Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sony Alpha hvitbalanse

NYTT TEMA
fotochris

fotochris
19.03.09 20:55

Er det noen som har et eller flere forslag til hilken hvitbalanse som burde brukes til Sony A300? Hvilke nivå til hvilke senarioer?

Jeg har en mistanke om at fargenivået kan være for høyt, hvis man kan stole på autorediger-knappen i windows live fotogalleri...

(Innlegget ble redigert 19.03.09 20:58)

Topguy

Topguy
19.03.09 22:39

Når du sier at farge-nivået er for høyt, mener du da fargemetning (saturation) eller fargetemperatur (rødskjær = høy temp).

Tar du bilder i RAW-format så har ikke hvitbalansen satt i kameraet så mye å si for da har du alle muligheter til å korrigere dette etterpå på PC.

Tar man bilder innendørs uten blitz f.eks så vil nesten alltid få et lite rød-skjær i bildene. Min anbefaling er å la WB innstillingen stå på Auto hvis du tar bilder i JPG format.

Det er veldig irriterende (og amatørmessig, men jeg er amatør) å glemme at man har satt WB til innendørsbelysning og så gå ut i snøen på en solskinnsdag å ta en serie bilder, sånne bilder er (nesten) umulige å redde. Hvis kameraet står på auto så kan de fleste bilder korrigeres ganske bra med enkle programmer som f.eks Picasa selv om resultatet ikke er perfekt rett ut fra kameraet.

fotochris

fotochris
30.04.09 05:11

Må si takk for hjelpen:) Så WB er til innendørs-bilder?! Har ikke helt funne ut av blitsen ennå. Ser at der er stor forskjell på noen av blitsene da, men vet ikke mye om dem:P

Sandviper

Sandviper
30.04.09 15:20
fotochris: Må si takk for hjelpen:) Så WB er til innendørs-bilder?!

Generell betraktning:

Test ut wb'n innendørs, med forskjellige lyskilder - da finner du innstillinger som funker - og du kan også gi bildene det lille ekstra.

Ta en serie med bilder, juster K-skalaen fra bunn til topp underveis, og se hvordan det virker inn på bildene. Personlig liker jeg å holde meg litt lavt på skalaen til innendørsbilder uten blits for å kvitte meg med litt av "rødstikket" som gjerne kommer. Området K3300-3700 gir et islett av blåskjær, eller et litt "kjølig"preg...

Men det beste er å leke med det selv :-)

fotochris

fotochris
22.01.10 01:04

Hei igjen. Jeg har nå lest hva jeg har skrevet her, et år etter og skjemmes nesten. Jeg visste tydeligvis ikke mine egne spørsmål engang hehe. I dag har jeg nok litt mer forståelse av et kamera og funksjonene dets.

Solgte min Sony A300 og gikk litt høyere opp på lista for å si det sånn. Byttet system til Canon, og blei en eos 50D. Er fornøyd med det.

Ser jeg spurte om WB var bare til innendørs bruk. Ler meg ihjel av meg selv. Men takk for alle svar.

FrancescoTotti

FrancescoTotti
22.01.10 23:55

Hehe... ja hvit-balanse må kun brukes innendørs :p

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg