Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvalitet på nye DELL-laptoper

NYTT TEMA
Crane9
Crane9Innlegg: 546
08.04.18 02:17

Jeg har sittet og vurdert forskjellige laptoper, med tanke på kjøp for en slektning.

Dell ser ut til å ha maskiner med gode spesifikasjoner, til en god pris. Jeg har selv en Dell laptop fra 2012.

Men så leser jeg at de får mye kritikk for dårlig byggkvalitet, dårlige tastaturer og mere til. Og de får også dårlig score i tester (nå snakker jeg ikke om XPS-serien).

Er nye Dell-maskiner virkelig så dårlig som ryktene sier?

Har de blitt så mye dårligere etter 2012, da jeg kjøpte min gode Dell laptop?

Jeg vil gjerne høre fra noen som har førstehåndserfaring, og ikke de som bare har lest om dette (som meg selv).

Iseran2770
Iseran2770Innlegg: 13028
08.04.18 14:21

Min arbeidsgiver (2000 ansatte) har avtale med Dell, så jeg har hatt diverse forskjellige modeller i løpet av de siste 20 årene. De nyeste virker veldig bra, men jeg har byttet relativt ofte av forskjellige årsaker så holdbarheten har jeg ikke mest erfaring med.

Privat har jeg hatt PC fra forskjellige produsenter. Nå har jeg brukt en relativt rimelig Acer i flere år, uten problemer overhodet. Den verste jeg har hatt var en HP, men det kan være tilfeldig.     

fargerik
fargerikInnlegg: 50014
08.04.18 15:11
Crane9: Jeg har sittet og vurdert forskjellige laptoper, med tanke på kjøp for en slektning. Dell ser ut til å ha maskiner med gode spesifikasjoner, til en god pris. Jeg har selv en Dell laptop fra 2012. Men så leser jeg at de får mye kritikk for dårlig byggkvalitet, dårlige tastaturer og mere til. Og de får også dårlig score i tester (nå snakker jeg ikke om XPS-serien). Er nye Dell-maskiner virkelig så dårlig som ryktene sier? Har de blitt så mye dårligere etter 2012, da jeg kjøpte min gode Dell laptop? Jeg vil gjerne høre fra noen som har førstehåndserfaring, og ikke de som bare har lest om dette (som meg selv).

Det er to år-ish siden jeg kjøpte en Dell Inspiron 13 5000seies for å dra med meg i sekken på reiser.

Den har vært med på mye etterhvert, men det har ikke vært noen problemer. Virker ganske solid bygget også, like tight og fin i hengsler, berøringsskjerm er like bra, belyst tastatur lyser fremdeles, og batteritiden er meget god fremdeles, selv om den er ladet utallige ganger. Tror trygt du kan kjøpe en slik. Men det er altså min subjektive mening og erfaring. Den har også det som trengs av tilkoblingsmuligheter.

Jeg er nok egentlig forsiktig og herjer ikke med sakene, det kan jo også ha litt å si.

Noe negativt?

Ja, den delen som skal sitte igjen på bordet når jeg åpner den, er så lett at den følger med når jeg åpner den. Hengslene er altså litt stramme. Må holde igjen tastatur-delen når jeg løfter opp skjermen. Minor Problem, men kan jo nevnes.

(Innlegget ble redigert 08.04.18 15:31)

fargerik
fargerikInnlegg: 50014
08.04.18 15:35

Du kan vel også få dem i forskjellige versjoner, jeg valgte å begrense meg til core I5 prossessor, og det holder i lange baner til mitt bruk.

Men det er jo slots til å stappe inn mere RAM, og jeg ba dem stappe inn så mye som mulig.

Jeg valgte også en stor SSD-HD med mer enn nok plass.

(Innlegget ble redigert 08.04.18 15:36)

Crane9
Crane9Innlegg: 546
09.04.18 01:26

Takk for svar.

Opplevd kvalitet kan sikkert være subjektivt, ja. Jeg har selv hatt maskiner fra Fujitsu-Siemens, Asus, Lenovo, HP og Dell. Utenom å bytte harddisk/SSD etter 7-10 år, så virker alle fortsatt, i det vesentlige. Alle kan brukes til sine oppgaver, så de blir foreløpig ikke kastet. Fujitsu-en er en 2005-modell :)

Det ser ut til at mitt valg står mellom HP og Dell...

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18091
09.04.18 20:19
Crane9: Det ser ut til at mitt valg står mellom HP og Dell...

OBS! Jeg er nerd når det kommer til bærbare PCer, har over 70 i min samling og alle fungerer.

Jeg ville nok gå for HP. men da minst ProBook, så EliteBook og har du mye penger så en ZBook.

Dyreste PC i min samling etter innkjøpspris er en HP Sojourn. Var vel på rundt 45 tusen, så ble den oppgradert med mer minne og nytt batteri på nærmere 20 tusen tror jeg.

Nesten alle PC-produsenter har en billig serie og en for litt mer profesjonelle, og mange har en for spill(som XPS hos Dell og OMEN hos HP, Legion hos Lenovo osv osv). Men til poenget, ønsker du en kvalitets PC, så velg en med Windows 10 PRO og ikke HOME.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg