Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva har skjedd med Firefox?

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20581
09.02.19 10:10

Jeg oppfatter den fin å søke med osv, men helt håpløs å styre...

Jeg har ikke bedt den om å blokke annonser - den gjør det.
Jeg har bedt den om å ikke huske historie - den viser uten å blunke mest besøkte nettsteder og noen den kaller 'høydepunkter' ved pålogging.

Nullstilling hjelper ikke.
Eneste som hjelper er å avinnstallere og installere på nytt og så nullstille.

Er det noen som vet hvordan man kan få skru annonser av og på i denne nettelseren?

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9337
11.02.19 07:04

Har vært Firefox-bruker i mange år, men kuttet dem ut for 18 måneder siden etter at de gjorde så mange endringer at browseren ble ubrukelig, innkludert at de ekskluderte mange vesentlige plugins.

Jeg gikk over til Waterfox som enkelt sagt er Firefox slik den bør være. Fungerer fint. Det er støtte for alle gamle Firefox plugins, innkludert AdBlocker

bbc
bbcInnlegg: 521
11.02.19 19:49

Prøv Brave

https://brave.com/

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 662
11.02.19 21:15

Ikke prøv Brave, det er et skikkelig lugubert produkt.

For det første så er ikke deres påståtte personvern-fokus særlig mer enn at de blokkerer Google-reklame og anbefaler alternative søkemotorer. Begge deler kan man enkelt gjøre selv uavhengig av hvilken nettleser man bruker.

Motivet deres for å blokkere reklame og en viktig del av forretningsmodellen deres er dessuten det at de vil tillate selskaper å betale for å komme på deres liste over godkjent reklame som slipper igjennom filteret deres. Det handler altså om å blokkere reklame som andre får betalt for for i stedet å kunne slippe gjennom reklame som de selv får betalt for.

Hakket verre er det hvordan de implementerte en metode for å donere penger til personer og gode formål i form av BAT tokens direkte i Brave-nettleseren. Det høres vel å bra ut at Brave gir deg nye muligheter til å støtte personer du mener fortjener ditt økonomiske bidrag.

Problemet er at mange av disse personene aldri hadde blitt informert om dette, og at Brave beholder alle donasjoner som den tiltenkte mottakeren ikke har gjort krav på innen 90 dager. Men hvordan skal man gjøre krav på penger man aldri har fått beskjed om at har blitt donert, fra et selskap som aldri engang har tatt kontakt med deg eller i det hele tatt spurt om du vil delta? 

Folk har altså trodd at de har donert penger til "Tante som er arbeidsledig og trenger en dyr operasjon" a la Patreon, GoFundMe etc, mens mottakeren aldri har fått vite at Brave opprettet disse donasjonene i deres navn og derfor aldri kunne gjøre krav på pengene som ble donert til dem - som da i praksis ble donert til Brave i stedet uten at giverne visste om det.

Med andre ord: Styr langt unna Brave. Bedrifter som markedsfører seg selv som mer etiske enn andre, men gjør slikt bak ryggen på folk, kan man definitivt ikke stole på og fortjener absolutt ingenting, uansett hva de måtte si når bedraget deres blir avslørt.

Vil du ha en fullblods nettleser og ikke et nisjeprodukt a la Tor Browser eller noe veldig minimalistisk så synes jeg Vivaldi er den soleklart beste for tiden. Det siste året har har den tatt store skritt og etter min mening gått forbi konkurrentene. Tidligere syntes jeg ikke den var all verden da den hadde en del bugs o.l. Det var nærmest for beta-versjon å regne da det er et relativt ferskt produkt som har blitt utviklet mye på kort tid. I løpet av de siste 6-12 månedene har imidlertid utviklingen bare gått én vei og den  er nå stabil og solid.

Tidligere likte jeg Opera godt, men det gikk bare nedover med den etter at den fikk kinesiske eiere som la en del føringer for utviklingen av nettleseren som ikke var heldige og dessuten har valgt å prioritere mobil-versjonen. Vivaldi ble startet av samme mann som startet Opera i sin tid, Jon von Tetzchner, nettopp som en reaksjon på det som skjedde med Opera.

Vivaldi kan tilpasses etter dine personlige ønsker i langt større grad enn andre fullblods-nettlesere og har en del unike funksjoner som er riktig så kjekke. At den er basert på Chromium er både et stort pluss, men også det største minuset, etter min mening.

Fordelen med det er at alle utvidelser i Chrome Web Store kan brukes også i Vivaldi. Det er selvsagt mye bedre å bruke en Chromium-basert nettleser enn å bruke Chrome, men ulempen med Chromium sammenlignet med f.eks. Firefox er like fullt at man er i hvert fall delvis prisgitt påfunnene til Google.

(Innlegget ble redigert 11.02.19 21:17)

return_of_drakkar
12.02.19 19:45
bbc: Prøv Brave

Takk for tips.

return_of_drakkar
12.02.19 19:45
Amatør_1: Jeg gikk over til Waterfox som enkelt sagt er Firefox slik den bør være. Fungerer fint. Det er støtte for alle gamle Firefox plugins, innkludert AdBlocker

Takk for tips.

return_of_drakkar
12.02.19 19:47
Sevens7ar: Vivaldi

Har prøvd Vivaldi før, men det gikk så treigt.
Men prøvd den her og nå, og den virker mye kjappere.
Denne er i alle fall ikke minimalistisk...

Sevens7ar
12.02.19 21:01
return_of_drakkar: Har prøvd Vivaldi før, men det gikk så treigt.
Men prøvd den her og nå, og den virker mye kjappere.
Denne er i alle fall ikke minimalistisk...

Utviklingen har som sagt vært stor fra det som var praktisk talt en beta-versjon for kun kort tid siden.

Sånn jeg ser det så bør nettlesere være ett av to ytterpunkter: Enten helt minimalistisk a la surf fra suckless.org eller qutebrowser, som jeg bruker på Linux-maskiner sammen med Vivaldi, eller fullstappet med nyttig funksjonalitet. En mellomting blir verken fugl eller fisk.

Så er det selvsagt en kjempebonus når all denne funksjonaliteten pakkes inn i en nettleser som kan tilpasses til å se ut og oppføre seg nesten helt som man vil.

return_of_drakkar
14.02.19 08:56
Sevens7ar: En mellomting blir verken fugl eller fisk.

Flyvefisk?

Det blir jo et spørsmål om behov og ønsker ut fra bruken av en nettleser.
Firefox har tapt seg ut fra både det Amatør_1 og jeg skrev tidlig i tråden. Den er faktisk slik nå at det er den og ikke du som bestemmer.
Opera klarte jeg aldri å like, til tross for flere forsøk.

Men Vivaldi er mye bedre enn det Opera noen gang var.

return_of_drakkar
14.02.19 09:00
Amatør_1: Har vært Firefox-bruker i mange år, men kuttet dem ut for 18 måneder siden etter at de gjorde så mange endringer at browseren ble ubrukelig, innkludert at de ekskluderte mange vesentlige plugins. Jeg gikk over til Waterfox som enkelt sagt er Firefox slik den bør være. Fungerer fint. Det er støtte for alle gamle Firefox plugins, innkludert AdBlocker

Ja, Firefox skryter av seg selv, for å si det slik, men den virker som et forsøk på å bli Google Chrome +, samtidig som den roter med mye.

Jeg la til Privacy Badger, da forsvant annonser, så slo jeg av PB, men de kom ikke tilbake. Heller ikke nødvendigvis ved nullstilling, men måtte avinstallere og installere fra bunnen av.

Så kan man lure på hvorfor jeg på liv og død vil ha annonser, men de plager ikke meg og de bidrar jo til at mange sider gir oss mye gratis. 
Men dette får jo hver enkelt bestemme, men liker ikke FF slik den er blitt nei...

sveibjar
sveibjarInnlegg: 2369
14.02.19 09:10

var god den filmen..clint eastwood var det vel...

return_of_drakkar
14.02.19 20:51
Sevens7ar: Fordelen med det er at alle utvidelser i Chrome Web Store kan brukes også i Vivaldi

Fra Vivaldi:
"Enabled extensions often display a button in the Address Bar. You can reorder these buttons by dragging and dropping them directly in the Address Bar."

Jo, men "often" er nok sant.
Sett det ja, men hva med "enabled ones" som ikke vises i Adress Bar. Hvordan i huleste får man brukt disse???

Sevens7ar
14.02.19 22:34

Litt usikker på hva du spør om nå. Jeg bruker rett nok svært få nettleserutvidelser, men har like fullt aldri sett en som ikke har et ikon ved siden av adressefeltet.

Du kan enten høyreklikke på utvidelsesfeltet og velge Manage Extensions, skrive inn vivaldi://extensions/ i adressefeltet eller bruke hurtigtasten Ctrl+Shift+E for å komme til menyen over alle utvidelsene du har installert. Alle hurtigtaster kan du for øvrig endre under Settings->Keyboard om du ønsker.

Har du mange utvidelser, eller bare liker et renere utseende, finner du Extensions Toggle under Settings->Address Bar.

Apropos hurtigtaster så er F2 en særdeles kjekk søkefunksjon i Vivaldi som du kan bruke til å søke i alt av menyer, åpne faner, bokmerker og hva det skulle være. Ctrl+F1 er også kjekk å bruke til du blir komfortabel med hurtigtastene, og F4 kan du bruke til å vise/skjule sidepanelet, som er en kjempekjekk funksjon, men en du ikke trenger ha synlig hele tiden.

(Innlegget ble redigert 14.02.19 22:36)

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 84666
15.02.19 09:09

Chrome

return_of_drakkar
15.02.19 18:46
Sevens7ar: Litt usikker på hva du spør om nå. Jeg bruker rett nok svært få nettleserutvidelser, men har like fullt aldri sett en som ikke har et ikon ved siden av adressefeltet.

Det ser ut til at utvidelsen ikke er gyldig lenger.
Det kommer ikke lenger opp i chrome-butikken,,,

return_of_drakkar
16.02.19 08:45

Det funket å legge inn app'n som et bokmerke i Vivaldi.

Men synd at FF har rotet det slik til.
Faktisk er avleggeren SeaMonkey  bedre synes jeg, selv om den iblant er en del treg.

madigan
madiganInnlegg: 9339
18.02.19 16:36
return_of_drakkar: Eneste som hjelper er å avinnstallere og installere på nytt og så nullstille.

Det er lite man kan gjøre med historikken i firefox,men man kan slette historien hver gang man går fra pc'n,klikk øverst på firefox,og velg history,du kan velgege mellom noen timer eller dager,eller slett alt,da fjærner firefox all historie,men vil seff legge til sidene dine når du begynner å surfe,men når du skal gå fra pc'n,kan du bare slette hele historien fra søkene dine.

perchri
perchriInnlegg: 8993
11.03.19 22:47
Amatør_1: Har vært Firefox-bruker i mange år, men kuttet dem ut for 18 måneder siden etter at de gjorde så mange endringer at browseren ble ubrukelig, innkludert at de ekskluderte mange vesentlige plugins.

Det er med data som med folk. Man stiger i gradene etter som tiden går, og ender i inkompetanse. Bare se på Windows XP, etter flere år stoppet de den, akkurat da de hadde fått den brukbar og feilfri. Med win 10 går de videre med uttallige oppgraderinger, hvorav de fleste er lite programmessig ferdigjort, og må senere igjen oppgradere, med like dårlig programmarbeid, intil det hele stopper opp, om ikke lenge.Firefox som alle andre, havnet i gjørma. Og vi snakker om data som skal styre alle våres biler og fly? HO.HO da er ikke jeg her.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 9337
21.03.19 22:38
perchri: Firefox som alle andre, havnet i gjørma.

Du har rett, de havnet i gjørma.

Men, og her kommer det viktige poenget, når slike ting skjer med "closed source" så er det totalt slutt. Men når det skjer med open source som Firefox, så er betingelsene slik at hvem som helst er i sin fulle rett til å overta og fortsette utviklingen i en annen retning. Waterfox er nettopp en slik:

https://www.waterfoxproject.org/

(Innlegget ble redigert 21.03.19 22:38)

return_of_drakkar
02.04.19 10:12
Amatør_1: Jeg gikk over til Waterfox som enkelt sagt er Firefox slik den bør være. Fungerer fint. Det er støtte for alle gamle Firefox plugins, innkludert AdBlocker

Jo, Waterfox er fin den.
Har jo også at man kan bruke Ecosia som default søkemotor.

Men det er noe rart med alle disse fox'ene.
Jeg vil gjerne ha annonser.
Jeg legger til Avast online nettsidetester og annonsene forsvinner.
Ok, men så tar jeg vekk denne Avast, men annonsene forblir borte.
Måtte avinstallere, re-installere, det hjalp ikke, men fant en refresh som satte det tiltabek, men dette synes jeg er litt klønete...eller gjør jeg noen feil?

return_of_drakkar
03.04.19 21:01

Kvæk - fant ut dette med annonser i Waterfox.

De vises kun dersom man   har valget: Remember history

Forstår ikke logikken her.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 13755
03.04.19 21:03

Jeg bruker firefox og synest den er helt grei. HATT DEN LENGE MEN HADDE MYE FORSKJELLIG FØR SOM JEG VAR MINDRE FORNØYD MED.

return_of_drakkar
04.04.19 20:57
FrannyLee: Jeg bruker firefox og synest den er helt grei. HATT DEN LENGE MEN HADDE MYE FORSKJELLIG FØR SOM JEG VAR MINDRE FORNØYD MED.

Takk.
Kanskje du er inne på noe med det du skriver med store bokstaver :).
Men - jeg er en raring...

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15786
05.04.19 10:11

Bruker Chrome og synes de har klart å la være å tukle for mye med den.  Liten, lett og grei.
Brukte Opera før, før de ødela den.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg