Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det mulig å fikse denne litt eldre laptopen?

NYTT TEMA
Megda
MegdaInnlegg: 9
21.03.19 13:00

heisann

har en Asusk53 fra rundt 2012-13 som jeg har litt behov for å fikse. Laptopen hadde i en tid hatt problem med å koble seg til strømmen gjennom dc-inngangen. Så jeg måtte fikle litt og dytte uttaket på ledningen ganske hardt inn for at strømmen til laptopen skulle vedvare. Det som skjedde nå er at den kortsluttet i det jeg tok ut tuppen av laderen fra laptopen mens den fortsatt var tilkoblet strøm. Da jeg trakk ut kontakten så jeg en tynn blå stråle av strøm fra dc-inngangen også ble det svart. Jeg har prøvd med en annen ledning, men det visst ikke problemet da den fortsatt ikke starter eller viser at den har tilgang til strøm.

Jeg spekulerer i om dc-inngangen må byttes eller om hele laptopen er ødelagt? Om noen har noe erfaring med dette så setter jeg pris på svar.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61349
21.03.19 13:08
Megda: Jeg spekulerer i om dc-inngangen må byttes eller om hele laptopen er ødelagt? Om noen har noe erfaring med dette så setter jeg pris på svar.

Det kan være dc-inngangen, det kan være en sikring eller det kan være mer. Jeg tror det eneste du kan gjøre er å åpne opp laptopen og feilsøke. Med en så gammel laptop ville jeg vurdert sterkt å ta ut HD, redde dataene og overføre dem til noe nyere.

Megda
21.03.19 13:13
titan_sable: Det kan være dc-inngangen, det kan være en sikring eller det kan være mer. Jeg tror det eneste du kan gjøre er å åpne opp laptopen og feilsøke. Med en så gammel laptop ville jeg vurdert sterkt å ta ut HD, redde dataene og overføre dem til noe nyere.

Jeg har vurdert å kjøpe en slik sata til usb-kabel for å ivareta HD eller overføre på senere tidspunkt. Det er jo egentlig siste utvei da jeg kunne hatt bruk for selve laptopen, men det var jo det med å feilsøke. 

Om jeg hadde levert den inn til reperasjon ville det vært større utgifter enn det som er verdt det mtp. at den er relativt gammel? 

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61349
21.03.19 13:19
Megda: Om jeg hadde levert den inn til reperasjon ville det vært større utgifter enn det som er verdt det mtp. at den er relativt gammel?

Antageligvis. Timespris + pris på gamle deler blir fort veldig mye.

Jeg ser det ligger en en Asus k53 på finn nå til 1400 kroner, så bruktverdien ligger nok på ca det. I så fall er det nok billigere å kjøpe en brukt modell og sette hd fra den gamle rett inn i den (ta backup først siden hw kan være forskjellig). 

Men du kan jo ta kontakt med noen som reparerer pc og spørre. De kan garantert svare bedre på dette enn meg.

Megda
21.03.19 13:48

takk, for info. Du overbeviste meg vel mer eller mindre om at det ikke er verdt det da jeg ikke vet spesifikt hvor problemet sitter og at det kan være flere ting som er ute av drift.

(Innlegget ble redigert 21.03.19 13:49)

Torotto
TorottoInnlegg: 15984
21.03.19 22:22
Megda: Jeg spekulerer i om dc-inngangen må byttes eller om hele laptopen er ødelagt? Om noen har noe erfaring med dette så setter jeg pris på svar.

Jeg ville først måle om strømforsyning funker.  ( 19V DC) 

Ny kan skaffes her

Hvis ikke så kan det være kontakten som må skiftes .  Spørsmålet er hvor familiær du er med loddebolt. 

Her

Plug

morsomte
morsomteInnlegg: 258
26.03.19 09:40

Hadde K53sv før beste laptopen jeg har eid noen gang

Dennis2016
Dennis2016Innlegg: 26
26.03.19 18:23

KJøp ny pc.De kan skaffes for under 3000 kr uten dvd.2013 er en gammel pc.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 28096
26.03.19 18:31
Megda: heisann har en Asusk53 fra rundt 2012-13 som jeg har litt behov for å fikse. Laptopen hadde i en tid hatt problem med å koble seg til strømmen gjennom dc-inngangen. Så jeg måtte fikle litt og dytte uttaket på ledningen ganske hardt inn for at strømmen til laptopen skulle vedvare. Det som skjedde nå er at den kortsluttet i det jeg tok ut tuppen av laderen fra laptopen mens den fortsatt var tilkoblet strøm. Da jeg trakk ut kontakten så jeg en tynn blå stråle av strøm fra dc-inngangen også ble det svart. Jeg har prøvd med en annen ledning, men det visst ikke problemet da den fortsatt ikke starter eller viser at den har tilgang til strøm. Jeg spekulerer i om dc-inngangen må byttes eller om hele laptopen er ødelagt? Om noen har noe erfaring med dette så setter jeg pris på svar.

Jeg tror ikke det er noe vits i å bruke mer tid eller penger på den. Selv om du fikser den er levetiden begrenset. Dessuten er sannsynligvis hovedkortet skadet, om du har kortsluttet den. Kjøp deg ny.

Skru ut harddisken og kjøp et kabinett til den. Da kan du koble den til din nye maskin med USB og hente ut det som er av interesse.

(Innlegget ble redigert 26.03.19 18:32)

Elmmm
ElmmmInnlegg: 8824
31.03.19 22:34

Kjøp en ny PC. Du kommer ikke til å angre. Verdt alle pengene med å kjøpe ny PC istedenfor å holde på den gamle i 100 år

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4090
02.04.19 12:17

Ja, man kan jo finne en ok laptop til 2000 spenn hvis man leter litt.

Eller kjøpe den brukte der så har man delemaskin også.

Problemet med de aller billigste er at de kan være vel svake selv til vanlig nettbruk. Min er en lenovo G50-45 kjøpt for 1990 i 2014, på tilbud åpenbart fordi den var for svak til å kjøre win 8. Med SSD og en lettvekts Linux utgave er den helt ok, har ingen planer om å bytte.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13107
10.04.19 22:55

Skifte DC inngangen koster det 20 kr om du kjøper den på Ebay. Før du gjør dette må du finne nøyaktig modell du har, og søke på Google. Der finner du også mange videoer hvordan du skifter dette, det er litt arbeid, men er du fingernem er det ikke veldig vanskelig på de aller fleste modeller.

Det betinger at du ikke har kortsluttet noe, for da hjelper det lite med ny DC inngang. Men dette koster ekstremt lite å kjøpe over Ebay, så verdt et forsøk om du har noe "greie" på gang å utnytte pc lengst mulig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg