Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vanskelig å velge stasjonær PC

NYTT TEMA
sesare
sesareInnlegg: 636
21.08.20 17:15

Det forekommer meg noe vanskelig å finne en stasjonær pc å kjøpe da det er mange år siden jeg satte sammen en selv og har ikke fulgt med på hva som er bra. . Har stort sett hatt bærbar hjemme og stasjonær på jobb.

Behovet mitt i disse virus-tider har endret seg da jeg får hjemmekontor.

Siden jeg blir å flytte fra mikroleiligheten i Oslo så ønsker jeg en PC jeg kan game med og bruke til jobb, men har ikke oversikten lenger over hva som er bra og hva som er skrot.

Tenker å legge ca 15000,- i en pc. eller trenger jeg ikke så mye for å game og jobbe.

Skal ha to skjermer til jobb.

Klarer ikke se det er mye å spare på å bygge selv?

Noen som har noe peiling på eller kan veilede litt på hvilken som vil være anbefalt?

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 970
22.08.20 21:14

Hva som er bra kommer helt an på hvilke krav og forventninger du har. Noen trenger en PC til 5000kr for å møte sine krav til jobb og spilling, andre trenger en til 30000.

Skal budsjettet på 15000kr rekke til PC og to skjermer eller har du holdt skjermene utenfor?

Når det gjelder besparelsen ved å bygge selv så er den nok ikke hva den en gang var. Fordelene ligger først og fremst i at man kan plukke utelukkende kvalitetsprodukter og nøyaktig det man trenger. Produsentene av ferdig-PC kutter kostnader der de kan og prioriteringene deres passer ikke nødvendigvis deg.

Du trenger ikke være veldig skeptisk til å kjøpe en ferdig-PC hvis du foretrekker det, men hvis du like gjerne bygger selv så er det absolutt å anbefale.

Kan du si litt mer om hvilke spill du spiller og hva slags skjermer du vil ha, typ oppløsning og bildefrekvens?

Bantor
BantorInnlegg: 1167
29.08.20 16:10

Jeg var for en stund siden i markedet for Pc. Vurderte stasjonær, men endte opp med Laptop.

Mange som har mer greie på hardware enn meg har Mini- tower Pc. Ofte merke MSI...

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 28300
29.08.20 19:11
sesare: Tenker å legge ca 15000,- i en pc. eller trenger jeg ikke så mye for å game og jobbe. Skal ha to skjermer til jobb.

Du må nesten fortelle litt om hvilke spill du skal spille. Det er der prisdifferansen kommer inn på hva du trenger og ikke trenger.

vif_support
vif_supportInnlegg: 8033
30.08.20 09:36

PS. Om du har en bærbar ville jeg ha undersøkt muligheten for en 'docking station' til denne. På de aller fleste 'dockinger' har du uttak til to skjermer

Bill_Babba
Bill_BabbaInnlegg: 6024
30.08.20 16:14
sesare: Det forekommer meg noe vanskelig å finne en stasjonær pc å kjøpe da det er mange år siden jeg satte sammen en selv og har ikke fulgt med på hva som er bra. . Har stort sett hatt bærbar hjemme og stasjonær på jobb. Behovet mitt i disse virus-tider har endret seg da jeg får hjemmekontor. Siden jeg blir å flytte fra mikroleiligheten i Oslo så ønsker jeg en PC jeg kan game med og bruke til jobb, men har ikke oversikten lenger over hva som er bra og hva som er skrot.   Tenker å legge ca 15000,- i en pc. eller trenger jeg ikke så mye for å game og jobbe. Skal ha to skjermer til jobb. Klarer ikke se det er mye å spare på å bygge selv? Noen som har noe peiling på eller kan veilede litt på hvilken som vil være anbefalt?

Jeg er dessverre ingen expert på dette selv.

Men komplett.no selger ferdig bygde pcer, også type gaming.

vil tru en 15 000,- gaming PC fra dem, fint vil takle dine krav.

Link over. Med skjerm mus/tastatur så blir vel dette fort 15 000,-

Dem har også ferdig pc fra Lenova - Hp - osv. men fra det jeg greide å forstå, så den dem bygger å gi litt mer for penga. Se litt på det ;-)

Jeg kjøpte en tidligere billig modell gaming pc til guttungen her. (5 000.-) og funker som bare det til alt av spill han driver med (Minecraft, Roblox, Need for speed, Fortnite og noen andre "krigs" spill) 

Corvus
CorvusInnlegg: 26073
31.08.20 23:27
sesare: Noen som har noe peiling på eller kan veilede litt på hvilken som vil være anbefalt?

Finnes en del guider for å få en kraftig bra PC som holder til det meste. F.eks her:

Selvbygget PC

Greit som et utgangspunkt i hvert fall. Og så er det jo bare å søke etter f.eks litt bedre grafikkort om du ønsker

DaniParejo
DaniParejoInnlegg: 1181
01.09.20 11:24
sesare: Klarer ikke se det er mye å spare på å bygge selv?

Ikke ta deg bryet med ferdigbygd. Å sette sammen en PC i 2020 er som å bygge et legosett. Du kommer definitivt til å spare litt penger, eller i det minste ha kvalitet der den ferdigbygde ville kuttet.

Nvidia lanserer RTX 3000-serien denne måneden. Ville sett an det før jeg kjøper noe.

standard
standardInnlegg: 12
01.09.20 15:41

Jeg vil i høyeste grad anbefale rebuildit.no

Der kjøpte jeg PC og fikk knallpris på bra, dog brukte deler.

(Innlegget ble redigert 01.09.20 15:43)

Lomasio
LomasioInnlegg: 7499
03.09.20 20:28

Og hva er galt med en MAC?

Spitzen
SpitzenInnlegg: 346
04.09.20 13:37
Lomasio: Og hva er galt med en MAC?

Han nevnte spesifikt at han ønsket å spille på den. Da er Mac fullstendig utelukket. I alle fall i budsjettklassen på 15 tusen.

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 1709
05.09.20 15:05

Tror det kan være lurt å vente litt med å kjøpe en gaming pc. Nvidia har nettopp lansert sin nye rtx 3000 serie skjermkort, og som garantert kommer til å påvirke prisene på slike pc'er. F.eks så skal rtx3070 til en pris på ca 6000,-  ha høyere ytelse enn dagens rtx2080ti som ligger mellom 12-14000,-

-Og rtx3080 til ca 8000,- skal yte oppimot det dobbelte av rtx2080ti.

Tipper derfor at det kan bli "hyggelige" priser på gaming pc'er i løpet av oktober/november. 

Speciale
SpecialeInnlegg: 6618
08.09.20 14:43
standard: Jeg vil i høyeste grad anbefale rebuildit.no   Der kjøpte jeg PC og fikk knallpris på bra, dog brukte deler.

Det er godt mulig du fikk knallpris, men det er ikke knallpris på de brukte delene som er der nå. Det er overpriset deluxe. Det er faktisk endel varer som har høyere pris brukt, fremfor nytt, når man sammenligner med prisjakt.no.

F.eks. CORSAIR HYDRO H150I PRO RGB som koster 1799 hos rebuiltit, mens Proshop skal ha 1696 kroner. 

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 17461
08.09.20 18:56

2080TI gikk for 4000 på finn.. hvis du ikke har noe imot brukte deler så er det vanvittig value.

Fernandovonarb
FernandovonarbInnlegg: 5495
08.09.20 19:00

Neppe verdt mer heller. Rtx 3070 til 5000kr som er rett rundt hjørnet yter bedre. I tillegg får du nytt kort.

kimkong_8
08.09.20 19:48

Litt bedre og nærmere 6000 blir nok prisen. Pluss at det kan bli vanskelig å få tak i. Så meget god value her

DaniParejo
09.09.20 15:13

Hadde ikke gitt 4000,- for et brukt førstegenerasjons RTX-kort. 2000-serien kommer ikke til å eldes godt, de var jo skuffende allerede fra starten av sammenlignet med 1000-serien.

Tipper en brukt 2080Ti kommer til å bevege seg et stykke under 4000,- etter at 3000-serien kommer i salg. Om ikke da, så i hvert fall når RDNA 2 fra AMD også er på banen.

(Innlegget ble redigert 09.09.20 15:16)

kimkong_8
09.09.20 18:18

Hvorfor ikke? Grunnen til misnøye med 20 serien har vært 90% pga pris. Hadde man vært på ballen kunne man solgt 1080ti og kjøpt 2080ti for kun mellomlegg på 500 kr.. 500 kr for 20+% mer ytelse, ikke prøv å si at det ikke er value.

Er en grunn til at de er vanvittig etterspurt på finn om dagen og prisen er på vei opp igjen.

DaniParejo
09.09.20 19:25
kimkong_8: Hvorfor ikke? Grunnen til misnøye med 20 serien har vært 90% pga pris. Hadde man vært på ballen kunne man solgt 1080ti og kjøpt 2080ti for kun mellomlegg på 500 kr.. 500 kr for 20+% mer ytelse, ikke prøv å si at det ikke er value.

Det var en markant prisøkning samtidig som det var et kortere steg fra 10 til 20 sammenlignet med da man gikk fra Maxwell til Pascal. Det var grunnen til misnøyen, uten å gå videre inn på hvor fraværende RTX-funksjonene har vært.

Du snakker om 20+ % som om det er en garantert ytelsesforbedring fra en 1080ti til en 2080ti når forskjellene mellom de to kortene svinger i langt større grad mellom titler, ofte med en ytelsesforskjell på ikke mer enn 10 % eller enda mindre.

Jeg sitter med en 1080ti nå. For meg er det liten value i å selge den og skaffe en 2080ti med et smått mellomlegg. Legger heller det mellomlegget i budsjettet til en oppgradering av et nytt kort som ligger en generasjon lengre frem.

Har du penger nå til å kaste etter en brukt 2080ti, klarer du sikkert også å skrape sammen 6000,- (3070) til Big Navi er lansert og du sitter med en god oversikt over valgene dine og hva du vil oppgradere til.

kimkong_8
09.09.20 19:32

For et tullete innlegg. Alle vet at 20 serien var en skandale men det har overhodet ikke noe å si nå.

Og det er ikke snakk om at man må kjøpe det men hvis man har f.eks 1080ti så er det vanvittig value, 10-20+%  ytelse for 500 kr.

Klart, har man 6k å bruke på et kort så hadde nok jeg også ventet men her er det snakk om alternativer og ikke en topp topp rig som skal bygges..

DaniParejo
09.09.20 20:09
kimkong_8: For et tullete innlegg. Alle vet at 20 serien var en skandale men det har overhodet ikke noe å si nå.

Ja, det er noe jævlig tull å korrigerer personen som garanterer en 20 % ytelseforbedring fra en 1080ti, når den reelle forskjellen ofte er langt lavere.

Jeg utdypet skandalen rundt 20-serien fordi du dummet det ned til nesten utelukkende å handle om pris, det var ikke ment som et motargument mot å kjøpe brukt nå. Jeg utelukket aldri at et brukt 20-seriekort ikke kan være et kupp for mange, men for min egen del ville jeg ikke gjort det og jeg ser for meg at mange som allerede har noe så bra som en 1080ti også ville sett an situasjonen på samme måte.

I det siste scenarioet ditt der man har 6K til å bruke på et kort NÅ så ville jeg aldri anbefalt noen å satse på et brukt 20-seriekort. Da er du allerede garantert å kunne kjøpe noe som er minst like bra uten å ligge en generasjon bak. Er du kun et par lapper unna ville jeg også anbefalt å spare litt til og vente til alle alternativene, inkludert AMD, er ute.

Brukte 2080ti-kort kommer aldri til å bevege seg over 4000 når nye alternativer til 5000-6000 kommer på markedet.

(Innlegget ble redigert 09.09.20 20:16)

Sevens7ar
09.09.20 20:26
kimkong_8: 500 kr for 20+% mer ytelse, ikke prøv å si at det ikke er value.

Hva legger du i 20% mer ytelse? I og med at det er snakk om spill her så blir dette en veldig rar påstand.

Oppgaven til GPU-en er å kjøre de spillene du spiller på så høye grafikkinstillinger som du ønsker på den skjermen du har, dvs en bestemt oppløsning og oppdateringsfrekvens. Enten evner en GPU å lever en jevn strøm av bilder i gitte spill og ved en gitt oppløsning eller så gjør den det ikke.

Hvis du har en 144Hz/1440p-skjerm og en 5700XT som gir jevn flyt og en god spillopplevelse med 140+ fps i 1440p i de spillene du spiller så får du strengt tatt ikke noe mer ytelse ut av en "oppgradering" til en 2080 Super i og med at du allerede ytnytter spesifikasjonene til skjermen din. To GPU-er som kan kjøre de samme spillene på samme type skjerm er helt like i ytelse i og med at du ikke får noe ved å velge den ene som du ikke får ved å velge den andre.

(Innlegget ble redigert 09.09.20 20:29)

Sarella
SarellaInnlegg: 17344
09.09.20 20:34

Denne pc`n gikk som varmt hvetebrød, 14000kr, utsolgt utrolig kjapt. Kommer på banen igjen i oktober, da sikkert dyrere.

kimkong_8
10.09.20 08:22
Sevens7ar: 5700XT

Hva snakker du om? Du får ikke et relativt nytt spill til å kjøre 1440 med det kortet.. så hva er poenget ditt med dette svaret?

Du anbefaler et mye svakere kort som koster(kostet*) det samme.. skal lese mye rart.

kimkong_8
10.09.20 08:27
DaniParejo: reelle

Se på denne å si meg at 20% er tull.. å tro at det kun er 10% forskjellig er ganske utrolig..

Altså 4000 kr for det beste kortet som finnes på markedet (titan tar vi ikke med her av åpenbare grunner), er helt vanvittig value og å i det hele tatt prøve å argumentere imot blir useriøst.

Har man penger og kan vente så er jeg så klart enig i at 30 serien er noe man burde vente på. Poenget med svaret mitt var at han kunne gjøre et godt kjøp for en billig penge i og med at det er en alt mulig maskin...

kimkong_8
10.09.20 08:28
Sarella: 14000kr

Alt for dyrt for hva du får. 

Torotto
TorottoInnlegg: 19335
10.09.20 11:26

@Kinkong_8.  Det Seven7ar prøvde å fortelle deg, var at en monitor 144Hz, ikke kan vise flere enn 144fps. Hvis du har en GPU som kan levere 288fps. 

Men nå har TS bedt om råd til en PC rundt kr.15000,00. Forutsatt at han ikke skal ha med 2 skjermer i den prisen.  Hvilke skjermer, vil da avgjøre FPS reelt. 

Så da blir dette du driver med forurensning av tråden, ettersom han ikke ba om råd på grafikk kort som brøt prisen totalt. 

H

kimkong_8
10.09.20 12:04
Torotto: brøt

I alle dager, nå er det full hjerneblødning i tråden her... Hvorfor skal et kort til 4000 gjøre at han ikke får råd til resten? Inkludert to skjermer..

Er fullt klar over at du ikke får mer enn 144 fps, det skjønner alle..?

Kritikk fra tre personer og alle tre har vært med direkte feil.. skjerpings hvis dere ikke vet hva dere snakker om, TS skal ha en best mulig PC. Ikke en svak komplett PC som er utdatert om 2 år..

Sevens7ar
10.09.20 14:35
kimkong_8: Hva snakker du om? Du får ikke et relativt nytt spill til å kjøre 1440 med det kortet.. så hva er poenget ditt med dette svaret?
Du anbefaler et mye svakere kort som koster(kostet*) det samme.. skal lese mye rart.

Jeg har ikke anbefalt noe som helst i og med at trådstarter ikke har oppgitt nødvendig informasjon om spill, skjermer eller hvorvidt budsjettet er med eller uten skjermer. Det jeg skrev var åpenbart ment som et hypotetiske eksempel for å tydeliggjøre for deg et viktig poeng da du snakket om 20% mer ytelse uten å utdype hva du legger i det.

At du blir utfordret på påstandene dine av tre personer er fordi de ikke har så mye med virkeligheten å gjøre.

(Innlegget ble redigert 10.09.20 14:39)

kimkong_8
10.09.20 16:24
Sevens7ar: virkeligheten

Klart de har. Dere har alle kommet med feilaktig informasjon, inkludert deg. Du kan selv se tester og statistikk som bekrefter dette. F. Eks her

Så igjen, hvis dere kunne holdt dere til fakta og ikke prøve å snakke ned veldig gode tips til TS så tror jeg han blir glad.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg