Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan samle/sortere bildefiler fra flere mapper?

NYTT TEMA
jonas
jonasInnlegg: 29942
12.03.18 19:57

Har et sortertingsproblem for bildefiler. Har ca 10 år med digitale bildefiler liggende på en ekstern harddisk, er cirka 30 000 bilder og filmer. Bildene kommer fra flere forskjellige fotoapparater og mobiltelefoner. De ulike produsentene har hatt ulike lagringssystem. Jeg har kopiert uten å sortere underveis så det er mange ulike mappesystemer på den eksterne harddisken.

Både jeg og fruen har tatt bilder med hver våre telefoner så det er bilder fra samme tid i ulike mapper.

Det umiddelbare problemet nå er hvordan kan jeg få sortert bildene på en effektiv måte?

Jeg tenker at bildefilene inneholder jo dato for når bildet ble tatt, og Windows Explorer kan sortere etter dette. For å få til det skulle jeg hatt alle filene inn i én mappe. Da kunne jeg sortert dem etter dato, laget undermapper(år, måned) og flyttet de bolkevis. 

Så da blir spørsmålet: Hvordan kan jeg kopiere filer fra ørten mapper over i en felles mappe? Er det noen smart kommando eller funksjon til dette? Mener å huske at vi drev på noe sånt i DOS-tidene, men kommer ikke på hvordan.

Eller eventuelt: Noen forslag til hvordan få sortert bildene?

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9578
12.03.18 21:41

Sett deg ned med kaffe/pils/rødvin og lag mapper, sorter etter katogori eller dato.

Jeg har prøvd flere hurtigløsninger og programmer.. Og bare tull alt som jeg har prøvd. Inkludert betalingstjenester..   Ender opp med sinsyk mengde med mapper, og da ett bilde i en mappe, to i en annen og så ny mappe. Disse klarer ikke å sammle "turen til spania" i en mappe (eks)

Disse hurtig løsningene klarer ikke å gjenkjenne dobbelt filer/bilder. Men kan fort legge dette i forskjellige mapper.

Hele det prosjektet endte opp med sinnsykt mye mer arbeid...

Beste er å låne en skjerm til, lage mapper. sette mål mappe for første kategori/dato på en skjerm. Bla gjennom og finn alt du vil ha der og flytte over.

Utrolig langtekkelig og kjedelig ja.. Men etter min erfaring, eneste måten å få det katalogisert helt riktig etter dato og kategorier..

Og i etterkant, nyere bilder. drit fullstendig i tlf/kameraet sitt system. før direkte over fra minnekortet, og lag mappe selv. Og forsøk å gjør det fortløpende.

Så altså, lån en skjerm til, sett mål der. Bla igjennom og flytt fra den andre skjermen.  (Mappene)  Men da mitt tips, ikke alle bilder i en mappe. lage riktig mappe med engang, eks "Juni 98 Rhodos" , "4 - 20 oktober 99 hos mormor"  osv

fargerik
fargerikInnlegg: 53200
17.03.18 04:58

Jeg prøver å begrense meg til 1 mappe pr. år, og lager undermapper i hvert års mappe.

Men jeg bruker bare SD-kortene en gang, jeg lagrer også dem, i tilfelle både harddisken og backup-disken skulle kræsje ;-)

jonas
25.03.18 23:46
hillebillys: Jeg har prøvd flere hurtigløsninger og programmer.. Og bare tull alt som jeg har prøvd. Inkludert betalingstjenester..   Ender opp med sinsyk mengde med mapper, og da ett bilde i en mappe, to i en annen og så ny mappe. Disse klarer ikke å sammle "turen til spania" i en mappe (eks)

Og det var jo problemstillingen min. Jeg har allerede rotet det til med å ha massevis av mapper og undermapper og slikt.

Men jeg fant en ok løsning. Brukte filutforskeren til Windows. Klikket meg inn på rot-mappa til den eksterne harddisken. Brukte så søkeverktøyet, søkte på * (altså stjerne/asteriks). Da søkte utforskeren gjennom alle undermappene og listet opp alle filene på harddisken uten å bry seg om hvilke mapper de lå i. Og da var det ganske enkelt å sortere etter "Dato tatt", merke bilder fra samme år og flytte over til passende mapper.

jonas
25.03.18 23:47
fargerik: Jeg prøver å begrense meg til 1 mappe pr. år, og lager undermapper i hvert års mappe.

Det er planen min også. Men når man ikke har gjort det på 12 år og minst 7 ulike fotoapparat/mobilkamera hoper det seg opp med ulike løsninger.

haraldwno
haraldwnoInnlegg: 1317
29.03.18 01:16

Et enkelt pythonscript som sortere bildene basert på metadata (dato, tid sted etc)

Hvordan det kjøres i Windows

hillebillys
29.03.18 12:54
jonas: Men jeg fant en ok løsning. Brukte filutforskeren til Windows. Klikket meg inn på rot-mappa til den eksterne harddisken. Brukte så søkeverktøyet, søkte på * (altså stjerne/asteriks). Da søkte utforskeren gjennom alle undermappene og listet opp alle filene på harddisken uten å bry seg om hvilke mapper de lå i. Og da var det ganske enkelt å sortere etter "Dato tatt", merke bilder fra samme år og flytte over til passende mapper.

Det er nok vel så greit som programmer til det.

Kan hende en klare rå finne ett program med god tilpassing til slik du ønsker.  Men som sagt, min erfaring er att en fort får like mange mapper som bilder...

Og da når filutforsker, som en faktisk har. Gjør en bedre jobb, er det jo nesten tull å skaffe ett program for det samme.

Men er kjedlig når en har mye usotert ;)

hillebillys
29.03.18 12:58
haraldwno: Et enkelt pythonscript som sortere bildene basert på metadata (dato, tid sted etc) Hvordan det kjøres i Windows

For meg virker det som om det er mye enklere å bruke filutforsker slik Jonas skriver, en å få dette til å kunne funke i windows.

Tiden en har brukt for å lære seg pythonscript, og få det til å funke i windows slik en ønsker.  Da hadde en jo vært ferdig med hele operasjonen via windows filutforsker...

Men om en tilfeldig hvis kan phytonscript fra før, da er det jo greit. Men da hadde han vel ikke behøvd å spørre ;)

jonas
29.03.18 19:44
hillebillys: For meg virker det som om det er mye enklere å bruke filutforsker slik Jonas skriver, en å få dette til å kunne funke i windows.

Enklere med filutforskeren, men artigere med Python. Jeg har spekulert på den løsningen selv men er ikke dyktig nok på programmeringa til å få det til. Ennå.

Så filutforskeren gjorde jobben. Støtte på litt utfordringer, utforskeren slet med å flytte for mange filer samtidig. Fylte sikkert RAMen eller no slikt. Men nå har jeg fått sortert etter år i det minste. Da blir neste steg mye enklere.

fargerik
fargerikInnlegg: 53200
29.03.18 21:15
jonas: Enklere med filutforskeren, men artigere med Python. Jeg har spekulert på den løsningen selv men er ikke dyktig nok på programmeringa til å få det til. Ennå. Så filutforskeren gjorde jobben. Støtte på litt utfordringer, utforskeren slet med å flytte for mange filer samtidig. Fylte sikkert RAMen eller no slikt. Men nå har jeg fått sortert etter år i det minste. Da blir neste steg mye enklere.

Jeg har gått og kikket på et par pappesker med bilder fra det analoge kameraets tid, jeg.

To tunge esker fulle med papirkopier og 110 og 135-negativer som er livet frem til det digitale kameraet kom. Bilder tilbake til fra sekstitallet. Faktisk noen få fra femtitallet også, tatt av foreldre og onkler.

Å sette i gang og scanne og registrere og systematisere dette blir et stykke jobb ;-)

For ikke å snakke om bilder på diskett og bilder på CD, som åpnes med obskure programmer som ligger på disketten eller CD-plata.....

(Innlegget ble redigert 29.03.18 21:19)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 477
29.03.18 21:31
hillebillys: Tiden en har brukt for å lære seg pythonscript, og få det til å funke i windows slik en ønsker.  Da hadde en jo vært ferdig med hele operasjonen via windows filutforsker...

Godt mulig, men som bonus så har man jo lært noe, som har en egenverdi og kanskje til og med vil være nyttig og tidsbesparende i fremtiden.

jonas
29.03.18 23:31
fargerik: Jeg har gått og kikket på et par pappesker med bilder fra det analoge kameraets tid, jeg.

Uff, ser med gru mot min mors skuffer fulle av analoge bilder. Men fordelen fra den gang da var at man ikke tok så mange bilder som nå. 

Jeg tenker å bestille fotobøker for å ha noe fremkalte bilder. Tenker 1 bok per år, vet ikke hvor mange bilder. Men det er både artigere og enklere å bla i bøker enn pc-bilder.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg