Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Printer eller blekkpatroner?

NYTT TEMA
KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4438
24.05.20 07:08

Har en HP all-in-one blekkskriver som jeg har hatt noen år, som fungerer utmerket til mitt bruk. Printer ut egentlig veldig lite.

Har egentlig aldri brydd meg om kostnaden, men her om dagen kjøpte jeg ny blekkpatron med sort farge.   Pris? Nærmere 500 kr.

Det byr meg litt imot, men er det faktisk mer hensiktsmessig å kjøpe ny billig printer hver gang i stedet for å kjøpe blekkpatroner?

Er det like mye blekk i patronene som følger med i en ny printer?

Så ikke noe stort problem, men miljømessig virker det hinsides om det skulle lønne seg å skrote en brukbar printer fremfor å kjøpe blekkpatroner.

fargerik
fargerikInnlegg: 66310
24.05.20 08:09

Mener å ha lest at de patronene som følger med som regel er halvfulle. De vil jo at du skal kjøpe patroner så fort som mulig, det er der de tjener penger.

Har du sjekka prisen på Ink Club?

(Innlegget ble redigert 24.05.20 08:10)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 17174
24.05.20 08:16
fargerik: Mener å ha lest at de patronene som følger med som regel er halvfulle. De vil jo at du skal kjøpe patroner så fort som mulig, det er der de tjener penger. Har du sjekka prisen på Ink Club?

Har selv en Brother DCP-J152W som er noen år (bruker lite) og som du skriver, de patronene som var med ble veldig snart tomme i motsetning til de nye som ser ut til å vær utømmelig i sammenligning :-)

fargerik
24.05.20 08:34
FrannyLee: Har selv en Brother DCP-J152W som er noen år (bruker lite) og som du skriver, de patronene som var med ble veldig snart tomme i motsetning til de nye som ser ut til å vær utømmelig i sammenligning :-)

Det er som med kapselmaskiner for kaffe. Jeg har sett at de har gitt dem bort, for å kapre kunder som kjøper kaffekapsler (som er det de tjener penger på)

Skriveren min kostet et par hundrelapper. En Canon skriver/scanner. Grei dings.

(Innlegget ble redigert 24.05.20 08:37)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 12754
24.05.20 08:40
KapteinMark: Så ikke noe stort problem, men miljømessig virker det hinsides om det skulle lønne seg å skrote en brukbar printer fremfor å kjøpe blekkpatroner.

Dersom du mener å ha printeren noen år bør du vurdere å kjøpe en laserprinter. Koster ikke all verden de heller.

(Innlegget ble redigert 24.05.20 08:42)

fargerik
24.05.20 09:22
Columbus_3: Dersom du mener å ha printeren noen år bør du vurdere å kjøpe en laserprinter. Koster ikke all verden de heller.

Har kikket litt, en fargelaserskriver koster noen lapper. Skriver de ut bra fotokvalitet? Kan man printe ut et foto og få et bra utskrift?

Skriveren min er tom for blekk og jeg har snart bursdag ;-)

(Innlegget ble redigert 24.05.20 09:24)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 12754
24.05.20 09:27
fargerik: Har kikket litt, en fargelaserskriver koster noen lapper. Skriver de ut bra fotokvalitet? Kan man printe ut et foto og få et bra utskrift?
Skriveren min er tom for blekk ;-)

Har ikke prøvd min til foto fordi jeg har egen fotoprinter.
Men tll vanlige utskrifter er den utmerket og billig i bruk synes jeg. Og min har jeg nå hatt i 8 år.
Jeg vil aldri vurdere noe annet.

(Innlegget ble redigert 24.05.20 09:28)

fargerik
24.05.20 09:35
Columbus_3: Har ikke prøvd min til foto fordi jeg har egen fotoprinter.
Men tll vanlige utskrifter er den utmerket og billig i bruk synes jeg. Og min har jeg nå hatt i 8 år.
Jeg vil aldri vurdere noe annet.

Det er sjeldent jeg personlig skriver ut noe foto, det tømmer de små pixma-patronene ganske kjapt. Men det er litt irriterende at patronene plutselig er tomme de sjeldne gangene jeg skal printe ut noe. hmmmmmmm....jeg fikk noe å tenke på, nå.

Det er en ulempe med denne Canon Pixma, patronene er ganske små.

(Innlegget ble redigert 24.05.20 09:36)

KapteinMark
24.05.20 09:39
fargerik: Har du sjekka prisen på Ink Club?

Nei, har egentlig ikke brydd meg.

Men ser at printere er blitt billigvare i forhold til den aller første printeren jeg kjøpte på begynnelsen av 90-tallet.

Den kunne bare skrive sort/hvitt og kostet rundt 2 000 kr. (ble ansett som svært billig)

KapteinMark
24.05.20 09:40
Columbus_3: Dersom du mener å ha printeren noen år bør du vurdere å kjøpe en laserprinter. Koster ikke all verden de heller.

Takk for tips!

Nå har jeg jo nettopp kjøpt blekkpatron, så det blir nok evt. en god stund til.

fargerik
24.05.20 09:41

funfact.....husker ikke nå eksakt hva jeg hadde, tror det var en HP- sak (det er noen år siden).

Jeg slo til og kjøpte et sett med blekk og noen kanyler for å fylle opp brukte patroner. Billig blekk.

Det var en dårlig idè. Det lakk og sprutet ned skriveren innvendig så jeg måtte kaste den. Ikke spesielt stor suksess.

fargerik
24.05.20 09:42
KapteinMark: Nå har jeg jo nettopp kjøpt blekkpatron, så det blir nok evt. en god stund til.

Jeg har ikke blekk ;-)

Kanskje det snart kommer en annonse på finn : Skriver gis bort :-)

(Innlegget ble redigert 24.05.20 09:43)

hillebillys
hillebillysInnlegg: 10008
24.05.20 18:21

Min erfaring er at tom en skriver ut lite, så er patroner med mye blekk (altså såkalt xl) bortkasta penger.
Dem vil fort da kunne tørke ut før dem er brukt opp...

En god al in one printer koster jo fort 3-4 k, bytte det par ganger i året virker ikke særlig økonomisk.

Men en får enkle rene printere til 500 kr.. men da kan den kun skrive ut, og ikke særlig egnet til stort annet en dokumenter.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 869
24.05.20 22:09

De fleste blekkpatroner er utstyrt med en chip som sier ifra når det blir tomt for blekk. De er som regel kalibrert feil, sikkert med overlegg, og gir varsel om at patronen er tom mens det fremdeles er en del blekk igjen. Du kan dekke over sensoren for å forhindre dette, så varer patronene lenger.

missChance
missChanceInnlegg: 54670
24.05.20 22:12

Et annet tips er Epson Ecotank - blekket er billig (flasker med flytende blekk) og varer en evighet.

(Innlegget ble redigert 24.05.20 22:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg