Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fem alternativ

NYTT TEMA
bribon
bribonInnlegg: 3254
10.01.07 23:23
- Tenk på hva du får ut av et speilrefleks som du ikke kan gjøre med ditt kompaktkamera. Er det værdt pengene? Hvis ja, fortsett. Hvis nei, bruk kompaktkameraet inntil du føler den begrenser din kreativitet og du er trygg på bruk av manuelle instillinger.

- Stikk innom en fotobutikk og hold kameraene.

- Alle 3 kameraene du nevner er glimrende nybegynnerkameraer. Personlig er jeg Canon bruker, og anbefaller 400D( det beste alternativet blant disse 3; klart best i sin prisklasse).

Kitobjektiver er nesten pr. definisjon undervurderte men med mange begrensninger etter hvert som du lærer å bruke kameraet og mulighetene DSLR tilbyr( den viktigste begrensningen er lysstyrken). Uansett, ville jeg vurdert å kjøpe ganske kjapt en 50 f/1,8 linse for portretter. Canon sin koster under 900 kroner.

Det aller viktigste, uansett hvilket kamera du velger, er å kjøpe en bok som kan gi deg grunnleggende info om fotografi( terminologi, teknikker, kreativ fotografering, osv...). Det kan t.o.m. tenkes at det er best å kjøpe boken, og lese den, FØR du kjøper kamera. "Digital fotografi i praksis" skal være veldig bra.
lubbeleif
lubbeleifInnlegg: 3555
11.01.07 00:09
Et kompaktkamera blir aldri det samme som et speilreflekskamera.

Jeg stod overfor samme valget for noen år siden. Det endte med at jeg kjøpte meg speilrefleks. Jeg så øyeblikkelig hvor utrolig mye bedre bildene ble, hvor mange flere muligheter jeg hadde, og jeg så bedre virkningene av innstillingene på kameraet. Kreativiteten blomstret, og dilla tok meg. Kit-objektivet fikk etterhvert flere kamerater i kamerabag'en, og sånn har det fortsatt.

Ikke dermed sagt at du får dilla også, men man vet aldri. Men uansett, du kommer til å få mer glede av bildene fra speilrefleksen enn fra kompaktkameraet. Du mister riktignok videomuligheten, men hvor ofte behøver man det? Har man akutt behov for å ta opp en liten videosnutt, har de fleste etterhvert nå opptaksmuligheter på mobilen.

Hvilket kamera du skal velge, blir det litt verre å si noe om. Hvis du etterhvert får mer dilla på fotografering, og ønsker å utvide samlingen av objektiver, vil du nok sette mest pris på Canon og Nikon. Disse har et vell av objektiver tilgjengelig (originale og uoriginale), samt at bruktmarkedet bugner av objektiver til salgs. Prisene på bruktoptikk til disse holder seg meget stabilt, og du løper normalt ingen stor risiko for økonomisk tap om du kjøper et brukt objektiv. Er du ikke fornøyd, får du normalt samme pris tilbake om du selger det videre.
Sony er også et meget godt kamera som du vil bli meget tilfreds med.

Personlig ville jeg valgt Canon, men det er mest grunnet andre i min bekjentskapskrets som har det, samt meget gode erfaringer med tidligere produkter fra Canon.
De tre kameraene er alle meget gode, og parkerer ditt Powershot uten problem. Du vil bli fornøyd uansett om du velger Sony, Nikon eller Canon.

Lykke til med valget!
batboy
batboyInnlegg: 27997
11.01.07 04:45
Nikon ruler gata!
majestix
majestixInnlegg: 4698
11.01.07 16:57
Ein annan ting som talar for Nikon (forutan at det rular gata) er at ein onkel til kjærasten min har eit D70. Då kan eg få litt opplæring hjå han, i tillegg til objektiv han vil verte kvitt (ikkje at eg veit om han vil verte kvitt nokon).
LiquidDarkness
LiquidDarknessInnlegg: 11832
11.01.07 18:26
majestix skrev:
"Ein annan ting som talar for Nikon (forutan at det rular gata)"

Må i så fall være en liten 2-3 meters veistubb langt utenfor allfarvei det er snakk om her tror jeg... ;)

Litt mer alvorlig: Nikon eller Canon er hipp som happ for de aller fleste. Når det gjelder opplæring, så fungerer kameraer i hovedtrekk likt, selv om ergonomi og enkelte spesialfunksjoner naturligvis varierer. Kunsten å ta bilder er ikke merkeavhengig, så det betyr lite. Men er det håp om å få/låne objektiver, så er det naturligvis noe som bør tas med i betraktningen.

Har du anledning, så vil jeg absolutt anbefale at du får prøvt begge (alle) modellene du vurderer før du velger - for selv om det er hipp som happ kvalitetsmessig, er det ergonomiske forskjeller som kan spille inn. Og når en først har valgt, er det som regel smart å holde seg til merket ettersom en sannsynligvis kommer til å bygge seg opp en samling objektiver slik at det kan bli en kostbare affære å bytte merke i ettertid. Det er derfor lurt å bruke litt tid før man kjøper sin første modell, slik at man er sikker på å velge 'rett' merke med det samme.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester