Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan stoppe uønsket e-post?

NYTT TEMA
hbigz
hbigzInnlegg: 8445
25.08.05 11:58
Hei på dere!

Vi har vært bortreist ca 2 uker, og da vi kom hjem var det 65 nye e-post i innboksen (Outlook). Av dem var 60 fra forskjellige utenlandske personer jeg aldri har hørt om.

Har tidligere prøvd å blokkere avsenderne, men problemet er at denne spam'en(?) er aldri fra samme avsender.

Finnes det noe program som kan stoppe slik uønsket e-post?

Eller er det mulig å definere hvem en ønsker e-post i fra, f.eks de en har lagret i adresseboken? Da vil i så fall e-post fra andre avsendere bli avvist.
Jeg bruker Outlook-express.

Tips mottas med takk.

Mvh
hbigz med familie :o)
ManUtd76
ManUtd76Innlegg: 517
25.08.05 14:06
Kjøp deg en sikkerhetspakke med epost-filter feks..
Hvis du har eget domene med e-post konto kan du i noen tilfeller gå inn i instillingene og sette på et filter der også.
ZyberZone
ZyberZoneInnlegg: 1857
25.08.05 14:36
Det finnes forskjellig programvare for å stoppe slik post ja.
Har du telenor-adresse har de en utmerket tjeneste for dette (men som koster litt penger.. 29 kr/måned?).
Ellers finnes det f.eks. Norton Internet Security, som har en slik spam funksjon. Nå anbefaler jeg ikke Norton i utgangspunktet... men vet faktisk ikke om noen andre slike programmer. Det bør finnes noen ihvertfall..

Synes forøvrig ikke 60 e-poster på 2 uker høres så fryktelig mye ut, at det kan være noe stort problem.

Edit; Jeg tror det går å definere at du bare vil ha mail ifra de du har i adresseboken. Dette er ikke noen løsning jeg hadde valgt, da du faktisk kan få mail ifra folk du ikke har i adresseboken også :) Har desverre ikke OE her på jobb, så kan ikke få sjekket det ut nå.
einarf
einarfInnlegg: 1290
25.08.05 17:14
Skaden har allerede skjedd, men den beste måten å unngå spam er å aldri gi fra deg din epost adresse elektronisk noe sted. Hvis adressen din liggende på en webside, benytter den i mailinglister som arkiveres på nettet eller newsgroups eller du har gitt den fra deg på websider.. så kan du banne på at det kommer spam en eller annen gang.

Benytt deg av to adresser. En som du aldri gir fra deg og en som det ikke er så farlig meg. Selv bruker jeg Thunderbird sitt innebyggede spamsystem og er veldig fornøyd med det.
HiMaN
HiMaNInnlegg: 199
25.08.05 19:01
Få tak i et program som heter "mail washer". Hvis du henter dine epost først med denne, kan du sortere ut de epostene som du vil ha. De du ikke vil ha, bounser du tilbake til avsender. Mange av disse spamsvina har autoremove av eposter som de får i retur at ikke mottager finnes.

Noe tar den hånd om, men uheldigvis ikke alt. Brukte den selv for en tid tilbake. Fungerte sånn passe greit for meg.
Prøv den og kanskje du i hvert fall får fjernet noen av de.
TexMurphy
TexMurphyInnlegg: 2933
25.08.05 22:08
Det aller enkleste er å bytte fra Outlook til Thunderbird fra Mozilla (gratis)... Du slipper å sette opp Thunderbird, det spør deg bare om hvilken våværende klient det skal hente kontoinnstillinger og eposter fra...

Thunderbird har en genial spamfilter-funksjon, der du selv "trener opp" Thunderbird til å kjenne igjen spam... Når du får spam i innboksen angir du bare at dette er uønsket, og etter hvert vil du ikke se mer til spammail...

Jeg tror jeg anga bare 2-3 mailer før Thunderbird var utlært, og nå sendes all slik posts automatisk dit det hører hjemme! For meg er ikke spam et problem lengre!!

http://www.firefox.no/products_thunderbird.php

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tex Murphy
Rosenborg til jeg dør!
Leve klubben i mitt hjerte!!
ManUtd76
ManUtd76Innlegg: 517
25.08.05 22:15
Du bør selvfølgelig da sjekke spamboksen en gang iblandt og forsikre deg om at du ikke går glipp av mail som ikke er spam...
TexMurphy
TexMurphyInnlegg: 2933
25.08.05 22:19
Jepp, i begynnelsen bør man gjøre dette... Men etterhvert er ikke det nødvendig... Jeg har iallefall til gode å miste mailer, etter at Thunderbird og spam-filteret var "utlært"...

Tex Murphy
Rosenborg til jeg dør!
Leve klubben i mitt hjerte!!
khalilsarwari95
khalilsarwari95Innlegg: 1
06.04.18 09:36

Du kan slette eller flytte dem til en annen file.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7800
06.04.18 09:56

Du svarte på eit 13 (tretten) år gammalt innlegg...

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 16617
14.04.18 14:04
InnocentBystander: 13 (tretten) år gammalt innlegg...

...men det er faktisk veldig aktuelt for mange med online.no nå om dagen. Mange mottar mailer med seg selv som avsender...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg