Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mobilt bredbånd til TV og spilling

NYTT TEMA
Lempicka
LempickaInnlegg: 2
30.07.20 09:40

Har tre små barn(5-10-åringene) og vi bruker netflix, sumo osv til TV og spiller endel på PlayStation også.
nå skal vi flytte men det er ingen fiber eller nett i veggen der, kan det holde med mobilt bredbånd? 100mb ? 

(Innlegget ble redigert 30.07.20 09:41)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9873
30.07.20 10:46
Lempicka: kan det holde med mobilt bredbånd? 100mb ?

Det skal fungera fint til alt utan nettspill.

Dersom du spillar mot andre på nettet, så kan mobilt nett ha for stor forsinklelse til at det fungerar bra.

Merk at mobilt breibånd vil bli påvirka av andre sin bruk i området. Vi brukar det på hytta, og merkar tydelig når det er mange i området som brukar nettet. Vi har likevel ikkje hatt problemer med f.eks. netflix.

Lempicka
LempickaInnlegg: 2
30.07.20 19:57

Unga spiller fortnite.. elleers er det mest tv Netflix sumo osv.. jeg har null peiling på det der.. håpløs

Torotto
TorottoInnlegg: 18831
30.07.20 23:46

Lempicka.  Det første du kan gjøre er å se dekningskart for mobilt bredbånd i ditt  område.  ( Der du skal flytte)

BlueRaptor
BlueRaptorInnlegg: 2351
03.08.20 09:26
Lempicka: Har tre små barn(5-10-åringene) og vi bruker netflix, sumo osv til TV og spiller endel på PlayStation også.
nå skal vi flytte men det er ingen fiber eller nett i veggen der, kan det holde med mobilt bredbånd? 100mb ?

Hva slags sted er det du skal dra med deg tre små barn hvor det ikke er internett tilgjengelig i boligen egentlig...?

AccountsReceivable
AccountsReceivableInnlegg: 380
03.08.20 12:11
BlueRaptor: Hva slags sted er det du skal dra med deg tre små barn hvor det ikke er internett tilgjengelig i boligen egentlig...?

Det er faktisk overraskende mange steder i Norge med så dårlig bredbåndstilbud at det eneste brukbare alternativet er mobilt bredbånd.

Problemet er ikke nødvendigvis at det ikke er bredbåndstilgang i boligen, men at kvaliteten på bredbåndet som lokal leverandør (som ofte også er strømleverandør) kan levere er helt uholdbar. Det dreier seg i utgangspunktet da om Radiobredbånd hvor utstyret blir dårlig vedlikeholdt og sjeldent oppdatert.

Mine foreldre er bosatt i et slik område og jeg bygde for noen år siden en privat radiomast med et Ubiquiti radio system utenfor huset deres slik at de kunne dele fiberlinjen til annet familiemedlem som bor noen km unna (rett og uhindret luftlinje) . At dette er lov tviler jeg på, men men det har både vært en billigere og bedre løsning enn mobilt bredbånd. Det kreves dog litt vedlikehold.

(Innlegget ble redigert 03.08.20 12:12)

BlueRaptor
03.08.20 12:14
AccountsReceivable: Det er faktisk overraskende mange steder i Norge med så dårlig bredbåndstilbud at det eneste brukbare alternativet er mobilt bredbånd.

Vel, sånn går det når man skal føre en kvasi-distriktspolitikk. Det fører til elendig bredbåndstilgang, elendig veistandard, elendig togtilbud osv. Og bommer i hytt og vær.

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 6982
03.08.20 14:22

https://www.quora.com/What-is-the-recommended-internet-speed-to-play-Fortnite-smoothly?share=1

Ifølge Quora her så blir  ikke Fortnite så bra med mobilt bredbånd. 3 mb ned må til og selv det er ikke så gøy. Jeg er meget fornøyd med mitt 'fri bruk' MB som jeg bruker ute i hutaheiti men har ikke eller svært sjelden 3 mb ned. Det går fint til det spillet jeg avogtil spiller nå, Mass Effect Andromeda multiplayer - dette er et co op spill da.

petterG
petterGInnlegg: 9702
03.08.20 17:51
BlueRaptor: Hva slags sted er det du skal dra med deg tre små barn hvor det ikke er internett tilgjengelig i boligen egentlig...?

Mesteparten av Norge ligger utenfor ring 3...

BlueRaptor
03.08.20 18:10

Du mener de fleste utenfor Ring 3 ikke har Internett tilgjengelig i boligen?

Morsomt ar du forsøker å få meg til å se nedlatende ut, så fremstår du bare som en idiot selv.

Torotto
03.08.20 21:03
BlueRaptor: Vel, sånn går det når man skal føre en kvasi-distriktspolitikk. Det fører til elendig bredbåndstilgang, elendig veistandard, elendig togtilbud osv. Og bommer i hytt og vær.

Nå prater du om ting du ikke har greie på.  Dette er konsekvensen av privatisering og krav om lønnsomhet i selskaper eid av offentlig. 

Faktisk så har mye av Norge lagt frem fiberlinjer, men disse er avhengig av at en samling geografisk, ettersom svært få vil betale kostnader, som 3 mil til 3 bosetninger. 

Flere steder i Oslo oppstår de samme problemer, for langt til nærmeste klynge av fiber.  Kobbernettet er på vei ut, ettersom neste ingen lengre har fast telefon eller koplet opp via koppernettet.  IP telefon.   Ingen vil betale for vedlikehold i ett privatisert marked. 

Mobilnett vil i hovedsak følge samme tankegang. God dekning der hvor det er mange og næringsliv, resten sitter i steinalderen. 

Dette gjelder hele samfunnsmaskineriet, når det blir privatisert.  Sentrale strøk er det som gjelder, resten gir man pokker i, eller har priser som tar pusten fra folk.  Før var det leveringsplikt på strøm og elverk måtte legge opp linje, uten kostnad for abonnent. Nå kan de nekte og du må betale linjetrekket selv. 

BlueRaptor
04.08.20 08:52
Torotto: Dette gjelder hele samfunnsmaskineriet, når det blir privatisert.  Sentrale strøk er det som gjelder, resten gir man pokker i

Ergo kvasi-distriktspolitikk. Det er hverken fugl eller fisk.

InnocentBystander
04.08.20 08:56
Herinacius: Ifølge Quora her så blir  ikke Fortnite så bra med mobilt bredbånd. 3 mb ned må til og selv det er ikke så gøy.

Det er ikkje båndbredde som er problemet, men "latency" - forsinkelse i nettet, som ofte blir (feilaktig) kalt for "ping". Mobilnettet har vesentlig høgare latency enn fastnettet. Dette vil bli betre med 5G.

(Innlegget ble redigert 04.08.20 08:58)

Torotto
04.08.20 11:12

5G Ute i distriktene, kan vel bli en kalddusj. Her som ellers vil utbyggingen naturlig skje i de områder som har best dekning idag. 

Det vil si i områder med mange abonnenter og distriktene blir nok sittende med 4G til ungene er voksne. 

InnocentBystander
04.08.20 13:32
Torotto: 5G Ute i distriktene, kan vel bli en kalddusj. Her som ellers vil utbyggingen naturlig skje i de områder som har best dekning idag.

Ettersom 5G nettet brukar same infrastruktur som 4G nettet, så vil eg anta at utbygginga vil skje relativt raskt i forhold til tidligare utbyggingar. Spesielt om folk byttar til utstyr som støttar 5G. Så langt er det vel relativt få som har det.

Men ingen grunn til å holda pusten uansett...

Torotto
04.08.20 14:59
InnocentBystander: Men ingen grunn til å holda pusten uansett...

Nei! I følge denne person så kan det bli en nedtur for 10% og fortsatt 4G som vil gjelde. 

Så du tror ikke 5G er noe sesam-sesam for 10-prosent-samfunnet generelt. De som bor mest spredt her i landet?

- Vi ser i dag at skal 10-prosent-samfunnet få fiber, må både stat, lokalsamfunn og operatører spleise for å få det til og mye gjenstår. 5G-dekning krever nesten like mye distribuert fiber. Derfor er det iallfall en illusjon å tro at det skal bli MYE billigere.

BlueRaptor
05.08.20 09:11
Torotto: - Vi ser i dag at skal 10-prosent-samfunnet få fiber, må både stat, lokalsamfunn og operatører spleise for å få det til og mye gjenstår. 5G-dekning krever nesten like mye distribuert fiber. Derfor er det iallfall en illusjon å tro at det skal bli MYE billigere.

Men hallo. Det er vesentlig billigere å bo på disse 10%-stedene. Da kan man jaggu ikke forvente av vi som bor på langt dyrere steder skal betale for at de skal få ting like rimelig.

Det blir som å klage på at du bor langt unna jobben når du har valgt bosted selv.

Torotto
05.08.20 11:29

@BlueRaptor.   Sitat: Men hallo. Det er vesentlig billigere å bo på disse 10%-stedene. Da kan man jaggu ikke forvente av vi som bor på langt dyrere steder skal betale for at de skal få ting like rimelig.

Det blir som å klage på at du bor langt unna jobben når du har valgt bosted selv. sitat slutt.

Hvor har du kommet på dette, med at noen klager?  I denne sammenhengen så handler det om å se realiteter og ikke noe annet. 

Kalle73
Kalle73Innlegg: 54633
06.08.20 13:18
BlueRaptor: Men hallo. Det er vesentlig billigere å bo på disse 10%-stedene. Da kan man jaggu ikke forvente av vi som bor på langt dyrere steder skal betale for at de skal få ting like rimelig.

Jeg bor midt i tjukkeste Bærum, og det eneste de klarer levere er ADSL på 20 inn og knappe 3 ut... fordi de skal ha salg til 70% av husstandene før de bygger ut fiber. 

Torotto
06.08.20 17:35
Kalle73: Jeg bor midt i tjukkeste Bærum, og det eneste de klarer levere er ADSL på 20 inn og knappe 3 ut... fordi de skal ha salg til 70% av husstandene før de bygger ut fiber.

Nettopp! 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg