Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rar melding fra Win 10

NYTT TEMA
madigan
madiganInnlegg: 9301
13.05.18 14:40

Har oppgradert til nyeste Windows 10 fra versjon 1709 til 1805 (''Spring Creator'') etter oppgraderigen får jeg stadig meldinger om at Disk f: har lite med plass og trenger å ryddes opp i,greia er at disk F ikke eksisterer,dvs at dette er enten mobiltelefoner som lades,eller en av back up diskene som stort sett er frakoblet,men som brukes i perioder.

Noen som vet hva dette kan skyldes?

madigan
13.05.18 14:46

Det er meldingssenteret i systemet som flagger ut disse meldingene.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 177
13.05.18 15:40

Personlig slår jeg av varsler for lite lagringsplass, jeg har et par SSD'er jeg av og til flytter mellom rigger og siden de er nesten alltid fulle ble jeg lei av disse meldingene. Har av og til også fått melding selv om disken har vært langt fra full...

Om det er slik at lagringsenheten ikke er koblet til når meldingen dukker så er jeg litt usikker, det kan kanskje være et program som fortsatt prøver å skrive til Disk f. Om det er en ekstern harddisk eller noe lignende så kan du prøve å "løse ut" enheten før du kobler den fra, bare for å være sikker på at alle prosesser er avsluttet på forhånd.

Om du ikke føler noe behov for å bli varslet om lav lagringsplass ville jeg bare ha skrudd disse varslene av.

madigan
13.05.18 17:04
AccountsReceivable: Om det er slik at lagringsenheten ikke er koblet til når meldingen dukker så er jeg litt usikker,

Jeg har en USB plugg stående i bak på maskina,den er til å lade telefoner,nødstrøm etc,pluggen er ute nå,og nå er en av backup diskene på,men denne er Disk G: og virker helt i orden,Disk F: Som ikke eksisterer,er på 449 mb og har nå bare 44,7 mb igjen før den er full,umulig å slette den ser det ut til.

AccountsReceivable
14.05.18 19:39

Du opprettet ikke en ny partisjon under oppdateringen? Du kan ikke se den inne på "Min Datamaskin"?

AccountsReceivable
14.05.18 20:06

Etter å ha sett litt på hva andre ha skrevet så virker det som om dette har vært et problem tidligere også. Kan du gå til Disk Management å se om du finner F: der inne? (Windows kappen+R og skriv diskmgmt.msc)

Ta et screenshot og legg det på https://imgur.com/ 

(Innlegget ble redigert 14.05.18 20:08)

Torotto
TorottoInnlegg: 13712
15.05.18 09:01
madigan: Har oppgradert til nyeste Windows 10 fra versjon 1709 til 1805 (''Spring Creator'') etter oppgraderigen får jeg stadig meldinger om at Disk f: har lite med plass og trenger å ryddes opp i,greia er at disk F ikke eksisterer

Fikk samme melding jeg men hos meg handlet det om partition på disk 0.  en OEM på 450MB opprettet av Windows.   I denne ligger blant annet søppelbøtte. 

Se her

(Innlegget ble redigert 15.05.18 09:02)

AccountsReceivable
15.05.18 21:50

Det har nå kommet en fix for dette på Microsoft forumet.

Her.

Om det skulle funke for en av dere så er det flott om dere gir tilbakemelding, mtp at andre kan ha fått samme problem :)

(Innlegget ble redigert 15.05.18 21:57)

Torotto
TorottoInnlegg: 13712
15.05.18 23:50
AccountsReceivable: Om det skulle funke for en av dere så er det flott om dere gir tilbakemelding, mtp at andre kan ha fått samme problem :)

Fungerte det. I ble borte. 

Her

AccountsReceivable
16.05.18 01:00
Torotto: Fungerte det. I ble borte.

Flott at det fungerte! Jeg hadde en mistanke om at det dreide seg om en recovery drive siden størrelsen lå på ca. 450 MB hos dere begge.

Her er en forklaring på Norsk:

1. Åpne Start, skriv: "CMD"

Høyreklikk på CMD

Klikk Kjør som administrator

2. Skriv "Diskpart" og klikk gjennom UAC-prompten

3. Hvis du har mer enn én harddisk i PCen din...

a. Skriv "List disk" og noter tallet på disken som Windows 10 er installert på

b. Skriv "Select Disk N" hvor N er nummeret til Windows-installasjonsdisken

4. Skriv "List Volume" for å se hvilken partisjon som feilaktig har fått tildelt stasjonsbokstav. Det vil være en partisjon med en størrelse målt i MB (megabyte)

5. Skriv "Select Volume N" hvor N er nummeret til UEFI-partisjonen som har fått en stasjonsbokstav, i min erfaring så langt er det den som heter "Recovery"

6. Skriv "Remove Letter=N" hvor N er stasjonsbokstaven (kanskje D eller E ol.) tildelt UEFI-partisjonen

7. Skriv "Exit" for å lukke Diskpart

8. Lukk vinduet CMD

Mannen bak løsningen. 

Original post.

(Innlegget ble redigert 16.05.18 01:03)

madigan
16.05.18 20:50

Disk F: er der fremdeles,men jeg foramterte den,og da stoppet meldingene vertfall,det var et evig mas om at denne disken var nesten full,Recovery disken ligger ved siden av og heter D: men der ligger vel windows 8,1 som fulgte med maskinen,ingen problem det den.

Det får bare ligge sånn til neste oppdatring,man vet jo aldri hva disse microsoft folka finner på fremmover.:))

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg