Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Telenor fjerner kobbernettet

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 59517
30.03.19 07:31

Link

Jeg er blant de som får bredbåndet via kobbertråd. Det fungerer veldig bra, er raskt nok og holder i massevis til å bruke mange datamaskiner, se på et par TVèr og hva man ellers ønsker samtidig.

Men det ser ut til at tiden er inne for å se etter en ny leverandør...for å slippe å miste alt neste gang en kobbertråd ryker.

Mest nærliggende da å tenke på å bruke mobilen som hotspot for hele huset.

Tror jeg, da.

Det må jo bli en dedikert mobiltelefon, siden nettet i huset må være operativt 24/7/365.

Er det noen som vet hva prisen hos de enkelte leverandører er for en slik løsning eller har andre idèer?

fargerik
30.03.19 07:44

edit...jeg betaler i dag 840 kroner pr. mnd. for bredbånd 60/20.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21553
30.03.19 13:17
fargerik: edit...jeg betaler i dag 840 kroner pr. mnd. for bredbånd 60/20.

Er ikke 840 kroner i måneden en blodpris?
Jeg har 314 for 50 ned (aner ikke opp, 10 tror jeg).
Det er da Canal Digital eller nå Telenor, men ok, i et borettslag.

Torotto
TorottoInnlegg: 16305
30.03.19 16:16

Tror du skal slappe av.  Tror dette med Telenor handler om lange strekk, med får abonnenter.  Over øde områder med gamle stolper og faktisk stolper som stort sett henger i ledning, med wire.

I området ditt så blir nok linjebrudd utbedret.  

Alternativet er ICE+  som i ditt område dekker med signalstyrke God.

Men Telenor ADSL er bedre pr. idag. 

Her:  TELENOR Sier:

I enkelte tilfeller kan det oppstå feil på kobbernettet i et område, som gjør at vi beslutter å modernisere i stedet for å reparere. Reparasjoner på kobbernettet kan være svært kostbare, og nye kompliserte feil kan oppstå i løpet av kort tid. Vi vil i disse tilfellene strekke oss langt for å få deg over på den nye løsningen så fort som mulig.

(Innlegget ble redigert 30.03.19 16:17)

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7118
30.03.19 16:21
fargerik: edit...jeg betaler i dag 840 kroner pr. mnd. for bredbånd 60/20.

Hvis dette stemmer, så er jo kobbernettet fortsatt en gullgruve for Telenor..

Da er det merkelig at de velger å kutte det ut..

Selv har jeg 250/250 linje til litt over 500 i mnd.

fargerik
30.03.19 18:14
Torotto: Tror du skal slappe av. Tror dette med Telenor handler om lange strekk, med får abonnenter. Over øde områder med gamle stolper og faktisk stolper som stort sett henger i ledning, med wire. I området ditt så blir nok linjebrudd utbedret. Alternativet er ICE+ som i ditt område dekker med signalstyrke God. Men Telenor ADSL er bedre pr. idag. Her: TELENOR Sier: I enkelte tilfeller kan det oppstå feil på kobbernettet i et område, som gjør at vi beslutter å modernisere i stedet for å reparere. Reparasjoner på kobbernettet kan være svært kostbare, og nye kompliserte feil kan oppstå i løpet av kort tid. Vi vil i disse tilfellene strekke oss langt for å få deg over på den nye løsningen så fort som mulig.

Ja, jeg har fått brevet fra Telenor. Men siden du kjenner området, så vet du jo at huset mitt er bare to- tre stenkast fra telefonsentralen, og at den er oppgradert og hypermoderne.

Egentlig er jeg fornøyd med det som er, men ja...de er ikke spesielt billige. Men slik blir det jo bare når det faktisk ikke er noen reelle konkurrenter akkurat slik det er nå.

ICE holder vel til oppe i den masta der borte, vil jeg tro....men det er trær mellom meg og antenna. Nøkkelordet er jo "fri sikt."

Men ja, jeg skal sjekke dette.

(Innlegget ble redigert 30.03.19 18:20)

Torotto
30.03.19 19:03
fargerik: Ja, jeg har fått brevet fra Telenor. Men siden du kjenner området, så vet du jo at huset mitt er bare to- tre stenkast fra telefonsentralen, og at den er oppgradert og hypermoderne.

For etter hastighet så har du VDSL.   Det Telenor kaller 60 til kr.599,00 pr måned.

Så hvis du ikke har telefon så betaler du vel ekstra for vedlikehold pr måned. 

Så spørsmålet er om du har tilleggs funksjoner eller betaler for mye. 

Men ville ikke ha byttet ut dette med noe annet.

fargerik
31.03.19 09:18
Torotto: For etter hastighet så har du VDSL. Det Telenor kaller 60 til kr.599,00 pr måned. Så hvis du ikke har telefon så betaler du vel ekstra for vedlikehold pr måned. Så spørsmålet er om du har tilleggs funksjoner eller betaler for mye. Men ville ikke ha byttet ut dette med noe annet.

Jeg ba bare om å få det beste og raskeste de har mulighet for å levere den gang jeg bestilte. Jeg ser prisen, ja. Med kr. 109 i linjeleie i tillegg blir prisen da 708 pr. måned. Så jeg betaler faktisk en drøy hundrelapp mer enn det prislista sier. Det var rart.

Men de skal ha kred for levering. Har tatt noen speed-tester innimellom, og de leverer det de lover. Og vel så det.

(Innlegget ble redigert 31.03.19 09:22)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9869
31.03.19 14:37
return_of_drakkar: Er ikke 840 kroner i måneden en blodpris?

Jo Stjelenor er dyrest i klassen..

Selv betaler jeg 400 kr i mnd for såkalt 10 linje...  Men har i praksis 5/0,4     

Og andre som kan levere over linja her (2 stykker) er enda værre..

Men heldigvis er linjen meget stabilt.. Ja om det ikke blåser da, Eller regner, er det sludd kan jeg bare glemme vg.  Men når det er kaldt og/eller snør så hopper den jo ut....    Men bortsett fra det så er det stabilt. Om det ikke blir for varmt da....

Torotto
31.03.19 17:39
hillebillys: Jo Stjelenor er dyrest i klassen..

Marginal forskjeller, så spørsmålet er da om de andre som kan levere, har dårligere kundebehandling og oppfølging av produktet.

På aktuell adresse kan flere levere.   HomeNet med litt dårligere fart 40Gbits nedlasting 449 + 19 kroner i modemleie.  Rating 2,8 av 5. 

NextGenTel tar kr, 573,00 for samme linje som Telenor. (kr599,00)

De får rating på 1,5 av 5.  

Alle har linjeavgift på kr. 109,00 pr måned. 

Nå kommer ikke Telenor eller så godt ut av denne ratingen. 2,5-5.

Men TS har jo her subjektive erfaringer, som han kan stille opp mot å velge andre lverandører på adressen. 

fargerik
31.03.19 17:47
Torotto: Marginal forskjeller, så spørsmålet er da om de andre som kan levere, har dårligere kundebehandling og oppfølging av produktet. På aktuell adresse kan flere levere. HomeNet med litt dårligere fart 40Gbits nedlasting 449 + 19 kroner i modemleie. Rating 2,8 av 5. NextGenTel tar kr, 573,00 for samme linje som Telenor. (kr599,00) De får rating på 1,5 av 5. Alle har linjeavgift på kr. 109,00 pr måned. Nå kommer ikke Telenor eller så godt ut av denne ratingen. 2,5-5. Men TS har jo her subjektive erfaringer, som han kan stille opp mot å velge andre lverandører på adressen.

Linjeavgift? Alle sammen? Sorry...har ikke kommet til å undersøke noe som helst...men betryr det du skriver her (Alle har linjeavgift) at alle sammen leverer gjennom den samme kobbertråden??

Forestiller meg liksom at noe trådløst skulle være fremtiden...og det er da ikke noen linjer ute i tomme lufta? Bortsett fra luftlinje? ;-)

(Innlegget ble redigert 31.03.19 17:47)

Torotto
31.03.19 18:18
fargerik: Linjeavgift? Alle sammen? Sorry...har ikke kommet til å undersøke noe som helst...men betryr det du skriver her (Alle har linjeavgift) at alle sammen leverer gjennom den samme kobbertråden??

Ja!

Men min erfaring er, når ting fungerer så er en hundrelapp i måneden ikke noe stort, hvis de andre leverer dårligere produkt.  

(Innlegget ble redigert 31.03.19 18:21)

fargerik
01.04.19 02:15
Torotto: Ja! Men min erfaring er, når ting fungerer så er en hundrelapp i måneden ikke noe stort, hvis de andre leverer dårligere produkt.

Enig. Min bekymring er mest at forskjellige innloggede tjenester plutselig kan forsvinne. Bank, skatteetaten...you name it.

Men krise blir det jo ikke, man kan jo alltids logge seg inn med bank-ID via en telefon dersom det skulle skje at lynet slår ned i kobberledningen ;-)

Jeg tror jeg lener meg tilbake og glemmer hele problemstillingen, jeg. Så lenge det fungerer.

hillebillys
01.04.19 18:34
Torotto: Marginal forskjeller, så spørsmålet er da om de andre som kan levere, har dårligere kundebehandling og oppfølging av produktet.

399 for 5/0,5 linje er marginalt forskjell fra mutterns Get linje på 100/100 til 299   (Riktig nok er de første 10/10 inkludert i brl)

Selv syntes jeg det ikke er en marginal forskjell...

Ikke langt unna meg så er de 1000/1000 linjer for under 1000 kr i mnd...1 kr mbit...  Jeg betaler nesten 80 kr pr mbit....

Anser ikke det som marginal forskjell...

Og grunnen til dette er att Telenor ikke har giddet å oppgradere. Bare ventet, og nå skal bare kutte uten att alternativene er klare..  Noe som kunne ha vært ferdig for lengesiden...

PS, er ingen andre som leverer her. Dem får ikke tilgang til sentralen av eieren.. (Påstår dem da, kan fint ta isp's påstander med en klypesalt)

Jeg betaler forresten ingen linjeavgift...

(Innlegget ble redigert 01.04.19 18:36)

PEF_1973
PEF_1973Innlegg: 2267
05.04.19 15:02

Har selv Altibox med 200/200 for 469,- så jeg er greit fornøyd.

Problemet er kvotene på mobilt bredbånd.
Ice har 300GB til 399,- (ordinært 799,-) og Telenor har 200GB for 899.-...

100GB holder for en gjennomsnittsbruker, men laster man ned TV-serier og spill så ryker kvoten fort. Et spill fra Steam er +/- 60GB og et par serier med fire episoder i måneden er gjerne 25GB

For ikke å snakke om hvis man er to eller har et par tenåringer innomhus.

Lenge leve fiber, selv om muttern har en syltynn sak Canal Digital har hengt opp i strømstolpene, som oppfører seg som et hoppetau på speed så snart det er stiv kuling. Den blir i det minste reparert og hun slipper peset om en bonde pløyer over kobberkabelen, som har ligget 10 cm under torva i godt over 40 år.

Torotto
05.04.19 20:18
hillebillys: Og grunnen til dette er att Telenor ikke har giddet å oppgradere. Bare ventet, og nå skal bare kutte uten att alternativene er klare..  Noe som kunne ha vært ferdig for lengesiden...

Det er ukorrekt. Fargerik sier det er en moderne sentral og han får ut VDSL på tråparet.

Linje kostnad er kr.109,00 pr måned.  Flere kan levere på adressen.

Det er i denne sammenheng jeg snakker om marginaler.  

På aktuell adresse kan flere levere.   HomeNet med litt dårligere fart 40Gbits nedlasting 449 + 19 kroner i modemleie.  Rating 2,8 av 5. 

NextGenTel tar kr, 573,00 for samme linje som Telenor. (kr599,00)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 16772
05.04.19 21:21
Torotto: HomeNet med litt dårligere fart 40Gbits

Nå går det litt fort i svingene for deg....

(Innlegget ble redigert 05.04.19 21:21)

fargerik
06.04.19 04:25

hmmm...hva slags algoritmer driver og jobber her nå, da? Nå har leverandører av bredbånd begynt å ringe meg for å tilby bredbånd.

Hvordan klarer de å finne meg??? Overvåker de VGD??

(Innlegget ble redigert 06.04.19 04:26)

Torotto
06.04.19 14:23
fargerik: Hvordan klarer de å finne meg??? Overvåker de VGD??

Nei!  Jeg sjekket hva du kunne få på adressen.  Så der er årsaken og intet å bry seg om. 

Torotto
06.04.19 14:24
nometalhorse: Nå går det litt fort i svingene for deg....

Ja! ;-) 

JCDenton
JCDentonInnlegg: 6441
17.04.19 23:09
return_of_drakkar: Er ikke 840 kroner i måneden en blodpris?
Jeg har 314 for 50 ned (aner ikke opp, 10 tror jeg).
Det er da Canal Digital eller nå Telenor, men ok, i et borettslag.

Det har du helt rett i. Jeg har 500/500 fiber + TV med programopptak i skyen, kan starte direktesendte programmer fra start etc med Altibox for 750 spenn/mnd

fargerik
18.04.19 00:35
Torotto: Nei! Jeg sjekket hva du kunne få på adressen. Så der er årsaken og intet å bry seg om.

Du får ringe eller varsle i god tid neste gang du er forbi.

Forøvrig har Telenor gitt kontrabeskjed, det har du kanskje fått med deg? Intet kobbernett skal avvikles før et fullgodt alternativ er tilgjengelig. Bra. Dog........det skulle bare mangle!

(Innlegget ble redigert 18.04.19 00:36)

hillebillys
19.04.19 10:23
Torotto: Det er ukorrekt. Fargerik sier det er en moderne sentral og han får ut VDSL på tråparet.

Nå er ikke Fargerik min nabo........
Så hva som kan leveres hos han er ikke det samme som kan leveres her.

Men jeg er i samme situasjon som Fargerik beskrev først, bare enda eldre kobberlinje og lengre i fra sentral.

Hvis du mener jeg tar feil her er så syns jeg du kan gi meg en link til hvor jeg kan få ny linje med god hastighet. Av flere leverandører, for da bytter jeg på tirsdag...

Torotto
20.04.19 19:43

@fargerik

Det skal jeg gjøre ;-)

Torotto
20.04.19 19:50

@hillebillys.

I mitt svar så konkretiserte jeg, til fargerik sin sentral, ettersom det var hos han problemet ble stilt. 

Det du tok opp var vel mer en generell tolkning av Telenor sin agenda. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg