Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forskjell på C og D disken?

NYTT TEMA
olk1702
olk1702Innlegg: 14784
18.03.14 01:48

Sliter en del for tiden med en overfylt C-disk. Har kun 2,33 GB ledig av 88,7. Så ser jeg på D-disken at den har 111GB ledig av 111 GB. 

Kan noen fortelle forskjellen på disse diskene og om jeg kan legge over f.eks. Football Manager over på D-disken?

Judgement3
Judgement3Innlegg: 119
18.03.14 02:01

For at du skal forstå det litt bedre i fremtiden er det greit å forklare det "grunnleggende" angående C og D disken din.

C og D er forskjellige "partisjoner", dvs deler av din lagringskapasitet. I mange bærbare datamaskiner er disse partisjonene deler av samme harddisk. I 99,9% av tilfellene brukes også C disken til windows.

En enkel analogi på dette kan være å se på lagringsplassen din som en eske som er delt i 2 og de to delene er gitt navnet C og D.

Siden windows etter all sannsynlighet er installert på C disken din er det lurt å ha en viss mengde lagring tilgjengelig til enhver tid slik at windows kan flytte filer frem og tilbake uten større problemer. Det kan derfor være lurt, som du spør, å flytte Football Manager over til D disken. 

Denne flyttingen kan være utfordrende da installerte spill og programmer ofte knyttes sterkt opp mot den plassen den er installert på. På bakgrunn av spørsmålet ditt antar jeg at du ikke er i stand til å flytte spillet uten å skape problemer. Kanskje noen du kjenner har litt peiling?

olk1702
18.03.14 02:20

Kjenner ingen som kan gjøre det før om 2-3 mnd. 

Det er noe jeg ikke skjønner. På C-disken, som er overfylt, så finner jeg ikke det som tar så stor plass.

mindprint
mindprintInnlegg: 1496
18.03.14 05:53
olk1702: Det er noe jeg ikke skjønner. På C-disken, som er overfylt, så finner jeg ikke det som tar så stor plass.

Det er vel heller veldig mange filer som ikke er så store som opptar plass, fremfor en knippe filer som er kjempestore hver for seg. I tillegg er det nok en del skjulte filer og mapper som du ikke ser med mindre du gjør dem synlige. Disse filene er uansett ikke noe man skal tukle og slette.

Jeg har som regel alt av programvare på C-disken og alt av personlige ting som bilder på D-disken. Men har du veldig mange programmer og lite personlige filer, så kan man jo alltids flytte over en del til D-disken av programmer også.

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
18.03.14 07:42

Søppelkurven ?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50661
18.03.14 07:55
olk1702: Det er noe jeg ikke skjønner. På C-disken, som er overfylt, så finner jeg ikke det som tar så stor plass.

Som Unnskyldningen sier, kan det være søppelkurven. 1000 små filer tar like mye plass som 10 store filer. Slett det som ligger i søppelkurven din først, og så sletter du også temporære (midlertidige) internettfiler.

Men det du nok bør gjøre, er å avinstallere Football Managere på C-disken og installere det på nytt på D-disken (og muligens gjøre det samme med flere programmer). Pass på at du når du installerer ny programvare IKKE følger standardinstallasjonen, men installerer det på D. Derved kan du (forhåpentligvis) unngå problemet i framtida.

Vær også oppmerksom på at under Windowsinstallasjonen kan Windows sette "attributter" på noen filer - f. eks. bestemme at noen filer skal være skjult; bl. a. for å beskytte filene fra å bli fjerna, endra, flytta eller sletta ved et uhell. Disse filene kan også ta mye plass (men de skal ligge der de ligger!!!), uten at du finner ut HVA som tar mye plass.

Mvh

BE

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9762
18.03.14 08:51

Scanner progeammet gir grei oversikt over kor all plassen har blitt av. Den vil kunna fortella om flytting av programmer til D: vil hjelpa.

Ein annan ting er at i WIndows 7/8, så kan du endra på størrelsen av partisjonane. Dersom du ikkje har data på D:, så kan du fjerna D: og utvida C:.

fargerik
fargerikInnlegg: 66323
18.03.14 10:38
olk1702: Sliter en del for tiden med en overfylt C-disk. Har kun 2,33 GB ledig av 88,7. Så ser jeg på D-disken at den har 111GB ledig av 111 GB. Kan noen fortelle forskjellen på disse diskene og om jeg kan legge over f.eks. Football Manager over på D-disken?

Du kan flytte ting du langtidslagrer over, det er viktig å ha nok plass på C, ellers får du ikke defragmentert disken til slutt.

Når du installerer nye programmer, kan du velge hvor de skal plasseres. Vanligvis får du forslag om at program skal installeres på C, men det er lett å velge D istedet.

Svære ting som filmer, videoer, musikkbibliotek osv. kan du jo lagre på en liten ekstern disk. Da har du også backup til den dagen maskinen krasjer.

En ekstern disk på f. eks. en TB er ikke større enn en telefon, og slikt er jo blitt veldig billig...

Sist jeg hadde overfylt disk, kjøpte jeg bare en ny som var mye, mye større og speilet hele disken inn på den nye, og beholdt den gamle harddisken som et internt lager.

Jeg snakker altså om stasjonær maskin, da, med plass til mer enn en harddisk i kabinettet.

(Innlegget ble redigert 18.03.14 10:41)

olk1702
19.03.14 03:30

Takker for all hjelpen. 

Lastet ned den siste oppdateringen til Windows 8. Etter det så har grafikken vært direkte uskarp. Masse har litt flyttet over til D-disken uten at jeg eller noen andre har gjort noe.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg