Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Laptop.

NYTT TEMA
cochisedied
cochisediedInnlegg: 10631
10.09.19 10:41

Trenger råd i forbindelse med innkjøp av laptop.
Ikke så mange krav - 15.4 skjerm, og det er viktig at tastaturet er i kontrast med resten - altså f.eks svart maskin med lysegrått tastatur.  Pris begrenset oppad til 10.000.

Jeg selv er helt blank på laptop - har aldri hatt slik.  

Cochise-

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 6759
10.09.19 20:19

Her vil du få like mange meninger som det er deltakere på VG debatt :-)

Like greit å ta en tur i butikken og få dem til å lure på deg noe som er dobbel så dyrt som det du hadde tenkt deg....

De kan i alle fall spørre deg om hvilken bruk du ser for deg og anbefale noe for deg deretter.

(Innlegget ble redigert 10.09.19 20:21)

fargerik
fargerikInnlegg: 60722
11.09.19 13:28
xpoolman: Her vil du få like mange meninger som det er deltakere på VG debatt :-)

Noe av det mest fornuftige du noensinne har skrevet i VGD, såvidt jeg husker;-)

TS bør selvfølgelig ta en titt i butikkene og finne noe som passer.

(Innlegget ble redigert 11.09.19 13:29)

cochisedied
11.09.19 14:43
fargerik: TS bør selvfølgelig ta en titt i butikkene og finne noe som passer.

Jepp - jeg var klar over at dette var waste of time.  Men dere skjønner, det er ikke jeg som skal kjøpe laptop, men en god venn som ba meg om å søke "hjelp på nettet".

Nå har jeg fått overbevist vedkommende om at en butikkrunde Power/Elkjøp er bedre - 

Men dere skal ha takk for at dere svarte!

Cochise-

(Innlegget ble redigert 11.09.19 14:43)

fargerik
11.09.19 16:19
cochisedied: Jepp - jeg var klar over at dette var waste of time. Men dere skjønner, det er ikke jeg som skal kjøpe laptop, men en god venn som ba meg om å søke "hjelp på nettet". Nå har jeg fått overbevist vedkommende om at en butikkrunde Power/Elkjøp er bedre -

Det skulle vel saktens være en del bra laptoper å velge mellom når budsjettet er ti lapper ;-)

Jeg vil tro det er mye å finne også til en billigere penge.

Jeg foreslår at kompisen også rasker med seg en trådløs mus, for å slippe å sitte og sveive på den rare padden på laptopen.

(Innlegget ble redigert 11.09.19 16:24)

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 5647
11.09.19 20:43

Ut i fra e svarene du har fått, så er det overhode ingen grunn til at VGD har data og Internett diskusjon som tema. 

Veel, faktisk så gjelder dette HELE VGD.

Bill_Babba
11.09.19 20:54

Jeg velger å komme med ett tips.

Den er faktisk halve prisen av hva du snakker om.

Men er en helt ok velfungerende laptop, men ingen gamer.

Start "gamer" med tastatur farve som skiller seg fra resten (lys mener jeg det er)

fargerik
11.09.19 22:21
Bill_Babba: Jeg velger å komme med ett tips. Den er faktisk halve prisen av hva du snakker om. Men er en helt ok velfungerende laptop, men ingen gamer.

Da er jo saken løst. Han skal kjøpe den.

Jeg var fristet til å anbefale den jeg selv har, for den er råbra og ikke så dyr heller men jeg syns det blir litt teit. Myrsnipe er teit.

Dersom tråden ikke synker, kommer snart en annen og foreslår noe annet som er bedre enn ditt forslag...osv...osv...osv...

edit...litt humorvarsel her...mener ikke å være ufin, jeg syns bare problemstillingen er så rar.

(Innlegget ble redigert 11.09.19 22:27)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9893
12.09.19 20:22
cochisedied: Men dere skjønner, det er ikke jeg som skal kjøpe laptop, men en god venn som ba meg om å søke "hjelp på nettet".

Spør han om hva han skal bruke pc'n til.
Det er nesten viktigere en maks pris han kan betale.

Lenovo er historisk sett (IBM) generelt stabile maskiner.
Får i mange utgaver og vil nok ha noe for de fleste i forskjellige prisklasser og ytelser.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 734
12.09.19 23:02

Jeg vil påstå at vennen din absolutt hadde riktig ide; det er definitivt smartere å ta Internet til hjelp enn å gå rett inn på Elkjøp uten noen formening om hva man ser etter. Bestem deg for hva du skal ha eller begrens det til et par-tre alternativer før du eventuelt tar turen til en fysisk butikk for å sammenligne hvordan byggekvalitet, skjerm og tastatur faktisk ser ut og føles.

De som jobber i butikken er selgere som har interesse av at du bruker pengene dine hos akkurat dem. Selv om de færreste av dem prøver direkte å lure deg, preges nødvendigvis anbefalingene deres av butikkens sortiment, eventuelle føringer for hva som er mest ønskelig å selge osv.

VGD er dog kanskje ikke det optimale stedet å spørre om dette hvis du vil ha svar relativt fort. Det er vel ikke så mange som sjekker VGD hver dag, og de som gjør det er nok fortrinnsvis innom mer aktive kategorier enn Data og Internet.

Før man kan hjelpe deg med råd, må man vite hvilke behov og forventninger som må innfris. Jo mer du kan si om hvordan maskinen skal brukes, jo lettere er det å styre deg i riktig retning.

Hva skal maskinen brukes til? Internet-surfing, kontoroppgaver, film og TV, foto- og videobehandling, spilling? Hvor stor lagringskapasitet og hvilke tilkoblingsmuligheter er det behov for?

Hvor skal maskinen brukes? Om den skal brukes i ett rom, rundt omkring i hele huset eller både hjemme og på jobb, skole eller reise har en del å si for hva som er lurt å prioritere. Tynne og lette maskiner er hendige å frakte rundt hver dag, men ofrer ganske mye på enkelte andre områder.

Angående det ene kravet du nevnte om tastatur i en kontrastfarge: Er dette en rent estetisk preferanse eller er tanken at tastaturet skal være ekstra synlig? Hvis det siste er tilfelle er det nok mer hensiktsmessig å velge en laptop med bakgrunnsbelyst tastatur da dette er veldig vanlig mens spesielle krav til fargekombinasjoner blir en litt unødvendig begrensning som fort kan utelukke mange av de beste kjøpene.

Bill_Babba
14.09.19 16:02
fargerik: Dersom tråden ikke synker, kommer snart en annen og foreslår noe annet som er bedre enn ditt forslag...osv...osv...osv... edit...litt humorvarsel her...mener ikke å være ufin, jeg syns bare problemstillingen er så rar.

Joda, det kan fort bli enkelt, når ett eksempel er lagt ut, å finne storebror og anbefale istedenfor.

Men slike problemer er jo gjennomsyret i VGD, og dessverre kan en fort miste mange tema innen diskusjon ved slikt.

Det var derfor jeg valgte å svare på den måten jeg gjorde.

vif_support
vif_supportInnlegg: 6410
15.09.19 00:33
cochisedied: Jeg selv er helt blank på laptop - har aldri hatt slik.

Bruken har selvfølgelig mye å si

Tips. Tenk praktisk. Blir laptop for stor i størrelse blir den tungvint å ta med seg.

Eventuelt med dockingstasjon om du skal bruke den som stasjonær når du er hjemme(Koble til Skjerm etc.)

PS. De fleste vil også ha MS Office lisens som du må kjøpe ved siden av

(Innlegget ble redigert 15.09.19 00:38)

cochisedied
15.09.19 13:02

Jeg takker alle for råd og tips.
Vi er nok kommet til gå-i-butikkene-fasen nå.

Cochise-

fargerik
15.09.19 15:27
cochisedied: Vi er nok kommet til gå-i-butikkene-fasen nå.

Det er like greit. Pass på at kompisen din ikke blir prakket på noe mye dyrere enn han trenger. Og heller ikke noe som virker for billig.

Skal det være heavy spilling på nett, tror jeg det er en ting som trenger mye muskler, men for vanlig bruk trengs det ikke.

Jeg tror altså det er smart å ta med en trådløs mus, og gjerne også en ekstern liten disk til å lagre ting på. En Flashdisk er ikke så dyrt. Greit å lagre bilder, videoer og andre ting eksternt.

(Innlegget ble redigert 15.09.19 15:35)

Torotto
TorottoInnlegg: 16835
engafever
engafeverInnlegg: 19681
16.09.19 07:37

Bill Babba

Når budsjettet er maks 10k, så ville jeg ikke gått for en pc i denne prisklassen. Sannsynligvis så er ikke byggekvaliteten god, batteritia er ikke imponerende, dårlig skjerm og prosessor imponerer ikke. 

Det er sånne ting som vil irritere mye på et senere tidspunkt.

Men, nå kjenner vi ikke så mye til bruken og brukeren.

Forøvrig så ville jeg ha lest tester på nett og så godt i butikk for å teste ut kandidater.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13553
19.09.19 19:16
engafever: Når budsjettet er maks 10k, så ville jeg ikke gått for en pc i denne prisklassen. Sannsynligvis så er ikke byggekvaliteten god, batteritia er ikke imponerende, dårlig skjerm og prosessor imponerer ikke.

Helt klart dette. For pris gjenspeiler kvaliteten. Som du sier er bruken og brukeren helt avgjørende for valg av pc. En pc som du reiser mye med må ha en god byggekvalitet. Ellers vil den ryke rimelig fort om man ikke er ekstremt forsiktig med den. Noe de aller fleste faktisk ikke er. Men skal man gå for en pc som man skal surfe med, den skal stå i stuen eller bare flyttes litt rundt hjemme? Ja så kan man sikte langt lavere i pris, og ofre slike kvaliteter som man da ikke trenger i samme grad. Jeg går nå for solid byggekvalitet og rimelig rask pc til mitt bruk. Da får jeg mye å velge i om jeg faktisk ligger inn 10k. Spilling må man enda lenger opp fordi det krever enda mer av hardware for å få en god opplevelse av akkurat spillingen.

Klikk for å gå tilbake til toppen