Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lagring av passord.

NYTT TEMA
JOlsen
JOlsenInnlegg: 4071
20.08.19 14:43

Her er teksten: 

Chrome tilbyr ikke lagring av passord

Du kan fortsatt lagre passordet ditt i Chrome selv om du ikke blir spurt om det automatisk når du fyller ut et skjema.

Åpne Chrome på datamaskinen. Skriv inn informasjonen din på nettstedet du vil lagre passordet eller kortet for. Til høyre for adressefeltet klikker du på Nøkkel   Lagre.

Jeg får ikke opp noen nøkkel, hvordan gjør jeg det? Noe som irriterer er hver gang jeg er i nettbanken og trykker kode, blir jeg spurt om å lagre passord! Hvordan kan jeg unngå dette? 

(Innlegget ble redigert 20.08.19 14:44)

Morten_1996
Morten_1996Innlegg: 2820
21.08.19 03:29

Hei

Har du prøvd og skru den av å på.

Beste hilsen Morten

(Innlegget ble redigert 21.08.19 03:30)

JOlsen
21.08.19 11:14
Morten_1996: Har du prøvd og skru den av å på.

Det har jeg gjort. Men hver gang jeg trykker en kode i nettbanken kommer det spørsmål om å lagre passord. Det er ikke bra. PÅ den annen side er det noen passord som er greit å lagre. Så slår du av kommer det ikke opp. 

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 807
21.08.19 16:36
JOlsen: Det har jeg gjort. Men hver gang jeg trykker en kode i nettbanken kommer det spørsmål om å lagre passord. Det er ikke bra. PÅ den annen side er det noen passord som er greit å lagre. Så slår du av kommer det ikke opp.

En mulighet er skru det av og ta dette som en god anledning til heller å gå over til å bruke et passordverktøy som KeePass, som er en mye sikrere metode for generering og håndtering av passord.

Dersom du tenker at dette er aktuelt, finner du en god og enkel innføring i hvordan KeePass fungerer her.

JOlsen
21.08.19 22:58

Jeg har  passordhusker i F-Secure. 

meco
mecoInnlegg: 4784
22.08.19 22:09

Firefox er å foretrekke for automatisk lagring av passord. Fordi der lagres de internt med mindre du skal bruke sync.
I Chrome og andre tror jeg du må logge på for å lagre.

Med Firefox trenger du ikke bruke sync for å kopiere/eksportere passordene heller. Kan bare kopiere fra profilmappa i appdata. Må vise skjulte mapper for å komme dit da. Men man får samme mappa også automatisk på skrivebordet som backup, om man tar en clean restart ( hjelp/"start på nytt med utvidelser avslått")

(Innlegget ble redigert 22.08.19 22:10)

JOlsen
23.08.19 22:41
meco: Med Firefox trenger du ikke bruke sync for å kopiere/eksportere passordene heller. Kan bare kopiere fra profilmappa i appdata. Må vise skjulte mapper for å komme dit da. Men man får samme mappa også automatisk på skrivebordet som backup, om man tar en clean restart ( hjelp/"start på nytt med utvidelser avslått")

Må det være så komplisert? 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24500
26.08.19 20:39
JOlsen: Må det være så komplisert?

Passordlagrer har jeg aldri brukt, for slitsomt å bale det opp.

Skriver opp passordene og har dem på en lapp ved PC'n, de jeg ikke husker.

stjerta
stjertaInnlegg: 2439
27.08.19 07:09
return_of_drakkar: lapp

Du har vel kanskje en post-it lapp bak på bankkortet da, i tilfelle du glemmer koden? 

JOlsen
27.08.19 09:33

Det er smart, lapp med kode bak på bankkortet. Mange som har det. Passord skal man skjule så godt som mulig. Da er passord husker godt å ha. 

return_of_drakkar
27.08.19 11:51
stjerta: Du har vel kanskje en post-it lapp bak på bankkortet da, i tilfelle du glemmer koden?

Det er vel 2 forskjellige ting det.

Det er i og for seg ikke avgjørende hvordan passordene lagres, men hvem som kan få tilgang til dem.
Les: Passordlagrer er ikke nødvendig for alle.

JOlsen
27.08.19 13:55

Noen husker faktisk alle passordene. De har vel klisterhjerne. Jeg husker to. 

return_of_drakkar
28.08.19 07:47
JOlsen: Noen husker faktisk alle passordene. De har vel klisterhjerne. Jeg husker to.

Faktisk ikke helt umulig.
Man lager seg passord - ikke som meningsløse kombinasjoner av bokstaver og tall og tegn, men gjerne som setninger.

I stedet for: fsxuhw82P+
kan man si:
Leicester_vant_ligaen....  og så videre (med årstall osv), altså noe man lett kan huske og assosiere.

Er det kun tall slik som med bankid på mobil så finn noe som klinger i øret når du sier det innvendig. Og eller har du feks passordet 7216 så prøv å se for deg hvor det fysisk brukes, se for deg bankhus hvis det da er passordet på mobilbank.

(Innlegget ble redigert 28.08.19 07:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg