Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da er vi her igjen. Ny laptop!

NYTT TEMA
lok1
lok1Innlegg: 5961
13.04.20 22:12

Tre år siden sist, og nå er det på tide med ny laptop. Har tidligere hatt suksess med å spørre VGD, so here it goes.

Budsjett: 8000-9000. Kan strekke meg til 10 og kanskje 11 hvis det er veldig forskjell. Jeg bruker dagens laptop mest til surfing, men håper at min neste PC kan ta noen flere spill også, da min nåværende knapt tar FM 19. 

Litt usikker på om jeg trenger en "gaming"-PC, men regner med de er raske også til ellers bruk. Hva er i så fall det negative med en gaming-PC?

Jeg har et spill jeg ønsker å spille som har minimumskrav: 
CPU: AMD Radeon(TM) R5 M430
Grafikk: Intel i5-2500 / AMD FX-6350

Det hadde derfor vært kjekt om min nye laptop hadde hatt denne, men er som sagt villig til å gå opp i pris for å få enda bedre, da nye spill bare får høyere og høyere minimumskrav.

Første jeg så på var denne: https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/hp-gaming-pavilion-17-cd0004no-baerbar-pc/p-1030381/

Noen tips? Er ellers helt blank på det meste når det gjelder krav.
P.S: Ikke mac.

_Ghost_
_Ghost_Innlegg: 4485
14.04.20 12:57

Jeg vil tro de fleste PCer i ditt segment har tilnærmet like specs som den du linker til. Helt grei maskin til bruken du skisserer, og specs som langt overstiger hva som er nødvendig for å dra spillet du har klippet ut minimumskravene til. Noe særlig til maskin for nye spill er det dog ikke, og 256 GB lagring er etter mitt syn veldig knapt. Da burde du nok investert i en større SSD og satt inn denne, evt. fikset noe ekstern laring.

Hvis du slenger på en tusenlapp vil du imidlertid få en PC med et mye bedre grafikkort, for eksempel denne som vil kunne dra også forholdsvis nye spill helt greit (til laptop til 10k å være). Her får du også dobbelt så mye lagring. For meg er også 512 GB litt lite, men det er langt mer levelig. 

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 41399
14.04.20 13:01
lok1: Budsjett: 8000-9000. Kan strekke meg til 10 og kanskje 11 hvis det er veldig forskjell. Jeg bruker dagens laptop mest til surfing, men håper at min neste PC kan ta noen flere spill også, da min nåværende knapt tar FM 19.  Litt usikker på om jeg trenger en "gaming"-PC, men regner med de er raske også til ellers bruk. Hva er i så fall det negative med en gaming-PC? Jeg har et spill jeg ønsker å spille som har minimumskrav: 
CPU: AMD Radeon(TM) R5 M430
Grafikk: Intel i5-2500 / AMD FX-6350 Det hadde derfor vært kjekt om min nye laptop hadde hatt denne, men er som sagt villig til å gå opp i pris for å få enda bedre, da nye spill bare får høyere og høyere minimumskrav.

Betyr faktorer som tastatur, touchpad, viftestøy, høytalere og generell byggekvalitet særlig for din del? Jeg kjøpte tidligere stort sett bærbare pc-er i samme prisklasse, dvs rundt 8000, men etterhvert ble jeg såpass lei av pc-er med såpass dårlige egenskaper på det jeg listet opp over, at jeg for et par år siden endte opp med en Dell XPS til over 13000. Har ikke angret noe på det i ettertid. Spesielt touchpad, tastatur og høytalere er mye bedre enn ASUS-en jeg hadde før denne. 

(Innlegget ble redigert 14.04.20 13:01)

lok1
14.04.20 13:36

Takk til begge. Lagring er jo greit å ha, men tastatur og touchpad er ikke så viktig. Selv om jeg bruker tastaturet mye så er det mest til skriving, og da funker den jeg har til 5k bra. Bruker også ekstern mus. 

Når jeg mener nye spill så mener jeg ikke nødvendigvis de mest krevende spillene som RDR2 eller WOW liksom, det er bare at den jeg har nå er helt ubrukelig til selv spill med specs som jeg nevnte.

Jeg håper også at den kan vare litt mer enn tre år.

Har du en link til en PC som ligger opp til Dell-PCn din KongOlav? 

Torotto
TorottoInnlegg: 18150
14.04.20 17:18

Her har du en som krysser dine krav økonomi ytelse. 

Komplett.

lok1
14.04.20 17:58

Var jo positivt at to kom med samme tipset da :)

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 41399
14.04.20 18:00
lok1: Har du en link til en PC som ligger opp til Dell-PCn din KongOlav?

Nei, men som sagt kjøpte jeg Dell XPS sist, og da mener jeg også et par PC-er i Asus Zenbook-serie var et alternativ. PC-er fra Lenovo sin profflinje (er det Thinkpad?) er nok også noe i samme gata.

Torotto
14.04.20 19:03

Husk å kjøp maskin med den raskeste ssd. NVMe m2 

lok1
14.04.20 20:41
Torotto: Husk å kjøp maskin med den raskeste ssd. NVMe m2

512 GB SSD - (M.2 2242) PCIe 3.0 x2 - NVM Express (NVMe)

Rett?

(Innlegget ble redigert 14.04.20 20:42)

Torotto
14.04.20 21:09
lok1: 512 GB SSD - (M.2 2242) PCIe 3.0 x2 - NVM Express (NVMe) Rett?

Riktig Slik

Speciale
SpecialeInnlegg: 6520
15.04.20 14:58
lok1: Var jo positivt at to kom med samme tipset da :)

Det tipset ser ut til å være det beste valget innenfor budsjettet ditt, men det er på vei inn nye prosessorer nå(både AMD 4000-serie og Intel 10000-serie), så det vil sannsynligvis komme relativt gode tilbud på bærbare fremover.

Her er et eksempel på en av de nye maskinene, med Intel 10300H prosessor og RTX2060 skjermkort til 12 laken. Ift. Lenovoen, så er ytelsesøkningen for liten til at jeg ville ha lagt på 2000 kroner, men det er mer som et eksempel på at det høyst sannsynlig vil skje noe i markedet i ukene fremover, på tilbud på utgående modeller.

lok1
15.04.20 16:15

Veldig bra. Jeg ser prisen på 10k for Lenovoen er frem til 30. april, så jeg kan ha litt is i magen enda, så si fra gjerne om det finnes noen gode tilbud. Venter iallefall til neste uke med å kjøpe.

Speciale
15.04.20 19:24
lok1: Jeg ser prisen på 10k for Lenovoen er frem til 30. april, så jeg kan ha litt is i magen enda

Mulig du bør følge med på lagerstatus, for den kommer neppe inn igjen om den blir utsolgt.

lok1
15.04.20 19:56
Speciale: Mulig du bør følge med på lagerstatus, for den kommer neppe inn igjen om den blir utsolgt.

Solgt noen i dag ja. Tror jeg kjøper den egentlig. Nå har min nåværende tatt kvelden, så tror jeg kjører på. Jeg skal som sagt ikke kjøre noe GTA eller RDR2, men håper å få til spill som Cities Skylines og litt mer avanserte simulatorspill som ikke går på min nåværende.

lok1
15.04.20 21:07

Fuck it. De har solgt 5 stk siste timen så jeg gikk for den!

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 869
16.04.20 14:58
lok1: Fuck it. De har solgt 5 stk siste timen så jeg gikk for den!

I så tilfelle ville jeg vurdert å gå til innkjøp av en ekstra RAM-brikke først som sist. Den leveres med èn RAM-brikke på 8GB. Du får vesentlig bedre ytelse ved å bruke to brikker fremfor en, og 8GB er dessuten helt i grenseland for hva som anbefales i spillmaskiner. 16GB er det som gjerne regnes som standard i maskiner til det formålet i dag.

På denne siden ser du hva slags RAM den leveres med, og du kan se av produktnummeret at det er samme RAM som Komplett selger her.

Hvis du er usikker på hvordan du setter i en ekstra RAM-brikke kan du se på denne.

(Innlegget ble redigert 16.04.20 15:00)

lok1
16.04.20 15:51

Godt tips det. Skal teste den litt først, men greit å vite at man har muligheten selv om jeg naturligvis er skeptisk til å begynne å åpne PCen da.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 869
18.04.20 17:12

Jeg forstår at du kan være skeptisk til det hvis du aldri har gjort det før, men det er en smal sak og noe man egentlig burde gjøre med jevne mellomrom i alle tilfeller. Det kan samle seg en del støv inne i en laptop, særlig i viftene, så det er lurt å rengjøre dem i hvert fall en gang i året eller så. Det finnes alltids videoer som viser hvordan du går frem, som den jeg lenket til i forrige innlegg.

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 2899
23.04.20 17:18
lok1: Jeg håper også at den kan vare litt mer enn tre år.

Absolutt alle laptoper varer mer enn tre år. Du har faktisk reklamasjonsrett i fem år. Så med mindre du har kastet den i veggen og knust den, så har du krav på å få den fikset helt frem til den er fem år gammel. 

- Reklamasjonsretten dekker altså alle uforskyldte feil i fem år. 
- De aller fleste selvforskyldte feil kan du enkelt rette opp i, og gjøre den god som ny.
- Hvis du derimot herper og mishandler laptopen din, så spiller det ingen rolle hvor mye penger du legger i laptopen, da kan den ta kvelden tidlig uansett hvilken laptop det er.

Med andre ord burde du heller bare fikse den du allerede har enn å kjøpe ny. Eventuelt, hvis du rett og slett bare er hypp på noe nytt og kult, så er det jo bare å slå seg løs, men da trenger du ikke ta med påskuddet om "fordi den gamle røk" eller lignende.

CryniX
CryniXInnlegg: 12772
27.04.20 17:43
Speciale: Det tipset ser ut til å være det beste valget innenfor budsjettet ditt, men det er på vei inn nye prosessorer nå(både AMD 4000-serie og Intel 10000-serie), så det vil sannsynligvis komme relativt gode tilbud på bærbare fremover.

På "eldre" modeller vil det nok bli billigere ja, men mtp. at fabrikker i Øst-Asia har vært stengt en periode nå vil jeg tro at prisen på elektronikk vil stige vesentlig fremover, muligens flate litt ut mot slutten av året.

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 13974
28.04.20 19:56
Morten_1996: Absolutt alle laptoper varer mer enn tre år. Du har faktisk reklamasjonsrett i fem år. Så med mindre du har kastet den i veggen og knust den, så har du krav på å få den fikset helt frem til den er fem år gammel.

Veldig mange behandler ikke pc noe pent! Mange frakter den med seg rundt omkring og det oppstår skader. Nå har ikke trådstarter sagt noe om hvorfor han skal bytte den ut da :) Noe reklamasjonsrett på normal slitasje kan man bare glemme.

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 2899
28.04.20 21:13
F.R.O.G: Veldig mange behandler ikke pc noe pent! Mange frakter den med seg rundt omkring og det oppstår skader. Nå har ikke trådstarter sagt noe om hvorfor han skal bytte den ut da :) Noe reklamasjonsrett på normal slitasje kan man bare glemme.

Men en PC er ikke ødelagt av normal slitasje etter tre år. Enten har du mishandlet den, eller så var det noe feil med PCen, så du kan reklamere. Du har krav på reklamasjon om PCen ikke holder i fem år med normal bruk.

Så derfor:

1) Hvis lok1 har behandlet PCen normalt, så bør han reklamere.

2) Hvis han ikke har behandlet PCen normalt, så vil uansett ikke den nye PCen holde noe lengre, uansett hvor mye penger han legger i det. Med mindre han kjøper en slik gummikoloss som er beregnet for byggeplasser, da. Så da anbefaler jeg å enten begynne å behandle PCene fint, eller kjøpe billigste sort, så du ikke mister så mye penger neste gang han «mister den på gulvet».

KjetilHelle
KjetilHelleInnlegg: 1399
30.04.20 21:10

Asus Zenbook Duo er en pc eg har kjøpt nå, kostet dog 12-13 tusen.. Men om du er en som liker multitasking er det noe og anbefale..

Må vel vere god for gaming, ha oppe guider og diverse tips osv i skjermen under.

(Innlegget ble redigert 30.04.20 21:10)

lok1
03.05.20 15:51

Min gamle PC hadde problemer med viftene. Prøvde å reklamere, men de påstod at den var gått i bakken siden de kunne høre noe løst inne i laptopen. Selv om jeg hadde sendt inn samme maskin på dette problemet to ganger tidligere... Dette gjorde at batterikapasiteten også forsvant...

Speciale
07.05.20 12:50
KjetilHelle: Asus Zenbook Duo er en pc eg har kjøpt nå, kostet dog 12-13 tusen.. Men om du er en som liker multitasking er det noe og anbefale.. Må vel vere god for gaming, ha oppe guider og diverse tips osv i skjermen under.

Den billigste versjon av Zenbook Duo som kan brukes til gaming av noe særlig kvalitet koster 22999 kroner hos Power. De rimeligere versjonene bruker MX250 grafikk og det kan man ikke spille nyere spill på.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg