Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjelp til flerbruks-PC

NYTT TEMA
Sindreer
SindreerInnlegg: 464
28.07.19 19:27

Til høsten er det skolestart, og jeg er lei av å drasse rundt på en treg, tung og generelt vanskelig PC. Først tenkte jeg å bare gå for en billig og lett bærbar som jeg bare brukte på studiestedet. Men så kom jeg på at jeg av og til savner å ha en brukbar gaminglaptop jeg kan ta med meg hytta og jobb (har en passiv nattevaktjobb med mye rolige timer). Er det mulig å få seg en relativt rimelig bærbar som også kan brukes til gaming? Brukte 20k+ på en stasjonær i høst, så har ikke uendelig med cash å svi av. Er det noen som har pcer og se på, eller er det urealistisk å få til dette? Skal studere i 5 år, så den bør helst vare ca så lenge.

Preferanser:

* Minst 4-5 timer med batteri på lite krevende bruk.

* Relativt lett, gjør ikke noe om skjermen er litt liten heller.

* Windows OS, ellers ikke noe preferanse til merke. 

* 250 gb + SSD, evnentuelt mindre SSD og HDD i tillegg. 

* Prosessor, grafikkort og ram nok til å kjøre relativt moderne spill på ok ytelse (typ Rainbow Six Siege, Mafia 3 og Battlefield 5).

* Pris på max 10k. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9875
28.07.19 21:48

Lenovo

hva er litt liten og hva er stor tung og vanskelig?   (Generelt vansklig pc er underlig for meg, for det har vel med os å gjøre)

Jeg syntes skjerm under 15,6 blir knotete å se på, og fine med den strl er att de fleste da har numerisk tastaturet også.

Spill kjenner jeg ikke til lengre.. Men vet att Lenovo til 4 600 klarer fint å vha 4 k oppløsning på både os og filmer ut på hdmi utgangen til 4 k tv...   (Men har 1080 skjerm intrigert)

Så en 10 000 kr Lenovo må jo da bli ganske heftig etter mitt syn.
Og siden du har Stasjonær til 20 k hjemme, så er vel det der spilling gjøres? og filer kan jo overføres enkelt via hjemme netverket.

Uansett, skal du ha pc lenge holder jeg en knapp på Lenovo

Jeg bruker en Lenovo V155 15,6" R3 tilkoblet 65" 4K smart tv.
Bruker til vanlige ting, filmer i 4 k og enkel redigering av videoer (Foreløpig kun 1080 videoer da jeg ikke har 4k kamera)

Eneste, syns den er litt sparsom med USB innganger.

Men Lenovo har mye i flere prisklasser og ytelser. ta en titt.

https://www.elon.no/Produkter/Data/Baerbar-PC?items[brand][]=Lenovo&openedFilters[]=brand&openedFilters[]=price&sort=priceAsc

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 721
29.07.19 08:45

Du kan få bærbare maskiner til under 10000kr med GTX 1050Ti, 1650 eller 1060. Hvis du ikke forventer 100+ fps på ultra settings så skal dette være habile GPU-er til spilling på hytta eller under dødtid på nattevakt.

Her har du et søk på Prisjakt med filter som skal passe kravene dine. Du kan jo eventuelt justere filtrene selv hvis du har andre krav.

Som du ser er det to maskiner der med HDD-er på 5400 RPM. Styr for all del unna disse. Personlig ville jeg valgt bort maskiner med HDD generelt og heller begrenset hvor mange spill jeg installerte på den bærbare. Særlig når du også har en stasjonær til mer seriøs spilling.

I og med at alle resultatene samsvarer med filtrene som er lagt inn, er det nødvendigvis relativt like maskiner. Forskjeller som kan være greit å merke seg er f.eks:

GPU: Til spilling er grafikkortet desidert viktigst. GTX 1060 er noe kraftigere enn 1650, som er noe kraftigere enn 1050Ti.

Forskjellene er dog langt mindre enn man kan bli lurt til å tro hvis man hører på alle disse YouTube-klovnene som lever av å late som at det er kvalitetsforskjell på 60 og 70 fps når det likevel er snakk om identisk oppløsning og grafikkinnstillinger. Forskjeller som ikke gjør at du kan gå et nivå opp i enten skjermoppløsning, grafikkinnstillinger eller skjermfrekvens (eks. fra 60Hz til 120/144Hz) er av mindre betydning.

Sagt med andre ord: 1060 er kraftigere enn 1050Ti, men ikke i så stor grad at du kan gjøre noe med 1060 som er umulig med 1050Ti så jeg ville ikke nødvendigvis lagt avgjørende vekt på dette når maskinen fortrinnsvis er beregnet på andre ting og spilling er sekundært.

Prosessor: i5 8300H versus i7 8750H. i7 er selvsagt noe kraftigere, først og fremst i form av to flere kjerner og fire flere tråder. Er du interessert i mer detaljerte sammenligninger av disse, finnes nok masse sånt hvis du søker det opp. Det samme gjelder selvsagt GPU-ene.

Paneltype: IPS vs TN vs VA. Kort sagt gir IPS generelt bedre bildekvalitet med bedre fargegjengivelse og innsynsvinkel enn TN, som er en billigere paneltype, men har lavere responstid og derfor brukes ofte i rene spillmaskiner, særlig hvis man har fokus på skytespill og lignende.

VA er en slags mellomting. Ikke særlig anbefalt til spilling da responstiden i praksis er veldig dårlig og såkalt «ghosting» er et problem.

For øvrig er det jo verdt å merke seg om noen har skjerm på mer enn 60Hz, som for all del er helt OK, men det er jo behagelig med høyere oppdateringsfrekvens. Ellers er det bare å lese spesifikasjonene på nettsidene, se på bilder om kjøling/lufting ser OK ut, om byggekvaliteten virker bra og eventuelt søke opp tester og anmeldelser om du vil være veldig nøye.

(Innlegget ble redigert 29.07.19 08:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg