Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Loot-bokser blir vel pengesluk?

NYTT TEMA
nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10138
29.11.18 12:54

Man kan sannelig være glad man ikke har ansvaret for barn eller ungdom i dag, utfra mange aspekter.   Når det f.eks. gjelder tilsynelatende altoppslukende (mht. tidsbruk) dataspill allerede (ikke billige i seg selv), så kommer nok nå for fullt dette med loot-bokser, og at en spiller kan kjøpe seg fordeler i spillet ved å anskaffe seg lootboks.  Om boksen inneholder noe man ønsker seg og føler en har bruk for, ja det vet man visstnok i mange tilfeller først etter at det hele er betalt for. 

Dette opplegget kommer naturligvis til å medføre et økt press mot foreldre for at poden ikke skal sitte med ulemper i spillet, så her kan man nok virkelig begynne å snakke om "kjøpepress" i ordets rette forstand. (Og til våren er det lønnsoppgjør igjen, med mye skrik om manglende kroner i lommeboka for nødvendige hverdagsformål må vite...).

Den som har de rikeste (og mest ettergivende) foreldre vil da kunne kjøpe seg seire via cash, ser det ut til.  Den rikeste har vinni.   Virker som det er en svært usunn greie generelt dette med dataspill for barn og ungdom, - ikke minst allerede med tanke på mangel på søvn det ofte medfører og mindre tid på skolefag osv., - og nå blir det vel fort mangel på penger i tillegg...

Det vurderes å legge disse greiene inn under lotteritilsynet, men slike avgjørelser vil nok evt. ta laaang tid i Norge...   

Fossil klar for hugg... :)

Torotto
TorottoInnlegg: 15276
29.11.18 14:14

Nå ser det vel ut til at disse er på nedadgående.

https://www.tek.no/artikler/kan-2018-bli-aret-lootboksene-forsvinner/434716

(Innlegget ble redigert 29.11.18 14:15)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8488
29.11.18 14:20
nostalgikern: Fossil klar for hugg.

Du skriv som om dette er noe nytt...

Dette har pågått i mange år. Ein av mine kjøpte ting/fordeler i spill for sånn cirka ti år siden.

nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10138
29.11.18 22:27
InnocentBystander: Ein av mine kjøpte ting/fordeler i spill for sånn cirka ti år siden.

Det var forresten om det i flere nyhesinnslag i dag (radio), og bl.a. med spørsmål fra programleder til en "ekspert" på temaet som: "hva går dette med loot-bokser egentlig ut på?"- 

(Finner du forresten at temaet er så gammelt nytt at det har vært fremme f.eks. i NRK tidligere, så kom igjen og vis til det).

Og det handler altså om å bruke ekte penger for å kjøpe seg fordeler i et spill, og flere europeiske land vurderer nå (først) hva de skal gjøre med disse greiene.   

(Men de dyktige trenger vel ikke å kjøpe seg fram  innen dette heller kanskje, slik du da ordnet med...).  Men egentlig det samma for meg,  men mye rart som familier skal skaffe midler til i dag da tydeligvis.

nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10138
29.11.18 22:41
InnocentBystander: Du skriv som om dette er noe nytt...

PS  - at det vurderes reguleringer på feltet er tydeligvis relativt nytt, og her får du litt av dagens nyhetsbilde om temaet, i tilfelle du ikke hadde fått det med deg i dag,  - i "nyhetene":

https://www.nrk.no/kultur/spillbransjens-milliardbutikk-kan-bli-regulert-som-pengespill-1.14314220

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8488
30.11.18 09:24
nostalgikern: PS  - at det vurderes reguleringer på feltet er tydeligvis relativt nytt,

Ja. Det er det nye. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 577
30.11.18 11:01

"Loot boxes" er forholdsvis nytt i det omfanget vi nå ser selv om det lenge har eksistert i ett og annet marginalt nisje-spill. Enkelte blander kanskje med andre former for mikrotransaksjoner i spill. Det å kjøpe gjenstander eller fordeler i et spill er ikke i nødvendigvis en "loot box".

Det spesielle og kontroversielle med en "loot box" er at det er ren gambling: Man betaler for et virtuelt objekt i spillet, gjerne en boks, kiste eller pakke med kort uten å vite hva man egentlig kjøper. Man håper på den mikroskopiske sjansen for å generere et objekt som regnes som verdifullt i spillet, men sjansen er ekstremt mye større for å få skrot.

Problematikken er altså at dette er ren og skjær gambling (typisk med skyhøye odds for å få noe man faktisk vil ha) som i stor grad rettes mot barn og i liten grad er regulert. Det finnes en rekke andre former for mikrotransaksjoner i spill som ikke innebærer dette gambling-elementet.

(Innlegget ble redigert 30.11.18 11:05)

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 282
30.11.18 11:15

Det økende fokuset på mikrotransaksjoner har jo ført til mye misnøye fra spillere de siste 10 årene, men det skal vel også sies at de som klager mest på dette er de som har var aktive spillere før mikrotransaksjoner var et vanlig fenomen.

En ting er tilfeldige "loot crates", men en annen ting er at man direkte kan kjøpe ting man "mangler" i stedet for å spille seg til dem. Man kan vel spekulere i om denne "pay-to-win" formelen kanskje fungerer enda bedre nå enn den gjorde før. Øyeblikkelig tilfredsstillelse har blitt et utrolig mektig verktøy uansett form for underholdning i dag, folk er villige til å betale mye for å slippe å vente. Det bare for spillselskapene å gjøre det litt vanskeligere å spille seg til fortjeneste og pengene vil renne inn.

Mange foreldre forstår ikke hvor stort E-sport og streaming er i ferd med å bli, de forstår ikke en gang hvordan ungene gidder å se på dette. En del foreldre forstår ikke at den gaming-interesserte ungen deres ser like mye opp til en toppspiller i E-sport som en fotballinteressert unge ser opp til profiler som Ronaldo og Messi. Spillindustrien og E-sport har utviklet seg så rast at det har oppstått en enorm generasjonskløft, bare se når noen som aldri har vært i miljøet skal prøve å diskutere det i debatter osv på tv, de aner knapt hvor de skal begynne og hva som diskuteres. At en E-sport interessert unge har lyst å kjøpe de samme tingene som proffene bruker i spillet er like naturlig som at en fotballinteressert unge vil ha de samme skoene som Ronaldo.

InnocentBystander har rett når han sier dette har eksistert lenge, men det er ikke før de siste årene at myndighetene har begynt å reagere. Dette er jo en gullgruve for spillutviklere og det hadde vel heller overrasket meg om de ikke benyttet seg av muligheten. At mikrotransaksjoner er negativt for barn er jeg helt enig i, om de klarer å regulerer dette er det helt topp, det at barn blir introdusert for gambling er selvfølgelig en uting. Dog må det heller ikke legges under en stol at foreldrene har et ansvar når det kommer til å sette seg inn i ungene sine interesser og dermed ta en informert avgjørelse, enten det gjelder kjøp at "loot crates" til 50kr stykket eller Ronaldo sine fotballsko til 2-3.000kr. Ikke alle har råd til dyre fotballsko og ikke alle har råd til "loot crates".

(Innlegget ble redigert 30.11.18 11:18)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 577
30.11.18 12:23

Det finnes jo flere former for mikrotransaksjoner, hvorav "pay-to-win" er kun én, og den mest problematiske foruten "loot boxes". For de uinnvidde betyr "pay-to-win" at man i praksis er tvunget til å betale for diverse objekter i spillet eller tilgang til enkeltelementer for å ha en sjanse til å hevde seg.

En annen modell er "pay-to-skip", som betyr at man kan betale for å få gjort noe raskere, men hvor alt er mulig å tilegne seg gjennom kun å spille spillet.

En tredje kategori er mikrotransaksjoner av rent kosmetiske endringer, såkalte forfengelighetsobjekter. Det handler gjerne om å kjøpe et nytt utseende til ens karakter i spillet, eller diverse følgesvenner eller fremkomstmidler som ikke har noen funksjoner som direkte påvirker ens forutsetninger for å lykkes i spillet.

"Pay-to-win" er av naturlige årsaker ganske upopulært og resulterer typisk i at spillet får begrenset utbredelse, men de som spiller det spytter gjerne inn enorme summer. "Pay-to-skip" er veldig utbredt og kan fungere bra eller dårlig avhengig av hvordan det implementeres og hvor oppnåelig det er å skaffe seg det man vil uten å måtte betale.

Mikrotransaksjoner er i seg selv ikke noe negativt, men implementeringen av det er ofte ikke ideell. Et av de beste eksemplene på hvordan det kan gjøres på en god måte, er spillet League of Legends.

Dette er rett nok et spill jeg ikke har noen førstehåndserfaring med så jeg må ta visse forbehold om feilinformasjon, men dette er iallfall sånn jeg har forstått det: Spillet er fullfinansiert av mikrotransaksjoner, som betyr at spillet i seg selv er gratis. Dette er åpenbart positivt for mange forbrukere da det blir veldig inkluderende når en hvilken som helst unge kan installere spillet og spille sammen med venner uavhengig av hvor god råd foreldrene har. Det er også positivt for utgiveren som potensielt når et bredere publikum enn dersom man må betale for i det hele tatt å spille. Hvis jeg ikke har misforstått så er det eneste man kan velge å betale for rent kosmetiske endringer på hvordan karakterene ser ut, eller man kan velge å betale for å låse opp karakterer umiddelbart i stedet for å bruke litt lenger tid på å låse dem opp med en virtuell valuta som man tjener opp automatisk ved å spille spillet. Med andre ord er alt tilgjengelig for alle helt gratis om man ønsker og på en greit oppnåelig måte. Med denne modellen har League of Legends klart å bli et av verdens mest populære og lønnsomme spill.

I en ideell verden er mikrotransaksjoner en langt bedre finansieringsmodell enn å betale en høy engangssum ved kjøp av spillet, et løpende abonnement eller en kombinasjon av de to. Implementeringen av mikrotransaksjoner er imidlertid lite ideell og det følger ofte med ulemper og negative sider, men det finnes de som gjør det på en god måte.

(Innlegget ble redigert 30.11.18 12:25)

nostalgikern
nostalgikernInnlegg: 10138
30.11.18 16:42
Sevens7ar: "Loot boxes" er forholdsvis nytt i det omfanget vi nå ser selv om det lenge har eksistert i ett og annet marginalt nisje-spill. Enkelte blander kanskje med andre former for mikrotransaksjoner i spill. Det å kjøpe gjenstander eller fordeler i et spill er ikke i nødvendigvis en "loot box".

Fint du fikk forklart Innocent...osv.  om dette, på han så høres det jo ut som at det hele er så yesterday...  Jeg er nok ikke alene om ikke å ha kjent til denne problematikken før nå.

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 282
01.12.18 05:21
Sevens7ar: I en ideell verden er mikrotransaksjoner en langt bedre finansieringsmodell enn å betale en høy engangssum ved kjøp av spillet, et løpende abonnement eller en kombinasjon av de to. Implementeringen av mikrotransaksjoner er imidlertid lite ideell og det følger ofte med ulemper og negative sider, men det finnes de som gjør det på en god måte.

Det er helt klart at mikrotransaksjoner er kommet for å bli, LOL og Fortnite hadde neppe hatt samme suksess om de ikke var freemium spill. Det er en modell jeg virkelig håper blir et alternativ for mange multiplayer-spill i årene som kommer. Det avgjørende er som du sier måten det blir implementert på.

Problemet er jo med spill som Fifa og lignende, hvor man kjøper pakker og ikke aner hva man får. Her har man betalt 700kr for et spill bare for å oppdage at EA har gjort det nærmest umulig å få fatt i de mest populære spillerne uten å enten ha brukt flere tusen timer i spillet eller gjennom kjøp av disse pakkene. Man må nesten bare applaudere EA for en fantastisk modell. Ikke bare kommer de ut med et nytt spill hvert eneste år (og samtidig nesten avvikler all vedlikehold av de gamle spillene), de er svært aggressive i markedsføringen av disse pakkene og prøver aktivt å gjøre det så vanskelig for spillere fra å "trade" seg profitt i spillet. Toppen av det hele er jo at så å si ingen progresjon er overførbart til nye spill.

Når voksne mennesker klarer å bli avhengige av spilleautomater på nett er det ikke vanskelig å forstå at barn lett kan utvikle en avhengighet for slike spillmodeller. Hele denne CSGO/Valve skandalen er jo et prakteksempel på dette. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester