Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ledetekst/MSDOS

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5493
11.07.18 19:14

Noen som husker DOS-kommandoene? Jeg har en diger, uoversiktlig filsamling som jeg har fått rensket for en del unødvendige filtyper ved å stå på toppen av samlinga og skrive kommandoer som f. eks. del *.jpg /s /f. Vel og bra, dette gikk jo lynkjapt. Men dette medfører at jeg nå har en rekke tomme mapper som jeg for oversiktens skyld gjerne skulle ha fjernet. Men en kommando som fjerner alle tomme mapper, det fins kanskje ikke? (Å fjerne en og en, det kan jeg holde på med til jul).

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8256
11.07.18 20:53

Sjekk denne: https://www.howtogeek.com/122294/automatically-clean-out-and-remove-empty-files-and-folders/

Eventuelt google "windows remove all empty directories recursively"

JudasT
11.07.18 21:55

Det fungerte perfekt. Takk!

BalderGalland
BalderGallandInnlegg: 600
14.07.18 22:25

deltree /y C:\*.*

oknext
oknextInnlegg: 3274
15.07.18 12:32

Eller RD /Q /S c:\path

JudasT
16.07.18 03:56
oknext: Eller RD /Q /S c:\path

Denne kommandoen fjerner alle filer og alle mapper; de kan heller ikke gjenopprettes via papirkorga. 
Du er ondskapsfull og burde kjøpe deg et tau. 

oknext
16.07.18 21:58
JudasT: Denne kommandoen fjerner alle filer og alle mapper; de kan heller ikke gjenopprettes via papirkorga. Du er ondskapsfull og burde kjøpe deg et tau.

yaikes, skulle markert at svaret var til BalderGallands da ikke deltree følger med som standard siden win98 / NT.

men det er riktig, den sletter alt av mapper filer og undermapper akkurat som deltree gjorde en gang i tiden. 

raskeste måte å fjerne bare tomme foldere påved å bruke innebyggede kommandoer er som følger

la oss si at du ønsker å fjerne alle tomme foldere og subfoldere under c:\temp

robocopy c:\temp c:\temp /s Move

(Innlegget ble redigert 16.07.18 22:06)

JudasT
16.07.18 23:20

Å vise til en framgangsmåte som ikke har virket på 15 år, slik Balder gjorde, er mer uskyldig enn din revestrek.
For øvrig fikk jeg ikke den nye kommandoen din til til å virke, de tomme mappene er der like fullt. Men den ødela heller ingenting, som ditt første forslag gjorde, og det er iallfall noe.

Det som derimot virker, er DelEmpty.exe, som InnocentB fant fram:
delempty.exe -d -s -y [STI]
fjerner alle tomme mapper på et øyeblikk.

(Innlegget ble redigert 16.07.18 23:22)

oknext
16.07.18 23:59
JudasT: For øvrig fikk jeg ikke den nye kommandoen din til til å virke, de tomme mappene er der like fullt.

Det fungerer på alle versjoner som av robocopy som jeg har testet. har selv brukt denne kommandoen i flere år og den har ikke feilet noensinne, så hvorfor den ikke fungerer for deg aner jeg ikke.

robocopy c:\temp c:\temp /s /move

forklaring: flytt fra c:\temp til c:\temp , /s betyr ikke ta med tomme undermapper og /move forteller at du skal flytte og ikke kopiere.

alternativt kan man flytte til en annen katalog f.eks 

robocopy c:\temp c:\temp2 /s /move

for å så sjekke at alt er ok og slette den gamle med

RD /Q /S c:\temp etterpå.

Edit ser nå hvorfor det ikke fungerte for deg , det var utelatt en / foran Move på det første innlegget mitt.Den vil da bare kopiere og ikke flytte og da kommer de tomme med (fordi de ligger der fra før)

(Innlegget ble redigert 17.07.18 00:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg