Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

nvidia geforce rtx 2080 og VR

NYTT TEMA
seriiemester
seriiemesterInnlegg: 31
29.10.19 19:36

Hei.

Jeg har en liten ting jeg lurer på angående bruk av VR i forhold til temperatur på GPU når jeg bruker VR-brillene på min gaming pc

Alt virker som sagt som det skal med brillene. Det jeg lurer på er at jeg har lagt merke til at grafikkkortet blir svært varmt og det hørets ut som det jobber på høygir. Jeg har sett på systemet at temperaturen på gpu'en ligger helt opp på 75 grader når VR er i bruk. GPU-utnyttelsen ligger da helt opp på 95 prosent.

Det jeg lurer på er om dette er normalt ved VR-bruk? Jeg har også kjørt Steam sin vr-test for å se at PC-en min har de riktige kravene. Den ligger langt innenfor kravene.

Håper noen har et godt svar på mitt spørsmål.

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 807
31.10.19 16:12

75 grader er innenfor det normale for en GPU under tung belastning; som en tommelfingerregel er det lurt å dempe belastningen hvis temperaturen kommer opp i 85 grader.

Når GPU-en jobber med tunge oppgaver, f.eks. spilling i høy oppløsning eller VR, skal det ideelt sett ligge på 100% utnyttelse, eller rettere sagt vil det som oftest vises som 99%.

95% kan også være OK. Så lenge du ikke ser at det produseres noen feil i bildet og spillet eller maskinen ikke krasjer, er det ingen grunn til bekymring over 75 grader og 95% utnyttelse.

Det du eventuelt kan sjekke når GPU-en ikke kommer helt opp i 99% under tung belastning, er hva CPU-utnyttelsen ligger på. Dersom CPU-en ligger nær 100% og GPU-en ikke kommer opp i 99%, betyr det at prosessoren din er en flaskehals som holder igjen ytelsen til grafikkortet ditt.

(Innlegget ble redigert 31.10.19 16:12)

seriiemester
seriiemesterInnlegg: 31
01.11.19 21:49

Hei og takk for svar.

Jeg har vært oppe i 80-85 grader på GPU'en. Da stoppet jeg med en gang.

Jeg ser når jeg bruker VR via Steam, så ligger verdiene på rundt det du skriver her oppe. Jeg har lest meg til på nettet at det er andre som er ute for det samme som meg. For eksempel Google erath VR fungerer bedre via Steam uten at GPU blir presset hardt. CPU er det ikke noe problemer med. Den ligger godt nede. 

Detter er forøvrig PC'en min:

Processor: AMD Ryzen 7 2700 Eight-Core Processor

Video Card : NVIDIA GeForce RTX 2080
RAM:  16 GB

(Innlegget ble redigert 01.11.19 21:50)

Klikk for å gå tilbake til toppen