Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Excel - Regn ut hvis annen celle har innhold?

NYTT TEMA
Speciale
SpecialeInnlegg: 5605
03.12.18 01:25

Jeg driver å setter opp ett regneark for å regne ut det jeg driver med på sportspill/betting, og jeg er helt sikker på at det finnes en eller annen guru her inne som vet hvordan jeg skal få til dette.

A1 inneholder Innsats, B1 inneholder odds, C1 Vinst, D1 Vinst(E1-A1), E1 Total(A1*B1)  

Så det jeg leter etter er en formel for hvordan E1 kan bli utregnet kun når jeg skriver Ja i C1. Dvs. når jeg skriver Ja, så skal vinst bli utregnet. Hvis C1 derimot inneholder alt annet(Nei eller ingenting), så skal E1 forbli tom.

Årsaken til at jeg ønsker dette, er fordi jeg må ha kontroll på kontantstrømmene, ettersom jeg bruker flere ulike bookmakere. Har til enhver tid 15-20 bets ute og da er det kjipt om E1 viser feil, slik at kontantstrømmen ikke stemmer.

(Innlegget ble redigert 03.12.18 01:25)

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 826
03.12.18 02:36

Det er vel ikke verre enn ei litta =HVIS(C1="Ja";A1*B1) i rute E1?

(Innlegget ble redigert 03.12.18 02:40)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5605
03.12.18 04:50
Morten_1996: Det er vel ikke verre enn ei litta =HVIS(C1="Ja";A1*B1) i rute E1?

Takk, det er nesten korrekt. Det vil si, den gjør jobben, men det står da USANN i E1 hvis ikke det står Ja. Selvsagt, kun kosmetisk, og tommelen er gitt, men det ser så rotete ut. Skjønte jo fort at en kunne legge til ;"0" for å få vekk USANN, bare "" fucket opp utregninger videre. Men enda mer kosmetisk er det at selvom regnskap er valgt, så kommer ikke valutategn opp. 

Men 100% løst etter spørsmålet mitt, og 99% etter mitt totale ønske :)

tarsen
tarsenInnlegg: 934
06.12.18 15:45
Speciale: Takk, det er nesten korrekt. Det vil si, den gjør jobben, men det står da USANN i E1 hvis ikke det står Ja. Selvsagt, kun kosmetisk, og tommelen er gitt, men det ser så rotete ut. Skjønte jo fort at en kunne legge til ;"0" for å få vekk USANN, bare "" fucket opp utregninger videre. Men enda mer kosmetisk er det at selvom regnskap er valgt, så kommer ikke valutategn opp.

Forutsatt at jeg har forstått oppsettet ditt..

Jeg ville vurdert å sette at E1 er lik negativ innsats hvis vinst=nei.

=hvis(c1="ja";a1*b1;a1*-1)

I tillegg ville jeg beregnet vinsten i d1 basert på samme c1.

=hvis(c1="ja";e1-a1;0)

JJularbo
JJularboInnlegg: 6020
10.12.18 16:13

D1 -> =HVIS(C1="Ja";A1*B1-A1;"")
E1 -> =HVIS(C1="Ja";A1*B1;"")

Gir tomme D1 og E1 om C1 ikke er Ja

Mulig jeg har misforstått.

Om du bytter ja med 0 eller 1, der 1 har samme effekt som ja kan du sette 
D1 -> =C1*(A1*B1-A1)
E1 -> =A1*B1*C1

Klikk for å gå tilbake til toppen