Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Får meil om at noen har brukt kortet mitt

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 2001
28.04.18 21:03

Dеаr Customer
Wе nоtіfу уоu оf уоur сurrеnt Τrаnѕасtіоn ( Ρауmеnt ID: АΡЅ-849285018F1S69),
thаt ѕоmеоnе hаѕ uѕеd уоur іСlоud ассоunt fоr ѕuѕрісіоuѕ Τrаnѕасtіоnѕ, Τrаnѕасtіоnѕ dеtаіlѕ :

Dаtе аnd Τіmе : April 28,2018
Itеmѕ : GTA ( Game )
Οrdеr numbеr: АΡЅ-182738718А8R78

Ρауmеnt : СrеdіtСаrd
Οrdег Τоtаl: $ 47.99
whаt tо dо nеxt ?

The summary is attached in PDF format in this email.

Τhаnk'ѕ

Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg har ikke kjøpt noe, noen har misbrukt et kredittkort. Det er ikke mulig å svare på mail. Det var med et vedlegg (PDF) fil, der det sto noe om kannselering. Men det var ikke mulig å trykke på det. Hva gjør jeg nå? Og hvordan har noen fått tak i mine kredittkortopplysninger? Dette er bare helt utrolig!

fargerik
fargerikInnlegg: 55205
29.04.18 08:48
JOlsen: Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg har ikke kjøpt noe, noen har misbrukt et kredittkort. Det er ikke mulig å svare på mail. Det var med et vedlegg (PDF) fil, der det sto noe om kannselering. Men det var ikke mulig å trykke på det. Hva gjør jeg nå? Og hvordan har noen fått tak i mine kredittkortopplysninger? Dette er bare helt utrolig!

Kanskje det beste er å kontakte banken eller kredittkortselskapet og be om en forklaring. Og be om å få tilbakeført pengene dersom de er stjålet.

Og selvfølgelig sperre kortet, slik at de etterhvert sender deg et nytt.

(Innlegget ble redigert 29.04.18 08:51)

gjespe
gjespeInnlegg: 24493
29.04.18 08:59
JOlsen: Hva skal jeg gjøre med dette?

Det er bare en bløff - glem det :)

puma1
puma1Innlegg: 19968
29.04.18 09:32
JOlsen: Og hvordan har noen fått tak i mine kredittkortopplysninger?

Dette er typisk phishing. Et forsøk på å få deg til å gi fra deg kontoopplysninger. 

JOlsen
29.04.18 09:46

Så jeg kan bare glemme det? Hadde en mistanke om bløff. 

puma1
puma1Innlegg: 19968
29.04.18 10:24
JOlsen: Så jeg kan bare glemme det?

Ja. Glem alle mailer som ber deg legge inn kontoopplysningene "på nytt". Og hvis du sjekker hvilken mailadresse denne type mailer er sendt fra, så vil du finne muffens i 100% av tilfellene. 

JOlsen
29.04.18 10:47

Det luktet svindel lang vei, takk for tipset. 

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 6662
29.04.18 11:15

Hvis du føler deg utrygg, er det bare å ringe banken. 

I fjor høst ble jeg oppringt av DNB. Noen i Brasil hadde forsøkt 25 ganger på komme inn på min bankkonto uten å lykkes. 

Jeg ble bedt om å endre passord hver uke de neste tre månedene og fikk til sendt nytt bankkort. 

(Innlegget ble redigert 29.04.18 11:16)

fargerik
29.04.18 11:25
PerryAndre: Hvis du føler deg utrygg, er det bare å ringe banken. I fjor høst ble jeg oppringt av DNB. Noen i Brasil hadde forsøkt 25 ganger på komme inn på min bankkonto uten å lykkes. Jeg ble bedt om å endre passord hver uke de neste tre månedene og fikk til sendt nytt bankkort.

Jeg ville også gjort det. Kontaktet banken.

Ville i hvertfall ikke gitt faen og latt det skure og gå.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9664
29.04.18 12:24

Holder med de to siste.

Selv om den mailen ikke er reel.

Kontakt banken, hør på dems forslag.

Bytte kort og kode er ikke rare jobben i forkant for å sikre seg selv.

(spesielt sammenlignet med uautorisert trekk, eller id tyveri kan gi)

Hvis du er Icloud brukerville jeg ha endret passord der også. Kanskje sendt en melding, eller åpnet chat med dem også..

JOlsen
29.04.18 16:22

Snakket med banken, ikke noe kort var belastet,. Så det gikk bra. 

fargerik
30.04.18 05:01
JOlsen: Snakket med banken, ikke noe kort var belastet,. Så det gikk bra.

Bra.

Scandinoco
ScandinocoInnlegg: 7823
06.05.18 22:53

Ser ut som phishing.

Trykk aldri på slike lenker, og gi aldri fra deg kontoopplysninger. Når du får slike e-poster, sjekk avsenders e-postadresse, ofte vil du se at den enten kommer fra Hotmail eller Gmail eller andre nettbaserte gratis-eposter - noe store selskaper ikke vil bruke; eller kanskje t.o.m noe slikt som @ettellerannetselskapehdbfle€&383 - da ser du at den ikke er legitim.

Som andre har foreslått her, ville jeg også ha byttet passord på iCloud (om du bruker det), samt e-postadressen du mottok e-posten på, og gjerne banken (selv om BankID ser ut til å være ganske sikker).

(Innlegget ble redigert 06.05.18 22:54)

tinnyme
tinnymeInnlegg: 11777
23.05.18 11:38
JOlsen: Hva skal jeg gjøre med dette? Jeg har ikke kjøpt noe, noen har misbrukt et kredittkort. Det er ikke mulig å svare på mail. Det var med et vedlegg (PDF) fil, der det sto noe om kannselering. Men det var ikke mulig å trykke på det. Hva gjør jeg nå? Og hvordan har noen fått tak i mine kredittkortopplysninger? Dette er bare helt utrolig!

Alle som har vært på Internet en stund har da fått slike emailer. Avsenderne har det til felles at de alle er dumme som brød.

Skal man handle i utlandet, så er PayPal beste tipset, aldri noe tull. Jeg handler mye på eBay, som PayPal er koblet opp, alt går alt av seg selv uten ett eneste problem.

Prøv det, det er utrolig bra!

Og et  tips i samme slengen, klær fra Kina på eBay er nesten gratis... De sender til og med for det meste fraktfritt!

(Innlegget ble redigert 23.05.18 11:47)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester