Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skrivemaskiner

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37441
21.03.19 11:00

Litt på sidden, men før i tiden brukte man jo mekaniske SKRIVEMASKINER. 

Gjerne med ulike farger på båndet, en røys av tabulatorer. Komplekse greier. 
Og så kom de elektriske. Kulehode i metall, eller de små lette plast/gummigreiene.
De mer moderne med display og tekstbehandler.

Så EDB-maskinene fra Kina som man gjerne kaller laptop. 

For interesserte anbefaler jeg YouTubekanalen TypewriterMinutes og lignende.

Happy Typing! 

tinnyme
tinnymeInnlegg: 12475
16.04.19 12:12
rosmebraad: Litt på sidden, men før i tiden brukte man jo mekaniske SKRIVEMASKINER.

Takk og pris for at jeg lærte "touch metoden" på skrivemaskin på handelsskolen som den het i gamle dager.

Når man først har lært det, så sitter det i fingrene og det går med lynets fart. Det sitter i en til slutt og man ser aldri på tastaturet, bruker faktisk alle 10 fingre når jeg skriver.

rosmebraad
16.04.19 12:37

Hva da med NUM tastaturet til høyre? Har det på ene tastaturet men ikke på det andre. Det er hendig til bla. bruk av nettbank.

Torotto
TorottoInnlegg: 16787
16.04.19 16:33
tinnyme: Når man først har lært det, så sitter det i fingrene og det går med lynets fart. Det sitter i en til slutt og man ser aldri på tastaturet, bruker faktisk alle 10 fingre når jeg skriver.

Men qwerty tastaturet ble organisert, slik at flinke skrivemaskindamer, ikke ble så raske at armene for bokstavene, hang seg opp i hverandre. 

Altså ble tastaturet utformet slik for å hindre for stor fart. 

Dette problemet ble fjernet på elektriske maskiner.  IBM kulehodemaskin med rettertast.  Åpnet en ny verden for oss med skriveleif. 

SUV
SUVInnlegg: 4628
23.06.19 17:58
Torotto: Men qwerty tastaturet ble organisert, slik at flinke skrivemaskindamer, ikke ble så raske at armene for bokstavene, hang seg opp i hverandre. Altså ble tastaturet utformet slik for å hindre for stor fart. Dette problemet ble fjernet på elektriske maskiner. IBM kulehodemaskin med rettertast. Åpnet en ny verden for oss med skriveleif.

Dette høres litt rart ut med tanke på hvordan tastaturet faktisk er utformet når det gjelder plasseringen av bokstavene.

Størst sjanse for å henge opp armene er det jo når man benytter to armer nær hverandre rett etter hverandre da de deler mye av banen i motsetning til en bokstav med arm på ene enden og en på andre enden. Da er det jo på en måte litt rart at de tre vanlige bokstavene ERT er så tett. Skulle jeg utformet et tastatur til skrivemaskiner den gang det var armer (og man sikkert regnet med det var lik de skulle være i all fremtid) så ville jeg nok heller sett på hvilke bokstaver som ofte ble brukt etter hverandre og unngått at de havnet for tett.

Jeg ser jo på eget tastatur at det er visse bokstaver som brukes mye mer enn andre. Er jo gjerne ERT er jo gjerne noe av det første som blir slitt bort på tastaturet. Og på mmitt forrige tastatur så er det vel ca 10 bokstaver som er blitt slitt bort om jeg ikke husker helt feil.

Ved å utforme et tastatur som sinker de mest effektive så vil man også sinke alle andre. Da er det bedre om de raskeste roer ned litt enn at man skal sinke alle om skriver på maskin.

Jeg ser at de vanligste bokstavene er plassert på venstre side og mye ved lillefinger og ringfinger så man har dem på områder med dårligere finmotorikk som da sinker ned. Men når de da havner så tett så kan det virke mot sin hensikt å plassere dem slik.

Selv har jeg også opplevd en del ganger at armene henger seg opp i hverandre, men det er nok helst når jeg har vært litt uheldig og trykket på to taster samtidig.

For øvrig så er jo ikke touch-metoden så godt egnet på de gamle maskinene med armer synes jeg siden man trenger en del kraft på tastene for å skrive. Men det kommer kanskje av at da jeg skrev på slik maskin så var jeg ganske liten og ikke fullt så kraftig som jeg er nå.

Når man har skrevet mye på data eller elektrisk skrivemaskin og så går tilbake til den mekaniske så blir det lett til at man bare så vidt beveger litt på armene fordi man ikke trykker hardt nok.

Selv bruker jeg ikke touch-metoden, men bruker stoet sett 2-3 fingre pr hand pluss at venstre tommel betjener mellomrom. Jeg synes det går kjapt og greit. Men jeg må kikke på tastaturet når jeg skriver, men det går greit så lenge jeg ikke skal kikke på noe annet samtidig, som for eksempel å drive avskrift.

Torotto
TorottoInnlegg: 16787
25.06.19 18:11

@SUV. Det var ihvertfall historien bak at man gikk bort fra Dvosak tastatur.  Hvor du må flytte fingrene minst, når du skriver og bruker de mest brukte bokstaver.

https://computer.howstuffworks.com/question458.htm

rosmebraad
02.07.19 16:31

Et verdig innlegg av tastatur-rytter SUV!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg