Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innkjøp av ny laptop

NYTT TEMA
Dabedida
DabedidaInnlegg: 21824
11.11.19 22:10

Hei!

Jeg tenker på å investere i en ny laptop. Den skal i utgangspunktet brukes til streaming, spilling (lett spilling som Football Manager, ingen av de store, tyngre spillene) og enkel jobbing. Trenger med andre ord ikke noe massivt.  

Jeg har sett litt på denne. Blir denne for mye for mitt bruk? 

Noen som har andre forslag?

På forhånd, tusen takk! 

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50765
12.11.19 02:28

Til ditt "lette" bruk holder det i massevis med lillebroren til 7990,-

Men for meg hadde det ikke vært brukervennlig at touchpaden ikke sitter sentrert. Her sitter den jo til venstre, og for høyrehendte må vel det bli keitete?

Hvis du ikke MÅ ha 17 tommers skjerm, ville jeg sett på MacBook Air. Bruker selv en 13,3", beste laptopen jeg har eid. Slipper Windows, og veldig bra batteri.

TheOpiate
TheOpiateInnlegg: 14470
12.11.19 02:36

Hvis du ikke trenger 17" så er nok også dette ett meget godt tilbud. Satt ned fra 10k, og gjort det meget godt i test

Link

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19355
12.11.19 02:47
SirOwen: Men for meg hadde det ikke vært brukervennlig at touchpaden ikke sitter sentrert. Her sitter den jo til venstre, og for høyrehendte må vel det bli keitete?

Den sitter rett under mellomromstasten og trolig derfor mest praktisk, sjeldent man bruker det numeriske tastaturet.

Selv ville jeg med de krav han nevner kjøpt en brukt PC. Flere som selger brukte proff-PCer fra bedrifter. Har en kvalitet som over går alt for privatmarkedet. Bra for miljøet også. Jeg har PCer som er over 10 år og fungerer utmerket. HP ProBook  6530b som ett eksempel.

SirOwen
12.11.19 03:14
InternalExile: Den sitter rett under mellomromstasten og trolig derfor mest praktisk, sjeldent man bruker det numeriske tastaturet.

Hva er fordelen med at touchpaden sitter rett under spacebar? Hvis han er høyrehendt må han likevel strekke hånden for å bruke touchpaden = tungvint.

På min sitter touchpaden sentrert, og arbeidsstillingen blir mer komfortabel, imo.

SirOwen
12.11.19 03:14
TheOpiate: Link

Havner på forsiden av Power..?

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19355
12.11.19 03:19
SirOwen: Hva er fordelen med at touchpaden sitter rett under spacebar?

Det er der du har hendene. Muligens du slenger ut høyre hånd for å bruke numpadden, men i hovedsak er de over tastene og da er det best at touchpad er midt under.

SirOwen
12.11.19 03:26
InternalExile: Det er der du har hendene. Muligens du slenger ut høyre hånd for å bruke numpadden, men i hovedsak er de over tastene og da er det best at touchpad er midt under.

Ah, riktig. Jeg har ikke numpad på min Air, så heldigvis er touchpad sentrert :)

Dabedida
12.11.19 09:29
SirOwen: Til ditt "lette" bruk holder det i massevis med lillebroren til 7990,-

Ja, jeg trenger kanskje ikke storebroren til mitt bruk. 

Til sammenligning har jeg denne på nåværende tidspunkt. Den syns jeg har vært helt grei, men ikke noe spesielt mer. 

Siden jeg har null peiling på disse tingene, vil denne laptopen være en stor forbedring?

Edit: Når det kommer til Mac har jeg egentlig aldri kastet meg på Apple-bølgen, så jeg benytter meg mer enn gjerne av Windows :-)

(Innlegget ble redigert 12.11.19 09:30)

Dabedida
12.11.19 09:34
TheOpiate: Hvis du ikke trenger 17" så er nok også dette ett meget godt tilbud. Satt ned fra 10k, og gjort det meget godt i test
Link

Den var kanskje satt ned fra 10 000,- i går/natt, for nå er prisen tilbake til 9999,-. 

Jeg trenger på ingen måte en 17". Jeg tenkte ikke over hvor stort det faktisk er, så mindre er gjerne bedre. 

Nå tror jeg at 8 GB ram skal holde for å kjøre mine spill uten store problemer, men vil ikke 16 GB være en helt annen opplevelse? Ta høyde for at jeg ikke har snøring på disse tingene. 

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9920
12.11.19 19:16
Dabedida: Nå tror jeg at 8 GB ram skal holde for å kjøre mine spill uten store problemer, men vil ikke 16 GB være en helt annen opplevelse? Ta høyde for at jeg ikke har snøring på disse tingene.

Den prisklassen dere snakker om, så syns jeg 8 gb virker lite.
Men i seg selv til enkel generell bruk så holder 8 gb.

Jeg har selv 8 GB på min, men de er en Lenovo til under 5 000
Skulle jeg betalt mer en 5 000 kr så ville jeg "krevd" 16 gb..  Bare på grunn av maskinens pris.

Men 8 gb ram, og kurant skjermkort del. Funker helt greit i 4 k på større tv. Og da selvsagt fint på laptoppens egen skjerm.

Også til filmredigering og enkle spill. Spillet du snakke rom aner jeg ingenting om, for jeg er typen som heller ser is smelte en fotball.  Men godt vi er forskjellige..

Men jeg er ikke sikker på att du faktisk trenger så dyr pc, spesielt om du klarer deg med ekstern hdd for å lagre bilder, videoer, dokumenter etc

Men kan selvsagt hende det spillet ditt er "tyngre" en jeg antar.

Skjermen bør være liten, for de gangene du skulle trenge større skjerm, da er det bare å dytte inn hdmi kontakten til en tv.. og vips så har du 40 - 60 " (avhengig av tvn selvsagt)

peraleks
peraleksInnlegg: 6476
13.11.19 18:46
InternalExile: Selv ville jeg med de krav han nevner kjøpt en brukt PC. Flere som selger brukte proff-PCer fra bedrifter. Har en kvalitet som over går alt for privatmarkedet. Bra for miljøet også. Jeg har PCer som er over 10 år og fungerer utmerket. HP ProBook  6530b som ett eksempel.

Jeg har til gode å se en eneste pc fra arbeidslivet som slår pc'ene random 18-åringer har stående på gutterommet i dag.

De færreste operer blant annet med i7-prosessor, noe som begynner å bli temmelig standard i forhold til gaming blant annet.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 772
14.11.19 08:03
peraleks: Jeg har til gode å se en eneste pc fra arbeidslivet som slår pc'ene random 18-åringer har stående på gutterommet i dag.
De færreste operer blant annet med i7-prosessor, noe som begynner å bli temmelig standard i forhold til gaming blant annet.

Det er jo snakk om maskiner bygget for ganske forskjellige formål. Å handle brukt fra bedrifter er ofte veldig gode kjøp for dem som ikke er ute etter spillytelse. Det er en grunn til at f.eks. Thinkpad er så populær på bruktmarkedet og mange har 8-12 år gamle maskiner i denne serien som fremdeles er i daglig bruk.

Er det noen du absolutt ikke skal lytte til så er det «gamere» og tenåringer. Disse har sjelden en god forståelse av egne behov eller faktiske forskjeller mellom produkter og kjøper stort sett det dyreste de selv eller foreldrene har råd til.

PeakOfEternaILight
PeakOfEternaILightInnlegg: 325
15.11.19 23:04
SirOwen: Slipper Windows, og veldig bra batteri.

Slipper Windows på en hvilken som helst PC da man f.eks. rimelig enkelt kan installere en foretrukket Linux distro isteden.

PeakOfEternaILight
15.11.19 23:14
peraleks: Jeg har til gode å se en eneste pc fra arbeidslivet som slår pc'ene random 18-åringer har stående på gutterommet i dag.

Nå vet jeg ikke eksakt hva slags PC-er disse du snakker om har, siden jeg ikke er nørd og gamer, men jeg har f.eks. denne som jobb-PC og har i hvert fall aldri eid en like bra maskin privat.

(Innlegget ble redigert 15.11.19 23:21)

peraleks
peraleksInnlegg: 6476
15.11.19 23:26
PeakOfEternaILight: nørd og gamer,

Haha, men en pc til 28k skal man ha.

PeakOfEternaILight
16.11.19 10:24

Nisse. Som nevnt, en PC jobben står for, og støtter dermed InternalExiles forslag om å kjøpe brukt - selv om du aldri har sett en PC fra arbeidslivet med ålreite specs. Det finnes faktisk andre jobber der man bruker PC-en til andre ting enn bare Excel og mailutveksling.

Klikk for å gå tilbake til toppen