Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Delt HD,hvordan slå sammen C: og D: i win 10

NYTT TEMA
madigan
madiganInnlegg: 9289
09.11.17 12:40

Hei,har en gammal Dell med delt Hardisk,jeg husker ikke hvordan man slår sammen C: og D:, D: er formatert i NTFS og klar-hva må man gjøre for å få sammenslag av diskene? Operativsystemet er windows 10.

På forhånd takk:)))

petterG
petterGInnlegg: 9451
09.11.17 14:27

Med forbehold om at Win10 ikke er forskjellig fra tidligere versjoner, kan du ikke slå sammen C: med andre partisjoner, da det er systemdisken din.

Eller for å si det mere korrekt, du kan gjøre det, men ikke uten å ødelegge Windows-installasjonen din.

Det finnes derimot en Linux-applikasjon(GParted) som lar deg tukle med partisjoner. Der kan du slå sammen og dele partisjoner som du vil, uten å ødelegge Windows-installasjonen du kjører på.

Jeg vil på det sterkeste anbefale backup før du setter i gang med denslags, her er det ingen vei tilbake om noe går galt...

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7796
09.11.17 15:29
madigan: ,jeg husker ikke hvordan man slår sammen C: og D

Google er din venn (søk etter "merge C: and D:"):

Slå saman C: og D: i Windows 7. 

Same metoden i Win10. 

petterG
petterGInnlegg: 9451
09.11.17 16:53
InnocentBystander: Slå saman C: og D: i Windows 7.  Same metoden i Win10.

Microsoft slutter aldri å overraske, den var ny for meg!!

madigan
10.11.17 04:02
petterG: Microsoft slutter aldri å overraske, den var ny for meg!!

Det har vert gjort i win 98 - 2000-Millenium-XP- Vista og 7 så dette er ikke noe nytt nei, lurer bare på hvordan man gjør det i win 10 på en korrekt måte:))

madigan
10.11.17 13:30
InnocentBystander: Same metoden i Win10.

Jeg er ikke så sikker på at det er samme metoden for win 10,dessuten var det vanlig at verktøyet var/er innebygget i windows,jeg kjenner ikke til verktøet som vises i videoen.

Jeg får frem veiviseren i windows 10,men den bare deleterer volumet og formaterer,har prøvd å høyre klikke,men det kommer ikke om diskbehandling.

Nå ble denne Dell maskinen levert med XP pro (engelsk versjon) deretter la jeg inn en OEM versjon av windows 7,og til slutt en oppgradering av win 10.

Kan det være slik at det ligger et sysyem i rota slik at man gjøre det slik man gjorde det på XP,eller kansje Win 7,ikke vet jeg,men jeg kommer ikke lenger enn til å formatere disken (D:).

Torotto
TorottoInnlegg: 13287
10.11.17 14:10
madigan: Jeg får frem veiviseren i windows 10,men den bare deleterer volumet og formaterer,har prøvd å høyre klikke,men det kommer ikke om diskbehandling.

(Innlegget ble redigert 10.11.17 14:12)

Torotto
10.11.17 14:36

Her for å komme inn i Windows 10  Windows knapp + x  Velg Diskbehandling

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7796
10.11.17 15:26
madigan: Jeg er ikke så sikker på at det er samme metoden for win 10,dessuten var det vanlig at verktøyet var/er innebygget i windows,jeg kjenner ikke til verktøet som vises i videoen.

Torotto sitt siste innlegg gir deg det rette innlegget.

Elles så er diskformatet det same i både XP/Vista/7/8/10, så same verktøyet vil fungera på alle versjonane. 

madigan
11.11.17 13:12
Torotto: Her for å komme inn i Windows 10 Windows knapp + x Velg Diskbehandling

Takker og bukker,jeg skal få gjort det i løpet av helga,den aktuelle desktoppen er ekstra pc som jeg har,den jeg er på nå er nyere:))

madigan
11.11.17 13:15
InnocentBystander: Elles så er diskformatet det same i både XP/Vista/7/8/10, så same verktøyet vil fungera på alle versjonane.

Ja det trodde jeg også,men så lett var det ikke uten et program som han har linket til,jeg har hadt flere pc'r med tidligere windows versjoner som jeg har gjort dette på,da kun ved å bruke bare windows,dette verktøyet var da innebygget i windows:))

madigan
12.11.17 20:32
Torotto: Program her

Beklager Torotto,men nedlastinga her inneholdt i følge Trend Micro Farlig programvare,så den ble misslykket:))

Torotto
13.11.17 15:42
madigan: Beklager Torotto,men nedlastinga her inneholdt i følge Trend Micro Farlig programvare,så den ble misslykket:))

Det er nok en falsk positiv. Bruker den på 2 maskiner sjekket med defender og Bullguard. 

Last opp fra offisell plass. Linen til leverandør.

(Innlegget ble redigert 13.11.17 15:42)

madigan
13.11.17 17:18

En liten oppdatering hva som skjedde med Dell maskinen etter at jeg skrudde den av i går,i dag skulle jeg skru den på igjen,men nå booter den ikke i det heletatt.

Det er registrert to sata disker i bios,men booter ikke fra noen av dem,maskinen ber om å boote fra CD,jeg har jo windows 10 på den,(en oppdatering fra windows 7) så hva gjør man,legger inn windows 7 igjen?

Torotto
13.11.17 17:55
madigan: En liten oppdatering hva som skjedde med Dell maskinen etter at jeg skrudde den av i går,i dag skulle jeg skru den på igjen,men nå booter den ikke i det heletatt.

Du har antakelig rota til Bootrekkefølge. det kan du endre i Bios.

Sannsynligvis står den nå med boot til CD

Har du en  gyldige 7 Win så har du vel også fått med produktnøkkel. 

Hvis du har boot fra USB disk, så hadde jeg lagt inn windows 7 på en minnepen. 

(Innlegget ble redigert 13.11.17 17:57)

madigan
13.11.17 22:22
Torotto: Har du en gyldige 7 Win så har du vel også fått med produktnøkkel.

Jeg satt in windows 7 plata,og reparerte det som var rota til i bootrekkefølgen via den,så windows 7 startet.

Jeg har så lite peiling på data sånn sett,er det noe jeg hater så er det å gå inn i bios:))

Jeg tror forresten at jeg lar den hardisken være som den er,når windows har bestemt seg for å ha en tredjepart's software for å slå sammen diskene,det var ikke sånn før:)))

madigan
13.11.17 22:24
Torotto: Det er nok en falsk positiv.

Men greia er at ''trend micro'' kutter og fjerner nedlastnings filer,viss den finner snusk:))

Torotto
13.11.17 22:54
madigan: Men greia er at ''trend micro'' kutter og fjerner nedlastnings filer,viss den finner snusk:))

Ja men den kan du skrue av, når du vet at det er falsk positiv. 

Men har du ikke så mye rutine, så la være å slå sammen. 

Nå er også brukt 2 disksystemer i Windows  tidligere MBR og  GPT, som brukes vanligvis nå. 

madigan
13.11.17 22:55

Det var seff windows 10 som startet,jeg kom til å skrive windows 7 lenger opp her-sorry:))

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg