Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lesebrett / Kindle?

NYTT TEMA
Rocky-Balboa
Rocky-BalboaInnlegg: 546
23.07.19 18:27

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som kan anbefale et lesebrett for meg?

Jeg leser generelt lite, mye pga at jeg synes det er hassle å dra på og å holde bøkene, så tenker det kan være en løsning med et lite og lett lesebrett.

Det er hovedsakelig på bassengkanten i Syden eller på stranda det blir lest, så fordel om det tåler svettedråper og vannsprut, samt at det bør være såpass holdbart at jeg kan slenge det i en sekk eller bag uten at det går i stykker.

Foretrekker å lese bøker på norsk, men har ingen problemer med å laste ned på Mac/PC og konvertere formater osv dersom det er en enkel prosess.

Noen som har noen tips her?

Takk!

PS! Denne posten ligger også på litteratur -siden men tipper det er endel innspill her også

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 332
24.07.19 00:52
Rocky-Balboa: Noen som har noen tips her?

Har aldri lest så mange bøker som jeg har etter jeg gikk i innkjøp av en Kindle, mye på grunn av det du selv sier. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har doblet antallet bøker jeg leser i året.

Personlig har jeg Kindle Paperwhite 3, men vurderer å gå i innkjøp av en Kindle Oasis snart. Batteritiden er helt super, av og til tar det et par uker før jeg trenger å lade den! Skjermen er super, den tåler både svette og en litt uheldig vannskvett. De fleste norske nettbutikker forklarer enkelt hvordan man får lagt ebøkene inn på Kindle og jeg har aldri møtt på noen problemer for min del, dog er det et par ekstra steg enn hos andre lesebrett. Jeg leser en del bøker på Engelsk så for å ha tilgang til Amazon butikken rett i brettet er jeg villig til å gjøre et par ekstra steg når jeg kjøper fra norske butikker. Amazon har også norske bøker.

Kindle Oasis kommer med såkalt "warm light" som er veldig behagelig om man vil lese før man legger seg, i tillegg er den vanntett (IPX8 rating). Man kan også høre lydbøker om det skulle være av interesse. Fikk prøve Oasis for en måneds tid tilbake og bestemte meg egentlig raskt for at den skal kjøpes.

Det må nevnes at jeg bare har prøvd ett annet lesebrett bortsett fra Kindle, men det falt ikke helt i smak og ble returnert... jeg husker dessverre ikke hva det het. Jeg har vært såpas fornøyd med Kindle at jeg ikke ser noen grunn til å kjøpe noe annet neste gang, ikke er de overpriset heller. Kindle Paperwhite 4 kan anbefales hvis du ønsker en lavere pris enn Oasis, du nevnte ikke noe om budsjett.

Edit (glemte link):

Kindle Oasis

Kindle Paperwhite 4

(Innlegget ble redigert 24.07.19 01:00)

Rocky-Balboa
24.07.19 13:42

Hei! 

Tusen takk for fint innlegg!!

Det var forsåvidt Paperwhite 4 jeg så for meg, mener jeg så er bilde av Oasis, og at den var endel større fysisk? Jeg tenker det kan være tyngre og mer bælete å holde i?

Hvordan er tilgjengeligheten på nye bøker i ebok-format i forhold til papirbøker?

Jeg har ikke egentlig noe budsjett, kjøper det som oppfyller kriteriene mine

AccountsReceivable
30.07.19 23:11

Beklager sent svar!

Oasis veier 194 gram, Paperwhite 4 (med kun Wi-Fi) veier 182 gram. Når det kommer til dimensjoner er Oasis 2,3 cm bredere og 0,8 cm mindre i høyde enn Paperwhite 4, tykkelsen er tilnærmet identisk. Den er altså ikke så nevneverdig mye større.

Jeg vil legge til at den ekstra bredden på Oasis er på grunn av 2 fysiske knapper som skal gjøre det bedre å "bla" i bøkene. Det eneste minuset ved Paperwhite er at når man bruker fingre fulle av f.eks solkrem til å bytte sider vil man kunne få litt fettete skjerm. Det er ikke noe problem å tørke dette av selvfølgelig, men knappen på Oasis gjør problemet ikke-eksisterende. Du kan jo lese litt om det i denne artikkelen for så vidt

Når det kommer til tilgjengelighet av e-bøker i forhold til papirbøker vil jeg påstå at det meste som kommer på markedet i dag (så lenge du ikke er ute etter noe særs spesifikt eller gammelt) blir lansert som e-bok parallellt med papirutgavene.

Ta en titt på sider som ebok.no, haugenbok.no, ark.no, norli.no og amazon.com så får du kjapt et fint overblikk over hva som er tilgjengelig som ebok. Amazon har noe begrenset mengde med norske e-bøker, men alle de norske butikkene kompenserer lett for dette. Når det kommer til Engelske bøker er jeg av den oppfatning at det "aller meste" innenfor rimelighetens grener er tilgjengelig som e-bok.

(Innlegget ble redigert 30.07.19 23:12)

Rocky-Balboa
30.07.19 23:49

Takk for nok et fyldig svar!

Jeg fikk aldri bestemt meg siden jeg følte jeg manglet endel info - dette fikk jeg fra deg nå, men jeg reiser til Hellas i natt så nå får jeg ikke tak i noe med mindre de selges på flyplassen på Gardermoen ;)

Men da vet jeg i hvert fall hva jeg skal få tak i når jeg kommer hjem - tenker det blir en Paperwhite på meg, siden den er omtrent like god men halve prisen av Oasis. Liker også at den er litt mindre fysisk, selv om det ikke er den helt store forskjellen som du påpekte.

Takk igjen for god info!

AccountsReceivable
31.07.19 09:03
Rocky-Balboa: tenker det blir en Paperwhite på meg

Paperwhite 4 er nok et godt valg!

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14139
18.08.19 23:32

Kindle Paperwhite 4 er helt suveren. Hatt min siden Mars, og angrer ikke et sekund. Har selv økt lesingen ganske betraktelig

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg