Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Beste butikk-kjede for datamaskiner?

NYTT TEMA
Mister_Morisette
Mister_MorisetteInnlegg: 3173
30.06.19 21:21

Jeg har tenkt å kjøpe en ny bærbar datamaskin etter at min forrige laptop ble eventuelt ødelagt og lurer på hvilken butikk-kjede som har det beste rykte på seg for å ha gode, holdbare datamaskiner? Takk.

(Innlegget ble redigert 30.06.19 21:22)

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3382
30.06.19 21:24

Kjøp Lenovo fra Komplett. Enkelt og greitt. Helst Thinkpad.

Mister_Morisette
30.06.19 22:15
Fernandovonarb: Kjøp Lenovo fra Komplett. Enkelt og greitt. Helst Thinkpad.

OK, takk for svar. Hva er det som er bra med Lenovo?

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 3382
30.06.19 22:34
Mister_Morisette: Hva er det som er bra med Lenovo

Lite feil og grei byggekvalitet. Spesielt Thinkpadene har kvalitet som går utenpå det aller meste. Du skriver ikke pris, så kom gjerne med det så forslag kan legges ut.

Torotto
TorottoInnlegg: 16285
01.07.19 11:49

Elkjøp og se på Outlet.  Kjøpte maskin til barnebarnet og helt grei, med full garanti og har fungert greit. Penger å spare. 

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 1666
01.07.19 14:30
Mister_Morisette: lurer på hvilken butikk-kjede som har det beste rykte på seg for å ha gode, holdbare datamaskiner

Det handler ikke om butikken, men merke og modell. En Acer er en Acer uansett om du kjøper den fra Elkjøp eller Power. Du har også 5 års reklamasjonsrett uansett hvem du kjøper den fra. 

Det store spørsmålet er hva du skal bruke den til. Det er umulig å gi gode forslag uten å vite dette.

Mister_Morisette
01.07.19 16:25
Torotto: Elkjøp

Jeg har blandede erfaringer med datamaskiner fra Elkjøp. De er flinke med kundeservice, men generelt er produktene deres lite holdbare og går fort ut på dato.

Mister_Morisette
01.07.19 16:26
Fernandovonarb: Du skriver ikke pris, så kom gjerne med det så forslag kan legges ut.

Fair enough. Jeg glemte å nevne pris. For meg hadde det vært ideelt med en rimelig pris under 5000 lappen, men innser at kanskje jeg må punge ut mere med en datamaskin som er god.

jonas
jonasInnlegg: 32393
01.07.19 16:32
Mister_Morisette: Elkjøp. De er flinke med kundeservice

Wow, da vanker vi garantert på forskjellige Elkjøp-butikker. Skal ikke henge ut min butikk men den ligger i en Trøndelagkommune som er kjent for lotto. I den butikken gjemmer de ansatte seg bak ulike disker og forsøker så godt de kan unngå blikkontakt. Og spør man dem om noe vanskeligere enn "Hvilken farge har den?" ser de ut som om du snakker russisk.

Morten_1996
01.07.19 16:54
Mister_Morisette: generelt er produktene deres lite holdbare

Hva er det du snakker om? Elkjøp har ikke noe eget PC-merke. De bruker de samme produsentene som du finner på alle andre elektronikkbutikker.

Hva skal du bruke datamaskinen din til? "God" er ekstremt relativt. Kanskje er ikke en arbeidshest til 30.000,– god nok, kanskje er en Raspberry Pi til 400,– god nok.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 696
01.07.19 17:45
Mister_Morisette: For meg hadde det vært ideelt med en rimelig pris under 5000 lappen, men innser at kanskje jeg må punge ut mere med en datamaskin som er god.

Du kan selvsagt være heldig med en billigmaskin og uheldig med en toppmodell, men stort sett får man det man betaler for. Skal du såpass langt ned i pris må du naturlig nok påregne større sjanse for kort holdbarhet enn om du legger litt mer i det.

- Skal den brukes kun til å Internet, epost, bank, netthandel o.l.?
- Vil du drive med litt videoredigering eller bildebehandling?
- Skal den brukes til spilling, og i så fall hvilke spill?
- Kommer du til å bruke den til å se mye film?
- Trenger du god plass til å lagre bilder, video, musikk eller spill?
- Har du behov for å ta med deg PC-en på skole/jobb/reise? Må du ta den med deg fra rom til rom i hjemmet, men sjelden eller aldri utenfor hjemmet? Kommer du til å bruke den kun på ett bestemt sted og aldri flytte på den eller ta den med ut?

Hvis du sjekker hvor mye diskplass du bruker på den PC-en du har nå så gir det en god pekepinn på hvor stor lagringsplass du trenger gitt at du kommer til å bruke din neste maskin til samme formål.

Mister_Morisette
01.07.19 19:38
jonas: Wow, da vanker vi garantert på forskjellige Elkjøp-butikker. Skal ikke henge ut min butikk men den ligger i en Trøndelagkommune som er kjent for lotto. I den butikken gjemmer de ansatte seg bak ulike disker og forsøker så godt de kan unngå blikkontakt. Og spør man dem om noe vanskeligere enn "Hvilken farge har den?" ser de ut som om du snakker russisk.

Hehehehe, synd at du ikke vanker på min lokale Elkjøp.

Mister_Morisette
01.07.19 19:40
Morten_1996: Hva er det du snakker om? Elkjøp har ikke noe eget PC-merke. De bruker de samme produsentene som du finner på alle andre elektronikkbutikker.

Greit, jeg mente ikke at Elkjøp hadde nødvendigvis egne merker, men mente å oppsummere den generelle kvaliteten på produktene deres og mine erfaringer med dem.

Mister_Morisette
01.07.19 19:45
Sevens7ar: Du kan selvsagt være heldig med en billigmaskin og uheldig med en toppmodell, men stort sett får man det man betaler for. Skal du såpass langt ned i pris må du naturlig nok påregne større sjanse for kort holdbarhet enn om du legger litt mer i det.
- Skal den brukes kun til å Internet, epost, bank, netthandel o.l.?- Vil du drive med litt videoredigering eller bildebehandling?- Skal den brukes til spilling, og i så fall hvilke spill?- Kommer du til å bruke den til å se mye film?- Trenger du god plass til å lagre bilder, video, musikk eller spill?- Har du behov for å ta med deg PC-en på skole/jobb/reise? Må du ta den med deg fra rom til rom i hjemmet, men sjelden eller aldri utenfor hjemmet? Kommer du til å bruke den kun på ett bestemt sted og aldri flytte på den eller ta den med ut?
Hvis du sjekker hvor mye diskplass du bruker på den PC-en du har nå så gir det en god pekepinn på hvor stor lagringsplass du trenger gitt at du kommer til å bruke din neste maskin til samme formål.

OK, jeg innser at jeg ikke beskrev mine kriterier/ønsker for hva min ideelle PC bør inneholde. Men siden du spør, så kan jeg gjerne ta en oppsummering.

- At den er generelt holdbar og har god levetid og er lett å bruke.

- At den har mye lagringsplass.

- At den har god lyd.

- At den har flere USB-porter.

- At den er lett å blogge med, fordi jeg er en hobbyblogger.

- At den har DVD eller Blu Ray-rom.

- At den har HD (noe som er kanskje unødvendig, da de fleste maskiner nok det).

- At den er lett til å se film og serier med og eventuelt bruke til musikk, videoredigering og skriving.

And that's that.

jonas
jonasInnlegg: 32393
01.07.19 20:36
Mister_Morisette: synd at du ikke vanker på min lokale Elkjøp.

Jeg hadde en hel saga da jeg hadde en telefon som ikke virket. Kjøpt fra Komplett men tenkte jeg kunne spørre om service på Elkjøp.

"Nei det er ikke no problem, bare ha med kvittering så sender vi den til verkstedet."

Hjem og hente kvittering, tilbake neste dag.

"Nei det skal gå bra, men Bjarne på service er ikke på jobb i dag så du må komme tilbake i morra."

Neste dag.

"Ja bare gå til servicedisken."
Vente der ei stund mens jeg hører en ansatt slurpe i seg kaffe på bakrommet. Banke forsiktig for å lokke han ut. Tok ei stund, men han dukket opp.
"Nei er den ikke kjøpt her? Da kan jeg ikke hjelpe."

(Innlegget ble redigert 01.07.19 20:36)

Sevens7ar
01.07.19 21:07
Mister_Morisette: And that's that.

Det var kanskje litt i overkant mange krav til en bærbar maskin til fornuftig pris.

Eksempelvis er det færre og færre PC-er som kommer med DVD/Blu-ray så det er ikke lett å finne en som har det i tillegg til alt det andre du ønsker til en OK pris. Var jeg deg ville jeg heller vurdert å kjøpe en ekstern Blu-ray-spiller (eventuelt brenner, avhengig av behov).

Hva legger du i mye lagringsplass? Vet du sånn ca hvor mye plass du brukte på din forrige maskin? Har du planer om å overføre hele filmsamlingen fra DVD/Blu-ray til laptopen?

Når du sier god lyd, tenker du da med eller uten bruk av hodetelefoner?

For øvrig kan Prisjakt være et greit sted å få litt oversikt. Du kan legge inn diverse filtre på bærbare datamaskiner og optiske enheter (ekstern DVD/Blu-ray-spiller/brenner).

(Innlegget ble redigert 01.07.19 21:08)

Morten_1996
01.07.19 22:13
Mister_Morisette: - At den er lett å blogge med, fordi jeg er en hobbyblogger.

- At den er generelt holdbar og har god levetid og er lett å bruke.
Alle laptoper du kjøper er generelt holdbare. Hvis de ikke holder i minst 5 år, så kan du reklamere på den. Hvis du fucker den opp med programvare, så kan du reinstallere den og starte fresh. Hvis du fucker den opp fysisk, så kan du ikke klage – "ingen" rimelige laptoper er bygget for å tåle fysisk juling. 

- At den har mye lagringsplass
Hva betyr det? Hvor mye? Hva trenger du lagringsplassen til? Sannsynligvis vil du heller ha en mindre SSD på laptopen, og en ekstern HDD i tillegg. 

- At den har god lyd.
Ingen laptoper har god lyd. Kjøp gode hodetelefoner eller en Bluetooth-høyttaler eller noe, hvis lyd er viktig.

- At den er lett å blogge med, fordi jeg er en hobbyblogger.
Så... Den må ha en nettleser? Godt tastatur? Eller? Hva legger du i «lett å blogge med»? Jeg har aldri blogget, så jeg vet ikke hva som gjør en PC lett eller vanskelig å blogge med.

- At den har DVD eller Blu Ray-rom
Det kan du mer eller mindre glemme nå. Kun ultrasære laptoper kommer med det i dag. Du kan ev. kjøpe ekstern platespiller med USB-kabel.

- At den har HD (noe som er kanskje unødvendig, da de fleste maskiner nok det).
Ja, de aller, aller fleste laptoper i dag har (minst) ikke bare HD, men full HD (1080p). 

- At den er lett til å se film og serier med og eventuelt bruke til musikk, videoredigering og skriving.
Dette punktet er litt mer komplekst. Til videoredigering bør du ha en kraftig maskin. Det blir dyrt. Til alle de andre tingene (film, serier, musikk, skriving) så vil absolutt alle laptoper på det norske markedet i dag være gode nok, selv de aller, aller, aller billigste.

Så da er vel egentlig det eneste punktet som gjenstår:
- At den har flere USB-porter.
Så, hvor mange trenger du?

(Innlegget ble redigert 01.07.19 22:15)

Sevens7ar
01.07.19 23:35
Morten_1996: At den er generelt holdbar og har god levetid og er lett å bruke.
Alle laptoper du kjøper er generelt holdbare. Hvis de ikke holder i minst 5 år, så kan du reklamere på den. Hvis du fucker den opp med programvare, så kan du reinstallere den og starte fresh. Hvis du fucker den opp fysisk, så kan du ikke klage – "ingen" rimelige laptoper er bygget for å tåle fysisk juling.

I den grad dette er en sannhet, er det med til dels store modifikasjoner. Blant de store leverandørene av bærbare datamaskiner er det en feilrate på 15-25% innen de to første årene. Billigmodeller er, naturlig nok, kraftig overrepresentert. Man kan sende maskinen inn til reparasjon/bytte, men det er jo veldig greit hvis man kan slippe å måtte gjøre det støtt og stadig.

Torotto
TorottoInnlegg: 16285
02.07.19 00:28

Elkjøp fører maskiner fra i hele spektret av Intel fra 6xxx til 9xxx.

men som ellers så er det viktig å sjekke priser i forhold til type fra flere leverandører. 

Eksempel her.  Nest siste serie fra Intel + grafikkort. 

Outlet  pris 6398,00

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LE81BD001TMX/lenovo-ideapad-720s-14-barbar-pc-platinasolv

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21487
02.07.19 11:14
Morten_1996: Godt tastatur?

Hvis man bruker den mer eller mindre stasjonert vil et løst tastatur tilkoblet være det beste.
Det brukr jeg selv og en frittstående skjerm som man også kan få til en brukbar pris.

Mister_Morisette
02.07.19 21:34
Sevens7ar: Det var kanskje litt i overkant mange krav til en bærbar maskin til fornuftig pris.

Var det dèt? Trodde det var beskjedne krav, jeg. Men det var bare meg.

Mister_Morisette
02.07.19 21:42
Morten_1996: - At den er generelt holdbar og har god levetid og er lett å bruke.Alle laptoper du kjøper er generelt holdbare. Hvis de ikke holder i minst 5 år, så kan du reklamere på den. Hvis du fucker den opp med programvare, så kan du reinstallere den og starte fresh. Hvis du fucker den opp fysisk, så kan du ikke klage – "ingen" rimelige laptoper er bygget for å tåle fysisk juling.

- At den har mye lagringsplassHva betyr det? Hvor mye? Hva trenger du lagringsplassen til? Sannsynligvis vil du heller ha en mindre SSD på laptopen, og en ekstern HDD i tillegg.

- At den har god lyd.Ingen laptoper har god lyd. Kjøp gode hodetelefoner eller en Bluetooth-høyttaler eller noe, hvis lyd er viktig.

- At den er lett å blogge med, fordi jeg er en hobbyblogger.Så... Den må ha en nettleser? Godt tastatur? Eller? Hva legger du i «lett å blogge med»? Jeg har aldri blogget, så jeg vet ikke hva som gjør en PC lett eller vanskelig å blogge med.

- At den har DVD eller Blu Ray-romDet kan du mer eller mindre glemme nå. Kun ultrasære laptoper kommer med det i dag. Du kan ev. kjøpe ekstern platespiller med USB-kabel.

- At den har HD (noe som er kanskje unødvendig, da de fleste maskiner nok det).Ja, de aller, aller fleste laptoper i dag har (minst) ikke bare HD, men full HD (1080p).

- At den er lett til å se film og serier med og eventuelt bruke til musikk, videoredigering og skriving.Dette punktet er litt mer komplekst. Til videoredigering bør du ha en kraftig maskin. Det blir dyrt. Til alle de andre tingene (film, serier, musikk, skriving) så vil absolutt alle laptoper på det norske markedet i dag være gode nok, selv de aller, aller, aller billigste.

Så da er vel egentlig det eneste punktet som gjenstår:- At den har flere USB-porter.Så, hvor mange trenger du?

Vel, når de gjelder lagringsplass, så vil jeg gjerne ha så mye Gigabyte som mulig, siden min gamle laptop hadde det. Gjerne over 500 GB. Når det gjelder lyd, så vil jeg gjerne at lyden skal være god via hodetelefoner.

Og når det gjelder blogging, så har jeg en dårlig Acer som jeg bruker til erstatning og den maskinen henger seg ofte opp og at innleggene når ikke sin fulle potensiale i den skjermen den har. Og når det gjelder USB-porter, så kan jeg gjerne ha fire-fem porter.

Morten_1996
02.07.19 22:23
Mister_Morisette: Vel, når de gjelder lagringsplass, så vil jeg gjerne ha så mye Gigabyte som mulig, siden min gamle laptop hadde det. Gjerne over 500 GB. Når det gjelder lyd, så vil jeg gjerne at lyden skal være god via hodetelefoner.

Hva bruker du gigabytene til?

Tingen er at nå til dags er det SSD-er som gjelder. De er veldig mye raskere, bedre og mer driftssikre enn gamle snurredisker. Problemet er at de er også mye dyrere per gigabyte. Typisk vil du i en billig laptop få en 128GB SSD. Det burde i utgangspunktet holde ganske lenge, med mindre du insisterer på å alltid drasse med deg hele biblioteket ditt med bilder og video. Skal du ha større SSD, 256 GB eller 512 GB, så snakker vi fort flere tusen opp i pris. For å være kostnadseffektiv, så anbefaler jeg å kjøpe en PC med 128 GB SSD. Ja, det er ikke all verden, men det burde faktisk holde for de fleste. Anbefaler å heller kjøpe en rimelig ekstern HDD i tillegg. Der får du nå lett 2 TB (2000 GB) til en rimelig pris med formfaktor som en liten, litt tykk, mobiltelefon. Du kan også kjøpe en større SSD separat, og skru den inn i maskinen selv. Da kan du spare gode kroner fremfor å kjøpe maskinen med større SSD innebygget. Du bør uansett ha filene dine lagret et annet sted enn kun på laptopen, for å unngå å sitte med skjegget i postkassa den dagen laptopen tar kvelden. 

Konklusjon: Kjøp billig PC med 128GB (ev. 256GB ved godt tilbud) + en ekstern disk (1–2 TB) i tillegg.

De andre problemene dine, med maskin som henger seg, dårlig skjermutnyttelse, osv, er sannsynligvis softwareproblemer som sikkert kan fikses på den du allerede har. Men hvis du kjøper ny, så kan det garantert fikses på hvilken enn ny PC du kjøper i dag.

Sevens7ar
02.07.19 23:07
Mister_Morisette: Var det dèt? Trodde det var beskjedne krav, jeg. Men det var bare meg.

Alt er relativt, for ikke å si subjektivt. Derfor hjelper det veldig jo mer detaljert og presis du klarer være. Det kan eksempelvis hende at jeg har en annen forståelse av krav som «god lyd» og «mye lagringsplass» enn du hadde i tankene.

God lyd er det ingen bærbare maskiner som har, men når du presiserer at du snakker om hodetelefoner så er det jo ikke noe problem likevel.

Og som sagt er det færre og færre maskiner som bygges med optiske stasjoner til DVD/Blu-ray så det vil være vesentlig enklere å finne en PC som oppfyller alle de andre kravene dine hvis du heller kjøper en ekstern Blu-ray-spiller.

Tilsvarende ville jeg også vurdert å eventuelt supplere med eksterne lagringsløsninger dersom du faktisk skulle få behov for det, som Morten_1996 allerede har poengtert. Den mest merkbare ytelsesforbedringen du kan gjøre på en normal laptop til vanlig bruk er å erstatte de gamle HDD-ene med SSD.

Med mindre du har et helt konkret behov for å ha en masse store filer liggende på laptopen din, vil jeg absolutt gi deg samme anbefaling som Morten gjør. 256GB er dog det vanligste så du må ikke gå helt ned i 128GB for å få en god pris.

Hadde du problemer med at det ikke var nok plass på den forrige maskinen din? Hva var det som eventuelt tok så mye plass? Hvis du faktisk har et reelt behov for mye plass, er det noen grunn til at du ikke heller kan oppbevare tingene på ekstern disk i stedet for laptopen?

(Innlegget ble redigert 02.07.19 23:13)

Mister_Morisette
04.07.19 18:52
Morten_1996: Hva bruker du gigabytene til?
Tingen er at nå til dags er det SSD-er som gjelder. De er veldig mye raskere, bedre og mer driftssikre enn gamle snurredisker. Problemet er at de er også mye dyrere per gigabyte. Typisk vil du i en billig laptop få en 128GB SSD. Det burde i utgangspunktet holde ganske lenge, med mindre du insisterer på å alltid drasse med deg hele biblioteket ditt med bilder og video. Skal du ha større SSD, 256 GB eller 512 GB, så snakker vi fort flere tusen opp i pris. For å være kostnadseffektiv, så anbefaler jeg å kjøpe en PC med 128 GB SSD. Ja, det er ikke all verden, men det burde faktisk holde for de fleste. Anbefaler å heller kjøpe en rimelig ekstern HDD i tillegg. Der får du nå lett 2 TB (2000 GB) til en rimelig pris med formfaktor som en liten, litt tykk, mobiltelefon. Du kan også kjøpe en større SSD separat, og skru den inn i maskinen selv. Da kan du spare gode kroner fremfor å kjøpe maskinen med større SSD innebygget. Du bør uansett ha filene dine lagret et annet sted enn kun på laptopen, for å unngå å sitte med skjegget i postkassa den dagen laptopen tar kvelden.
Konklusjon: Kjøp billig PC med 128GB (ev. 256GB ved godt tilbud) + en ekstern disk (1–2 TB) i tillegg.De andre problemene dine, med maskin som henger seg, dårlig skjermutnyttelse, osv, er sannsynligvis softwareproblemer som sikkert kan fikses på den du allerede har. Men hvis du kjøper ny, så kan det garantert fikses på hvilken enn ny PC du kjøper i dag.

Vel, jeg bruker Gigabyte til å ha filene, bildene og videoene mine. Egentlig liker jeg å ha mere Gigabyte for det praktiskes skyld, for å ha mye Gigabyte for å ha filene mine i, siden den forrige laptopen min hadde mye Gigabyte. En ekstern harddisk har jeg, faktisk og har heldigvis hatt det i mange år av grunnene du har nevnt. Ellers tusen takk for hjelpen :)

Mister_Morisette
04.07.19 18:57
Sevens7ar: Alt er relativt, for ikke å si subjektivt. Derfor hjelper det veldig jo mer detaljert og presis du klarer være. Det kan eksempelvis hende at jeg har en annen forståelse av krav som «god lyd» og «mye lagringsplass» enn du hadde i tankene.
God lyd er det ingen bærbare maskiner som har, men når du presiserer at du snakker om hodetelefoner så er det jo ikke noe problem likevel.
Og som sagt er det færre og færre maskiner som bygges med optiske stasjoner til DVD/Blu-ray så det vil være vesentlig enklere å finne en PC som oppfyller alle de andre kravene dine hvis du heller kjøper en ekstern Blu-ray-spiller.
Tilsvarende ville jeg også vurdert å eventuelt supplere med eksterne lagringsløsninger dersom du faktisk skulle få behov for det, som Morten_1996 allerede har poengtert. Den mest merkbare ytelsesforbedringen du kan gjøre på en normal laptop til vanlig bruk er å erstatte de gamle HDD-ene med SSD.
Med mindre du har et helt konkret behov for å ha en masse store filer liggende på laptopen din, vil jeg absolutt gi deg samme anbefaling som Morten gjør. 256GB er dog det vanligste så du må ikke gå helt ned i 128GB for å få en god pris.Hadde du problemer med at det ikke var nok plass på den forrige maskinen din? Hva var det som eventuelt tok så mye plass? Hvis du faktisk har et reelt behov for mye plass, er det noen grunn til at du ikke heller kan oppbevare tingene på ekstern disk i stedet for laptopen?

Ikke sant? Ens beskrivelse og forståelse av en god maskin kan være subjektivt og dermed ikke tilsvare andres kriterer. Vet at kanskje at kriteriene mine hørtes litt vage ut i begynnelsen, men det er faktisk de nevnte kriteriene som jeg faktisk har til en ideell Laptop.

Jeg hadde ingen direkte problemer med plass på den gamle maskinen min, men overførte noen av filene som tok mye plass over på den eksterne harddisken. Men det er jo kjekt å ha mye plass i utgangspunktet, i den vissheten at man kan bruke maskinen til mye.

Ellers takk for hjelpen :)

(Innlegget ble redigert 04.07.19 18:58)

Sevens7ar
04.07.19 21:12
Mister_Morisette: Ellers takk for hjelpen :)

Bare hyggelig. Avslutningsvis vil jeg råde deg til å finsikte passende maskiner ved å bruke filtrene på Prisjakt og eventuelt søke opp tester/vurderinger når du finner noe som ser interessant ut. Filtreringsmulighetene på Prisjakt kan nok virke litt overveldende så jeg kan gi noen generelle råd.

Pris Til ditt behov ville jeg lagt meg ett sted i området 5000-10000kr, alt etter hvor mye du ønsker å legge i det. Du får stort sett den kvaliteten du betaler for. 5000kr vil jeg påstå er helt i grenseland for hva som ofte blir katta-i-sekken-kjøp, men du behøver selvsagt ikke gå mange tusen høyere enn dette.

Lagring At maskinen har SSD er et minimumskrav, og dette kontra en HDD er som nevnt den mest merkbare ytelsesoppgraderingen du kan gjøre. Uten å gå for mye i detalj og bli for teknisk, kan det være verdt å være klar over at SSD-er som bruker det som heter PCIe til å overføre data (av og til oppført som NVMe) er raskere enn de som bruker SATA. Det er ikke veldig avgjørende å kjøpe PCIe fremfor SATA, men hvis valget står mellom to maskiner som ellers er helt identiske er det greit å være klar over denne forskjellen.

Hvis du absolutt må ha mer innebygget lagringsplass, er det en del maskiner som leveres med HDD i tillegg til SSD. Velg i så fall en HDD med hastighet på 7200 RPM og ikke 5400 eller 5200. Det finnes også noe som heter hybriddisker. Styr unna disse. Og kjøp for all del ikke en maskin med kun HDD, uten SSD.

Skjerm En god skjerm er etter min mening noe av det aller viktigste for en god brukeropplevelse. 1080p er det som kalles Full HD og den mest normale oppløsningen du får i dag. Til denne prisen får du nok ikke høyere oppløsning enn 1080p, men vær obs på at det finnes enkelte maskiner med lavere, som du bør unngå. 

Paneltypen som heter IPS koster mer, men gir et bedre bilde enn det som heter TN. En matt skjerm kan være smart for å minimere distraherende gjenskinn. IPS vs TN er absolutt verdt å være oppmerksom på dersom valget står mellom to ellers like maskiner.

RAM De fleste bærbare i dette prissjiktet leveres med 8GB minne, hvilket er nok. Særlig til videoredigering vil det være en fordel med mer RAM, men en bærbar maskin til denne prisen vil i alle tilfeller ikke være noe monster til videoredigering. 

Utover kapasiteten, kommer RAM i mange forskjellige hastigheter - typisk 2400Mhz eller 2666MHz i laptoper til denne prisen. I praksis vil ikke forskjellene her være verdt å vektlegge spesielt tungt. En annen ting som påvirker minnehastigheten er hvorvidt maskinen leveres med èn eller to RAM-brikker. Det er alltid raskere med to, men det er vanligst at de leveres med èn. I nettbutikkene står det som regel noe informasjon om disse tingene under (tekniske) spesifikasjoner.

Ikke prioriter mer RAM, to brikker fremfor èn eller høyere minnehastighet over f.eks. kvalitet på skjerm og lagring, men det er noe å ta med i vurderingen hvis maskinene er identiske på mer tungtveiende punkter.

Tilkoblinger Kontroller at du får med det du trenger av tilkoblingsmuligheter (Bluetooth, HDMI, minnekortleser, USB-porter osv). Jeg ville lagt kravet til antall USB-kontakter på tre stykker; flere enn dette er det uhyre sjeldent man får og vil bare begrense valgmulighetene dine unødig.

Hva CPU angår er det en forholdvis grei sak å lese seg frem til hvor godt de forskjellige yter. Både Intel og AMD leverer gode prosessorer så det er ikke viktig å velge den ene produsenten fremfor den andre. Se fortrinnsvis etter enten 2. eller 3. generasjon AMD Ryzen 5 eller Ryzen 7, eller 8. eller 9. generasjon av Intel Core i5 eller i7 så kan du ikke trå veldig feil.

Hva du trenger av grafikkløsning er litt vanskelig å si uten å kjenne bruksområdet ditt og forventningene dine mer inngående. Generelt kan jeg si at hva integrert grafikk angår så er Vega som medfølger enkelte AMD-prosessorer langt bedre enn Intel sin innebygde grafikk, men en dedikert GPU fra enten AMD Radeon eller Nvidia vil være en klar oppgradering hvis du har større krav til bruksområder som spilling, bildebehandling og videoredigering.

(Innlegget ble redigert 04.07.19 21:35)

tinnyme
tinnymeInnlegg: 12357
12.07.19 09:40
jonas: Wow, da vanker vi garantert på forskjellige Elkjøp-butikker. Skal ikke henge ut min butikk men den ligger i en Trøndelagkommune som er kjent for lotto. I den butikken gjemmer de ansatte seg bak ulike disker og forsøker så godt de kan unngå blikkontakt. Og spør man dem om noe vanskeligere enn "Hvilken farge har den?" ser de ut som om du snakker russisk.

Trøndere er jo en spesiell rase da...

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9868
12.07.19 22:58

Jeg holder en knapp på Lenovo.
Under 10 000 kr så er det vel vanlig med 8GB RAM & 256GB PCIe SSD (Ganske rask med pcie ssd) Så kan en heller bruke en ekstern hdd til lagring av store videoer og bildemengder.

Over 8 gb ram må en nok bla opp endel kroner..

Edit: OBS på endel 5000 kr pc'r av andre merker. Som "skryter av 500GB ++ hd sikter da til HDD 5200rpm....  Altså en relativt treg harddisk sammenlignet med ssd og PCIe ssd. 

Men med Ryzen 5 så kan en få til 5000 kr.
Har testet en med Ryzen 3, slettes ikke værst og Ryzen 5 er jo hakket over den igjen.  Selvsagt "ikke værst i forhold til pris"

Men selvsagt så har Lenovo råere maskiner oppover i prisklassene...   Intel og I3, I5, I7 Eller amd Ryzen 3, 5, 7 
Nesten ett fett, blir mer hva en liker. storsett merker en ikke noe til det. Så lenge en sammenligner like varianter. Men virker som AMD er noen kr rimeligere for tilsvarende intel...

https://www.elon.no/Produkter/Data/Baerbar-PC?items[brand][]=Lenovo&openedFilters[]=brand&openedFilters[]=price&sort=priceAsc

(Innlegget ble redigert 12.07.19 23:00)

Klikk for å gå tilbake til toppen