Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Laste ned Internet Explorer 10

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 3069
25.05.19 15:08

Prøvde å laste ned, men det var veldig merkelig. Måtte skrive inn en kode og betale 50 kroner. Er det riktig? Finnes det ikke en enklere måte? Noen som har tips? Fikk opp mange treff på google søk. Men mye virket useriøst. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9879
25.05.19 19:40

hva mener du med laste ned explorer 10? Hva skal du med det og hvilket os bruker du?

Explorer er en del av alle windows versjoner jeg kjenner til, og trengs ikke å lastes ned.

Oppdatere den gjøres via windows update.

Explorer i seg selv er ganske utdattert, og flere og flere sider fungerer ikke riktig med den nettleseren.

Edge er "nye" nettleseren. (Til Microsoft)

Explorer 10 er også gammel, 2013 mener jeg... 
Du bør bruke noe mer oppdatert en det.

(Innlegget ble redigert 25.05.19 19:40)

JOlsen
25.05.19 20:57
hillebillys: Du bør bruke noe mer oppdatert en det.

Det blir Google Chrome. Den er bra. 

hillebillys
26.05.19 11:14
JOlsen: Det blir Google Chrome. Den er bra.

Jeg er også fornøyd med chrome

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9144
26.05.19 11:19
JOlsen: Prøvde å laste ned, men det var veldig merkelig. Måtte skrive inn en kode og betale 50 kroner. Er det riktig?

Dette er ikkje riktig. Sannsynligvis har du havna på ei uautorisert nettside.

IE11 er tilgjengelig gratis gjennom Microsoft Update for Windows 7 og nyare. Dersom du har eldre versjon av Windows, så er det ingen god ide å bruka IE. Som andre skriv er det betre å bruka Firefox eller Chrome.

JOlsen
26.05.19 14:02
InnocentBystander: Dette er ikkje riktig. Sannsynligvis har du havna på ei uautorisert nettside.

Har nok dessverre det. Trodde ikke det var så mye svindel der ute. Heretter blir det Chrome. Og takk for tipset :)

petterG
petterGInnlegg: 9587
26.05.19 20:06
JOlsen: Trodde ikke det var så mye svindel der ute.

Internett = 95% svindel...

JOlsen
28.05.19 13:41

Ja har oppdaget at så er tilfelle. Bare trist. Så mye svindel. Ikke rart folk blir lurt. 

nadajan
nadajanInnlegg: 10894
31.05.19 12:43

Har Windows 10, IE 11 og Chrome. Perfekt kombinasjon til mitt bruk.

JOlsen
31.05.19 19:32

Hva med Firefox, er den like bra? 

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 44517
31.05.19 19:39
JOlsen: Hva med Firefox, er den like bra?

Bruk Chrome. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 728
01.06.19 12:04
JOlsen: Hva med Firefox, er den like bra?

Firefox er definitivt å anbefale fremfor Chrome i hvert fall.

Chrome, og Google-produkter og -tjenester generelt, er det første du bør styre unna hvis personvern og dine personlige data har det minste snev av verdi for deg. (Microsoft kommer også høyt på en slik liste.)

Jeg vil helst anbefale Vivaldi som et bedre alternativ til Chrome/Edge/IE. Den er i likhet med Chrome basert på Chromium og gir derfor tilgang på akkurat de samme nettleserutvidelsene som Chrome, men du slipper brukervilkårene til Google og en del av datainnsamlingen deres. Og så er det så klart litt ekstra stas at Vivaldi er et norsk selskap.

JOlsen
01.06.19 16:59
Sevens7ar: Firefox er definitivt å anbefale fremfor Chrome i hvert fall.

Hvorfor er det da så mange som anbefaler Chrome? Ser ut til at de fleste støtter den. Skjønner ikke problemet, har intet problem med personvern. 

petterG
01.06.19 17:46
JOlsen: Skjønner ikke problemet, har intet problem med personvern.

Da har du faktisk et potensielt problem... 

Sevens7ar
01.06.19 17:47
JOlsen: Hvorfor er det da så mange som anbefaler Chrome?

Fordi markedsføring og hva venner gjør er sterke mekanismer, antar jeg.

For de aller fleste er det eneste som betyr noe å bruke et produkt de har hørt om og at det virker til deres bruk. Chrome fungerer fint, og så lenge det er tilfelle vil de fleste ikke finne noen grunn til å bry seg om hvilke alternativer som finnes eller negative sider ved å bruke Google.

Å sette seg mer inn i produkter er kun for spesielt interesserte. Det samme gjelder, dessverre, for ting som brukerlisenser, personvern og datainnsamling.

Vivaldi er uansett en bedre nettleser enn Chrome, etter min mening. At det ikke er et Google-produkt er bare en bonus.

JOlsen
01.06.19 18:20
petterG: Da har du faktisk et potensielt problem...

Javel...... 

petterG
01.06.19 20:15
JOlsen: Javel......

Husk at Google vet mer om deg enn din egen mor!

JOlsen
01.06.19 23:04
petterG: Husk at Google vet mer om deg enn din egen mor!

Da vet de hva jeg gjorde i 1977! 

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15839
06.06.19 10:16

Har testet ut Vivaldi, etter tips fra tråden.  Den virker ok, men har en del ting som må på plass før den når brukerelegansen til Chrome.

hillebillys
06.06.19 18:37
JOlsen: Hvorfor er det da så mange som anbefaler Chrome? Ser ut til at de fleste støtter den. Skjønner ikke problemet, har intet problem med personvern.

Den er grei å bruke, men like ille eller værre en apple produkter på hva som logges og selges..

Bare ta frem tlf din (uansett hva det er)
Åpne kartet, inn i innstillinger eller meny. Se etter tidslinje...

Om du ikke har gjort noe selv, så vil du kunne bla dag for dag bakover. Med kort og steder hvor du har vært...

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 22028
08.06.19 14:24
TomPadang: Har testet ut Vivaldi, etter tips fra tråden.  Den virker ok, men har en del ting som må på plass før den når brukerelegansen til Chrome.

Vivaldi er ok.
Liker den fargeskiftinga den foretar ved adresseskifte av side.
Og den har vanlige menyer.
Men jeg synes den er litt - innelukket i hvordan den oppleves...

TomPadang
08.06.19 15:33

Vivaldi er litt treg i oppstart.  Og jeg savner også å kunne legge inn "ny fane nytt vindu"-appen man kan legge inn i Chrome.
Chrome er mer intuitiv, og enig i at Vivaldi er litt "innelukket".

Sevens7ar
08.06.19 17:14
TomPadang: Vivaldi er litt treg i oppstart.  Og jeg savner også å kunne legge inn "ny fane nytt vindu"-appen man kan legge inn i Chrome.
Chrome er mer intuitiv, og enig i at Vivaldi er litt "innelukket".

Du kan bruke de samme utvidelsene i Vivaldi som Chrome da begge er bygget på Chromium.

Ellers kan du jo gå gjennom innstillingene for hvordan faner og vinduer oppfører seg, eller f.eks. lage en tastatur-snarvei for å flytte en fane til et nytt vindu hvis det er det du er ute etter, under Settings-Keyboard-Tabs. (For å vise en liste over snarveiene dine kan du klikke Ctrl+F1.)

Jeg vet ikke hva du mener med "innelukket", men hvis det er noe ved utseendet eller oppførselen du ikke liker, er det jo bare å endre på det. Det meste kan flyttes, fjernes, legges til eller endres utseende på. For øvrig kan du skjule/vise sidepanelet med F4 hvis det er et av elementene du mener gjør nettleseren "innelukket".

Den viktigste snarveien er forresten F2 (kan endres hvis du ønsker), som er Quick Commands hvor du kan navigere i alt av innstillinger, bokmerker, faner og historikk i tillegg til å fungere som hurtigtilgang til din foretrukne web-søkemotor og adressefeltet.

return_of_drakkar
10.06.19 10:09
Sevens7ar: "innelukket",

Opplevelsen av en nettleser er jo veldig individuelt.
Jeg føler også som nevnt Vivaldi som "innelukket" og "trang".
Å forklare det blir jo nærmest umulig.
At andre opplever Vivaldi som No1 er jo det samme i andre enden av skalaen.

Jeg liker Edge, IE nyeste, Firefox (nå jeg nå har løst annonseproblematikken ser det ut til...). Her spiller sikkert faktorer inn som andre ikke kan forstå eller forstå.
Slik er det bare.

JOlsen
10.06.19 10:54

Chrome fungerer veldig bra for meg. Den beste som jeg har vært borti. Edge er også bra. 

return_of_drakkar
10.06.19 11:57
JOlsen: Chrome fungerer nå veldig bra for meg. Den beste som jeg har vært borti. Edge er også bra.

Da er saken biff.
Da bruker du disse.

Sevens7ar
10.06.19 12:33
return_of_drakkar: Opplevelsen av en nettleser er jo veldig individuelt.
Jeg føler også som nevnt Vivaldi som "innelukket" og "trang".

Mye er selvsagt individuelt, men akkurat dette virker som en noe merkelig innvending, og objektivt feil, i det tilfellet der man kan endre på så å si alt og skreddersy utseendet og opplevelsen i en helt annen grad hva som er tilfelle for nettleserne det sammenlignes med.

Kan hende jeg misforsto, men jeg tolket det dithen at man simpelthen ikke hadde sjekket innstillingene og oppdaget at man selv velger hva man vil vise eller fjerne av statuslinje, sidepanel og -veksler, bokmerkelinje, adressefelt og fanelinje, i tillegg til hvilke ikoner som skal vises og nøyaktig hvilke farger man vil ha hvor.

Du kan jo gjøre den langt mer minimalistisk, luftig og åpen enn Chrome og Firefox hvis det er det du foretrekker.

TomPadang
10.06.19 13:01

Noe er sikkert - de må gjøre noe med farten på Vivaldi.  Både oppstart og åpning av nytt vindu.  Trenger det dobbelte av tiden til Chrome.  Den gråskjermen med logo kommer jo som et forsinkende element, åpenbart.

Jeg er ikke spesielt glad i Google og dets lange fingre.  Men en god nettleser er Chrome, det er udiskutabelt.

(Innlegget ble redigert 10.06.19 13:02)

return_of_drakkar
10.06.19 14:02
Sevens7ar: Mye er selvsagt individuelt, men akkurat dette virker som en noe merkelig innvending, og objektivt feil, i det tilfellet der man kan endre på så å si alt og skreddersy utseendet og opplevelsen i en helt annen grad hva som er tilfelle for nettleserne det sammenlignes med.

Hva gjør man om man vil slå av at Vivaldi skal bruke fargene fra den aktiv nettsiden (feks når man har lagd et tema man vil se hele tiden).

Finner en løsning via Utseenede og en annen via Tema, men opsjonen de henviser til finnes ikke der de sier den skal være.
Tema var den nyeste jeg fant fra februar/mars 2018...men ikke noe der i innstillinger + tema i min norske versjon av i dag...

Vivaldi er nok en nettleser som ikke passer for hvermansen, men en for mer avanserte brukere.

Ser rett og slett ikke slik ut: https://help.vivaldi.com/article/browser-themes/

(Innlegget ble redigert 10.06.19 14:07)

Sevens7ar
10.06.19 14:26
return_of_drakkar: Ser rett og slett ikke slik ut: https://help.vivaldi.com/article/browser-themes/

Har du klikket der det står Edit Theme/Rediger Tema?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg