Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Magix Video Saver

NYTT TEMA
Dux1
Dux1Innlegg: 30374
16.10.17 11:33

Har nylig tatt i bruk videokonverteringsprogrammet Magix Video Saver 8.

Funker helt fint på gamle videobånd så langt. Men programmet lagrer opptakene i et eget format - WMV. Samtidig ser jeg at det går an å lagre i MPEG-formatet dersom man sier ja til en mpeg-kodec.

1) Hvilket av de formatene er det beste å lagre videofilmene i?
2) Hvordan får jeg aktivisert mpeg-kodecen i programmet? Jeg mener jeg fikk et varsel ved installasjon av Magix å akseptere mpeg-kodec. Men finner ikke noen menyer som tilsier at jeg kan lagre i dette formatet.

Ser i videofilene at det står mpeg i filnavnene. Men jeg får f eks ikke eksportert videoene i mpeg2.

PS: jeg registrerte serienummeret ved første gangs installasjon.

madigan
madiganInnlegg: 9289
21.10.17 18:38

Hos Magix er det slik at man går på ''help'' menyen der er det noen valg,på noen programmer er det download ''new version'' eller ''download free contents'' det betyr at alle funsjoner som er tilgjengelig til softwaren ligger der.

Denne menyen er seff bare tigjenglig etter at man har betalt og registrert  produktet hos Magix.

Jeg har masse produkter fra Magix,det er slik på alle mine:))

Dux1
24.10.17 08:15
madigan: Denne menyen er seff bare tigjenglig etter at man har betalt og registrert produktet hos Magix.

Magix sier det kun er WMV som er tilgjengelig på min versjon (Video Saver 8). Kan man oppgradere?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7781
24.10.17 11:12
Dux1: Magix sier det kun er WMV som er tilgjengelig på min versjon (Video Saver 8). Kan man oppgradere?

Dersom du skal redigera videoane, så kan det vera enklast å kjøpa programvare for videoredigering, for eksempel Pinnacle til $60: https://www.pinnaclesys.com/en/products/studio/

WMV er eit standard videoformat, så det er enkelt å finna konverterar.

Dux1
24.10.17 15:52
Torotto: Dux1.
Her. http://www.dinside.no/data/magix-video-saver/62022954

Og det er Video Saver 8 jeg har, men Magix sier at den kun har det ene formatet. I artikkelen står det jo at man kan få en aktiveringskode for mpeg...

Dux1
24.10.17 15:53
InnocentBystander: WMV er eit standard videoformat, så det er enkelt å finna konverterar.

Spm er om dette er et godt nok format i utgangspunktet kvalitetsmessig? Men litt synd å måtte konvertere filene i ettertid på nytt... 

InnocentBystander
24.10.17 16:30
Dux1: Spm er om dette er et godt nok format i utgangspunktet kvalitetsmessig? Men litt synd å måtte konvertere filene i ettertid på nytt

Det er ingen problemer med formatet. Det vil vera meire enn godt nok. Ulempen er at det sannsynligvis gir veldig store filer. mpeg (og mange andre formater) gir vesentlig mindre filer.

Dersom du skal redigera filmane, så må du uansett importera i redigeringsprogram og så eksportera resultatet, så då er importformatet lite viktig.

Torotto
TorottoInnlegg: 13264
24.10.17 18:14

Til Dux1. 

Ikke uvanlig dette å sette begrensninger på en demo utgave.

Men hvis du ikke trenger den captureenhet som følger med, så er vel produktet et dårlig valg og registrere. 

Dux1
25.10.17 08:14
InnocentBystander: Ulempen er at det sannsynligvis gir veldig store filer.

Betyr det at kvaliteten er bedre enn på komprimerte filer ( f eks mpeg)?

InnocentBystander
25.10.17 08:25
Dux1: Betyr det at kvaliteten er bedre enn på komprimerte filer ( f eks mpeg)?

Teknisk sett er kvaliteten betre, men i realiteten ikkje.

Alle DVD og Bluray er for eksempel kraftig komprimert. All digital TV er komprimert i varierande grad. Stort sett all digital fotografering er komprimert.

Min erfaring med å digitalisera VHS er at det er VHS materialet som er begrensninga. Når ein er vant til HD video overalt, så er kvaliteten på VHS veldig dårlig.

Så det er ingen grunn til å bekymra seg over filformatet. Det viktigaste er å ha materialet tilgjengelig så det kan bli sett.

Dux1
25.10.17 09:24
InnocentBystander: Det viktigaste er å ha materialet tilgjengelig så det kan bli sett.

Ja, men WMV kan ikke spilles av på alle plattformer (f eks Apple) - i motsetning til f eks mpeg4?

InnocentBystander
25.10.17 10:02
Dux1: Ja, men WMV kan ikke spilles av på alle plattformer (f eks Apple) - i motsetning til f eks mpeg4?

Det er korrekt. Så spørsmålet blir om du skaql betala for mpeg til Magix, eller om du skal konvertera etter at videoen er digitalisert. 

Dersom du ikkje har eit veldig stort antall videoar, så er min anbefaling at du går igang med digitaliseringa, og så bestemmer deg for korleis du vil konvertera seinare. Det kan vera at du vil redigera filmane, og då må du ha programvare for videoredigering uansett.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9392
25.10.17 17:06

Hvis du gjør sistnevnte til InnocentBystander så kan du prøve gratisversjonen til VSDC  Jeg syntes den har mange muligheter uten og måtte betale, og ingen tidsbegrensning. (Men de mest avanserte mulighetene koster litt)

Men du kan lagre i flere forskjellige filformater gratis
Du kan klippe og redigere, legge til tekst og objekter gratis
Du kan slå i sammen flere klipp gratis

Og helt greit brukervennlig.

Dux1
26.10.17 10:29
InnocentBystander: Det kan vera at du vil redigera filmane, og då må du ha programvare for videoredigering uansett.

Nå er jo Magix et redigeringsprogram i tillegg til konverteringsprogram. Men jeg ser poenget ditt. Men vil det redusere kvaliteten på filene å konvertere i ettertid (f eks til mpeg4) enn å gjøre det nå?

Dux1
26.10.17 10:33
hillebillys: Hvis du gjør sistnevnte til InnocentBystander så kan du prøve gratisversjonen til VSDC Jeg syntes den har mange muligheter uten og måtte betale, og ingen tidsbegrensning. (Men de mest avanserte mulighetene koster litt)Men du kan lagre i flere forskjellige filformater gratisDu kan klippe og redigere, legge til tekst og objekter gratisDu kan slå i sammen flere klipp gratis
Og helt greit brukervennlig.

Takk for tipset. Tenker bare at det blir litt dumt å gjøre en konverteringsjobb nå til WMV, for så å konvertere på nytt i et annet filformat (hvis jeg får problemer med visningen).

Kan ikke alle filformater spilles av via VLC f eks, inkl Apple?

InnocentBystander
26.10.17 10:40
Dux1: Nå er jo Magix et redigeringsprogram i tillegg til konverteringsprogram. Men jeg ser poenget ditt. Men vil det redusere kvaliteten på filene å konvertere i ettertid (f eks til mpeg4) enn å gjøre det nå?

Nei. 

Og som nemnt tidligare: Kvaliteten på VHS er så dårlig, at du uansett ikkje skal bekymra deg over kvaliteten på det digitaliserte resultatet.

InnocentBystander
26.10.17 10:44
Dux1: Takk for tipset. Tenker bare at det blir litt dumt å gjøre en konverteringsjobb nå til WMV, for så å konvertere på nytt i et annet filformat (hvis jeg får problemer med visningen).

Den største jobben er å digitalisera. Der tar ein time video ein time. Konvertering kan gå relativt fort, avhengig av PCen. For moderne PCar vil konvertering gå relativt raskt.

Dux1
26.10.17 11:00
InnocentBystander: Den største jobben er å digitalisera. Der tar ein time video ein time. Konvertering kan gå relativt fort, avhengig av PCen. For moderne PCar vil konvertering gå relativt raskt.

Er allerede i gang med digitaliseringen. Som du sier, 1 times opptak betyr 1 times digitalisering. Men akkurat den prosessen er enkel når jeg først er blitt kjent med programvaren.

Spørsmålet er som sagt om jeg bør lagre i et annet filformat før jeg får digitalisert for mange filmer, eller være fornøyd med WMV...

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9392
26.10.17 11:38
Dux1: Takk for tipset. Tenker bare at det blir litt dumt å gjøre en konverteringsjobb nå til WMV, for så å konvertere på nytt i et annet filformat (hvis jeg får problemer med visningen). Kan ikke alle filformater spilles av via VLC f eks, inkl Apple?

VCDC har noe recording muligheter og video capture, men har aldri testet dem og vet ikke hva den kan gjøre/ta opp fra.

Fra vhs tipper jeg det har liten betydning hvilket filformat du lagrer i, med muligens unntak av fil-størrelse. Men tviler og på att det er særlig problem.

Kan hende om du er uheldig att du får en sær codec. Men tviler på att VLC player vil få problemer.

Filformat endring kan muligens værra lønnsomt om du vil dele på net eller bruke mot tv igjen.

Men uansett tror jeg det heller kan værra interessant og redigere litt, men det spørs jo hva filmene er for noe.

Dette har du uansett allverdens tid til, så lenge filmene er på hdd så kan du gjøre hva du vill i morra eller neste  år.

wmv skal vel egentlig værra ganske internett vennlig, og slik sett helt greit og bruke.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg