Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fikk en mail jeg ble automatisk skeptisk på...

NYTT TEMA
OOTSP
OOTSPInnlegg: 6947
03.10.17 19:40

Jeg har ikke brukt PayPal på mange år nå og fikk denne mailen;

"

Dear Customer,

We emailed you a little while ago to ask for your help resolving an issue with your PayPal account. Your account is still temporarily limited because we haven't heard from you.
system detected that your account has been logged From Unknown Device.

What's the problem?

We noticed some unusual activity on the credit card linked to your PayPal account.
Case ID Number: PP-xxx-xxx-xxx-xxx

"

Burde jeg kontakte de og sifra at jeg ikke har brukt den eller er dette kun en falsk mail der de ønsker min informasjon? Er en stor knapp der det står"Login Now and Verify Your Account". Enda mer skeptisk.... Hmmm.... Har aldri opplevd noe slikt som ser såpass ekte ut, hehe....

Bitterman
BittermanInnlegg: 1169
03.10.17 20:46

Innholdet i en e-post er ikke så interessant mtp svindel, men sjekk adressen e-posten ble sendt i fra, er det payal?.

Uansett, hvorfor skal du logge deg på paypal via akkurat den linken? Gå til paypal og logg deg inn der, så har du jo varsler hvis det er noe som skjer.

_roffe_
_roffe_Innlegg: 6241
03.10.17 20:52

Er man ikke skråsikker på avsender og hensikt med varselet, så logger man inn på den aktuelle siden selv i nettleseren og IKKE klikker seg via en link som er sendt på email. (paypal i dette tilfellet)

Som Bitterman skrev..

(Innlegget ble redigert 03.10.17 20:52)

tucan
tucanInnlegg: 20004
03.10.17 20:59

Får stadigvekk Mail fra "paypal" om noen problemer med kontoen. Men har ikke konto der, så noe sier meg at det er svindel

OOTSP
04.10.17 08:18

Takker for hjelpen og skal sjekke via hovedsiden til paypal istedet for å trykke på linken i  mailen. Det har jeg aldri gjort før og kommer aldri til å gjøre før jeg er 100% sikker på at den er ekte, hehe...

Og hvis du tucan får akkurat det samme uten en paypal konto, så er dette faktisk ren svindel, mest sannsynlig....

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7796
04.10.17 12:28
OOTSP: We noticed some unusual activity on the credit card linked to your PayPal accoun

Dette er jo eit temmelig rødt flagg. PayPal har ikkje tilgang til "activity on the credit card linked to your PayPal account", det er det kun kortselskapet som har.

Så dette er bare ein bekreftelse på det andre her alt har sagt: Dette er phishing.

annmag
annmagInnlegg: 7619
05.10.17 12:11
OOTSP: ren svindel, mest sannsynlig....

Jeg får også jevnlig slike mailer...ingen av dem er sendt fra PayPal.  Sjekk mailadressen, så ser du det. :o)

Edit: Jeg sletter konsekvent uten å åpne.

(Innlegget ble redigert 05.10.17 12:12)

OOTSP
27.10.17 19:24
annmag: Jeg får også jevnlig slike mailer...ingen av dem er sendt fra PayPal. Sjekk mailadressen, så ser du det. :o)

Mailadressen er alltid det første jeg ser på.

Du må også huske at de kan forfalske mailadressene som vises frem, så vær obs du også ;)

(Innlegget ble redigert 27.10.17 19:26)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg