Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hjelp pc skjerm

NYTT TEMA
daniel_rosendal
daniel_rosendalInnlegg: 1
30.10.18 09:49

hei jeg treenger hjelp med og få skjermen min til og dekke hele skjee'rmen den går fra en laptop til en pc skjerm den går ikke ut i full bredde eller høyde og når den er på skjermen går den ikke på laptopen

(Innlegget ble redigert 30.10.18 09:50)

fargerik
fargerikInnlegg: 54797
31.10.18 08:19
daniel_rosendal: hei jeg treenger hjelp med og få skjermen min til og dekke hele skjee'rmen den går fra en laptop til en pc skjerm den går ikke ut i full bredde eller høyde og når den er på skjermen går den ikke på laptopen

Jeg har samme greia her.

Når bildet er riktig på datamonitoren, blir det svart på høyre og venstre side på TV, og når det er riktig på TV, blir det svart stripe oppe og nede på monitoren.

Det er flere som har prøvd å finne ut av det, uten suksess.

Jeg har en ganske gammel TV og en ny monitor, og siden dette oppsto når jeg anskaffet ny monitor antar jeg det har noe med pixler å gjøre. Det lar seg ihvertfall ikke gjøre å få likt bilde på begge skjermene samtidig.

Dette er en stasjonær PC.

Jeg har gitt opp, og lever med riktig bilde på TV og svart stripe oppe og nede på datamonitoren. Det vil vel bli bra når TV`n ryker og jeg må kjøpe ny.

(Innlegget ble redigert 31.10.18 08:22)

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4759
31.10.18 17:21

Da går jeg ut fra at dere har samme skjermbilde på begge skjermene. Stemmer det? Dette oppstår fordi skjermene har ulik oppløsning (antall piksler/punkter horisontalt og vertikalt) eller mer presist ulikt størrelsesforhold mellom høyde og bredde. Mye av poenget med å ha to skjermer er at man utvider skrivebordet, ikke dupliserer det. Da kan du ha ett program liggende på skjerm A (for eksempel e-post), og så har du et annet program skjerm B (for eksempel Word eller internett).

Med utvidet skrivebord kan hver skjerm ha sin oppløsning, og dermed slipper man svarte striper.

Trykk Windows-tasten + P for å få opp menyen for å velge PC-skjerm, ekstern skjerm, duplikat eller utvid.

fargerik
fargerikInnlegg: 54797
01.11.18 03:53
joaruls_1: Da går jeg ut fra at dere har samme skjermbilde på begge skjermene. Stemmer det? Dette oppstår fordi skjermene har ulik oppløsning (antall piksler/punkter horisontalt og vertikalt) eller mer presist ulikt størrelsesforhold mellom høyde og bredde. Mye av poenget med å ha to skjermer er at man utvider skrivebordet, ikke dupliserer det. Da kan du ha ett program liggende på skjerm A (for eksempel e-post), og så har du et annet program skjerm B (for eksempel Word eller internett). Med utvidet skrivebord kan hver skjerm ha sin oppløsning, og dermed slipper man svarte striper. Trykk Windows-tasten + P for å få opp menyen for å velge PC-skjerm, ekstern skjerm, duplikat eller utvid.

Ja, samme bilde på begge skjermer. Skjerm 1 og skjerm 2.

Du mener altså at det skal være kun èn skjerm hvor vinduer skal dras mellom skjermene og maksimeres etter at de er flyttet?

Vil de maksimere seg til riktig når et vindu er dratt fra en skjerm til en annen?

Jeg skal prøve dette.

joaruls_1
joaruls_1Innlegg: 4759
01.11.18 20:28

Ja, det blir som én stor skjermflate, og når du flytter muspekeren helt til høyre på den ene skjermen og ut av skjermbildet, så dukker den opp på den andre skjermen. Med litt flaks funker dette av seg selv. I verste fall må du fortelle Windows hvilken av skjermene som står til venstre, og hvilken som står til høyre. (Har du aktivert Utvidet skrivebord, men klarer ikke å flytte muspekeren over på den andre skjermen, prøv å flytte muspekeren på motsatt side. PC-en kan jo ikke vite hvordan skjermene er plassert ift hverandre, så her har du 50 % sjanse for at det blir riktig.)

Ikke bare vil et vindu maksimere seg riktig når du har dratt det over på den andre skjermen. Programmet vil huske hvilken skjerm det lå på, slik at når du neste gang eller neste dag starter programmet igjen, vil det dukke opp på den skjermen det lå da du lukket det sist. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester