Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bor i utlandet, og vil se NRK (direkte)

NYTT TEMA
__Newt_

__Newt_
16.05.10 19:39

Har prøvd Hidemyass osv, men jeg klarer ikke å få NRK direkte over nettet siden den catcher at jeg enten har en spansk IP-adresse, eller at den ikke er norsk (da jeg har prøvd Hidemyass).

Noen som vet om en eller smart løsning som gjør det mulig for meg å lure meg til direktesendt NRK?

Pft

torreslfchelt

torreslfchelt
16.05.10 19:39

Noen proxy?

__Newt_

__Newt_
16.05.10 21:04
torreslfchelt: Noen proxy?

Det har jeg lite peiling på. Vanskelig å sette seg inn i?

megapappa

megapappa
16.05.10 23:12

lost case

michaelhe

michaelhe
16.05.10 23:23
__Newt_: Har prøvd Hidemyass osv, men jeg klarer ikke å få NRK direkte over nettet siden den catcher at jeg enten har en spansk IP-adresse, eller at den ikke er norsk (da jeg har prøvd Hidemyass). Noen som vet om en eller smart løsning som gjør det mulig for meg å lure meg til direktesendt NRK? Pft

Du trenger en VPN for å skjule Ip addressen og kjøre en tunnel via en proxy addresse.  Eller du kan laste spilleren for denne siden og se på kanalene gratis (virker ikke alltid) http://fbhost-tv.fr//video/556/Special-NORWAY.html

Jeg pleier å se på Britisk og fransk tv via et program som heter Identity Cloaker. Det er ganske bra, men jeg tror ikke de har norske proxy'er i dette programmet, skjønt jeg tror det er flere svenske.

michaelhe

michaelhe
16.05.10 23:56
__Newt_: Har prøvd Hidemyass osv, men jeg klarer ikke å få NRK direkte over nettet siden den catcher at jeg enten har en spansk IP-adresse, eller at den ikke er norsk (da jeg har prøvd Hidemyass). Noen som vet om en eller smart løsning som gjør det mulig for meg å lure meg til direktesendt NRK? Pft

Du må sette opp vpn manuelt, og skaffe deg en norsk proxy. Jeg fant disse, men jeg vet ikke om de er noe tess.

http://aliveproxy.com/proxy-list/proxies.aspx/Norway-no

Bønnah

Bønnah
17.05.10 11:45

Personlig ser jeg NRK fra utlandet ved å koble meg til NTNU vha. VPN. Du har ikke et universitet/arbeidsgiver du kan koble deg opp til?

__Newt_

__Newt_
17.05.10 13:02
Bønnah: Personlig ser jeg NRK fra utlandet ved å koble meg til NTNU vha. VPN. Du har ikke et universitet/arbeidsgiver du kan koble deg opp til?

Jobber i en spansk bedrift, så det hjelper vel lite å koble seg opp mot serveren der, men om det går skal jeg nok alltids fikse det med serveren til en bedrift i Norge.

Det virker bare som at dette er veldig tidkrevende :p

__Newt_

__Newt_
17.05.10 13:04
megapappa: lost case

Hehe

__Newt_

__Newt_
17.05.10 13:08
michaelhe: Du må sette opp vpn manuelt, og skaffe deg en norsk proxy. Jeg fant disse, men jeg vet ikke om de er noe tess. http://aliveproxy.com/proxy-list/proxies.aspx/Norway-no

Hmmm...

Bør vel nesten sette av "litt" tid til dette, eller få rotet meg til å få et NRK-kort her nede.

Takk takk! :-)

den1m

den1m
17.05.10 14:39
__Newt_: Jobber i en spansk bedrift, så det hjelper vel lite å koble seg opp mot serveren der, men om det går skal jeg nok alltids fikse det med serveren til en bedrift i Norge. Det virker bare som at dette er veldig tidkrevende :p

Hvis du har familie eller venner i norge med en PC stående på hele døgnet kan du koble deg opp mot den, og fra den ut på nettet igjen ved å installere et VPN eller SSH server program på den. OpenVPN ligger her.

__Newt_

__Newt_
17.05.10 15:22
den1m: Hvis du har familie eller venner i norge med en PC stående på hele døgnet kan du koble deg opp mot den, og fra den ut på nettet igjen ved å installere et VPN eller SSH server program på den. OpenVPN ligger her.

Har venner og familie, eller evt forskjellige bedrifter, hvor pcn (serveren) står på hele tiden. Hva slags opplysninger trenger jeg av de for å hooke meg opp?

Takk for hjelpen!

Edit: Vil det skje noe forskjell med hastigheten på linja også? (sikkert jævlig dumt spørsmål!)

(Innlegget ble redigert 17.05.10 15:24)

den1m

den1m
17.05.10 15:40
__Newt_: Har venner og familie, eller evt forskjellige bedrifter, hvor pcn (serveren) står på hele tiden. Hva slags opplysninger trenger jeg av de for å hooke meg opp? Takk for hjelpen! Edit: Vil det skje noe forskjell med hastigheten på linja også? (sikkert jævlig dumt spørsmål!)

Faktisk aldri satt opp en sånn server før, du må nesten lese bruksanvisningen der, men vet det er en løsning som kan fungere. Ellers er det å sette opp proxy, da tror jeg du kan bruke squid, det har jeg faktisk prøvd meg på her hjemme på en gammel pc men det var ikke så lett (mye som må konfigureres).

Hastighet blir det samme som maks uthastighet hos den du bruker som server tenker jeg.

__Newt_

__Newt_
17.05.10 15:58
den1m: Faktisk aldri satt opp en sånn server før, du må nesten lese bruksanvisningen der, men vet det er en løsning som kan fungere. Ellers er det å sette opp proxy, da tror jeg du kan bruke squid, det har jeg faktisk prøvd meg på her hjemme på en gammel pc men det var ikke så lett (mye som må konfigureres). Hastighet blir det samme som maks uthastighet hos den du bruker som server tenker jeg.

Er det sant at jeg kan få en langt høyere hastighet også!?!?

Her i Spania er vi 10 år etter Norge, og 20 år etter Sverige, satt på spissen. Så da jeg ba om maks linje i et bygg som er 4-5 år gammelt og ligger i et fint område så kunne jeg maks få 3mb-linje. Helt amazing.

Dette hørtes relativt avansert ut, men om jeg leier inn en IT-konsulent her nede, så bør vel den personen fikse det greit?

aRandi

aRandi
17.05.10 17:42

I Spania burde du få inn alle norske kanaler via parabol.  Jeg har bodd i Belgia i noen år, og vært innenfor nedslagsfeltet til Canal Digital, og fikk inn alt mulig.  Nå bor jeg i Tyrkia, som er langt utenfor, og har bare NRK1 etter at Canal Digital flyttet TV2, TVNorge og TV3, men det er da i alle fall noe.

Det koster litt, men er vel verd det, synes jeg!

drillern

drillern
17.05.10 17:51
__Newt_: Bør vel nesten sette av "litt" tid til dette, eller få rotet meg til å få et NRK-kort her nede.

Sikkert den beste løsningen,få en kompis til å bestille en parabolturner ekstra,og spleise på abo.

Insane2

Insane2
17.05.10 18:21
aRandi: I Spania burde du få inn alle norske kanaler via parabol.

Joda. Men det krever en ganske så stor parabol. Bor du omtrent på grensen til Frankrike vil jeg tro du kommer unna med en (ca) 2,4 meter. Og du skal ikke så veldig mye lengere sør før det kreves mye større parabol..... Men jeg skal se om jeg finner et bedre footprint-kart.

den1m

den1m
17.05.10 18:32
__Newt_: Er det sant at jeg kan få en langt høyere hastighet også!?!? Her i Spania er vi 10 år etter Norge, og 20 år etter Sverige, satt på spissen. Så da jeg ba om maks linje i et bygg som er 4-5 år gammelt og ligger i et fint område så kunne jeg maks få 3mb-linje. Helt amazing. Dette hørtes relativt avansert ut, men om jeg leier inn en IT-konsulent her nede, så bør vel den personen fikse det greit?

Nei.. nå tror jeg du har litt høye forhåpninger her.

Saken er den at om personen f.eks har 1 mb ut, er det maks du kan få, men du kan aldri få noe høyere hastighet enn det nettleverandøren din gir deg. Men det kan være tregere pga avstand og om personen bruker nettlinja når du streamer.

IT-konsulent ordner sikkert noe sånt, men cluet er den serveren du setter det opp på, og den må jo da ligge i norge. En klient er lett og det ordner du nok lett selv. Dessuten tror jeg en vanlig VPN-tjeneste vil være mye billigere. I tillegg har du det pluss at du er helt anonym og usporbar hvis du velger en som ikke logger. Du bør da finne et aksesspunkt i norge.

www.myvpnreviews.com

Ellers stemmer det andre som sies her, du kan fint ta inn alle norske kanaler i spania. Fiks et hytte abbonemang f.eks fra canal digital og få stilt inn parabolen mot THOR 1. Den skal ligge ved ekvator der satelittene går i bane, det betyr at du da burde kunne ta inn norske kanaler fra svalbard (såvidt jeg vet) og helt ned til sør-afrika, men ikke i f.eks kina, japan, australia eller USA.

(Innlegget ble redigert 17.05.10 18:40)

den1m

den1m
17.05.10 18:37
aRandi: I Spania burde du få inn alle norske kanaler via parabol.  Jeg har bodd i Belgia i noen år, og vært innenfor nedslagsfeltet til Canal Digital, og fikk inn alt mulig.  Nå bor jeg i Tyrkia, som er langt utenfor, og har bare NRK1 etter at Canal Digital flyttet TV2, TVNorge og TV3, men det er da i alle fall noe. Det koster litt, men er vel verd det, synes jeg!

Tror faktisk du kan ta inn kanalene i tyrkia også. Har sett den satelitten jeg tar inn fra i bane ved ekvator på et kart (den følger døgn-rotasjonen til jorda), er den så langt unna skulle ikke tyrkia være noe problem så lenge du har abbonemang fra norge. Antenna di må bare justeres riktig, disken peke mer rett opp i været og mulig satelittdisken må være større. Er ikke 100% sikker, men er rimelig trygg på at det skal gå.

Det er nemlig ikke sånn at canal digital har sin "egen" satelitt, de leier bare en liten del av en satelitt som sender sammen med en drøss andre europeiske selskaper.

(Innlegget ble redigert 17.05.10 18:42)

Insane2

Insane2
17.05.10 18:54
den1m: Tror faktisk du kan ta inn kanalene i tyrkia også.

Det går fint det. Men bortsett fra noen få kanaler så man kanskje opp i en 5-meters parabol..... Signalene er så vidt jeg kan se av kartene svakere enn over Spania iallfall. Men finner ikke gode kart, dessverre.

Canal Digital bruker 3 forskjellige footprints: K1, T1 og T2.

Her ser du enkelt hvilke kanaler/transpondere som bruker de forskjellige footprintene.

NRK1 er i en særstilling, ettersom Telenor også sender den via en "reservetransponder" som bruker T2 i stedet for den normale T1. 

(Innlegget ble redigert 17.05.10 18:55)

den1m

den1m
17.05.10 18:55

Vel, jeg hadde rett mht at du kan ta inn norsk satelitt tv i spania og muligens helt ned til kanarieøyene og kanskje i nord/vest-tyrkia, jfr en oversikt her jeg fant over thor 6, sterkeste signalet er på balkan. Mulig det er pga satelitten sender signalet i en bestemt retning.

den1m

den1m
17.05.10 18:58
Insane2: Det går fint det. Men bortsett fra noen få kanaler så man kanskje opp i en 5-meters parabol..... Signalene er så vidt jeg kan se av kartene svakere enn over Spania iallfall. Men finner ikke gode kart, dessverre. Canal Digital bruker 3 forskjellige footprints: K1, T1 og T2. Her ser du enkelt hvilke kanaler/transpondere som bruker de forskjellige footprintene. NRK1 er i en særstilling, ettersom Telenor også sender den via en "reservetransponder" som bruker T2 i stedet for den normale T1. 
Insane2

Insane2
17.05.10 19:10
den1m: http://www.intelsat.com/_files/resources/knowledge/datasheets/ds-Thor-6.pdf

Problemet er bare at den der er ubrukelig til noe som helst ettersom det ikke står noe om hvilke transpondere som bruker akkurat dette footprintet.....

Men så vidt jeg kan se må dette være K2.. Ingen CD kanaler bruker den. Men noen få bruker den tilsvarende T2, blandt annet NRK1.

(Innlegget ble redigert 17.05.10 19:12)

den1m

den1m
17.05.10 19:16
Insane2: Problemet er bare at den der er ubrukelig til noe som helst ettersom det ikke står noe om hvilke transpondere som bruker akkurat dette footprintet..... Men så vidt jeg kan se må dette være K2.. Ingen CD kanaler bruker den. Men noen få bruker den tilsvarende T2, blandt annet NRK1.

Ok du vet tydeligvis en god del enn meg.

Det betyr mao at jeg kan droppe å montere parabol på taket av campingvogna og inbille meg at jeg får inn norsk tv på den i spania og frankrike, med andre ord. Men det går såvidt i tyskland, ivertfall i nord, tydeligvis.

Tenkte på noe sånt:

http://www.tveco.no/hjemmeparabol/campingparabol.asp

(Innlegget ble redigert 17.05.10 19:20)

drillern

drillern
17.05.10 19:29
den1m: Det betyr mao at jeg kan droppe å montere parabol på taket av campingvogna og inbille meg at jeg får inn norsk tv på den i spania og frankrike, med andre ord. Men det går såvidt i tyskland, ivertfall i nord, tydeligvis. Tenkte på noe sånt: http://www.tveco.no/hjemmeparabol/campingparabol.asp

Jeg ville brukt en bedre parabol enn den du henviser til,disse er jo ikke brukbare på cd i norge heller,men kjenner flere som bor noen månder i spania,og de får ihvertfall inn nrk greit på parabol på ca 1 m. De små firkanta parabolene er det veldig dårlige signaler i.

den1m

den1m
17.05.10 19:32
drillern: Jeg ville brukt en bedre parabol enn den du henviser til,disse er jo ikke brukbare på cd i norge heller,men kjenner flere som bor noen månder i spania,og de får ihvertfall inn nrk greit på parabol på ca 1 m. De små firkanta parabolene er det veldig dårlige signaler i.
drillern

drillern
17.05.10 19:47

Ja den fungerer sikkert fint  på campingvogna.

Insane2

Insane2
17.05.10 19:52
den1m: Ok du vet tydeligvis en god del enn meg. Det betyr mao at jeg kan droppe å montere parabol på taket av campingvogna og inbille meg at jeg får inn norsk tv på den i spania og frankrike, med andre ord. Men det går såvidt i tyskland, ivertfall i nord, tydeligvis. Tenkte på noe sånt: http://www.tveco.no/hjemmeparabol/campingparabol.asp

Noe har man da fått lært seg etter nesten 30 år med parabol...... :-D
Nå er jo også det meste av infomasjon enkelt tilgjengelig via nettet. Man må bare vite hvor informasjonene finnes, og hvordan man leser f eks kartene.

Med den parabolen er det ikke mye å få inn i Frankrike av norske kanaler (vil jeg tro*). Med noen unntak. Går du opp til rundt meteren, har du iallfall dekning i det nordlige Frankrike. Noe sørlig lengere sør, og signalet detter som en stein.

Jeg kan jo ta med denne oversikten:
EIRP (dBW)Size(cm)

45 65-85
44 75-95
43 85-110
42 95-120
41 105-135
40 120-150
39 135-170
38 150-190
37 170-215
36 190-240
35 210-270
34 240-300
33 265-340
32 300-380
31 335-425
30 375-475

Denne tabellen er ca-mål. 

*Jeg har ikke vært borti denne type antenne selv, og er ikke sikker på virkningsgrad i forhold til standard paraboler. 

Insane2

Insane2
17.05.10 19:58
den1m: http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=1074&produkt_id=14047

Vil tro den er mye bedre enn den firkanta saken. Spesiellt utsyrt med f eks en 0,1 db LNB.

Insane2

Insane2
17.05.10 20:02

Kan jo da med disse to også: LyngSat og SatBeams er to greie steder man finner oversikt over stor sett alt av satellitter, hvor de befinner seg på himmelen, footprints, osv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg