slik som skjerm for feil, tastatur og pad og eventuelt støy.

Hvis det ikke følger med noen produktnøkkel så kan du finne denne med Jellybean.  Skriv ned denne.

Når du har blitt familiær med maskinen så er det bare å laste ned Win 10 på USB  og slette hardisk/SSD. 

Legg inn Windows 10 på nytt og bruk produktkode og aktiver. 

Maskin kjøper du der du er mest fornøyd.  El Kjøpe er helt greit å kjøpe ifra hvis du selv vet hva du skal ha. '

Sevens7ar
03.02.18 18:35
Kulumuli: Takker for mange fornuftige svar!  Så da blir vel spørsmålet: Hva er da det mest fornuftige? Be om clean install eller gjøre det selv. Hvilke forhandlere burde man velge hvis man vil ha en god maskin til en fornuftig pris med minst mulig trøbbel for å få renset maskinen?  For meg selv tenkte jeg at det er naturlig for meg å kjøpe fra Komplett eller Dustin siden jeg har erfaringer med disse fra før. Men jeg har ikke kjøpt laptop av dem. Min kollega tenkte å bare stikke ned på Elkjøp. Men jeg er ikke sikker på om det er en god løsning.

Sjekk Prisjakt for det beste tilbudet. Ingenting i veien med å handle på Elkjøp hvis de har samme maskin til lavere pris. Det sagt så selger de mange lavkvalitets-laptoper og de ansatte i slike butikker er ofte ikke så flinke til å styre kunden mot mest kvalitet til best pris for deres behov så hvis man bare stikker innom butikken og kjøper noe på måfå så får man fort katta i sekken, som f.eks. et makkverk av en Acer-maskin eller et overpriset Apple-produkt.

Om man kjøper uten Windows og installerer selv eller med forhåndsinstallert operativsystem pluss en masse unødvendig bloatware blir gjerne det samme. I begge tilfeller er det bare å gjøre en ren (re-)installasjon selv så i praksis blir det liten forskjell annet enn muligens prisen.

Hvis kollegaen din er usikker på installering av Windows, finnes det YouTube-videoer som viser hvordan. Men ærlig talt er det en så enkel sak at de fleste skal kunne klare det uten problemer. Det eneste å merke seg, avhengig av hvor (u)bekymret man er for å dele data med Microsoft og diverse apper, er at det er lurt å velge custom/tilpasset installasjon (avansert) og skru av en del av instilligene som er slått på som standard ved ekspressinstallasjon.

Produsenter som Asus, Dell, HP og Lenovo har stort sett gode produkter. Pris og kvalitet henger selvsagt sammen selv om man handler anerkjente merker, men avhengig av hva maskinen skal brukes til er det fint mulig å kutte kostnader uten nødvendigvis å kutte kvalitet.

På en laptop som ikke skal brukes til spilling eller bildebehandling, trenger man f.eks. ikke en dyr GPU som trekker opp prisen. Skal den brukes kun til kontorarbeid, Internet, streamingtjenester som Netflix o.l. holder det lenge med integrert grafikk.

Mange laptoper selges også med uforholdsmessig store harddisker. Større tall gjør seg godt i reklameaviser, men hvis man stort sett lagrer kun dokumenter o.l. og svært lite filmer, spill og sånt som fort tar stor plass så holder det med 120-250GB til en hjemmekontor/internet-maskin.

Jeg vil i alle tilfeller anbefale en laptop med en raskest mulig SSD (PCIe x4 NVMe) og styre langt unna HDD. En av de raskere SSD-ene sammenlignet med en HDD utgjør den største opplevde hastighetsforskjellen på en typisk hjemmekontor/Internet-maskin som ikke behøver en kraftig GPU og CPU til tyngre oppgaver så dette er et område jeg definitivt ikke ville søkt å kutte prisen mest mulig.

I verste fall kan man kjøpe en ekstern harddisk eller bygge seg en NAS hvis man skulle få plassmangel. Noe sånt er jo i alle tilfeller kjekt å ha med tanke på at en laptop gjerne byttes ut med ikke så mange års mellomrom.

Torotto
hillebillys
05.02.18 00:15

Mener forresten jeg så en i3 laptop (2ghz) til under 4 k. Muligens Power.

For de fleste tror jeg det vil værra et godt kjøp.
Og følge oppskriften til Torotto så vil en jo få clean instal på slik og.

Skal se om jeg finner igjen den maskinen...   Om noen ønsker noe rimlig.

Edit: Fant den, selvsagt ikke noen tungvekter. Men for meg virker det som god maskin til den prisen

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-vivobook-max-r541ua-dm985t-156/p-504580/

(Innlegget ble redigert 05.02.18 00:17)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg