Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bestille ubegrenset mobilt bredbånd fra Finland.

NYTT TEMA
AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 123
31.03.18 07:27

Elisa, en finsk leverandør av mobilt bredbånd og telefoni tilbyr et abonnement med ubegrenset data, det som er fantastisk er jo at det også kan brukes ubegrenset i resten av Norden. jeg tenker jo da at det på en eller annen måte burde være mulig å få fatt i et slikt abonnement for så å bruke det i Norge. Er det noen som har en idé om hvordan dette kan gjøres?

Jeg ser også at Telia i Danmark har kommet med et mobilabonnement med "Fri Data" (1TB), men jeg så kjapt at man måtte ha det danske alternativet til bankid for å kunne handle på nettsiden deres, så jeg regner med at om man er utlending uten personnummer må man møte opp på en butikk for å vise ID slik man må i Norge. 

Grunnen til at dette interesserer meg er i hovedsak fordi jeg eier en fritidsbolig i et område hvor den lokale bredbåndsleverandøren ikke klarer å levere en tjeneste som er ordet "internet" verdig, så her tyr de fleste til mobilt bredbånd. Problemet er jo at i Norge får man knapt tak noe abonnement over 200GB, når jeg ringte telia var de heller ikke særlige behjelpelige de fortalte meg kort at jeg kunne kjøpe 20GB ekstra for 199 kr, noe som jeg anser som ran. Om jeg faktisk kan ta meg en weekend i Danmark eller Finland og i tillegg få fiksa internett hadde jo det vært knall, det ironiske er jo at om Telia Norge hadde tilbudt Fri Data for 1500 Kr/mnd så hadde jeg faktisk vurdert det.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1692
03.04.18 18:24

@AccountsReceiva

Allier deg med en finne. 

Darwinian_
Darwinian_Innlegg: 352
04.04.18 15:31

Lurer jeg også på - kan jo prøve å ta kontakt med dem via chat eller telefon? 

Pakkene som tilbys i Norge er en skam - 200GB er ikke rare greiene om du f.eks arbeider med store bildefiler, PDF etc. Telenor har egentlig et ansvar om å sørge for at landet har best mulig dekning av mobiltelefoni og internett - men kapasitet og pris gir de litt blaffen i når du kommer litt langt ut i grisgrendte strøk.

Problemet er at det kommer ikke til å gjøre noe med det før de blir tvunget på en eller annen måte av forbrukerrådet eller konkurrenter. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7800
04.04.18 17:04
Darwinian_: Telenor har egentlig et ansvar om å sørge for at landet har best mulig dekning av mobiltelefoni og internett

Telenor har vel ingen spesielle forpliktelsar på mobilnett?

Mobilnettene er no fullt ut kommersielle, så det einaste som styrer utbygging og pris er konkurranse.

Darwinian_
Darwinian_Innlegg: 352
04.04.18 17:32
InnocentBystander: Telenor har vel ingen spesielle forpliktelsar på mobilnett?

Det har du kanskje rett i. Men de har vel et ansvar for å bygge ut kabelnettet, altså internett? 

Torotto
TorottoInnlegg: 13288
04.04.18 17:59
Darwinian_: Telenor har egentlig et ansvar om å sørge for at landet har best mulig dekning av mobiltelefoni og internett - men kapasitet og pris gir de litt blaffen i når du kommer litt langt ut i grisgrendte strøk. Problemet er at det kommer ikke til å gjøre noe med det før de blir tvunget på en eller annen måte av forbrukerrådet eller konkurrenter.

Nei! Det er nok politikere som på nytt prater, prater og prater og lite skjer. 

Spesielt er dette alvorlig ute i distrikter, hvor kreative sjeler forsøker skape seg en verdifull næringsvei, men som møter ustabile og dyre løsninger. 

Selv på Nesøya klarer kommunen å hindre moderne teknologi.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7800
04.04.18 23:15
Darwinian_: Men de har vel et ansvar for å bygge ut kabelnettet, altså internett?

Nei. Telenor er bare ein av mange, og har ingen spesielle ansvar for bygging av infrastruktur eller internett.

Det einaste Telenor har ansvar for er å bygga ut telefoni (fasttelefon). Dette heng igjen frå monopoltida.

AccountsReceivable
08.04.18 22:59

Update: Jeg har forhørt meg litt med noen finner, problemet er at Telia og DNA (bruker Telia nettet) har en "Fair Use" klausul i kontrakten som sier at om de oppdager at abonnementet bare blir brukt andre steder enn i Finland (les: Norge og Sverige) i over 4 måneder sammenhengende vil de kunne terminere kontrakten. Elisa har dog et prepaid-sim som kan fungere, jeg har ikke sett noen "Fair Use" klausul i deres kontrakt og det er fri bruk i Norden. Danmark har jeg ikke fått sjekket enda, men skal prøve å få tak i en dansk kollega i løpet av uken. Jeg har uansett kommet frem til at Telia er bare å drite i, de har selvfølgelig allerede tenkt på at dette er et smutthull noen ville prøve å utnytte (derfor har alle aktører som bruker deres nett også samme klausul i kontrakten). Man er avhengig av å benytte seg av en konkurrerende leverandør, skal man ha en sjanse for at dette skal fungere. Abonnement kan man som nordmann bare glemme om man har personnummer eller foretaksnummer i enten Finland eller Danmark, det kreves kredittsjekk slik det gjøres her til lands.

Et prepaid-sim fra Elisa i Finland er altså det jeg annser som det mest realistiske alternativet. Jeg skal ta kontakt med dem så snart jeg får tid for å forsikre meg om at prisene jeg har funnet er riktige. Jeg har en bekjent som er i Finland på jobbreise ganske ofte, så da tenker å be han plukke med seg et prepaid fra en kiosk der borte.

AccountsReceivable
08.04.18 23:34

Det skulle stå: Abonnement kan man som nordmann bare glemme om man ikke har personnummer eller foretaksnummer i både Finland og Danmark, det kreves kredittsjekk slik det gjøres her til lands.

(Innlegget ble redigert 08.04.18 23:35)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9399
09.04.18 09:54
AccountsReceivable: det kreves kredittsjekk slik det gjøres her til lands.

Er det så underlig?

Burde vært innlysende og ikke behov for å undersøke..

(Innlegget ble redigert 09.04.18 09:54)

AccountsReceivable
09.04.18 21:31
hillebillys: Er det så underlig? Burde vært innlysende og ikke behov for å undersøke..

Forsåvidt ikke underlig, jeg ble ikke overasket om det et det du mener.

Men jeg er uenig i at det ikke var verdt å undersøke. Jeg har hatt abonnementer i USA, England og Sveits tidligere uten at jeg har hatt personnummer i nevnte land, det ble heller aldri foretatt noen kredittvurdering. I USA hadde de en depositumsordning for utlendinger, så jeg syntes faktisk det var verdt å undersøke.

(Innlegget ble redigert 09.04.18 21:37)

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60542
10.04.18 14:38
AccountsReceivable: Update: Jeg har forhørt meg litt med noen finner, problemet er at Telia og DNA (bruker Telia nettet) har en "Fair Use" klausul i kontrakten som sier at om de oppdager at abonnementet bare blir brukt andre steder enn i Finland (les: Norge og Sverige) i over 4 måneder sammenhengende vil de kunne terminere kontrakten. Elisa har dog et prepaid-sim som kan fungere, jeg har ikke sett noen "Fair Use" klausul i deres kontrakt og det er fri bruk i Norden. Danmark har jeg ikke fått sjekket enda, men skal prøve å få tak i en dansk kollega i løpet av uken. Jeg har uansett kommet frem til at Telia er bare å drite i, de har selvfølgelig allerede tenkt på at dette er et smutthull noen ville prøve å utnytte (derfor har alle aktører som bruker deres nett også samme klausul i kontrakten). Man er avhengig av å benytte seg av en konkurrerende leverandør, skal man ha en sjanse for at dette skal fungere. Abonnement kan man som nordmann bare glemme om man har personnummer eller foretaksnummer i enten Finland eller Danmark, det kreves kredittsjekk slik det gjøres her til lands. Et prepaid-sim fra Elisa i Finland er altså det jeg annser som det mest realistiske alternativet. Jeg skal ta kontakt med dem så snart jeg får tid for å forsikre meg om at prisene jeg har funnet er riktige. Jeg har en bekjent som er i Finland på jobbreise ganske ofte, så da tenker å be han plukke med seg et prepaid fra en kiosk der borte.

Telia har den klausulen, men de har ikke benyttet den på den routeren jeg har hatt stående her i Norge i flere år. Nå har jeg osgå et abonnement på telefon som jeg er ofte i Finland med, kanskje det er derfor.

Det Elisa-abb du nevner koster 29.90€ i måneden. Starpakken koster 5.90€ (59.90€ med moden). Gjør aktiveringen i Finland.

En ting det er viktig å merke seg er at med et slikt abonnement så blir du identifisert med finsk ip-addresse, så de streaming-tjenestene som krever norsk ip-addresse vil ikke fungere uten vpn, og Netflix vil gi deg den finske katalogen (som er ganske lik den Norske).

(Innlegget ble redigert 10.04.18 14:38)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9399
10.04.18 18:19
AccountsReceivable: eg har hatt abonnementer i USA, England og Sveits tidligere uten at jeg har hatt personnummer i nevnte land

Samme gjelder jo Thailand, Cambodsja, Filippinene, Vietnam og andre uland.

Men Finland er en del av skandinavia, og vi deler tele selskaper.
Ganske innlysende att abonnement krav er like for å hindre lekkasje på tvers av landene.

Telia hadde jo slitet om dem mistet kunder til seg selv i nabo landet.. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg