Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Streaming Recorder, hva er best?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 55827
25.11.18 19:08

Det er en stund siden jeg drev og streamet og kopierte musikk fra andre medier, som vinyl, CD, youtube eller radio.

Nå har jeg planer om å dundre på og kopiere en del ny musikk gjennom vinteren og lagre det i biblioteket.

Har ingen slik opptaker på datamaskinen nå, men skal laste ned og eventuelt betale for det.

Så spørsmålet er ganske enkelt : Er det noen som har et tips til et program som er lett å bruke og det er altså bare lyd jeg er interessert i. Ikke video.

Har sjekket litt på nett, og det er jo en haug av slike programmer. Hva er bra? Bra om programmet har FLAC, men det er ikke et must.

(Innlegget ble redigert 25.11.18 19:11)

Torotto
TorottoInnlegg: 15215
25.11.18 21:41
fargerik: Har sjekket litt på nett, og det er jo en haug av slike programmer. Hva er bra? Bra om programmet har FLAC, men det er ikke et must.

Audacity skal vel klare den jobben?  Støtte for flac

fargerik
28.11.18 10:01
Torotto: Audacity skal vel klare den jobben? Støtte for flac

Hmmm...jeg lastet ned den på en datamaskin, og har prøvd å lage et opptak, men hvor i all verden ble det lagret??? Jeg finner ikke låta!

Tror bruksanvisningen må leses.

På en annen datamaskin har jeg lastet ned Sound Tap streaming recorder, skal teste den også.

Torotto
TorottoInnlegg: 15215
28.11.18 12:03
fargerik: Hmmm...jeg lastet ned den på en datamaskin, og har prøvd å lage et opptak, men hvor i all verden ble det lagret??? Jeg finner ikke låta!

Når du har spilt inn låta og skal lagre så går du på Fil/ ekporter lyd og da kan du velge format og hvor du skal lagre musikken.

Da får du også opp ett vindu du kan skrive inn opplysninger. 

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 11064
30.11.18 22:10
fargerik: Hmmm...jeg lastet ned den på en datamaskin, og har prøvd å lage et opptak, men hvor i all verden ble det lagret??? Jeg finner ikke låta!

Da ligger nok låta i en mappe under programmet som lagret det. Du må inn i Windows sin struktur meny, der data programmet ligger med alle sine filer, og så vil de ligge i en mappe under dette.

Så kan du selv endre dette, og styre det til mapper du selv lager.

Men er dette rasjonelt lenger da? :) De fleste artister finner man på andre plattformer i perfekt mp3 lyd, og kan laste det ned derfra, i stedet for å kopiere fra egen samling. Lenge siden jeg drev med dette nå, har all musikken min kopiert til disk for mange mange år siden.

fargerik
02.12.18 00:33
F.R.O.G: Men er dette rasjonelt lenger da? :) De fleste artister finner man på andre plattformer i perfekt mp3 lyd, og kan laste det ned derfra, i stedet for å kopiere fra egen samling. Lenge siden jeg drev med dette nå, har all musikken min kopiert til disk for mange mange år siden.

Jeg ser den, men jeg har altså skaffet meg en dings som har plass til mye, og syns det er kjekt å ta med all tenkelig musikk i skjortelomma når jeg f. eks. er på en laaang reise.

Det er ikke alltid wifi i jungelen, på tog eller i fly.

Og jeg har ikke spesielle planer om å kopere mer fra LP eller CD, alt ligger jo der ute, så det er fra nett jeg skal plukke musikk og lagre på dingsen.

Har ikke hatt tid til å ha fokus på å drive med det ennå, men dette skal gå bra.

Det er ikke det at det er for få låter og album på dingsen, men det er jo stadig noe nytt som utgis, og ett og annet skal tas inn i varmen.

En del musikk slippes forøvrig ikke på skiver i det hele tatt, kun på nett.

Funfact : Jeg brukte mye tid på å kopiere LP-platene og CD-platene til datamaskinen for noen år siden, og vettu hva...harddisken kræsja og alt gikk tapt. Backup, det er smart. Man lærer så lenge man lever.

(Innlegget ble redigert 02.12.18 00:43)

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 27174
02.12.18 00:53
fargerik: Er det noen som har et tips til et program som er lett å bruke og det er altså bare lyd jeg er interessert i.

Jeg ramla borti et program som heter Wondershare TunesGo som ikke kosta skjorta. Sabla enkelt; bare å trykke på opptaksknappen og den starter og stopper når låta eller hva du tar opp begynner og slutter. Det er minst et par bøtter finesser ekstra å bruke også, men de har jeg aldri brydd meg om.

Wondershare har også et enklere opptaksprogram som heter Wondershare Steaming Audio Recorder som også er ganske billig. Hadde litt trøbbel med noe greier jeg knota og tulla til sjøl like etter at jeg installerte det største programmet og helpdesken deres sto nesten på huet for å hjelpe meg å rette det opp. Svært imponerende. Nå har det funka uen problemer av noe slag i drøyt to år.

Alt legger seg automatisk i mappa du allerede har fra Windows 10 som heter Musikk.

Veldig enkelt.

I tillegg bruker jeg et program om heter Wave editor til småflikking, klipping og sånt om det trengs, i tillegg til å heve/senke bitraten. Der er det en helt grei gratisversjon på nettet. Ikke noe lyn, men helt akseptabel fart likevel.

(Innlegget ble redigert 02.12.18 00:54)

fargerik
04.12.18 13:08
broren_til_noen: Jeg ramla borti et program som heter Wondershare TunesGo som ikke kosta skjorta. Sabla enkelt; bare å trykke på opptaksknappen og den starter og stopper når låta eller hva du tar opp begynner og slutter. Det er minst et par bøtter finesser ekstra å bruke også, men de har jeg aldri brydd meg om. Wondershare har også et enklere opptaksprogram som heter Wondershare Steaming Audio Recorder som også er ganske billig. Hadde litt trøbbel med noe greier jeg knota og tulla til sjøl like etter at jeg installerte det største programmet og helpdesken deres sto nesten på huet for å hjelpe meg å rette det opp. Svært imponerende. Nå har det funka uen problemer av noe slag i drøyt to år. Alt legger seg automatisk i mappa du allerede har fra Windows 10 som heter Musikk. Veldig enkelt. I tillegg bruker jeg et program om heter Wave editor til småflikking, klipping og sånt om det trengs, i tillegg til å heve/senke bitraten. Der er det en helt grei gratisversjon på nettet. Ikke noe lyn, men helt akseptabel fart likevel.

AHA!

Veldig enkelt låter bra.

Greit om alt bare legger seg i musikkmappa, da vet man hvor det er.

Tema er jo å finne det lett og flytte eller kopiere det over til eksterne dingser.

(Innlegget ble redigert 04.12.18 13:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester