Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PS3 - Blueray spiller. HD kvalitet?

NYTT TEMA
perpersen78

perpersen78
25.12.08 03:08

Fikk en ps3 til jul.. Måtte bare teste den ut... Men fikk ikke noe hd kvalitet.. noe jeg går glipp av her..?

Har HD tv.. Må jeg ha en annen type kabel? Fikk med en scart kabel.. men synes ikke at kvaliteten var noe å skryte av.. Må jeg ha hdmi kabel?

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 03:09

Du må nok kjøpe deg en HDMI kabel eller Component.
Men blir best med HDMI

perpersen78

perpersen78
25.12.08 03:13

Ok.. takk for svar.. Er det alt som skal til?

Men hvorfor i helvete følger det ikke med en hdmi kabel med ps3 da?

De skal vel tjene penger på alt...

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 03:16

Det er alt som skal til ja. anbefaler deg HDMI hvis du har sånn port i tven. får kjøpt det billig på komplett eller mpx.

Godt spørsmål, alt handler om å tjene penger på alt, så regner med at det er grunnen.
Men på xbox elite så fulgte det faktisk med HDMI kabel, microsoft tenkte vell på kunden dem da i forhold til sony!

perpersen78

perpersen78
25.12.08 03:22

Får vel ikke kjøpt noen kabel nå før til lørdag.. Hadde vært fett og prøvd ut for å se forskjellen...

Hører at folk skryter så sinnsykt mye av HD kvaliteten på bluray.. Tror det ikke før jeg ser det..

Synes at det er kjipt at det ikke følgte med hdmi kabel...

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 03:26

Nei, blir vell litt vanskelig, med mindre du reiser til sverige på fredag, der får du nok kjøpt det. spørs jo hvor i sverige å da.

Da bør du glede deg til å se det, mye skarpere og bedre bilde.

hehe, ja du sier noe der!

perpersen78

perpersen78
25.12.08 03:28

Bor i Kr.sand... Tror jeg skal klare å holde meg til lørdag liksom... :) Ellers takk for tips..

Vet ... Folk skryter av at det er så skarpt og klart..

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 03:35

hehe, da er det billigere og like greit å vente til lørdag ja;)

Har en ps3 og blu-ray spiller ved siden av, og mye bedre bilde en vanlig dvd, så da har du noe å se frem til ; )

Lykke til :)

Drømmeulv

Drømmeulv
25.12.08 04:08
perpersen78: Vet ... Folk skryter av at det er så skarpt og klart..

Et stort pluss er at den oppskalerer vanlig dvd bilde også så blir ganske klart og fint det også

Mifune

Mifune
25.12.08 06:20
ChrisSharkie: Men på xbox elite så fulgte det faktisk med HDMI kabel, microsoft tenkte vell på kunden dem da i forhold til sony!

kanske MS hadde dårlig samvittighet  når de sendte ut xboxene som de visste kom til å krasje :p

Subconscious

Subconscious
25.12.08 08:47
perpersen78: Hører at folk skryter så sinnsykt mye av HD kvaliteten på bluray.

Det er oppskrytt ja.

En god grunn til at de tror det er så mye betre på HD er at de har sett hvor dårlige SD bilder er på en flatskjerm og når de får se HD kvaliteten så har de glemt hvor god kvalitet SD var på en god CRT skjerm.

hillebillys

hillebillys
25.12.08 14:48
Subconscious: En god grunn til at de tror det er så mye betre på HD er at de har sett hvor dårlige SD bilder er på en flatskjerm og når de får se HD kvaliteten så har de glemt hvor god kvalitet SD var på en god CRT skjerm.

ehm... nei.

oppløsnings forskjellen tilsier klar mulighet for langt bedre bildet. men kvaliteten på skjermen betyr mye, det samme gjør innstillingene. ikke uvanlig att tven fra butikk er feil justert.

og sef er ikke oppløsning nokk. sjølve filmen må også værra bra innspilt.

jeg gikk rett fra high end Loewe crt og til min samsung HD tv. og for og si det sånn.. HD tv'n gruser Loewe crt så det holder. men jeg ga det samma for hd tv'n som jeg gjorde for Loewen i sin tid.

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 15:04
Mifune: kanske MS hadde dårlig samvittighet  når de sendte ut xboxene som de visste kom til å krasje :p

hehe, ja det er sant det:P men har faktisk ikke hatt noe feil med min enda, merklig nok:D

perpersen78

perpersen78
25.12.08 15:14

Har en LG HD tv, modell 50PT81. Ett år gammel.. Noen som vet om det er bra hd kvalitet på denne??

Gleder meg til å teste ut blueray med hdmi kabel..

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 15:25

Har aldri vært borti LG tv før så det kan jeg ikke svare deg på, men er den hd ready eller er det full hd?

Jeg har en Samsung A-656 Full hd, og denne er bilde utrolig bra på. Så hvis du eventuelt skulle kjøpe ny tv snart så anbefaler jeg denne! :)

perpersen78

perpersen78
25.12.08 15:28

Har allerede brukt 25.000 kr på denne.. Har ikke råd til ny  med det samme. :(

perpersen78

perpersen78
25.12.08 15:29

Den er HD ready... er det dumt?

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 15:31

nei, det er jo forståelig da.

Bilde blir nok bra på den tven der og, selv om det er bedre på nye tver, med tanke på at alt forandrer seg nesten hver dag:/

perpersen78

perpersen78
25.12.08 15:32

Forskjell på HD ready og Full HD?

Blaamann_1

Blaamann_1
25.12.08 15:33
perpersen78: Fikk en ps3 til jul.. Måtte bare teste den ut... Men fikk ikke noe hd kvalitet.. noe jeg går glipp av her..? Har HD tv.. Må jeg ha en annen type kabel? Fikk med en scart kabel.. men synes ikke at kvaliteten var noe å skryte av.. Må jeg ha hdmi kabel?

Øøh ikke for å være frekk, men hvis du ikke vet at HD bilder fra Blu-ray filmer/spill må overføres via HDMI kabel til TVen, så tror jeg du vil være tjent med å søke litt hjelp før du setter i gang. Det er nemlig en rekke parametre i PS3 en som må settes for å få HD bilde, og ikke minst i optimal kvalitet.

perpersen78

perpersen78
25.12.08 15:36

Som sagt så finnes det et forum for å spørre om slikt.. Dvs her...

Fikk ps3 til jul da.. ville bare høre litt her først..

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 15:41
perpersen78: Forskjell på HD ready og Full HD?

Jeg har ikke så alfor mye peiling på akkurat dette, men hd ready viser 720p men kan også oppskalere til 1080i, mens på full hd så har du 1080p. Tror egentlig ikke du ser så altfor mye forskjell, men litt er det.
Men funker fett med hd-ready også:D

perpersen78

perpersen78
25.12.08 15:43

Takk for svar ChrisSharkie.... :D

Tror det skal funke bra når jeg får den forbanna ledningen.. .:)

ChrisSharkie

ChrisSharkie
25.12.08 15:47

Bare Hyggelig : D

Satser på det, blir nok ikke noe problem skal du se.
Du får si ifra åssen det blei når du har fått deg denna kabelen :)

Blaamann_1

Blaamann_1
25.12.08 15:48
ChrisSharkie: Jeg har ikke så alfor mye peiling på akkurat dette, men hd ready viser 720p men kan også oppskalere til 1080i, mens på full hd så har du 1080p. Tror egentlig ikke du ser så altfor mye forskjell, men litt er det.
Men funker fett med hd-ready også:D

På en TV mindre enn 50 tommer, så er såkalt "full HD" bare et salgsgimmick på linje med megapikselhysteriet til kamera. Tro meg, jeg har en Pioneer Kuro 50" og ser ingen forskjell på 1080i og 1080p på tre meters avstand med høyoppløst materiale. 

"Full HD" forteller absolutt ingenting om TVens kvaliteter. Det selges så utrolig mye dårlige flatskjermer i butikkene, særlig i LCD, men "Full HD" har dem, dermed går folk på limpinnen og blir sørgelig skuffet når de skal snurre film i ei mørklagt stue, for det som skal være svart er mer grått enn svart. TVens kontrast og evne til å gjengi sort er de kvalitetene folk burde være opptatte av.

Subconscious

Subconscious
25.12.08 17:56
hillebillys: oppløsnings forskjellen tilsier klar mulighet for langt bedre bildet. men kvaliteten på skjermen betyr mye, det samme gjør innstillingene. ikke uvanlig att tven fra butikk er feil justert. og sef er ikke oppløsning nokk. sjølve filmen må også værra bra innspilt. jeg gikk rett fra high end Loewe crt og til min samsung HD tv. og for og si det sånn.. HD tv'n gruser Loewe crt så det holder. men jeg ga det samma for hd tv'n som jeg gjorde for Loewen i sin tid.

Er det plasma du har?

Bildekvaliteten på plasma skal være litt mer lik det CRT viser, det jeg tenkte på var spesielt LCD skjermer og TV sendinger. Jeg har sett bilder på ulike LCD skjermer i butikker og hjemme til folk av ulik prisklasse og ingen av disse ga meg noe.

Kunstig bilde, farger som flyter over, det merker du når bildet viser små mennesker som flytter på seg. Og det var heller ingen store forskjeller fra en tv til 6000kr og en til 20000kr

Her får man like god eller betre kvalitet på en CRT som kostet 5000kr i sin tid.

Jeg har en 42" Panasonic TH-42PX80 som kostet 12K når den var ny, har ingen blueray eller HD tuner ennå, men kan ikke si at den gruser den gamle billige CRT tvn jeg hadde tidligere i bildekvalitet.

Det dummeste jeg hører er når noen har fått seg en ny LCD TV og skryter sinnsykt av denne, høres ut som natt og dag i bildekvalitet,  Det som er ennå dummere er når de viser 4:3 sendinger i bredformat, og tror det er slik det skal være.

FrancescoTotti

FrancescoTotti
25.12.08 18:09
perpersen78: Har en LG HD tv, modell 50PT81. Ett år gammel.. Noen som vet om det er bra hd kvalitet på denne??

LG 50PT81 er en plasma-TV med 1366x768 (720p) oppløsning... Og er en dyr plasma som jeg vil tro har helt utmerket sortnivå, for å nevne noe.
Du vil få veldig bra bildekvalitet i HD hvis du tilkobler med HDMI-kabel. Du vil ihvertfall se dramatisk forskjell i forhold til kompositt-kabelen som fulgte med PS3. Ikke bry deg om at den ikke er FullHD. TV'ens kvaliteter teller mer enn den lille forskjellen mellom HD-Ready (720p) og FullHD (1080p).

Men det er mulig du ikke vil se noe på skjermen med en gang du bytter til HDMI, for innstillingene i PS3'en vil stå på kompositt-kabel. Da må du holde inne PS3-knappen på håndkontrollen eller standby-knappen i 5 sekunder eller noe, for å bytte tilkoblings-modus. Mulig du må skru av og på power-knappen bak først. Jeg har bare gjort dette et par ganger før så jeg husker ikke helt.

FrancescoTotti

FrancescoTotti
25.12.08 18:17

Og en ting til... ikke kjøp HDMI-kabel til 1000 kr selv om selgeren prøver å overtale deg : )
Det holder med en til 200-300 kr. Du vil absolutt ikke se forskjell.

perpersen78

perpersen78
25.12.08 20:55

FrancescoTotti
Takk for gode råd og tips.. :)  

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
25.12.08 22:34
FrancescoTotti: Og en ting til... ikke kjøp HDMI-kabel til 1000 kr selv om selgeren prøver å overtale deg : )
Det holder med en til 200-300 kr. Du vil absolutt ikke se forskjell.

Stemmer. Hvis jeg ikke husker feil, testet de dette på TV 2 Hjelper Deg for en stund tilbake. En selger som hadde skrytt den dyreste kabelen han solgte opp i skyene i nettbutikken sin, kunne ikke se forskjell på den (rundt 1000kr) og den billigste (rundt 150-200kr).

Personlig har jeg to HDMI-kabler, en til 200 og en til 400. Ser ikke forskjell på bildet ved bruk av noen av dem:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg