Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen råd om Linux?

NYTT TEMA
Hyrro
HyrroInnlegg: 18770
28.12.17 13:49

Jeg har en laptop med liten kapasitet, hvor jeg ønsker å legge inn Linux. I første omgang bare som et forsøk. Internett er ingen nødvendighet. 

Jeg har hatt Linux før og likte det veldig godt, men det er mange år siden, og min samboende dataspesialist har lagt Linux vekk for alltid og vil ikke hjelpe meg. 

Problemet mitt er at jeg har skjøvet alle problemer over til ham og dermed blitt ganske utdatert selv. Men jeg bør vel huske litt fra før. Koding er jeg kjent med. 

Har dere noen gode råd før jeg begynner? jeg er takknemlig for all hjelp. 

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 15790
28.12.17 15:58

Litt usikker på hva du egentlig spør om, men hvis det er hva du bør velge for en gammel laptop så er dette fire gode valg.

Lubuntu
Puppy Linux
Bodhi Linux
Linux Lite
Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 423
28.12.17 17:08

Et bra sted å begynne er Distrowatch. Der får du god oversikt over de forskjellige distribusjonene og lenker til prosjektenes nettsider.

Det kan være lurt å velge en av de mer populære distribusjonene da det gjerne er mer hjelp tilgjengelig for disse enn de mindre prosjektene.

De aller fleste gir mulighet for å velge mellom en rekke skrivebordsmiljøer, fra de mest minimalistiske til de mest innholdsrike. Videre har de gjerne både en stabil og en "rolling release"-gren av sitt OS.

Torotto
TorottoInnlegg: 13287
28.12.17 19:20
Hyrro: Jeg har en laptop med liten kapasitet, hvor jeg ønsker å legge inn Linux. I første omgang bare som et forsøk. Internett er ingen nødvendighet.

Hva innebærer det?  

Bruker selv Mint XFCE, som har potente drivere og fungerer greit.

En annen som tar lite ressurser er Lubuntu 

Her hvordan du lager en USB loader. 

Hyrro
HyrroInnlegg: 18770
29.12.17 02:08

Tusen takk for gode råd.

Jeg skal se nærmere på det når jeg kommer tilbake fra noen dagers nyttårsbesøk hvor jeg tar meg computerfri. 

Godt nytt år! 

Torotto
TorottoInnlegg: 13287
29.12.17 09:23

Godt nytt år tilbake. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 423
29.12.17 15:35

Et lite tips til: De fleste distribusjoner er basert på enten Debian eller Arch. Mange tar utgangspunkt i Ubuntu, som i sin tur bygger på Debian. En eller annen variant av Ubuntu er det som oftest anbefales til nye Linux-brukere.

Arch-baserte distribusjoner er gjerne mer "bleeding edge", som de kaller det, og du må regne med mindre "håndholding" gjennom installasjon, oppdateringer osv. Her får du hyppigere oppdateringer som ikke nødvendigvis er gjennomtestet og kan føre med seg en del feil. Arch anbefales gjerne for dem som har noe erfaring med Linux og/eller ikke har noe i mot å lære og å bruke litt tid på å konfigurere operativsystemet sitt og rette opp i feil når noe ikke ikke fungerer.

Debian-baserte distribusjoner, og da spesielt Ubuntu og de som bygger videre på denne, er gjerne litt mer konservative og regnes ofte som mer nybegynnervennlige. Ikke dermed sagt at de er dårligere på noen måte eller mindre egnet for erfarne brukere. Hvis du er mindre interessert i å fikse problemer med ujevne mellomrom, er en Debian/Ubuntu-basert distribusjon typisk mer stabil og forutsigbar. Særlig om du velger en "Long Term Service" eller "Stable" gren vil du typisk få et veldig stabilt OS som krever lite av deg (typ enklere og mer stabilt enn Windows).

Så er det selvsagt et forholdsvis bredt spektrum av distribusjoner basert på begge disse der ikke alle passer helt med den generaliserende tommelfingerregelen. I tillegg finnes det en del selvstendige prosjekter som Solus, openSUSE, Fedora osv - og andre distribusjoner som bygger på disse.

Blant Debian-baserte distribusjoner kan bl.a. Ubuntu (og Xubuntu, Lubuntu, Ubuntu MATE osv avhengig av hvilket skrivebordsmiljø du ønsker), Linux Mint, MX Linux og SolydXK anbefales.

Av Arch-baserte distribusjoner må Antergos nevnes som et veldig godt alternativ. Og ikke minst det nye ArchMerge-prosjektet som jeg personlig har falt for.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg