Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Windows-lisenser for en femtilapp

NYTT TEMA
petterG
petterGInnlegg: 9684
12.11.19 09:55

Er dette svindel eller noe annet fanteri? Link:

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 869
12.11.19 13:32

Windows koster det Windows koster og finner du det billigere enn normalpris så er det aldri helt lovlig. Microsoft priser rett nok produktene sine en del lavere i markeder med lav kjøpekraft, men de versjonene er ulovlige å omsette i vesten.

Svært billige programvarelisenser omsettes i stor skala på mange nettsteder. Felles for dem alle er at de aldri er lovlige, enten de rett og slett er stjålet eller det er snakk om koder som har blitt gitt bort i forskjellige sammenhenger med forbud mot videresalg. Sider som er dedikert til omsetting av billiglisenser brukes mye til hvitvasking av kriminelle miljøer.

Du blir ikke nødvendigvis lurt i den forstand at du ikke får det du kjøper, men du blir lurt hvis du ikke tror du gjør deg skyldig i heleri. Noen ganger får man koder som ikke virker, ofte er alt tilsynelatende i den skjønneste orden. Man bør være obs på at selv når man får koder som virker første gangen man bruker dem, kan de plutselig være ugyldige hvis man av en aller annen grunn blir nødt til å aktivere programvarelisensen på nytt.

Kort sagt: Styr unna!

Hvis man synes Windows er for dyrt er det uansett både lovlig og gratis å bruke det uten lisens (med mindre du regner verdien av all personlig data du gir fra deg). Hvis du ikke aktiverer en lisens får du ikke tilgang på alt av innstillinger og det vil være et vannmerke på skjermen som sier at Windows ikke er aktivert, men i det store og hele får du et fullt ut funksjonelt operativsystem.

Det aller beste valget er så klart å bytte til Linux i stedet.

(Innlegget ble redigert 12.11.19 13:35)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17775
12.11.19 17:15
petterG: Er dette svindel eller noe annet fanteri? Link:

Det trenger du vel egentlig ikke å spørre om.

petterG
12.11.19 20:38

Spurte av ren nysgjerrighet, jeg kjøper alltid mine lisenser lovlig. For alt hva jeg vet kan det være "brukte" lisenser fra kasserte PC'er - for eksempel.

Skal kjøpe tre Win 10-lisenser, og snublet over dette etter et enkelt søk for å finne best pris. Fant også et norsk nettsted med priser rundt 300,- for Win 10 Home. Merkelig åpenlyst hvis det er ulovlig...

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4382
12.11.19 20:50
petterG: Skal kjøpe tre Win 10-lisenser,

Hei, er det oppgradering fra 7/8 eller har du 3 nye pc'er uten OS?

petterG
12.11.19 21:56

Oppgradering fra Win7

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17775
12.11.19 22:11
petterG: Oppgradering fra Win7

Du kan prøve å oppgradere slik det er beskrevet her.
De påstår at dette fortsatt fungerte i september.

Koster ikke mye å prøve på en av maskinene i alle fall.

Oric-1
Oric-1Innlegg: 4382
12.11.19 22:55
petterG: Oppgradering fra Win7

Da kan du oppgradere gratis. Dette er det samme "tilbudet" som de annonserte med rett etter Win10 ble lansert.

På siden Hva vil du gjøre? velger du Oppgrader denne PC-en nå og deretter Neste.

Etter nedlasting og installasjon veileder verktøyet deg gjennom installasjonen av Windows 10 på PC-en. Alle utgavene av Windows 10 er tilgjengelige når du velger Windows 10, unntatt Enterprise-utgaven.

Les mer her:     https://komputer.no/pc-utstyr/operativsystem/windows-10/na-kan-du-igjen-oppgradere-gratis-til-windows-10

Oppgrader herfra:     https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10/

(Innlegget ble redigert 12.11.19 23:00)

Torotto
TorottoInnlegg: 18150
13.11.19 11:07

@Oric-1.  Fungert greit dette oppgraderte her om dagen.  Gratis og aktivert med WIN 7 key.

petterG
24.11.19 20:56
Oric-1: Oppgrader herfra:     https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10/

Fungerte den der!

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 25852
25.11.19 15:54
Sevens7ar: Microsoft priser rett nok produktene sine en del lavere i markeder med lav kjøpekraft, men de versjonene er ulovlige å omsette i vesten.
Sevens7ar
25.11.19 16:53
return_of_drakkar: Javel???
http://vgd.no/forbruker/data-og-internett/tema/1850425/tittel/windows-10-pc-beskyttelse/innlegg/47773017/#47773017

(Innlegget ble redigert 25.11.19 16:54)

return_of_drakkar
25.11.19 17:53
Sevens7ar: https://www.thewindowsclub.com/is-it-legal-to-use-the-cheap-windows-10-keys-available-on-the-internet-do-they-work

Hva har dette med min lenke å gjøre???????

Sevens7ar
25.11.19 18:03

Hva i all verden går det av deg..?

Jeg tolket innlegget ditt som at du stilte spørsmål ved hvorvidt Microsoft-programvare prises forskjellig i forskjellige land. Endatil hele tre spørsmåltegn... Da er det vel relevant nok å henvise deg til en dedikert Windows-side som bekrefter akkurat det?

return_of_drakkar
25.11.19 18:13
Sevens7ar: Hva i all verden går det av deg..? Jeg tolket innlegget ditt som at du stilte spørsmål ved hvorvidt Microsoft-programvare prises forskjellig i forskjellige land. Endatil hele tre spørsmåltegn... Da er det vel relevant nok å henvise deg til en dedikert Windows-side som bekrefter akkurat det?

Og hva viser prisen i Bulgaria?
Hjelper ikke om den koster 1 krone hvis månedslønnen er 2 kroner.

Det var ikke noe mer enn det.
Så man kan jo anta at det grå markedet (jamfør startinnlegget) har sine kunder...

Ikke dermed sagt at jeg mener at noen bør kjøpe det...

Forøvrig funket Malwarebytes kjøp fra forelaktig.no fint i et år.
Har ikke fornyet den, da jeg bruker dets om er gratis via bankforholdet.
Win def er nok god nok, jobben bruker den.

Så vi er da ikke uenige i alt :).

(Innlegget ble redigert 25.11.19 18:25)

Sevens7ar
25.11.19 19:00
return_of_drakkar: Og hva viser prisen i Bulgaria?

Prisen i Bulgaria viser ikke noe annet enn hva som er prisen i Bulgaria. Det var aldri noen som påsto noe spesielt om prisen i akkurat Bulgaria så jeg ser ikke helt poenget utover at det virker som en overdrevet trang til å kverulere på ting som ikke engang var noe stort poeng i et spørsmål som i hovedsak omhandlet gråmarkedssider.

return_of_drakkar
25.11.19 19:24
Sevens7ar: Prisen i Bulgaria viser ikke noe annet enn hva som er prisen i Bulgaria. Det var aldri noen som påsto noe spesielt om prisen i akkurat Bulgaria så jeg ser ikke helt poenget utover at det virker som en overdrevet trang til å kverulere på ting som ikke engang var noe stort poeng i et spørsmål som i hovedsak omhandlet gråmarkedssider.

Utsagnet ditt den gangen, og nå, var justering etter kjøpekraft.
Hvilket ikke nødvendigvis er så enkelt som du ville ha det til.

Så se det som et forklarende element på hvorfor gråsone-marked oppstår...

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 6753
20.01.20 12:47

Er en nettside for kjøp av Win10 lisens fra Asia osv. Mye billigere men det som kan skje er at nøkkelen blir svartelistet.
Min løsning er å bruke Linux til det meste, og så Win7 installert uten aktivering (skriver ikke inn nøkkel), og så RemoveWAT som deaktiverer lisenstullet. Bruker Windows kun til litt spill og noen få programmer som ikke fins til linux eller er lettest i windows. Driter tynt i om det ikke er sikkert/ikke får oppgraderinger da jeg ikke bruker det til noe sensitivt.
Bruker man win7 nå etter at det er avsluttet av Microsoft MÅ oppdateringer deaktiveres, ellers installeres visst noen MEGET plagsomme nag screens om oppgradering.

Torotto
TorottoInnlegg: 18150
20.01.20 14:56

@Heriancius.  Hvorfor når du helt opp til nå, har kunnet få Windows 10 lisens, ved hjelp av lovlig Windows 7 lisens?

(Innlegget ble redigert 20.01.20 14:56)

Herinacius
20.01.20 22:01

Mulig jeg har en win 7 nøkkel et sted men den er ikke 'lovlig'. Har brukt win 10 men er ikke spesielt imponert og trenger det ikke. Har brukt Linux som hoved-OS i mange år. 

Herinacius
20.01.20 22:06

For folk som ikke har noen form for Windows-lisens og dertil lite penger, så kan disse billige alternativene være god å ha. Den ebaylistingen funker sikkert men er vel ikke så mange i vårt land som trenger å gjøre dette. 

Herinacius
28.01.20 14:21

Fra getintopc.com lastet jeg ned en utgave av XP SP3 der hele lisensgreia på en eller annen måte var fjernet. Fins en del interessante remastrede isoer der av alle utgaver av windows.
(Chrome preinstallert, win10 med ferdiginstallert klassisk meny, 'kule' temaer osv osv.)
win10 kan man jo bruke uten aktivering, men vannmerket som kommer opp etter noen måneder/et års tid er lite aktuelt når man skal spille.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg