Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det forsvinner mye giga på pcen min.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 2085
16.12.18 22:27

Uten at jeg har lastet ned noe eller gjort noe spesielt, så spises det opp masse giga. Forsvunnet 10 giga nå på kort tid. Jeg trenger hjelp til å få mer plass på harddisken. Jeg har tatt diskopprydding, da fikk jeg 150 MB. . Men det er snakk om store mengder her. 

Hva kan jeg gjøre? Jeg har en liten pc med ca. 237 GB. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 572
17.12.18 06:58

1) Skru av systemgjenoppretting. Det høres kanskje rart ut, men konsensus er at systemgjenoppretting bør deaktiveres når man bruker SSD. Også produsentene (som Intel og Samsung) poengterer dette i sine anbefalinger til bruk av deres produkter; det er ikke bare noe forståsegpåere på Internet hevder.

- Klikk på Start og begynn å skrive denne PCen.
- Klikk på Egenskaper nederst i listen over handlinger som dukker opp.
- I vinduet som åpnes, klikker du på Systembeskyttelse i listen til venstre hvor det er diverse lenker med et blått og gult skjold foran.
- I det nye vinduet som åpnes ser du en fane kalt Systembeskyttelse. I denne fanen klikker du på Konfigurer... og markerer Deaktiver systembeskyttelse.

(NB! Husk å ta jevnlige sikkerhetskopier av alt du ikke kan miste.)

2) Deaktiver dvalemodus. Dette vil frigjøre 2.5GB diskplass.
- Klikk på Start og skriv cmd for å få opp Ledetekst. Velg Kjør som Administrator.
- I ledetekst skriver du inn: powercfg.exe /hibernate off og trykker Enter. Ferdig.

3) Gå gjennom hva du faktisk har installert og eventuelt slett alt du ikke bruker.
- Klikk på start og begynn å skrive Kontrollpanel, og åpne kontrollpanelet.
 - I Kontrollpanel-vinduet som åpnes ser du at det øverst til høyre står Vis etter: Klikk der og velg små ikoner eller store ikoner (mer oversiktlig enn kategori i lengden), og klikk på Programmer og funksjoner i listen.
- Gå gjennom listen av programmer og avinstaller alt du ikke bruker. Heter det noe med Microsoft eller Windows så er det gjerne greit å beholde det. Hvis det er andre ting der du ikke vet hva er, søk det opp før du avinstallerer.

(Det er anbefalt å bruke denne menyen fremfor Instillinger -> Apper når du skal fjerne programvare da de faktisk ikke har identisk funksjonalitet og den under Apper er mer overfladisk, særlig hvis maskinen har flere brukere.)

4) Rydd. Har du store mengder bilder, dokumenter, video osv liggende på maskinen? I så fall kan det være lurt å overføre det du vil beholde til en ekstern harddisk, NAS, flash-minnepinne eller tilsvarende med jevne mellomrom i stedet for å oppbevare alt på maskinen.

5) Ta i bruk skylagring. Dersom du ikke har betenkeligheter med å lagre filene dine i en skytjeneste, kan det være en god måte å frigjøre plass på maskinen og et godt supplement til eksterne harddisker osv. Hovedpoenget med skytjenester er strengt tatt synkronisering mellom enheter og deling av prosjekter, men det er ingenting i veien for å bruke det som et rent arkiv for filer du ikke behøver ha lagret på maskinen. MEGA er et av de beste alternativene.

(Innlegget ble redigert 17.12.18 07:03)

JOlsen
17.12.18 11:09
Sevens7ar: Klikk på Start og begynn å skrive denne PCen.
- Klikk på Egenskaper nederst i listen over handlinger som dukker opp.
- I vinduet som åpnes, klikker du på Systembeskyttelse i listen til venstre hvor det er diverse lenker med et blått og gult skjold foran.
- I det nye vinduet som åpnes ser du en fane kalt Systembeskyttelse. I denne fanen klikker du på Konfigurer... og markerer Deaktiver systembeskyttelse. (NB! Husk å ta jevnlige sikkerhetskopier av alt du ikke kan mist

Det kom opp en advarsel: Da blir alle gjennopprettingspunkt slettet og du kan ikke opprette nye.  Er det da så lurt? Er det mulig å slå på Systembeskyttelse igjen? Må bare være sikker. 

Sevens7ar
17.12.18 11:42
JOlsen: Det kom opp en advarsel: Da blir alle gjennopprettingspunkt slettet og du kan ikke opprette nye.  Er det da så lurt? Er det mulig å slå på Systembeskyttelse igjen? Må bare være sikker.

Det er nettopp det at gjennopprettingspunkter slettes som frigir mye diskplass, og som sagt så anbefaler produsentene at man skrur av denne funksjonen dersom man har en SSD. Du kan slå det på igjen når som helst, men det skal strengt tatt ikke være noe behov for det.

Det er ikke farlig å ikke ha gjennopprettingspunkter, det betyr bare at du må installere Windows på nytt i stedet for å gå tilbake til en eldre versjon dersom en oppdatering skulle ødelegge systemet. Tar du sikkerhetskopier av filer du ikke kan miste, blir det i praksis akkurat det samme.

JOlsen
17.12.18 12:22
Sevens7ar: at man skrur av denne funksjonen dersom man har en SSD. Du kan slå det på igjen når som helst, men det skal strengt tatt ikke være noe behov for det.

Hva er SSD? 

Sevens7ar
17.12.18 13:10
JOlsen: Hva er SSD?

Solid State Drive (SSD) er det moderne lagringsmediet som har tatt over for Hard Disk Drive (HDD).

Klikk på Start, skriv Enhetsbehandling og klikk på den så får du opp et vindu med oversikt over alle komponenter i maskinen din. Klikk på pilen til venstre for Diskstasjoner så ser du hvilke lagringsmedier som er installert.

Du kan høyreklikke på dem og velge Egenskaper for å se mer detaljert informasjon. Det står sannsynligvis SSD eller HDD der et sted, men hvis ikke så kan du søke opp produktnavnet og sjekke. I og med at du har en på 250GB så antar jeg at det er en SSD (de er gjerne mindre enn HDD i og med at de er dyrere), med mindre maskinen din er uhyre gammel.

JOlsen
17.12.18 17:50

Prøvde det. Men kom ikke opp noe SSD eller HDD. Sto ingen ting om det på egenskaper. 

Sevens7ar
17.12.18 18:39

Når du klikker på pilen til venstre for Diskstasjoner, hva står det at harddisken som kommer frem på linjen rett under Diskstasjoner heter?

JOlsen
17.12.18 20:03

Da sto det: Buffalo HD-PVU2 USB Device og Kingston RBU-SC100S37256 GD. 

JOlsen
17.12.18 20:17

Jeg slo av "systemgjenoppretting" men fikk ikke noe mer giga. Det har minket 10 GB på en uke. Står nå i 174 GB. Det er utrolig lite. 

Sevens7ar
17.12.18 21:08

Da har du en SSD fra Kingston på 256GB, ja. Du sier det står 174GB nå. Mener du da at du har brukt 174GB eller at det er 174GB ledig diskplass? Når du går til Denne PCen så ser du Lokal disk (C:) og under den blå og hvite streken som viser en grafisk fremstilling av brukt og ledig diskplass står det at du har så så mange GB ledig av så så mange GB.

I begge tilfeller har du jo en del å gå på når kapasiteten er 256GB, men om det er mye eller lite avhenger helt av hva du bruker maskinen til.

Dersom den brukes kun til Internet-tilgang, epost, kontoroppgaver, strømmetjenester o.l. så er 256GB mye. Legger du inn store mengder bilder, filmer, musikk eller installerer mange spill, er 256GB derimot lite. I så fall bør du vurderer å kjøpe en harddisk til, eventuelt en ekstern harddisk, og flytte filer som tar mye plass over på denne.

(Innlegget ble redigert 17.12.18 21:14)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16353
17.12.18 21:58
JOlsen: Jeg slo av "systemgjenoppretting" men fikk ikke noe mer giga. Det har minket 10 GB på en uke. Står nå i 174 GB.

Du skrev "Jeg har tatt diskopprydding", men har du huket av for "

JOlsen
17.12.18 23:21
Sevens7ar: Dersom den brukes kun til Internet-tilgang, epost, kontoroppgaver, strømmetjenester o.l. så er 256GB mye

Kun til Internet e-post, Spotify og litt bilder. Ikke noe annet. 

JOlsen
17.12.18 23:23
Sevens7ar: I begge tilfeller har du jo en del å gå på når kapasiteten er 256GB, men om det er mye eller lite avhenger helt av hva du bruker maskinen til.

Nå er det igjen 174 GB. Var 184 i forrige uke. Tar Spotify mye plass? 

Sevens7ar
18.12.18 00:06
JOlsen: Nå er det igjen 174 GB. Var 184 i forrige uke. Tar Spotify mye plass?

Da er det Spotify som har brukt 10GB, ja. Nærmere bestemt cache-filen til Spotify hvor programmet lagrer midlertidig data om musikken du nylig har spilt av.

I og med at du ikke bruker maskinen til ting som tar voldsomt mye plass, som spill eller video, ville jeg ikke vært noe bekymret for å gå tom for plass. Men det er selvsagt kjekt å vite hvor 10GB plutselig har blitt av når du tilsynelatende ikke har gjort noen ting som tar plass så jeg skjønner at du begynte å lure. Du er langt fra den første som har reagert på hvor mye plass Spotify tar for seg til cache.

(Innlegget ble redigert 18.12.18 00:10)

JOlsen
18.12.18 08:16

Er det noe å gjøre med det? 

JOlsen
18.12.18 14:33
Sevens7ar: Da er det Spotify som har brukt 10GB, ja. Nærmere bestemt cache-filen til Spotify hvor programmet lagrer midlertidig data om musikken du nylig har spilt av.

Blir ikke det slettet når jeg kjører CCleaner? 

Torotto
TorottoInnlegg: 15224
18.12.18 15:09
JOlsen: Er det noe å gjøre med det?

Se her. Velg vekk 10Gb

JOlsen
18.12.18 15:18

Den er grei, men jeg skjønte ikke fremgangsmåten. Jeg er under middels på data. Hvor starter jeg? Kan du gi en kort innføring? 

JOlsen
18.12.18 15:23

Finner jeg Cache på Spotify? Er det der jeg sletter? 

JOlsen
Torotto
18.12.18 20:30
JOlsen: Finner jeg Cache på Spotify? Er det der jeg sletter?

Beklager! Har ikke selv Spotify pro. I den gratis utgaven finnes ikke de cache som beskrives. 

I linken 

Windows: C:\Users\USERNAME\AppData\Local\Spotify\Storage

C:\bruker\dittbrukernavn\AppData\Local\Spotify\Storage

JOlsen
18.12.18 20:53

Jeg har gratisutgaven. 

Sevens7ar
18.12.18 21:21

Det du lenket til er en gammel versjon av Spotify. Nyere oppdateringer har fjernet denne muligheten for å begrense cache på en så enkel måte.

Merk at det å slette cache blir kun en midlertidig løsning som du i tilfelle må gjøre regelmessig i og med at den vil fylles opp med ny data hver gang du bruker Spotify.

Vil du ha en mer permanent løsning så kan du redigere prefs-filen og sette en lavere grense for cache-bruk på denne måten:

1. Åpne Filutforsker i Windows - den gule mappen som ligger på oppgavelinjen - og klikk på Visning i linjen nesten helt øverst i vinduet, ved siden av Fil og Datamaskin. Helt til høyre i Visning-fanen klikker du på Alternativer -> Endre mappe- og søkealternativer.

I vinduet som åpnes klikker du på Vis-fanen og i ruten som heter Avanserte innstillinger: blar du ned til der det står Skjulte filer og mapper og haker av Vis skjulte filer, mapper og stasjoner og klikker Bruk og OK.

2. Last ned og installer Notepad++ 

3. Åpne Notepad++ og klikk på File/Fil -> Open.../Åpne...

I viduet som åpnes navigerer du deg frem til C:\Brukere\*Brukernavn*\AppData\Roaming\Spotify og marker filen som heter prefs i denne mappen og klikk Åpne

(*Brukernavn* er det navnet du har gitt brukerkontoen på PC-en din, f.eks. JOlsen.)

4. Nå får du opp noen linjer med tekst i Notepad++ hvor det står f.eks. app.last-launched-version osv. På en ny linje helt nederst i dette dokumentet, skriv inn storage.size=1024 (merk at det er et punktum mellom storage og size) og lagre endringene ved å klikke Ctrl+S eller ved å klikke på File -> Save eller klikke på lagre-ikonet (floppy disk).

Tallet du skriver inn er MB, så hvis du skriver 1024 så blir det 1GB. Alternativt kan du skrive inn 512 i stedet for 1024 hvis du synes 1GB er mye.

Hvis du synes dette blir i overkant avansert, er det strengt tatt ikke noe problem at Spotify bruker 10GB når du har over 170 å gå på så du kan godt bare la det være som det er og ikke tenke noe mer på det.

(Innlegget ble redigert 18.12.18 21:25)

JOlsen
18.12.18 22:11
Sevens7ar: Hvis du synes dette blir i overkant avansert, er det strengt tatt ikke noe problem at Spotify bruker 10GB når du har over 170 å gå på så du kan godt bare la det være som det er og ikke tenke noe mer på det.

Takk for forklaringen og hjelpsomhet, jeg lar det være som det er. Jeg har ca. 500 låter på Spotify, hvor mye plass tar det? 

Sevens7ar
18.12.18 22:21
JOlsen: Jeg har ca. 500 låter på Spotify, hvor mye plass tar det?

Låtene på Spotify tar ikke plass på din maskin i og med at det er en strømmetjeneste. Med mindre du laster ned med Premium eller legger inn egne sanger fra CD/vinyl/nedlasting, vel å merke.

Cache-filen lagrer kun nylig spilte sanger som en buffer for at strømmingen skal fungere optimalt. Denne filen har en maksgrense som den ikke vil gå over, uansett hvor mange låter du legger til i spillelistene dine. Jeg antar at grensen er 10GB, så Spotify vil ikke fortsette å ta mer plass på maskinen enn det allerede gjør.

JOlsen
19.12.18 14:26
Sevens7ar: Låtene på Spotify tar ikke plass på din maskin i og med at det er en strømmetjeneste. Med mindre du laster ned med Premium eller legger inn egne sanger fra CD/vinyl/nedlasting, vel å merke.

Takk for det. Det var godt å vite. 

JOlsen
19.12.18 14:34

Jeg ser at Premium koster en del, så den er ikke aktuell. 

JOlsen
19.12.18 20:15

Jeg avinstallerte Spotify og innstalerte på nytt. Da fikk jeg 8 GB ekstra. Intet hadde forsvunnet. 

Torotto
19.12.18 20:51
JOlsen: Jeg avinstallerte Spotify og innstalerte på nytt. Da fikk jeg 8 GB ekstra. Intet hadde forsvunnet.

Da er problemet løst i første omgang.

Kikket litt på dette, for å finne filer må du filebehandler og  C:\bruker\brukernavn(ditt navn) \ 

Trykk på visning og litt over til høyre krysser du av for skjulte elementer.  Da kommer App frem og du klikker deg videre derfra via mapper Local og Roaming, ned til ulike Spotify mapper. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester