Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bytte av HD på Macbook Pro

NYTT TEMA
Spectracon
SpectraconInnlegg: 157
27.10.19 09:21

Hepp! 

Jeg sliter med at min Macbook Pro fra 2012 jobber utrolig sent, og at den velkjente "Badeballen" kommer opp ved den minste ting. Har kommet meg for øret at harddisken er i ferd med å ta kvelden? Ble tipset om å bytte ut HDen med en SSD-disk. 

Jeg lurte på om det er noe spesielt jeg burde se etter ved kjøp av en SSD-disk? Noen man burde gå for eller aller helst styre unna? 

Takker for innspill! 

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5368
27.10.19 21:14

Samsung EVO er vel et godt valg. Kjøp uansett et anerkjent merke og en viss størrelse.

Selv bruker jeg gjerne små og billige SSD til (Linux) systemdisk på desktop, det er mye raskere enn HD, men i små/billige ssd brukes ikke de beste chipene naturlig nok

(Innlegget ble redigert 27.10.19 21:17)

Torotto
TorottoInnlegg: 17428
27.10.19 23:14
Spectracon: Jeg lurte på om det er noe spesielt jeg burde se etter ved kjøp av en SSD-disk?

Minimum 500 GB   Her

Her bytte

perchri
perchriInnlegg: 10200
04.11.19 00:45
Spectracon: Jeg lurte på om det er noe spesielt jeg burde se etter ved kjøp av en SSD-disk? Noen man burde gå for eller aller helst styre unna?

Hold deg til konvensjonelle hardisker. SSD går dukken med tida dersom du skriver og sletter mye.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 807
04.11.19 06:13
perchri: Hold deg til konvensjonelle hardisker. SSD går dukken med tida dersom du skriver og sletter mye.

SSD-er har lenger forventet holdbarhet enn HDD-er, noe som også gjenspeiles i at produsentene tilbyr bedre garantier på sine SSD-er enn tilsvarende HDD-er. For å bruke Western Digital Blue som eksempel, antagelig den mest solgte modellen som kommer i begge varianter, så kan du se at HDD-en kommer med to års begrenset garanti mens SSD-en har fem års begrenset garanti.

Til og med datasentre begynte veldig tidlig omleggingen til SSD til tross for prisforskjellen. I Googles datasentre begynte man å fase inn SSD for bortimot ti år siden og statistikken derfra viser at de må bytte ut fire HDD-er for hver SSD. For øvrig viser den også at det ikke er hvor mye som skrives til en SSD som får dem til å knele, men rett og slett alder som til slutt tar knekken på dem.

Hva skrivekapasitet angår, som er proporsjonal med lagringskapasiteten, er den i størrelsesorden petabytes selv for de minste forbruker-SSD-ene. Selv om det er en teoretisk begrensning på hvor mye som kan skrives til en SSD før den ryker, er grensen så høy at du aldri når den i praksis med noe som ligner realistisk bruk.

Den soleklart mest merkbare oppgraderingen man kan gjøre på en datamaskin er å bytte ut de gamle snurrediskene med SSD. De koster dessuten ikke skjorta lenger heller. Å kjøpe HDD til annet enn masselagringsformål som en NAS eller mediaserver er rett og slett et dårlig kjøp i 2019.

(Innlegget ble redigert 04.11.19 06:13)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9508
04.11.19 09:19
Sevens7ar: Den soleklart mest merkbare oppgraderingen man kan gjøre på en datamaskin er å bytte ut de gamle snurrediskene med SSD.

Dette kan ikkje understrekast nok.

Eg har sett både privat og på jobb. PCar som har blitt for trege får nytt liv med oppgradering til SSD.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17295
23.11.19 11:08
perchri: Hold deg til konvensjonelle hardisker. SSD går dukken med tida dersom du skriver og sletter mye.

Dette er en påstand som er helt uten hold i 2019.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9951
26.12.19 18:29

dem holder lengre en pcn ellers

Min forje pc, en selvbygd som startet livet med W7 og SSd.
Meste i den er utdatert nå, selv om den faktisk fungerte greit med W10. Men uten feks hdmi er den ganske ubruklig, og ikke usb3..  
Gamle skjermkort som nesten ikke klarer noe i dag (Min bruk selvsagt)

Så den skiftet jeg jo ut...

Men ssd disken...  Den bruker jeg enda, riktig nok satt den i ett liten boks og bruker som ekstern disk.. Selv med bare 120 GB funker det greit til dokumenter og annet jeg vil ha.

Dette er en gammal ssd disk, og noe treg i forhold til de nye selvsagt..

Til bilder og video bruker jeg selvsagt en nyere disk på par TB..  
Og redigering går jo med M.2 ssd fra samsung.. helt vill lese/skrive hastighet..

Kona drømmer om Imac, og så på ett forslag med HDD..  
Jeg mener det er nesten svindel å prise en maskin med HDD til 15 000 kroner... Blir nøtt til å hjelpe henne med kjøpet så hu ikke blir lurt trill rundt av eple selgerne.. 

Klikk for å gå tilbake til toppen