Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Overvåking via smarthøyttaler?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 58314
16.02.19 10:28

I følge denne artikkelen ble det solgt ca. 150 000 smarthøyttalere i fjor, og det blir sikkert mange flere i år.

Personlig har jeg en iboende skepsis, og har ingen planer om å bygge opp et smarthjem hvor det finnes muligheter som det de skisserer i artikkelen.

Noen er redd for overvåking, mens andre bare ELSKER å åpne alle dører på alle plattformer for alle som har kapasitet til å utnytte det.

Er jeg paranoid?

Hva tror forums grublere og tenketanken forøvrig?

Jeg kikket på kjøleskap forleden dag, og ser konturer av smartkjøleskapet, med hele tre kameraer inni som overvåker hva som er inni der.

Hot, eller NOT?

(Innlegget ble redigert 16.02.19 10:30)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 20858
16.02.19 11:36
fargerik: Hot, eller NOT?

NOT!
Dette er en del av Big Data som da sammen med all oversikt over kjøp med kort eller via mobil etc., er med på å lage en profil av oss, en profil man kan bruke til mye rart.

Mange lar seg blende av teknologi uten å tenke på om de trenger det eller konsekvenser av bruk.

Rome77
Rome77Innlegg: 9810
16.02.19 11:38

Definitivt NOT.

jonas
jonasInnlegg: 31858
16.02.19 11:42
return_of_drakkar: Dette er en del av Big Data som da sammen med all oversikt over kjøp med kort eller via mobil etc., er med på å lage en profil av oss, en profil man kan bruke til mye rart

Men det rare er at man nesten automatisk går ut fra at dette rare profilen skal brukes til er negativt. Manipulering, målrettet reklame og invasjon av privatlivet lissom. 

Hva om kjøleskap-appen kan følge med på matvanene dine og komme med forslag til forbedring av kostholdet og helsa di? Treningsapp som logger vitale data og justerer treningsprogrammet slik at det er optimalt for deg?

Joda, det er mange etiske betenkeligheter med å la store firma få tilgang til store deler av livet ditt, men det er positive muligheter også.

(Innlegget ble redigert 16.02.19 11:42)

fargerik
16.02.19 12:37
jonas: Men det rare er at man nesten automatisk går ut fra at dette rare profilen skal brukes til er negativt. Manipulering, målrettet reklame og invasjon av privatlivet lissom. Hva om kjøleskap-appen kan følge med på matvanene dine og komme med forslag til forbedring av kostholdet og helsa di? Treningsapp som logger vitale data og justerer treningsprogrammet slik at det er optimalt for deg? Joda, det er mange etiske betenkeligheter med å la store firma få tilgang til store deler av livet ditt, men det er positive muligheter også.

Det er vel heller naivt å tro at det ikke kan brukes til noe negativt.

Det er da ikke lenge siden det slo ned som en bombe at soldater hadde kartlagt en militærbase eller flere, og både bevegelsene og bosted og identitet til folk mot deres vilje ved hjelp av en treningsapp.

Gull for folk med onde hensikter.

Flere og flere kjører også rundt med dash- kameraer som logger alt de gjør og sender det opp i en sky som er kontrollert av noen andre.

Jeg har selv brukt Google Maps en del...ja, det er praktisk for å finne frem, men det er litt betenkelig at de suger til seg absolutt alle steder jeg har vært.

(opererer forøvrig som regel nå med dataroaming og wifi avslått til vanlig)

(Innlegget ble redigert 16.02.19 12:44)

return_of_drakkar
16.02.19 13:39
jonas: Men det rare er at man nesten automatisk går ut fra at dette rare profilen skal brukes til er negativt. Manipulering, målrettet reklame og invasjon av privatlivet lissom.  Hva om kjøleskap-appen kan følge med på matvanene dine og komme med forslag til forbedring av kostholdet og helsa di? Treningsapp som logger vitale data og justerer treningsprogrammet slik at det er optimalt for deg? Joda, det er mange etiske betenkeligheter med å la store firma få tilgang til store deler av livet ditt, men det er positive muligheter også.

Erfaring.
Den viser at alt som kan misbrukes blir misbrukt.
Og jo mer man hoper opp og jo flere som kan hope opp - jo verre.

En app kan ikke, eller rettere sagt, bør ikke gi råd om noe kosthold uten at appen har mine medisinske verdier.
Ellers kan den jo gi råd som er helsefarlige for meg.

Joda, selvsagt er det snakk om en vektskål for positivt og negativt.
En negativ sak er at om man hopper a, så må man ha b og så og så videre.

Så kjøper arbeidsgiver(e) gjerne disse data og kan fort feilbruke det i forbindelse med jobbsøknader og jobbforhold

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 669
16.02.19 18:07
jonas: Men det rare er at man nesten automatisk går ut fra at dette rare profilen skal brukes til er negativt. Manipulering, målrettet reklame og invasjon av privatlivet lissom.  Hva om kjøleskap-appen kan følge med på matvanene dine og komme med forslag til forbedring av kostholdet og helsa di? Treningsapp som logger vitale data og justerer treningsprogrammet slik at det er optimalt for deg? Joda, det er mange etiske betenkeligheter med å la store firma få tilgang til store deler av livet ditt, men det er positive muligheter også.

Det vil selvfølgelig utnyttes til det som de store selskapene kan tjene mest penger på.

I eksempelet ditt om matvaner er det naturlig å tenke seg at forslagene til kostholdsendringer i vesentlig grad vil styres av hvilke produsenter som betaler for å komme på listen over produkter som skal foreslås som «bedre» for deg. Treningsappen vil foreslå at du trenger rådyrt proteintilskudd for å komme i form og betale for medlemskap på det riktige treningssenteret med den riktige personlige treneren, som selvsagt ingen behøver, alt styrt av hvem som betaler Google.

Det er jo ikke sånn at det ikke finnes god nok informasjon om kosthold og trening uten smart-alt-mulig som er koblet til Internet og loggfører alt du foretar deg så hvilke fordeler har man av dette, strengt tatt, foruten å bli en fulltidskonsument som megakonsernene vet alt om og har direktetilgang til 24/7?

Hjemme-automasjon kan for all del være nytting med tanke på styring av temperatur, ventilasjon, brann- og innbruddssikkerhet og muligheten for at diverse apparater i hjemmet kan kommunisere med hverandre, men det må etter mitt skjønn foregå på et helt avskjermet og lukket nettverk uten Internet-tilgang for ikke å være en enorm sikkerhets- og personvernrisiko.

Jo mer man setter seg inn i Googles virksomhet, jo skumlere er det. Ekstra skremmende blir det av at de på mange områder er farlig nær å ha monopol og tar seg alle de friheter de måtte ønske. Å bytte ut alt av Google-produkter og -tjenester er noe alle burde vurdere seriøst å gjøre, og selvsagt helst til noen av alternativene med eksplisitt fokus på personvern og respekt for at du selv eier og kontrollerer dine private data.

jonas
16.02.19 19:07
Sevens7ar: Det er jo ikke sånn at det ikke finnes god nok informasjon om kosthold og trening uten smart-alt-mulig som er koblet til Internet og loggfører alt du foretar deg så hvilke fordeler har man av dette

Fordelen er at appen kan bruke data fra alle brukerne til å tilpasse algoritmene og komme med forslag basert på enorme mengde data mens om du må finne ut av det selv er du begrenset av hvilke kilder du finner og hvor mye tid du bruker på å lete.

Og det er da ikke snakk om å overgi all fri vilje og egne tanker til appen. Hvis den foreslår at jeg må bruke proteinpulver kan jeg si nei takk. Og poenget er jo at man skal slippe å gå på treningssenter og betale en PT. Appen blir PTen du trenger.

(Innlegget ble redigert 16.02.19 19:12)

petterG
petterGInnlegg: 9565
16.02.19 23:10
fargerik: Hot, eller NOT?

Not! No way.

kytec
kytecInnlegg: 40585
16.02.19 23:12
return_of_drakkar: NOT!Dette er en del av Big Data som da sammen med all oversikt over kjøp med kort eller via mobil etc., er med på å lage en profil av oss, en profil man kan bruke til mye rart.

Eller for den del AMS-målere som eg ikkje har i huset og ikkje kommer til å få. 

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 19487
17.02.19 00:44
fargerik: med hele tre kameraer inni som overvåker hva som er inni der.

Selv i Fredrik stad trenger man vel ikke så mange kameraer montert i sin egen private utedass ?

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 26279
17.02.19 05:19
fargerik: Noen er redd for overvåking, mens andre bare ELSKER å åpne alle dører på alle plattformer for alle som har kapasitet til å utnytte det

Som den svenske trubaduren Cornelis sa det:

Jag gör allt för min publik 

(Innlegget ble redigert 17.02.19 05:20)

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13107
17.02.19 08:48
fargerik: Personlig har jeg en iboende skepsis, og har ingen planer om å bygge opp et smarthjem hvor det finnes muligheter som det de skisserer i artikkelen. Noen er redd for overvåking, mens andre bare ELSKER å åpne alle dører på alle plattformer for alle som har kapasitet til å utnytte det. Er jeg paranoid? Hva tror forums grublere og tenketanken forøvrig? Jeg kikket på kjøleskap forleden dag, og ser konturer av smartkjøleskapet, med hele tre kameraer inni som overvåker hva som er inni der. Hot, eller NOT?

Du er ikke Paranoid, du er noe som heter fornuftig! Iboende sunne motforestillinger mot det ukjente, til du kjenner det! Har det med meg med alt jeg driver i livet. Det betyr ikke at jeg ikke tar i bruk ny teknologi, men ikke sånn uten videre uten å vite hva jeg driver med.

Slik har det vært siden jeg begynte å kjenne den nye teknologien, og slik blir det til jeg dør.

Sikkerheten, altså at andre ikke kan bruke hver eneste ting du har i huset til å avlytte deg, se hva du holder på med for så å bruke det mot deg, eller legget det ut på nettet som informasjon, ja den sikkerheten svekkes for hver eneste dippedutt du tar inn i huset og lar den knytte seg opp mot nettet.

Alt kan "hackes" og jo flere muligheter jo større er sjansen for at de klarer det til slutt.

Hva pokker skal jeg med  kameraer i kjøleskapet? Om jeg blir så lat at jeg skal ha dippidutter som skal gjøre dette for meg også, slå av lyset for meg, styre livet for meg! Så blir jeg bare enda feitere en jeg er :) 

Så uaktuelt! Man er da blitt så djevelsk lat at man ikke klarer å slå på  musikken sin selv, man må ha google til å gjøre det, i samme renn snapper de opp alt som sies i huset! Ja har du deg med kona på soverommet så hører Google det ! Meget bra!

Definitivt NOT! Ikke bare det, dette er en farlig utvikling! Snart krever de slike ting i huset for at de skal følge med deg! Og om du nekter kommer de og setter deg i fengsel! Orwel 1984 ?

F.R.O.G
17.02.19 08:55
kytec: Eller for den del AMS-målere som eg ikkje har i huset og ikkje kommer til å få.

Den kan du vel ikke nekte å ha, uten at du lar være å bruke strøm. Den er skapt for å suge kontoen for penger, og jeg kan garantere deg at det blir like dyrt uten denne, når de klasker på straffegebyrer og dyrere strøm for målere du har fått medisinsk unntak fra eventuelt :) 

Den kan ikke overvåke annet en hva du bruker av strøm og når du bruker det, det vet de jo stort sett idag også. Men knytter man dette opp mot andre teknologiske ting i boligen, da kan den fort brukes slik ja.

fargerik
17.02.19 09:51
F.R.O.G: Definitivt NOT! Ikke bare det, dette er en farlig utvikling! Snart krever de slike ting i huset for at de skal følge med deg! Og om du nekter kommer de og setter deg i fengsel! Orwel 1984 ?

Jeg satt og kikket litt på TV i går, og på NRK kom et program som het "alle mot en".

Konseptet er at alle som vil kan laste ned en app, og svare på oppgaver, og konkurrere kollektivt mot en som er i studio.

Greit nok, men jeg kom til å tenke på denne tråden når de viste noen ganger hva Norges folk hadde svart, og hvordan de brøt dette ned til fylker, kommuner, kjønn, aldersgrupper og yrke ( ! )....

Alt dette vet de bare på grunn av at folk har lastet ned en app. Montro hva mer de kan finne ut om folket dersom de vil?

Dette er ikke en konkurranse for meg, for å si det mildt.

(Innlegget ble redigert 17.02.19 09:55)

Gloriana
GlorianaInnlegg: 3511
17.02.19 09:54

@jonas

Trenger du et kjøleskap til å forteller deg at pølsa ikke er bra for deg? 

jonas
17.02.19 11:44
Gloriana: @jonas Trenger du et kjøleskap til å forteller deg at pølsa ikke er bra for deg?

Nei.

jonas
17.02.19 11:46
F.R.O.G: Du er ikke Paranoid, du er noe som heter fornuftig! Iboende sunne motforestillinger mot det ukjente, til du kjenner det!

Nåja. Det finnes en mellomting mellom paranoid og hysterisk. Men sånn for nysgjerrighetens del, hvordan mener du Google skulle bruke mine data mot meg?

sveibjar
sveibjarInnlegg: 3073
17.02.19 11:53
Gloriana: Trenger du et kjøleskap til å forteller deg at pølsa ikke er bra for deg?

er det noe underliggende underforstått i den setningen ? er " kjøleskapet " kona  ? er pølsa (.....) ?

Kistespiker
KistespikerInnlegg: 1275
17.02.19 11:57
fargerik: Jeg kikket på kjøleskap forleden dag, og ser konturer av smartkjøleskapet, med hele tre kameraer inni som overvåker hva som er inni der.

Skulle jo vært artig å fyllt opp det kjøleskapet med bare ØL..Hadde vel fått innkalling til fastlegen i løpet av noen uker. 

(Innlegget ble redigert 17.02.19 12:00)

Justice 96
Justice 96Innlegg: 37328
17.02.19 12:02

Om noen skulle finne det interessant å overvåke meg, værsågod, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre.

Vi blir allerede overvåket med kamera over alt, elektroniske spor, smarte strømmålere, bomstasjoner, minibanker. 

Vil noen høre hva meg og kona krangler om? Værsågod :) 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9813
17.02.19 12:21

Har selvsagt sensorer og kameraer i dassen, som er lenket til kjøleskapet.

Så når dassen analyserer dritten og pisset, så kommer det opp hva jeg trenger å kjøpe inn til kjøleskapet.

Dette er selvsagt linket slik att "rett hjem" kommer med varene, automatisk trukket fra kontoen selvsagt.

Kameraer og sensorer er montert over alt her, og alt og alle blir konstant analysert.  

Noe trist ser jeg nå, for en av gnagerne har en alvorlig mangelsykdom. Men jeg finner den ikke så får ikke reddet den.  Men trur og det er den som driver å gnager på en cat5 kabel.

fargerik
17.02.19 18:34
Justice 96: Om noen skulle finne det interessant å overvåke meg, værsågod, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre.

Samma her. De som skulle ha interesse av å overvåke et par gamlinger vil kjede seg. Vi snakker innimellom om spennende ting, da...som f. eks. om vi skal ha selskap på 70-års jubileet vårt eller ikke ;-)

Nei, at jeg lager tråden er kun av ren, pur akademisk interesse.

Husk at vi gamlinger ikke er som gamlinger i forrige århundre. Vi er tross alt oppvokst før det ble datamaskiner og mobiltelefoner og internett og har fulgt utviklingen siden en telefon var en trekasse med sveiv og bjeller som hang høyt oppe på veggen.. Jaggu har ting tatt av! Alt har på en måte kommet i løpet av min generasjon.

Vi hadde null og niks av slikt den gang jeg var barn. Men så kom det, som bare faen.

Jeg er vel ikke den eneste som slukte Orwell i bokform i 1984?

(Innlegget ble redigert 17.02.19 18:41)

return_of_drakkar
17.02.19 21:29
jonas: Fordelen er at appen kan bruke data fra alle brukerne til å tilpasse algoritmene og komme med forslag basert på enorme mengde data mens om du må finne ut av det selv er du begrenset av hvilke kilder du finner og hvor mye tid du bruker på å lete. Og det er da ikke snakk om å overgi all fri vilje og egne tanker til appen. Hvis den foreslår at jeg må bruke proteinpulver kan jeg si nei takk. Og poenget er jo at man skal slippe å gå på treningssenter og betale en PT. Appen blir PTen du trenger.

Hvis appen sier at du skal bruke proteinpulver og du sier nei, så er sannsynligvis ikke du og appen kompatible lenger.

Du snakker om enorme mengder data.
Skal du ha en app som passer for deg, og som da ikke bare skal være generell, så må du mate inn nok opplysninger til en eller annen base slik at et system kan lage en app for deg.

Lyver du til basen blir appen feil.
Snakker du sant til den har man meget sensitive data om deg
(alt etter hva som kreves for å sette det opp for deg).
Og data kan stjeles, deles osv.
Og blir det ganske så sikkert for her er det snakk om å tjene penger også.
Så om du snakker sant eller lyver til basen - så vil det kunne bli brukt mot deg av mange i mange sammenhenger.

Dessuten skal vi ikke overvurdere evner til å mikse Big Data på en fornuftig måte. At man ikke ser skogen for bare trær gjelder så absolutt i større datamengder.

Men det er jo - ditt valg...

return_of_drakkar
17.02.19 21:33
fargerik: De som skulle ha interesse av å overvåke et par gamlinger vil kjede seg.

He he, men det er nok slik at data fra overvåkning måkes inn i noen systemer og analyseres for bruk for diverse.
Og det verste er at man nok vil bli upersonliggjort og bare et element i en prosess...

petterG
petterGInnlegg: 9565
17.02.19 22:11
fargerik: Jeg satt og kikket litt på TV i går, og på NRK kom et program som het "alle mot en". Konseptet er at alle som vil kan laste ned en app, og svare på oppgaver, og konkurrere kollektivt mot en som er i studio. Greit nok, men jeg kom til å tenke på denne tråden når de viste noen ganger hva Norges folk hadde svart, og hvordan de brøt dette ned til fylker, kommuner, kjønn, aldersgrupper og yrke ( ! ).... Alt dette vet de bare på grunn av at folk har lastet ned en app. Montro hva mer de kan finne ut om folket dersom de vil?

Nå er vel det meste av denne informasjonen slikt som folk har registrert selv, så det er nok ikke selve appen som henter ut dette. Heldigvis!

Grad
GradInnlegg: 532
18.02.19 15:57

Total kontroll.

F.R.O.G
18.02.19 17:52
Justice 96: Om noen skulle finne det interessant å overvåke meg, værsågod, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre. Vi blir allerede overvåket med kamera over alt, elektroniske spor, smarte strømmålere, bomstasjoner, minibanker.

Alt det du her snakker om kan du velge vekk, begrense og tåkelegge. Overvåkning hjemme er litt vanskeligere å skygge unna når du har koblet til alle dibbeduttene. Du kan jo bare koble de fra ja, men hva er da poenget med de. Jeg vet å beskytte meg godt, og selv om jeg er godt aktiv i samfunnet finner man lite informasjon om meg der ute, litt er det, men ikke mye. Problemet med overvåkningen er at en dag kommer det noen til makten som vil bruke det mot deg! Men det forstår ikke Nordmenn som aldri har opplevd diktatur og undertrykkelse og tar friheten som en selvfølge.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 669
18.02.19 18:39

«Hvis noen vil overvåke meg så vær så god! Jeg har ingenting å skjule. De som ser på meg vil kjede seg så verst for dem.»

Det er ikke uvanlig at overvåkningsproblematikken feies under teppet med utsagn lignende disse. Slike betraktninger viser egentlig ikke annet enn at man ikke har satt seg inn i problestillingen. Overvåkningssamfunnet vi beveger oss mot handler ikke om at det sitter noen personer og kjeder seg mens de ser på hva normale folk gjør på en tirsdagskveld.

Vi har allerede sett de første eksemplene fra presidentvalget i USA og Brexit-avstemningen i Storbritannia på at overvåkningskapitalismen kan utnyttes til å påvirke politiske valg. En slik påvirkning vil bare øke dess mer vi gir fra oss rettighetene til og kontrollen over egen identitet og personlige data.

Den frie viljen kan manipuleres. Med dagens teknologi kan den påvirkes svært presist og effektivt for å få folk til å foreta andre valg enn de ellers ville gjort, og det handler om langt mer enn å få deg til å bruke pengene dine på den ene merkevaren fremfor den andre.

Vi ser også stadige eksempler fra vestlige, demokratiske land på at folk mister jobben eller endatil havner i arresten på grunn av tanker og meninger de har yttret. Økende politisk polarisering i mange land med tiltagende demonisering av motpolen har satt yttringsfriheten under betydelig press. Stadig flere bedrifter tar i bruk personlighetstester, ikke for å finne de dyktigste og flittigste arbeidsmaurene, men for å finsikte de mest ekstroverte og positive personene med de riktige meningene som man ønsker å omgås i lunsjen og på julebordet. Vi har allerede sett starten på at microchiper opereres inn i hendene på ansatte i enkelte bedrifter. Apetitten for overvåkning og kontroll er umettelig hvis vi ikke setter en stopper for det. Likeså ønsket om å sile ut mennesker basert på deres tanker og meninger fremfor kvalifikasjoner og arbeidsinnsats.

Med dette i bakhodet, hvordan blir en verden hvor hvem som helst kan betale for å få absolutt all informasjon om deg? Ikke bare det du frivillig legger ut på Internet og deler i sosiale medier, men absolutt alt du har sagt foran TV-en i ditt eget hjem eller i bilkø på vei til jobben. Alt du har begynt å skrive inn i en melding før du angret og fjernet igjen uten å trykke send, alt du har tastet inn i et kommentarfelt før du ombestemte deg og la fingeren på Backspace-tasten.

Vi gir dessuten ikke bare opp vårt eget personvern hvis vi ikke bryr oss om hvilke data diverse apper og duppeditter samler inn. Vi reduserer samtidig personvernet til og øker overvåkningen og datainnsamlingen av alle rundt oss, både omgangskretsen og digitale kontakter. Hvis du lar deg frivillig overvåke i ditt eget hjem, tar du samme valg på dine barns vegne. Uten at du vet hvem som kan få tilgang på all informasjonen om dem eller hvordan den kan utnyttes eller misbrukes.

Det hele kan på mange måter sammenlignes med vaksinering mot smittsomme sykdommer. Det finnes de som er vaksinemotstandere fordi de ikke forstår effekten eller metoden og tror det er unødvendig eller skadelig, og tenker at dessuten er det ingen som rammes av den aktuelle sykdommen lenger uansett.

Det finnes de som tror det er uproblematisk å overvåkes 24/7 dersom man ikke er yrkeskriminell eller terrorist, og som tenker at fordi noe informasjon om deg samles inn uansett så gjør det ingen forskjell om du gir helt avkall på alt av personvern eller kontroll og eierskap over egne data og identitet.

Flokkimmunitet er viktig for å beskytte også dem som ikke kan beskytte seg selv. En hver person som velger å ikke vaksinere seg, utsetter ikke bare seg selv for fare. Vi kan vaksinere oss mot overvåkningssamfunnet hvis vi tar bevisste, veloverveide valg.

Trenger man alskens apper og duppeditter til å styre ens hverdag? Det står man selvsagt fritt til å velge, men velger man de løsningene der man må gi fra seg både frihet og kontroll, gjør man en utrolig dårlig og unødvendig byttehandel. Kanskje kan en dings og en app som måler og samler inn alle dine data hjelpe deg til å perse med 32 sekunder i Birken. Bevares, det er stats, det, men hvor mye er det verdt å ofre for slike små seiere? Hvor skreddersydde opplegg behøver man om man ikke skal delta i OL?

Gir alle disse tingene deg egentlig bedre livskvalitet? Eller er de med på å overfylle og overkomplisere hverdagen med hjelpemidler som liksom skal gjøre ting enklere, men egentlig bare er tidstyver og enda en ting du må vie oppmerksomhet og følge opp, og dingser som nesten er smarte, men egentlig langt ifra, og mas og jag og ting du må stresse med å få gjort og får dårlig samvittighet for ikke å få gjort og tidsskjemaer som må planlegges og overholdes og...og...og...

«Flere ting», er ofte svaret vi gir i dagens samfunn. «Færre ting», er som oftest er et bedre svar og veien til økt livskvalitet. Har du et problem, se hva du kan fjerne fra livet ditt for å nappe opp roten til det, ikke se etter hva du kan legge til i livet ditt for å behandle symptomet.

(Innlegget ble redigert 18.02.19 18:44)

return_of_drakkar
18.02.19 18:48
fargerik: Jeg kikket på kjøleskap forleden dag, og ser konturer av smartkjøleskapet, med hele tre kameraer inni som overvåker hva som er inni der.

Som du kan være sikker på vil brukes til - forsikringspremier.

Noen vil da lage noen opplegg som sier at....bla bla så øker livs- og helseforsikringer i takt med hva man mener (ikke vet) er bra pg ikke bra... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg