Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Datahastighet

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 29444
14.02.19 21:35

prøvde på aktuellt men kansje ikke så mange kyndige der.

blir 5G mobilnett like raskt som fiberoptisk kabel ?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8928
14.02.19 21:55
politikk: blir 5G mobilnett like raskt som fiberoptisk kabel ?

Enkelt svar: Nei.

Litt meire komplisert svar: Fiberoptisk kabel er ikkje ein ting. Hastighet er avhengig av både typen fiber og utstyr i endepubktene.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7118
14.02.19 22:00

Hastighet er 1 ting.

Lag/ping -tid er noe annet..

(Med tanke på at all datatrafikk på 5G i Norg skal gå via Det kommunistiske partiet i Kina. ;=)  )

Fiber vil nok være vesentlig mer stabilt og stort sett ha lav lag/ping..

politikk
14.02.19 22:09

Innocentby : så hva er da vitsen med 5G nett ?

hvis optisk kabel er den raskeste biten og mottakerutstyret begrenser farten : vil 5G nettet bli like raskt som ruteren i enden av fiberoptikken ? 

Kansje litt mer komplisert spørsmål...men hva er vitsen med nytt mobilnett hvis ikke ?

InnocentBystander
14.02.19 22:53
politikk: så hva er da vitsen med 5G nett ?

5G er ikkje bare høgare fart, det er også lavare latency. I tillegg gir 5G større total kapasitet, som er viktig når stadig meire blir trådlaust. 

Og så er det jo ikkje alle plassar det finst ein fiberkabel...

politikk
14.02.19 23:01

Innocentby : ikke alle plasser det er fiberkabel nei.

vil ungdommen kunne spille pc og playstation spill på hytta og båten med 5G ?  Eventuellt laste ned spill på 50 - 100 gb relativt raskt ?

hørte om noen som hadde tregt nett og spill ble oppdatert med ny versjon før gammel var nedlastet og installert.  Alt startet da på nytt og umulig og laste ned i praksis.

Det sier ikke en dataukyndig så mye men gir en pekepinn om det vanlige private bruksområdet i dag.

politikk
15.02.19 00:24

Roffe : gjør ikke meg noe og vente lenge på reklame og mas fra ulike  sosiale plattformer.    Men for de som lever hele sitt liv på facebook, twitter, instagram og lignende så er det sikkert fælt med dagens mobilnett.

hvor stort er behovet for næringsliv og etater på annen trådløs overføring enn tekst ?   Det er jo for disse som er ute i biler og ute i natur og terreng yrkesmessig.   Ellers har vel de fleste arbeidsplasser kabel ?

InnocentBystander
15.02.19 08:42
politikk: vil ungdommen kunne spille pc og playstation spill på hytta og båten med 5G ?

Det vil visa seg om latency blir liten nok for spill, men det vil iallefall bli adskillig betre enn med 4G.

politikk
15.02.19 13:05

Innocentby : ikke så sikkert privatpersoner får bruk for 5G da.

men hva med næringslivet og samfunnsdriften ?   Er det behov for og sende annet enn tekst til de som er ute i biler og natur ?   De i bygninger har vel kabel ?

InnocentBystander
15.02.19 13:17
politikk: De i bygninger har vel kabel ?

Har du kabel til mobiltelefonen din...?

Ettersom stadig meire blir basert på mobilt utstyr, så er det stadig større behov for trådlaus kommunikasjon.

Elles så gjør du den vanlige feilen å baser deg på kva som du ser som behov. Ny teknologi skapar nye muligheter som ikkje nødvendigvis er "behov", men som blir del av måten samfunnet fungerar på.

For å setta ting i perspektiv:

- Er internet eit "behov"? Før 1990 så eksisterte det jo ikkje, men verden gikk rundt då også.

- Er telefon eit "behov"? Fram til 1980 tallet måtte ein søka om å få telefon her i landet, det var ikkje noe ein bare kunne bestilla. Verden fungerte då også.

- Er bil eit "behov"? Fram til rundt 1900 så fantes det ikkje bilar, men verden eksisterte då også.

politikk
15.02.19 13:38

Innocent : spørsmålet er om næringsliv og etater har kabel inn til bygningen ?    Det som må gå via mobilnett er til de arbeidstakere som er ute i bilen eller naturen.

er det behov for mer enn tekst til disse ?   Ett bilde kan også sendes med sms.     Trenger de mange videosnutter for og utføre jobben ?

når ett frima skal kommunisere med annet frima eller etat fra kontoret så kan de vel bruke kabelnettet inn til bygningen ?

altså : det reelle behovet for raskere mobilnett er ?

politikk
15.02.19 20:45

Torotto : går det mye data til dette ?   Trodde bare det var tall og koder tilsvarende tekst.

InnocentBystander
15.02.19 21:25
politikk: er det behov for mer enn tekst til disse ?   Ett bilde kan også sendes med sms.     Trenger de mange videosnutter for og utføre jobben ?

Det er no seks (6) år siden eg hadde besøk av forsikringsagent i forbindelse med sin skade på huset. 

Han hadde med seg eit nettbrett som hadde forbindelse tilbake til kontoret. Han fylte ut skademeldig og tok bilder medan han var i huset.

Dette kunne han definitivt ikkje gjort over SMS.

Dette er altså seks år siden.

Folk i næringslievt brukar no mobil data til alt mulig. For eksempel så vil folk i vårt firma demonstrera programvare for kundar i kunden sitt lokale. Våre folk er ikkje lenger avhengig av å få nettforbildelse hos kunden, dei kan heilt enkelt bruka mobilnettet. Med 5G kan dei gi betre demonstrasjonar, for programvaren er avhengig av rask respons, som 5% vil gi.

Uansett er hovedsaken at med ny teknologi så kan vi gjøra ting vi ikkje har gjort før. Når 5G blir tilgjengelig vil det komma masse nye bruksområder som idag ikkje er realistiske fordi det mobile nettet ikkje er raskt nok både i forsinkelse og overføringsfart.

Det minner meg på ein historie frå jobben. Ein avansert berekningsmetode for dataanalyse kunne ikkje brukast fordi det ville ta for lang til å berekna med dei datamaskinene som var tilgjengelige. Ettersom tida gikk og nye maskiner blei tilgjengelige, så kunne ein ta i bruk dei meir avanserte berekningsmodellane, og dermed levera betre resultat.

Torotto
TorottoInnlegg: 16285
15.02.19 22:00
politikk: Torotto : går det mye data til dette ?   Trodde bare det var tall og koder tilsvarende tekst.

Her

I prinsippet er det snakk om 0 og 1, men i kompleks sammensetning så kan de utgjøre film, musikk, styring av ulike tekniske utrustninger.

Du kan jo tenke deg at en ambulanse kan sende inn data underveis til lege og eller sende bilder og få veiledning tilbake. 

politikk
15.02.19 22:09

Innocrntby : jeg skriver her på vgd ved hjelp av simkort og 3G.   Utfylling av skadenelding krever vel ikke så mye mer ? 

Apparater som snakker med hverandre krever vel også lite i forhold til billedpiksler ?

ettersom jeg kan forstå så er det usikkert om privat bruk kan spille internettspill og laste ned spill på mange titalls gb med 5G nett.

det må jo da være næringslivets behov som skal dekkes ?   Jeg kan til og med sende Mms bilder og samme som blidene forsikringsagenten tok vel ?

kan det være så mye annet enn videofilmer og store tunge programnedlastinger som trenger mye datakapasitet og hastighet ?   I hvilken utstrekning har næringsliv behov for dette utenom bygningsmasse ?

blir 5G noe tilsvarende som at tv kan sees med parabol og satelittsendinger på hastighet ?

joda....hvis alle skal bruke videotelefon tisvarende facetime fremfor vanlig tale blandt privatpersoner så kreves sikkert bedre nett.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9868
cochisedied
cochisediedInnlegg: 10596
15.02.19 23:20
politikk: Innocentby : så hva er da vitsen med 5G nett ?

Med 5G vil du bli i stand til å starte 40 tråder pr døgn på VGD, mot bare 20 nå!

cochise-

InnocentBystander
16.02.19 13:06
politikk: I hvilken utstrekning har næringsliv behov for dette utenom bygningsmasse ?

Som eg alt har forsøkt å formidla eitpar gangar: Du må ikkje se BAKOVER for å finna nytte i ny teknologi. Du må se FRAMOVER. Når mobilnettet får betre kapasitet, både på kapasitet og latecy, så kan/vil det dukka opp bruk som vi ikkje har tenkt på. I tillegg så gir det mulighet for nettop å gjøra tenester tilgjengelige mobilt som no kun kan brukast via kabla nett.

Dette gjeld for eksempel tidskritisk bruk (sanntid). Tenk deg ein ambulanse utstyrt med fjernstyrt kirurgi, der kirurgen kan operera på skadestaden istaden for å venta til pasienten kjem inn til eit sjukehus? Det vil kreva veldig lav latency, og er problematisk idag.

Ein kan jo også tenka seg at enkelte bedriftar i framtida vil droppa interne kabla nett og la alt gå via 5G. Det kan gi store besparelsar i installasjon og drift av fast utstyr. Når det meste uansett er basert på skytenester, så blir det jo bare eit spørsmål om kostnad. 

Som sagt: Se FRAMOVER, ikkje BAKOVER.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16748
16.02.19 18:00
politikk: blir 5G mobilnett like raskt som fiberoptisk kabel ?

Kort svar - nei.

5G vill kunne komme opp i 10 Gb/s, men med maks på 20 Gb/s.

Fiberoptiske forbindelser til servere er allerede på 100 Gb/s
Men rekordene på vanlig fiberoptisk kabel er allerede over 100 Tb/s

politikk
17.02.19 00:33

Nomentalhorse : kommer sikkert an på kabeltykkelsen.

jeg tenkte i forhold til fiberkabler inn til boliger og bedrifter.   Ikke undersjøiske fiberkabler tykke som rør.

5G blir altså tydeligvis dårlig i forhold til det samfunnet har.   Så er behovet for og gå over til videotelefon blandt mobilsamtaler virkelig så stort ?  Om lag eneste bruksområde jeg ser.

(Innlegget ble redigert 17.02.19 00:35)

InnocentBystander
17.02.19 12:51
politikk: Om lag eneste bruksområde jeg ser.

Og der er vi ved kjernen i problemet ditt. 

Det er ikkje behovene du kan identifisera idag som er poenget. Det er tenester som enno ikkje er utvikla. Folk som er smartare enn oss vil finna måtar å bruka eit raskare mobilt nett på måtar som vi idag ikkje kan forestilla oss.

Er det så vanskelig å forstå?

politikk
17.02.19 13:15

Innocentby : nei det er ikke vanskelig og forstå.  Men hvis ikke nytt nett kan dekke alle bruksområder privatfolk har i dag så er det veldig begrenset hva nytt som kan utvikles.

det må vel i såfall være mindre dataoverføringer til bruk for næringslivet.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18645
17.02.19 15:53
cochisedied: Med 5G vil du bli i stand til å starte 40 tråder pr døgn på VGD, mot bare 20 nå! cochise-

Men er det nok til at han kan skrive et innlegg som ikke ser ut som et oppgulp av ord?

cochisedied
cochisediedInnlegg: 10596
17.02.19 20:36
InternalExile: Men er det nok til at han kan skrive et innlegg som ikke ser ut som et oppgulp av ord?

Da er vi nok enda noen G'er fram i tid - til den tid da griser vil fly i sterk snøstorm i helvete.

Cochise-

InnocentBystander
18.02.19 09:18
politikk: Men hvis ikke nytt nett kan dekke alle bruksområder privatfolk har i dag så er det veldig begrenset hva nytt som kan utvikles.

Ein gang til: DU SER BARE BAKOVER!!!!

Torotto
18.02.19 14:20
InnocentBystander: Ein gang til: DU SER BARE BAKOVER!!!!

Tror faktisk han bare prøve å holde igang en tråden.  Når selv "teskje" blir for stor, så er nok grunnen annen en forståelse eller viljen til å forstå. 

politikk
18.02.19 14:40

Torotto : nei.  Men jeg ser ganske begrensete muligheter hvis den tyngste private bruken allerede i dag ikke kan dekkes med nytt trådløst nett.

jeg er lite datakyndig og vurderer litt ut fra de svar jeg har fått i trådet.   Der sies det at det er usikkert hvorvidt nytt nett vil klare private bruksmål som nedlastinger og online spill.

gps styring til næringslivsformål trodde jeg gikk på satelittsignaler slik som min garmin og ikke med gprs eller mobilmast løsning.

Torotto
18.02.19 15:41
politikk: Men jeg ser ganske begrensete muligheter hvis den tyngste private bruken allerede i dag ikke kan dekkes med nytt trådløst nett.

Nå har du fått flere innspill på hva som kommer og de muligheter det vil gi.

Men det ser ut til at linker som forteller om utviklingen, ikke setter seg, men du kjører ufortrødent videre, med de samme uinteressante problemstillinger. 

InnocentBystander
18.02.19 16:35
politikk: jeg ser

Eg trur problemet ditt er at du les ordene, men forstår ikkje betydninga:

Vel, for å ta det endå klarare: Teleselskapene gir blanke faen i kva du ser, for du ser bare BAKOVER. Som eg har peika på fleire gangar, 5G blir ikkje utvikla for å løysa problemer som alt er løyst.

5G blir utvikla for å fjerna begrensningar i dagens mobilnett. Og når fleire grenser blir fjerna, opnar det seg muligheter som ikkje finst idag.

Ein enkel begrensning (som alt finst) er jo at når heile hyttefeltet der vi har hytte skal streama netflix, så blir 4G nettet overbelasta. Med 5G blir kapasiteten mye større. Og nei, vi får ikkje fiber.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg